Wannabe Kustis Posted February 24, 2006 Report Posted February 24, 2006 Man kan inte ta in fler än de som anses lämpliga bara för att fylla ut. Det duger inte att tumma på kraven. Tänk efter lite. Men det borde finnas ett minimum och ett maximum på hur många man har råd att utbilda eller hur? Quote
Waldemar Posted February 24, 2006 Report Posted February 24, 2006 Får man för många lämpliga så sållar man ut de bästa helt enkelt. Tänk efter... Quote
oz Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Kan vi inte bara göra så här att Blue, Peter och ni övriga lärda beskriver komplett och grundligt -exakt- hur allting gick till från extramönstringen till muck. Då slipper vi dels att behöva läsa fler av Wannabe_Kustis alla frågor och dels så slipper han själv att överhuvudtaget ens göra lumpen och oroa sig för sin lilla tå. Vore inte det liksom bäst för alla i slutändan? Quote
fillefalle Posted February 25, 2006 Author Report Posted February 25, 2006 Kan vi inte bara göra så här att Blue, Peter och ni övriga lärda beskriver komplett och grundligt -exakt- hur allting gick till från extramönstringen till muck. Då slipper vi dels att behöva läsa fler av Wannabe_Kustis alla frågor och dels så slipper han själv att överhuvudtaget ens göra lumpen och oroa sig för sin lilla tå.Vore inte det liksom bäst för alla i slutändan? ja de lät ganska bra... Quote
Peter_PB Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Nänä, nån måtta får det vara..Men det skulle nog vara bäst, jaa. :P Quote
Lord Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 (edited) Nä låt tråden leva. Det är ju den dagliga dosen av underhållning att gå in på Soldf på kvällen och läsa vad Wannabe_kustis har skrivit :P Edited February 25, 2006 by Lord Quote
Wannabe Kustis Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Haha tycker det blir rolig läsning i efterhand Och tack OZ att du bryr dig om min tå fast den har slutat göra ont så du behöver inte oroa dig längre Och vad är det roliga i att jag undrar om hur utbildningen har påverkats av det låga intresset. Quote
Stella-Polaris Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Hur man än vrider och vänder på denna fråga så är det oändligt mycket bättre, om man vill till KJ, att göra 50 armhävningar än att skriva ett inlägg om hur extramönstringen går till... Glöm att ni alltid får fullständig information under utbildningen. Allt ni behöver veta finns på www.mil.se. Det är dessa krav ni måste uppfylla. Kan ni inte förbereda er utan ytterligare info så har ni inget på Kj att göra... Visst det är kul att höra och få veta mera men det är oväsentlig kunskap. Väck från datorn och ut och träna istället... Det är skillnaden mellan KJ och wanna be... Se det så här: Jag skall klara det! dvs pannben du kommer in. Hur skall jag klara det? dvs inget pannben. frågan är om du kommer in. WWW.MIL.SE det är tilldelningen... Quote
Peter_PB Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Hur man än vrider och vänder på denna fråga så är det oändligt mycket bättre, om man vill till KJ, att göra 50 armhävningar än att skriva ett inlägg om hur extramönstringen går till... Glöm att ni alltid får fullständig information under utbildningen. Allt ni behöver veta finns på www.mil.se. Det är dessa krav ni måste uppfylla. Kan ni inte förbereda er utan ytterligare info så har ni inget på Kj att göra... Visst det är kul att höra och få veta mera men det är oväsentlig kunskap. Väck från datorn och ut och träna istället... Det är skillnaden mellan KJ och wanna be... Se det så här: Jag skall klara det! dvs pannben du kommer in. Hur skall jag klara det? dvs inget pannben. frågan är om du kommer in. WWW.MIL.SE det är tilldelningen... HELT RÄTT DÄR STELLA! Årets inlägg.. Quote
resq Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Se det så här: Jag skall klara det! dvs pannben du kommer in. Hur skall jag klara det? dvs inget pannben. frågan är om du kommer in. Bra skrivet! Quote
Wannabe Kustis Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Mm årets inägg så ni som frågar om extramönstringen och sånt gå ut och träna! B) Quote
Wannabe Kustis Posted February 27, 2006 Report Posted February 27, 2006 Info till er som vill pröva till KJ: Inrycket för samtliga kustjägare är flyttad till 07-07-31 det innebär att utbildningen forsätter på frivillig basis under termin tre. Har man klarat kraven i samband med mönstring så kommer kustjägartestet att genomföras vecka 25 -06 samt i mars månad -07 Fråga: Någon som vet vad det menas med: "det innebär att utbildningen forsätter på frivillig basis under termin tre"? Quote
Vysotskij Posted February 27, 2006 Report Posted February 27, 2006 Fråga:Någon som vet vad det menas med: "det innebär att utbildningen forsätter på frivillig basis under termin tre"? Att den tredje terminen för dem som ska ut och kriga i stora världen är frivillig. Quote
