Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hur upplever ni som varit på mission nyligen er matriel tillförsel? låg inne på gardet när int delen flyttade dit och det vi upplevde var att ALLT nytt gick till US, de gick även före i alla köer osv, medan jag här på forumet läser att folk tycker att de har fått kassa grejer?? snackar alltså om utbildningstiden före utladstjänsten på LG. Hur är det egentligen?

edit: tackar kimstrer...

Edited by johanp
Posted
Hur upplever ni som varit på mission nyligen er matrial tillförsel? låg inne på gardet när int delen flyttade dit och det vi upplevde var att ALLT nytt gick till US, de gick även före i alla köer osv, medan jag här på forumet läser att folk tycker att de har fått kassa grejer?? snackar alltså om utbildningstiden före utladstjänsten på LG. Hur är det egentligen?

Jag upplevde att servicen var bättre på almnäs men att det har blivit bättre nu än när Swedint var nya på LG. Framför allt varierar servicen väldigt mycket, ibland kan man få allt möjligt hur snabbt som helst men ibland kan man få prata med alla möjliga människor innan något händer.

vad det gäller köer försökte vi passa in våra tider när det inte var några värnpliktiga där, känns ofint att tränga sig före kön enligt min mening.

Prylarnas kvalité har väl varit omväxlande men ser ingen skillnad där efter flytten. Så är det något som är annorlunda så är det servicen enligt min mening

Posted

Hur upplever ni som varit på mission nyligen er matrial tillförsel? låg inne på gardet när int delen flyttade dit och det vi upplevde var att ALLT nytt gick till US, de gick även före i alla köer osv, medan jag här på forumet läser att folk tycker att de har fått kassa grejer?? snackar alltså om utbildningstiden före utladstjänsten på LG. Hur är det egentligen?

Jag upplevde att servicen var bättre på almnäs men att det har blivit bättre nu än när Swedint var nya på LG. Framför allt varierar servicen väldigt mycket, ibland kan man få allt möjligt hur snabbt som helst men ibland kan man få prata med alla möjliga människor innan något händer.

vad det gäller köer försökte vi passa in våra tider när det inte var några värnpliktiga där, känns ofint att tränga sig före kön enligt min mening.

Prylarnas kvalité har väl varit omväxlande men ser ingen skillnad där efter flytten. Så är det något som är annorlunda så är det servicen enligt min mening

Jag måste hålla med min vän ovanför.... service´n var då (inryck ks11) väldigt skiftande sen kom ja på att det viktiga var inte vad man frågade efter utan hur! kom i håg det.... hehe

• Forumsledning
Posted

Materiel heter det...

Matrial är något man tillverkar materiel av.

Sen ser jag gärna att 'topicen' innehåller så lite informella förkortningar som möjligt för att underlätta sökningar.

*rättar topicen*

...varsågod det var så lite så :baskerHV:

Posted

Det jag kommer ihåg var den vanliga materielkalabaliken vid inryck. Kvalitén var väl hyfsat bra och förhoppningsvis hade man fått all materiel man skulle ha (utopi....), och hade man inte det så fick man försöka byta bäst det gick. Servicen var ju skiftande som tidigare sagt. Mest berodde det väl på att dom var underbemannade, fan grejerna fanns ju bakom disken ibland, men det fanns ingen där som kunde hjälpa en. Gällande förtur i köer och liknade så fick jag ingen positiv särbehandling direkt, iofs så försökte jag undvika "rusningen" så mycket jag kunde. Har inget att jämföra med från almnäs, men "yxorna" sa att det var bättre där. Iallafall utvärderade vi förrådet rätt hårt, men frågan är om vi inte utvärderade matsalen ännu mer..... :P

Posted
Det jag kommer ihåg var den vanliga materielkalabaliken vid inryck. Kvalitén var väl hyfsat bra och förhoppningsvis hade man fått all materiel man skulle ha (utopi....), och hade man inte det så fick man försöka byta bäst det gick. Servicen var ju skiftande som tidigare sagt. Mest berodde det väl på att dom var underbemannade, fan grejerna fanns ju bakom disken ibland, men det fanns ingen där som kunde hjälpa en. Gällande förtur i köer och liknade så fick jag ingen positiv särbehandling direkt, iofs så försökte jag undvika "rusningen" så mycket jag kunde. Har inget att jämföra med från almnäs, men "yxorna" sa att det var bättre där. Iallafall utvärderade vi förrådet rätt hårt, men frågan är om vi inte utvärderade matsalen ännu mer..... :P

