Richie Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Har väll med att göra att man vill försvåra identifiering av soldaterna. Dom kanske tycker att ett förnamn är svårare att spåra än ett efternamn. stämmer bra och som flera säkert har sett så är det numera mer eller mindre kutym att göra så... dock så ser jag CO's efternamn i både bildtext och tillhörande inlägg på mil.se Större delen av personalen är ju inte hemlig på något sätt men det har ju under åren framkommit hot mot personal i US och deras anhöriga, vi lever i ett offentligt land men jag håller helt med i att man inte ska göra det enklare än nödvändigt för någon som vill en eller ens familj illa pgr av att man ställt upp i US. /b Håller helt med dig. Låter vettigt. Men, är det såhär alltid i US - oavsett vart man tjänstgör? Liberia, Kosovo m.fl!? Quote
Slöbevakarn Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Det är väll så att man antingen har sitt för eller efternamn på brickan i US. Man knallar kanske inte omkring med sitt fulla namn på bröstet så kleti och pleti kan se. Allt har att göra med att skydda soldaternas identitet. Quote
Riffel tittaren Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Så romantiserat med säkerhetsklassad personal är det inte! Det är rent språkligt! I deras kultur och språk existerar inte efternamn. Om ni tittar lite närmare så ser ni att ex ”Bengt” är översatt till Dari på namnskylten. Quote
tsomitore Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Hade själv en sån namnbricka när jag var på FS06 och det var ju mkt snack om FP och att vissa inte ville visa sina efternamn. Tror att det sen infördes för alla. Vet också, eftersom jag pratade med en kompis för någon dag sen som ringde från MeS att Svenskarna mer eller mindre är ensamma numera om endast förnamn. T ex tyskarna har riktiga namnbrickor med för och efternamn. Finnarna har väl aldrig varit speciellt bra på att använda namnbricka överhuvudtaget så hur de gör vet jag inte... Quote
Richie Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Om ni tittar lite närmare så ser ni att ex ”Bengt” är översatt till Dari på namnskylten. Ursäkta men, va!? Quote
tsomitore Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 På tygnamnbrickan (på bilden i länken) står det lite krumelurer under namnet "Bengt" det är översättningen... Quote
Richie Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 På tygnamnbrickan (på bilden i länken) står det lite krumelurer under namnet "Bengt" det är översättningen... Haha, nu var jag bra korkad! Dari är språket... Get it... Men, min fråga återstår lite... Om man får en namnbricka i Liberia, får jag den då med mitt förnamn eller med mitt efternamn? Eller är det bara i Afghanistan som denna "säkerhetsåtgärd" finns? Quote
106 Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Eller är det bara i Afghanistan som denna "säkerhetsåtgärd" finns? Nja, i Kosovo hade vi ju namnbrickor men de bars endast inne på camperna och namnband användes inte. Fast det är ju fem år sedan, så det har säkert ändrats. Quote
Riffel tittaren Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Mannskapet i Afghanistan har även dom vanliga namnbrickor med befattning och med förnamn och efternamn. Används mest under utbilningen och möjligen ibland på campen. Quote
tsomitore Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 (edited) Alla har inte befattning på sin namnbricka.. Jag har haft båda varianterna och även namnbricka med för-och efternamn samt befattning samt även grad Edited October 10, 2006 by tsomitore Quote
Rokare Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Om man får en namnbricka i Liberia, får jag den då med mitt förnamn eller med mitt efternamn?Eller är det bara i Afghanistan som denna "säkerhetsåtgärd" finns? Kikar man runt lite på mil.se så verkar det väl mest vara i Afga som det är förnamn rakt av. Precis som det bara verkar vara i Afga som det är standard med skägg, flottigt hår och "hemliga förband" med rekord i att vara omtalade och synas på posing-kort... Det måste vara motigt att vara hemlig men inte få berätta det GMY Quote
Riffel tittaren Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Om man får en namnbricka i Liberia, får jag den då med mitt förnamn eller med mitt efternamn? Eller är det bara i Afghanistan som denna "säkerhetsåtgärd" finns? Kikar man runt lite på mil.se så verkar det väl mest vara i Afga som det är förnamn rakt av. Precis som det bara verkar vara i Afga som det är standard med skägg, flottigt hår och "hemliga förband" med rekord i att vara omtalade och synas på posing-kort... Det måste vara motigt att vara hemlig men inte få berätta det GMY Som jag tidigare sagt så används förnamn av språkliga och kulturella skäl. Efternamn tillämpas inte i den kulturen. Det må vara hänt att missionerna fått en lite speciell stämpel… Men det är nog slut på det snart eftersom truppbidraget både är större och vanligare tjänster. Quote