Wannabe Kustis Posted February 27, 2006 Report Posted February 27, 2006 Fråga: Någon som vet vad det menas med: "det innebär att utbildningen forsätter på frivillig basis under termin tre"? Att den tredje terminen för dem som ska ut och kriga i stora världen är frivillig. mm jag förstår det men är det 14-15 månader vanlig utbildning och sen får man välja den tredje terminen? "Inrycket för samtliga kustjägare är flyttad till 07-07-31 det innebär att utbildningen forsätter på frivillig basis under termin tre" Det lät för mig som att innan de flyttade inryck så var den tredje terminen inte frivillig typ men det är bara jag som tänker så långt :P. ...och kanske korkat:D Quote
resq Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Hej! Blev idag kallad till extratesterna på Berga i Juni 06. Jag har även sökt FJS extramönstring och har haft det som mål sen tidigare. Om vi ponerar att jag även blir kallad till FJS extratester och klarar dem, men också klarar KJ's tester. Har jag då full möjlighet att välja mellan dessa två när båda testerna är klara? Tack på förhand! Quote
Airborne_87 Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Yo! Jag ska till KJs förtest! Är det nån mer från sthlms området som ska dit? Resq: Du får antagligen välja då! Quote
fillefalle Posted March 6, 2006 Author Report Posted March 6, 2006 (edited) Häftigt! Fick brevet nyss jag med... fan vilket häftigt brev alltså! edit: är dock ganska förvånad över datumet... senare än förväntat. Edited March 6, 2006 by filipkrigare Quote
Apone Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Hej! Blev idag kallad till extratesterna på Berga i Juni 06. Jag har även sökt FJS extramönstring och har haft det som mål sen tidigare. Om vi ponerar att jag även blir kallad till FJS extratester och klarar dem, men också klarar KJ's tester. Har jag då full möjlighet att välja mellan dessa två när båda testerna är klara? Tack på förhand! Nu är jag inte 110% säker, MEN...blir du kallad till KustJS andramönstring och blir GODKÄND samt ANTAGEN, gissar jag att FJS-mönstringen utgår. (eftersom man inte gärna kan bli antagen till 2 tjänster samtidigt) Men men, VplV's vägar äro outgrundliga, det kanske funkar att du kan välja mellan tjänsterna. Ring och fårga vettja! Quote
resq Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Hej! Blev idag kallad till extratesterna på Berga i Juni 06. Jag har även sökt FJS extramönstring och har haft det som mål sen tidigare. Om vi ponerar att jag även blir kallad till FJS extratester och klarar dem, men också klarar KJ's tester. Har jag då full möjlighet att välja mellan dessa två när båda testerna är klara? Tack på förhand! Nu är jag inte 110% säker, MEN...blir du kallad till KustJS andramönstring och blir GODKÄND samt ANTAGEN, gissar jag att FJS-mönstringen utgår. (eftersom man inte gärna kan bli antagen till 2 tjänster samtidigt) Men men, VplV's vägar äro outgrundliga, det kanske funkar att du kan välja mellan tjänsterna. Ring och fårga vettja! Ja, det låter rimligt. Men å andra sidan vill jag inte välja bort något utav de två. Skulle jag inte klara FJS extramönstring så vill jag naturligtvis göra ett försök hos KJ. Jag väntar med att ringa för tillfället. Det står ett mobilnummer på kallelsen till ett befäl - ska jag göra bort mig så ska det inte vara över telefon Quote
Vysotskij Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Jag vet flera människor som blivit antagna till flera utbildningar efter extramönstringar. Det är möjligt att man ändrat något de senaste åren, men jag skulle tippa att FJS är minst lika intresserad av en efter att man klarat KJS extramönstring. Quote
Waldemar Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Vi är nog några i sthlmsområdet som blivit kallade, vad sägs om att köra ett gemensamt heldagsmarschpass någon helg? Quote
Jonne Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Alla här som har gkort GU på KJS kan ni svara på en fråga? Jo, jag skulle veta hur stämningen på förbandet är. Jag själv kommer troligen bli satt som luftburen befäl på K3 men har sökt in till FJS o KJS. Om FJS inte tar in eller om det skulle skita sig och jag klarar KJ vilket väljer jag? KJ el. luftburen på K3? Är stämningen bättre(folket vettigare) på KJ eftersom alla sökt dit frivilligt? Vill inte hamna där många är omotiverade och ser lumpen som en grej som måste avklaras. Quote
Henrik Karlsson Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Jag vet flera människor som blivit antagna till flera utbildningar efter extramönstringar. Det är möjligt att man ändrat något de senaste åren, men jag skulle tippa att FJS är minst lika intresserad av en efter att man klarat KJS extramönstring. Nu vill jag inte sabba något, men jag var nästan bombsäker på att det inte var så tills jag läste vad du skrev. Jag har för mig att om du blivit antagen till en tjänst via extramönstring, ger du upp den tjänsten om du provar (mönstrar för) en ny. Har en bekant som blivit uttagen via extramönstring och sedan ville han göra en till, men då hade han fått det förklarat att då ger han upp sin första tjänst. Tyckte själv det lät aningen orimligt men... Kanske brast i kommunikationen? Ingen som mönstrat för två? Någon måste det finnas! Quote
