Jump to content

Hundar i utlandstjänst

Guest Nilsson.J

Recommended Posts

Guest Nilsson.J

Fråga till er som har gjort utlandstjänst eller har kunskap inom området:

Har ni deltagit i några patruller eller liknande där det har funnits hundar? tex am/ vapen sök, bevakning, el. minsök?

Har någon av er lust att svara på några fråga ang detta? Jag håller på att skriva ett projektarbete om hundar i försvaret.

Har ni deltagit i några patruller eller liknande där det har funnits hundar? tex am/ vapen sök, bevakning, el. minsök?

Har någon av er lust att svara på några fråga ang detta? Jag håller på att skriva ett projektarbete om hundar i försvaret.

Japp, har jobbat några ggr med bla tjeckiska och finska hunförare. Vapen och droghundar bla.. Jag kanske kan svara på några frågor. PMa

När jag tjänstgjorde i Kosovo under sommaren och hösten 2003 så arbeta vi en del med norska hundförare samt tjeckiska. Även finska hundar nu under KS12. Det var vapen sök hundar som vi arbeta med. Låg på en SÖK pluton då

Var också nere i Kosovo 2003.

Där använde man en Norsk hund vid en inbrytning.

Det var en man som satt och viftade med en AK 47 och hotade sin familj och andra.

Efter många timmar så släppte han ut sin familj och då blev det dax för inbrytning.

Några special gubbar + hund kom för att göra den.

Hunden fick sniffa lite på gubbarna och sedan så gruperade dom ut sig runt huset. sen så lyfte man in hunden genom ett fönster och när man sedan hörde ogärningsmannens skrik så var det bara at gå in. Där hade hunden gjort sitt jobb och satt stadigt fast i mannens arm.

Inget snack om vem som var hjälten den dagen.

Hoppas jycken fick några extra hundkex

• 1 month later...

Hundar finns med i utlandtjänst bland annat finns de i EN03 där de verkar som min- och amröjhundar. De anrbetar alltså i en EOD grupp.

För närvarande befinner sig stora delar av EN03 nere i Afgahnistan och aven EOD gruppen befinner sig där för röjning. Kan dock inte säga om dehar med sig hundarna men de borde de ha.

:baskerFN:

Hela EN03 hade gjort sig bra därnere. Tycker personligen att man borde använda hundar mer internationellt, titta på norrmännen t. ex som hade ett tiotal hundar i kosovo och då inte bara am/min hundar utan även bevakningshund och narkotika hund.

Men efter libanon har det varit ganska tunt med hundar i utlandstjänst tyvärr. Hur tyckte du att funka med patrullhund i libanon?

Vi hade hund i på BA11 också, hade inget att göra med den men vet att den hade lite andra rotaionstider än oss andra så den måste ha varit där några missioner iaf. EOD är jag ganska säker på att det var som hade den.

Vi hade hund i på BA11 också, hade inget att göra med den men vet att den hade lite andra rotaionstider än oss andra så den måste ha varit där några missioner iaf. EOD är jag ganska säker på att det var som hade den
.

Under JK01 så var vi 4 hundförare som delade på 2st hundar, tyvärr så hade vi inte så mycket att göra efter att vi lämnat Sarajevo. Hundarna togs med hem till Sverige vid rotation och skickades sen ner till Libanon.

Jag vet att det fanns en del minhundar i bosnien, sen hur de funkade och i vilken utsträckning de användes i får någon annan som var där svara på.

Hoppas på att det ska komma ut lite bevakningshundar i utlandstjänst snart det vore på tiden!

Jag antar att "Arkan" som levde vid OP6 under tidiga KS missioner inte riktigt räknas? Även den icke döpta hunden vid klostret (med horribla hostan) räknas väl inte heller?

Nej arkan räknas inte! Även om han var trevlig hund som man gärna inte tog i!

Eller Tjabo (var det det han kallades?) vid Muppen i Gracca (ks07)... Eller albino-valpen vid klostret (ks11)...

:D

Vilka minnen...

Har själv aldrig träffat "Arkan".