Blackadder Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Om man får en namnbricka i Liberia, får jag den då med mitt förnamn eller med mitt efternamn? Eller är det bara i Afghanistan som denna "säkerhetsåtgärd" finns? Kikar man runt lite på mil.se så verkar det väl mest vara i Afga som det är förnamn rakt av. Precis som det bara verkar vara i Afga som det är standard med skägg, flottigt hår och "hemliga förband" med rekord i att vara omtalade och synas på posing-kort... Det måste vara motigt att vara hemlig men inte få berätta det GMY Som jag tidigare sagt så används förnamn av språkliga och kulturella skäl. Efternamn tillämpas inte i den kulturen. Det må vara hänt att missionerna fått en lite speciell stämpel… Men det är nog slut på det snart eftersom truppbidraget både är större och vanligare tjänster. Att namntagsen på uniformen har förnamn tycker jag är bra, pratar jag med någon så presenterar jag mig vanligen med förnamn, sak samma om det är i missionen. För att helt enkelt inte ge en ev part både förnamn och efternamn om det nu mot all förmodan skulle kunna utgöra ett problem så är det rimligt att det står fnamn på uniformen med. Som sagt tidigare... mycket få befattningar i US är skyddade men både av säkerhetsskäl och för enkelheten så funkar det bra med förnamn. /b Quote
Kanna Posted October 11, 2006 Report Posted October 11, 2006 En ganska intressant artikel i dagens Aftonblad: http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,904919,00.html Starkt jobbat av tjejerna tycker jag. Quote
Riffel tittaren Posted October 11, 2006 Report Posted October 11, 2006 En ganska intressant artikel i dagens Aftonblad: http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,904919,00.html Starkt jobbat av tjejerna tycker jag. Starkt jobbat? Hur menar du då? Dom gör precis samma jobb som alla andra? Förväntningarna är precis lika höga på dem som på alla andra?? Vad är skillnaden och vad är det som är starkt jobbat? Quote
Richie Posted October 11, 2006 Report Posted October 11, 2006 Starkt jobbat? Hur menar du då? Dom gör precis samma jobb som alla andra? Förväntningarna är precis lika höga på dem som på alla andra?? Vad är skillnaden och vad är det som är starkt jobbat? Är nog faktiskt helt beredd att hålla med dig. Varför skulle det vara bättre jobbat av tjejerna än det är av killarna? Alla är nere på samma villkor och alla har, som sagt, lika förväntningar. Quote
warhead Posted October 11, 2006 Report Posted October 11, 2006 En ganska intressant artikel i dagens Aftonblad: http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,904919,00.html Starkt jobbat av tjejerna tycker jag. Starkt jobbat? Hur menar du då? Dom gör precis samma jobb som alla andra? Förväntningarna är precis lika höga på dem som på alla andra?? Vad är skillnaden och vad är det som är starkt jobbat? Tror jag var lite snababre med den artikeln :P , tycker att den hör hemma bättre under MOT. Elelr? Quote
Kanna Posted October 11, 2006 Report Posted October 11, 2006 En ganska intressant artikel i dagens Aftonblad: http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,904919,00.html Starkt jobbat av tjejerna tycker jag. Starkt jobbat? Hur menar du då? Dom gör precis samma jobb som alla andra? Förväntningarna är precis lika höga på dem som på alla andra?? Vad är skillnaden och vad är det som är starkt jobbat? Att de vågar göra något för kvinnorna i ett land där kvinnorna har varit mindre värda än en ko i hur många år som helst. Fängelsebesöket är ju ett bra exempel. De stod på sig gentemot de manliga vakterna när de inte blev insläppta till en början. Bara för att de är kvinnor med vapen så tror jag inte att de får någon större respekt för det. Att kvinnor som sitter i fängelse för att de lämnat tvångsäktenskap får besök visar ju att någon bryr sig om dem och att de inte är bortglömda. Därifrån till att få afganerna att sluta med tvångsäktenskap är vägen lång men man måste börja någonstans. Hade det varit män som hade ingått i Juliett-gruppen hade säkert haft lättare att hantera fångvaktarna men deras motiv hade säkert ifrågasats i högre grad av afganerna än vad kvinnorna i Juliett-gruppen gör. Quote
Richie Posted October 11, 2006 Report Posted October 11, 2006 Hade det varit män som hade ingått i Juliett-gruppen hade säkert haft lättare att hantera fångvaktarna men deras motiv hade säkert ifrågasats i högre grad av afganerna än vad kvinnorna i Juliett-gruppen gör. Jag vet inte, men jag tror inte på det dära. Vi svenskar som gör en mission, oavsett kön, ser väl i regel alltid till att det humanitära sköts och förresten - vad gjorde dom där inne i fängelset? Inte mer än vad en manlig soldat skulle klara av... Tror att våra manliga soldater också skulle hjälpa de så utsatta kvinnorna där nere också. Sen är det 'nog' självklart uppskattat att man som kvinnlig fånge och varit "mindre värd än en ko i flera år" stöter på en kvinna som soldat - vilken vill hjälpa en själv. Svårt att förklara men ordagrant: En kvinnlig fånge uppskattar nog mer ett besök av en kvinnlig soldat än en manlig. Köper dock fortfarande inte att de kvinnliga soldaterna ska ha mer eloge för sin instats än någon annan. Quote