resq Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Vi är nog några i sthlmsområdet som blivit kallade, vad sägs om att köra ett gemensamt heldagsmarschpass någon helg? här har du en i solna! säg gärna till om du har lust o träffas o gå lite eller glida ner till gymmet en sväng! ha det Quote
per_gunnar Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 (edited) Vi är nog några i sthlmsområdet som blivit kallade, vad sägs om att köra ett gemensamt heldagsmarschpass någon helg? Jag har också blivit kallad och bor i Stockholm Det vore verkligen skoj att köra ett gemensamt heldagsmarschpass! Edited March 6, 2006 by per_gunnar Quote
Forumsledning Kimster Posted March 7, 2006 Forumsledning Report Posted March 7, 2006 Alla här som har gkort GU på KJS kan ni svara på en fråga? Jo, jag skulle veta hur stämningen på förbandet är. Jag själv kommer troligen bli satt som luftburen befäl på K3 men har sökt in till FJS o KJS. Om FJS inte tar in eller om det skulle skita sig och jag klarar KJ vilket väljer jag? KJ el. luftburen på K3? Är stämningen bättre(folket vettigare) på KJ eftersom alla sökt dit frivilligt? Vill inte hamna där många är omotiverade och ser lumpen som en grej som måste avklaras. De flesta som får chans att göra vpl idag är motiverade på ett eller annat sätt, annars får man inte göra lumpen typ, då konkurrensen är så pass stor. Till K3/FJS/KJS etc hamnar mer eller mindre bara motiverata folk då inga "jägarförband" tar in omotiverade soldater idag. Stämningen mellan dem är ganska svår att säga oavsett om man gjort GU på KJS eller inte, då någon här har knappast haft möjlighet att kunna testa båda två Quote
Guest 241 Magnusson Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Extra monstring i ar alltsa! I juni va det va? Kommer det "bara" vara en eller kommer det att bli fler? nar ar inryck for er som klarar det? Tacksam for svar! Lycka till gubbar, slit er fran datan och ut och MARCHERA mycket battre en att lopa samt gyma tro mig Quote
Vysotskij Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Jag vet flera människor som blivit antagna till flera utbildningar efter extramönstringar. Det är möjligt att man ändrat något de senaste åren, men jag skulle tippa att FJS är minst lika intresserad av en efter att man klarat KJS extramönstring. Nu vill jag inte sabba något, men jag var nästan bombsäker på att det inte var så tills jag läste vad du skrev. Jag har för mig att om du blivit antagen till en tjänst via extramönstring, ger du upp den tjänsten om du provar (mönstrar för) en ny. Har en bekant som blivit uttagen via extramönstring och sedan ville han göra en till, men då hade han fått det förklarat att då ger han upp sin första tjänst. Tyckte själv det lät aningen orimligt men... Kanske brast i kommunikationen? Ingen som mönstrat för två? Någon måste det finnas! Som sagt, något kan ha ändrats, men jag har svårt att se varför exempelvis TolkS skulle bli ointresserad av någon som extramönstrar till FJS senare. Det finns en tråd som heter två extramönstringar eller något sånt, där senaste information i frågan lär stå. Quote
Stella-Polaris Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 (edited) Jag vet flera människor som blivit antagna till flera utbildningar efter extramönstringar. Det är möjligt att man ändrat något de senaste åren, men jag skulle tippa att FJS är minst lika intresserad av en efter att man klarat KJS extramönstring. Nu vill jag inte sabba något, men jag var nästan bombsäker på att det inte var så tills jag läste vad du skrev. Jag har för mig att om du blivit antagen till en tjänst via extramönstring, ger du upp den tjänsten om du provar (mönstrar för) en ny. Har en bekant som blivit uttagen via extramönstring och sedan ville han göra en till, men då hade han fått det förklarat att då ger han upp sin första tjänst. Tyckte själv det lät aningen orimligt men... Kanske brast i kommunikationen? Ingen som mönstrat för två? Någon måste det finnas! Som sagt, något kan ha ändrats, men jag har svårt att se varför exempelvis TolkS skulle bli ointresserad av någon som extramönstrar till FJS senare. Det finns en tråd som heter två extramönstringar eller något sånt, där senaste information i frågan lär stå. Man har ju möjligheten att göra både FJS alt KJS och därefter Tolkskolan. Tvärtom så ökar nog intresset för att en som genomgått FJS/KJS även genomgår TolkS Edited March 7, 2006 by Stella-Polaris Quote
Recommended Posts