Ja det var en riktig utvärdering det, återstår att höra från dom som varit där senare om det blivit bättre. Kan ändå tycka att värst av allt var kvalitén på den AK5B som jag fick ut. Efter 3 skott så gick den sönder. När vapenmeken såg den skakade han på huvudet, så sliten var den. Kändes inte speciellt förtroendeingivande. Att sedan förrådsmannen på LG inte visste skillnaden mellan laserskyddsbrillorna och vanliga skyddsglasögon i genomskinlig plast var ju också lite fint när jag påpekade att det inte var rätt och fick till svar att det vara samma grej... men det får man väl leva med.. :P

Posted

Ja, nu har ju inte jag varit på mission, men...

Minns att de klev före i (den ibland redan tillsynes oändligt långa) kön till tex tvättbytet på mornarna. Ett tag iaf, sen fick vi nog och tog ett snack med PC på plutonens timme. Han blev upprörd och sa att de inte hade någon som helst rätt att göra så och skulle prata med någon ansvarig, och så var det inte mer med det. Tror inte jag såg nån tränga sig efter det.

Företräde på skjutbanorna hade de också kommer jag ihåg, iaf på Sofiero. Första skjutningen där förklarade en lt hur det låg till, och sa att om nån fk med bihang från US kom gående och ville ha skjutbanan var det bara "att se glad ut, göra hunnör med fel hand, samla ihop sina saker och vända på klacken och gå". Detta hände aldrig dock.

Posted

Minns att de klev före i (den ibland redan tillsynes oändligt långa) kön till tex tvättbytet på mornarna. Ett tag iaf, sen fick vi nog och tog ett snack med PC på plutonens timme. Han blev upprörd och sa att de inte hade någon som helst rätt att göra så och skulle prata med någon ansvarig, och så var det inte mer med det. Tror inte jag såg nån tränga sig efter det.

Företräde på skjutbanorna hade de också kommer jag ihåg, iaf på Sofiero. Första skjutningen där förklarade en lt hur det låg till, och sa att om nån fk med bihang från US kom gående och ville ha skjutbanan var det bara "att se glad ut, göra hunnör med fel hand, samla ihop sina saker och vända på klacken och gå". Detta hände aldrig dock.

Kan förstå att det uppfattas som irriterande av vpl om folk från US går före i vissa köer, men betänk också att det är en rätt så intensiv period som man är på SWEDINT och ofta tidsbrist.. Så för att hinna med saker ibland så var man helt enkelt tvungen att gå före i köerna.. Så med tanke på detta tycker du det är konstigt att US har företräde till skjutbanor osv när man har en utb på 4v komprimerat?. Som i många fall är ett måste för att rosta av gamla färdigheter som kan vara livsnödvändiga, vapenhantering mm som det kan vara flera år sen man sysslade med.. Tycker överhuvudtaget att den revirpinkning som förekom/förekommer? på LG är jävligt onödig,löjlig och bara till förtret för samtliga(läs mässen osv). Kanske vore bäst om SWEDINT låg för sig själv helt och hållet.. finns ju många gamla regementen med skjutbanor att husera på..

Som tillägg vill jag bara säga att dom befäl från LG som vi vid en del tillfällen hade som instruktörer var mycket bra, så all heder åt dom.

Posted

Kan förstå att det uppfattas som irriterande av vpl om folk från US går före i vissa köer, men betänk också att det är en rätt så intensiv period som man är på SWEDINT och ofta tidsbrist.. Så för att hinna med saker ibland så var man helt enkelt tvungen att gå före i köerna.. Så med tanke på detta tycker du det är konstigt att US har företräde till skjutbanor osv när man har en utb på 4v komprimerat?. Som i många fall är ett måste för att rosta av gamla färdigheter som kan vara livsnödvändiga, vapenhantering mm som det kan vara flera år sen man sysslade med.. Tycker överhuvudtaget att den revirpinkning som förekom/förekommer? på LG är jävligt onödig,löjlig och bara till förtret för samtliga(läs mässen osv). Kanske vore bäst om SWEDINT låg för sig själv helt och hållet.. finns ju många gamla regementen med skjutbanor att husera på..

Som tillägg vill jag bara säga att dom befäl från LG som vi vid en del tillfällen hade som instruktörer var mycket bra, så all heder åt dom.