Rokare Posted October 11, 2006 Report Posted October 11, 2006 En liten fråga innan jag pladdrar vidare. Vilka här inne hade ilsknat till om det var ett vanligt MOT och Kanna hade skrivit "Starkt jobbat av killarna tycker jag"? Nåväl.. Köper dock fortfarande inte att de kvinnliga soldaterna ska ha mer eloge för sin instats än någon annan. Vem har sagt något om "mer eloge"? Quote
Divex Posted October 11, 2006 Report Posted October 11, 2006 En liten fråga innan jag pladdrar vidare. Vilka här inne hade ilsknat till om det var ett vanligt MOT och Kanna hade skrivit "Starkt jobbat av killarna tycker jag"? Nåväl.. Köper dock fortfarande inte att de kvinnliga soldaterna ska ha mer eloge för sin instats än någon annan. Vem har sagt något om "mer eloge"? Kan man inte bara avsluta disskussionen med att det var en bra och intressant artikel som AB hade fått till (för en gångs skull) Skit i genusaspekten Quote
tsomitore Posted October 11, 2006 Report Posted October 11, 2006 (edited) Starkt jobbat att vara på MOT, oavsett om det är Juliett eller ngn annan MOT. Bra att det inte bara är neg artiklar om FM och US.. Edited October 11, 2006 by tsomitore Quote
Richie Posted October 11, 2006 Report Posted October 11, 2006 Ja, jo... Jag tror väl kanske att det hela handlar om någon form av missförstånd - för det ber jag om ursäkt. Vi är väl alla glada och stolta över att våra styrkor, kvinna som man, gör ett fantastiskt bra jobb där nere. Artikeln var god och all publicitet av denna kapacitet är väldigt bra för FM och US. Tack å gonatt... Quote
He-Man Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Vill inte skapa en ny tråd men är mycket konfunderad över en sak. http://www.mil.se/int/photo.php?id=124405&nid=34754 Vad har den här tolken gjort med sin väst? Någon Möp-SF-kitning jag inte förstår mig på? Quote
Frejdestedt Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Vill inte skapa en ny tråd men är mycket konfunderad över en sak.http://www.mil.se/int/photo.php?id=124405&nid=34754 Vad har den här tolken gjort med sin väst? Någon Möp-SF-kitning jag inte förstår mig på? Jag tycker det ser ut som att han helt enkelt har den löst spänd? Eller menar du något annat? Quote
jockster Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Vill inte skapa en ny tråd men är mycket konfunderad över en sak. http://www.mil.se/int/photo.php?id=124405&nid=34754 Vad har den här tolken gjort med sin väst? Någon Möp-SF-kitning jag inte förstår mig på? Jag tycker det ser ut som att han helt enkelt har den löst spänd? Eller menar du något annat? Ja helt klart väldigt löst spänd!!!! Quote
He-Man Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Vill inte skapa en ny tråd men är mycket konfunderad över en sak. http://www.mil.se/int/photo.php?id=124405&nid=34754 Vad har den här tolken gjort med sin väst? Någon Möp-SF-kitning jag inte förstår mig på? Jag tycker det ser ut som att han helt enkelt har den löst spänd? Eller menar du något annat? Ja helt klart väldigt löst spänd!!!! Ok, det var tydligen helt normalt. Då var det inget mer!!!! (roligt med utropstecken) Quote
Kockis Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Jag måste säga att jag tycker att artikeln är kass. Den börjar med att dom tvingas bära automatvapen och slutar med att dom hade dödsångest innan dom åkte. Om man har dödsångest innan man åker borde man ju vara överlycklig för all skyddsmatriell man kan få? Jag jobbar där nere nu och jag känner inte mycket av vad som beskrivs i artikeln. Vad gäller MOT J. och deras bedrifter har jag inte mycket att säga eftersom jag inte vet något om dem. Men jag hoppas och tror att de utförde sin del av uppgiften. Quote
mongot Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Jag måste säga att jag tycker att artikeln är kass. Den börjar med att dom tvingas bära automatvapen och slutar med att dom hade dödsångest innan dom åkte. Om man har dödsångest innan man åker borde man ju vara överlycklig för all skyddsmatriell man kan få? Jag jobbar där nere nu och jag känner inte mycket av vad som beskrivs i artikeln. Vad gäller MOT J. och deras bedrifter har jag inte mycket att säga eftersom jag inte vet något om dem. Men jag hoppas och tror att de utförde sin del av uppgiften. Är du Kock där , som namnet tyder på , eller vad har du för tjänst ? M Quote
Harald Posted November 29, 2006 Report Posted November 29, 2006 Läste på mil.se att CP kommit ner till affe igen. Minnesceremoni Varför? Är det fortfarande högt tryck på V/E kanske? Kan även se att de inte har lyckats bygga färdigt taken på barrackerna än, hur långt har man kommit i detta arbete? Quote
Recommended Posts