Jump to content

Hundar i utlandstjänst


Guest Nilsson.J

Recommended Posts

Vet med bestämdhet att på ba 01 och 02 fanns det inga hundar med i missonen utom yxhundar lite här och där men har för mig min och am hundar tillfördes bataljonen på ba 06.Varav nero hade varit ute förut i libanon.Var då stationerad hos normännen vid falkhöjden med svensk besättning ur ing komp.

Edited by jonsson
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sverige har inte haft annat än minhundar ute på mission och det var mycket länge sedan.

Vi har haft en del minhundar ute på civila uppdrag mm. även jobbat skarpt med olika typer av hundar inom landets gränser.

 

Det finns inte så många ammsökhundekipage som är "CERTIFIERADE" för att åka iväg.

 

De få som finns börjar det ryckas i och förhoppningsvis blir det jag som får stå för 1 av de första Svenska VapenAmssökhundekipagen som skickas utomlands.

 

Håll tummarna för oss!! Vi kan och vill lösa en hel del uppgifter på ett bra och snabbt sätt och öka kompetensen hos förbandet vi ingår i.

 

Fundering.

 

Varför vi inte skickat ut dessa hundar har framförallt berott på brist på hundar, brist på kunskap hos beslutsfattare om vilka uppgifter vi kan lösa. Planeringsbiten när man planerar ny mission är nog avgörande faktor. Det är då man glömmer bort hundarna. Sedan kanske det finns vissa som inte ser hela perspektivet utan vill med alla medel ha ut mer "FOLK" från sitt förband hellre än att skicka med hundar som löser uppgiften som utbildats hos andra förband även om denna utbildning och erfarenhet väger riktigt tungt.

 

Slut fundering.

Link to comment
Share on other sites

Sverige har inte haft annat än minhundar ute på mission och det var mycket länge sedan.

Vi har haft en del minhundar ute på civila uppdrag mm. även jobbat skarpt med olika typer av hundar inom landets gränser.

 

Nog fanns det en och en annan bevaknings hund ute i mission på Libanontiden....(har för mig att det var åtminstone två jyckar på 108)

Framgår ju också i tidigare inlägg i tråden

Link to comment
Share on other sites

Glömde säga att svenskarna samverkar ofta med hundekipage från andra länder mm. FA/kapten! Var det svenska bevakningshundar som var med ut alltså ? ;D

 

Som det har skrivits tidigare så har svenska ekipage varit ute och inte bara minhundar, eller så var det bara så att jag lallade runt med ett koppel och ingen hund i Libanon och sedan i Jugoslavien :)

Link to comment
Share on other sites

Glömde säga att svenskarna samverkar ofta med hundekipage från andra länder mm. FA/kapten! Var det svenska bevakningshundar som var med ut alltså ? ;D

 

Som det har skrivits tidigare så har svenska ekipage varit ute och inte bara minhundar, eller så var det bara så att jag lallade runt med ett koppel och ingen hund i Libanon och sedan i Jugoslavien :baskerFN:

 

 

:baskerFN: Det kanske var så......du lallade omkring med ett tomt koppel, eller en pinne, som NSKY HF fick göra när de övade patrulering innan de var betrodda att ta med sig jycken......

 

Hundforarn: Nog var det svenska jyckar alltid, den ena kom t.o.m från mitt gamla förband....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...