Angående hunden vid klostret var det en ganska storväxt vit hund, tror det var en tik. Hade förfärliga roslingar/hostningar. Den var bra då den aldrig kom nära soldaterna (såvitt jag vet), men hölls sig på 10 talet meters håll. Den blev aggresiv och körde iväg alla andra byrackor och ströhundar som kom i närheten, så man slapp dem. Undrar hur den skulle reagera om någon människa skulle uppträde aggresivt mot oss.

Antar att den med jämna mellanrum mutades med lite mat av soldaterna.

Arkan avlivades tyvärr under KS04, trots försök att rädda honom medelst skenavrättning av en annan schäfer :D

Antalet hundar som varit inblandade i bevakningstjänst vid klostret torde vara oräkneliga, för varje hund som blev avlivad/påkörd kom det väl minst 3 nya.

Det fanns en liten go och väldigt tam hundvalp ute vid MCP4 (mouse) som vi kallade Tjabo, men det kanske finns flera.

Åter till huvudämnet, Britterna lånade ut en del hundar till VCP-tjänst i Gracanica. Ett tag bodde en britt med hund på muppen, senare flyttade de till CV. Hur vi jobbade med dom beskrev jag i en annan tråd här någonstans.

Tycker det är en otrolig tillgång att ha hjälp av hundar och att man även kan använda svenska hundar i större utstäckning. Men det finns väl ett antal svenska minhundar ute lite här och var, nu var det väl ett tag sedan man hörde något om dom men ibland är det ju något reportage i tv....

En :clap: till dom.

Guest Free Willy
Nej arkan räknas inte! Även om han var trevlig hund som man gärna inte tog i!

Självklart tog man i arkan!! Hehe..eller är det därför jag blivit som jag blivit mån tro? Har någon diffus bild av att arkan tvättades m.m. Men jag kan ha fel. Han var så go den hunden!

Sandstrom%20o%20Arkan%2010-4-012.jpg

kan det möjligen vara lanzo som är på väg ut?

Vet inte vilka hundar som dyker upp, vet bara vem som kommer att vara chef. Ska bli kul att se kaoset när dom kommer på att det inte finns nån hundgård här nere och när den ska byggas

Under JK01 så var vi 4 hundförare som delade på 2st hundar, tyvärr så hade vi inte så mycket att göra efter att vi lämnat Sarajevo. Hundarna togs med hem till Sverige vid rotation och skickades sen ner till Libanon.

Tänkte precis nämna dom värsta "baccis-schäfrarna" i

FN:s historia.. :huh:

Tänkte precis nämna dom värsta "baccis-schäfrarna" i

FN:s historia.. :lol:

4 månader av allmänt slöande gjorde dom bara gott, eller var det nu hundförarna? Min kära mors kommentar när jag kom hem var; "Du är fet, banta." :baskerPa:

Bara jag som hört talas om Göran under ks11 som också bodde utanför klostret och skällde på alla utom svenska KFOR?

jag var ju inte på skyttet själv så jag vet inte säkert om så var fallet..

Fanns en kattunge ett litet tag som Pi-killarna i tältet mittemot oss hade som hette Göran på BA03. Försvann dock i samband med ett vädersamtal, pratades nått om hagel i alla fall.

:wub:

Men efter libanon har det varit ganska tunt med hundar i utlandstjänst tyvärr. Hur tyckte du att funka med patrullhund i libanon?

Det fanns Under 97-98 i alla fall 4 hundar nere i Bosnien och ett 4 hundförare. I hundgruppen ingick också 2 Gruppchef Hundarna hette Åscar, Vindy, Rasmus och Nero.

Tror de i PRINCIP varit där nere sedan BA 01

Kikar man på BA06:s minnesvideo får man en bra bild av hur de jobbade...

De användes framförallt för att sniffa fram ett säkert spår fram til eventuellt minskadade så de kunde föras ut.

Har en mycket högre hastighet än pikning.

Var med om en Medevac övning efter svenskarna åkte hem emd hundar och allt...

Eventuella skadade hade dött innan den var framme.. Men med hundarna gick det blixtsnabbt...

Då BA99 skulle hem så sägs det att hundarna inte ansågs värdefulla nog att ta hem. De behövdes inte i Kosovo (mindre minhot??) så de skulle avlivas. Enligt rykten (ej säker källa) tror jag dock de hamnade hos Amerikanerna

b991004i.jpg

Nero in action