Tror detta har diskuterats på andra håll här men är väl en del av diskussionen så varför inte?

Jag förstår de LG officerare som blir förbannade när deras planerade verksamhet får stryka på foten för US. De bad aldrig om att få swedint till LG och jag håller med dig om att swedint/US borde vara för sig självt.

Problemet ligger enligt min mening i planeringen, det ÄR ingen hemlighet när folk rycker in och i majoriteten av gångerna vet man när folk skall utbildas. Beredskapsenheter som skall till missionsområde och vakanser borträknade. Detta måste gå att planera tillsammans med LG:s verksamhet så att ingen ska behöva känna sig förbisprungen och undanträngd. Jag tror också att detta har blivit bättre den senaste tiden vad jag har förstått.

Posted
Kanske vore bäst om SWEDINT låg för sig själv helt och hållet.. finns ju många gamla regementen med skjutbanor att husera på..

Intressant fråga. Kan någon ge konkret svar - med motivering - varför Swedint inordnades under LG?

Vad var det för fel på Almnäs?

Posted

Nu vet jag inte, men om det finns outnyttjad kapacitet i form av personal och anläggningar på ett ställe är det väldigt dyrt att bedriva verksamhet på annan ort. Man måste ha två storkök, två storförråd, två förbandsledningar, större resebyråkrati och så vidare, samtidigt som man går miste om de synergier som kan ligga i att LG-befäl utbildar US i mptjänst, SIB och så. Därmed skulle FM få ännu mindre resurser till verksamheten.

Det händer väl titt som tätt att 2. och 3. kompaniets verksamhet krockar på de flesta regementen, men att flytta isär dem till olika garnisoner är det få som förespråkar. Samtidigt har det varit ett stort slöseri under många års tid, som kostat krigsförbanden många miljarder, att utbilda huvuddelen av vpl i 7,5 månader och låta kaserner och andra resurser stå underutnyttjade.

Det var sannolikt resonemang liknande detta som gjorde att SWEDINT förläggs till existerande förband (P 10, Ing 1 och nu LG); perioden efter Ing 1 nedläggning är ett undantag.

Posted (edited)

tänkte bara göra ett snabbt inlägg om ak5b i utlandsstyrkan. om man nu ska se till att us ska ha den "bästa" materielen varför envisas man med ak5b, som i min mening borde skrotas p.g.a slitage.

inför hellre det nya aimpoint siktet. men det är ganska självklart en pengafråga antar jag. :unsure:

Edited by QUINN
Posted (edited)
Intressant fråga. Kan någon ge konkret svar - med motivering - varför Swedint inordnades under LG?

Vad var det för fel på Almnäs?

Frågan borde snarare vara varför det tog så lång tid för Swedint att flytta från Almnäs efter Ing 1s nedläggning. Som jag minns det så togs beslutet om att flytta Swedint samtidigt som Ing 1 lades ner, just för att göra den långsiktiga besparing det blir att lägga ner en garnision. Att sedan Swedint hann vänja sig vid att vara ensamma i Almnäs och därför inte behöva ha den framförhållning som de nu uppenbarligen saknar när de måste dela utbildningsanordningar med andra förband är bara att beklaga.

tänkte bara göra ett snabbt inlägg om ak5b i utlandsstyrkan. om man nu ska se till att us ska ha den "bästa" materielen varför envisas man med ak5b, som i min mening borde skrotas p.g.a slitage.

inför hellre det nya aimpoint siktet. men det är ganska självklart en pengafråga antar jag. :unsure:

Kanske för att rödpunktsiktet inte är ett förstorande riktmedel? Det är en ersättare till de vanliga riktmedlen, inte till de förstorande riktmedlen.

Edited by BJE
Posted (edited)
Kanske för att rödpunktsiktet inte är ett förstorande riktmedel? Det är en ersättare till de vanliga riktmedlen, inte till de förstorande riktmedlen.

jo jag vet det. jag har nyttjat båda sikten och tycker att det är bättre med rödpunktssiktet.

om man nu ska ha ett förstorande så kan väl hellre ta fram en ny. som gör att vapnet inte känns felbalanserat.

Edited by The Swede
Posted (edited)
jo jag vet det. jag har nyttjat båda sikten och tycker att det är bättre med rödpunktssiktet.

om man nu ska ha ett förstorande så kan väl hellre ta fram en ny. som gör att vapnet inte känns felbalanserat.

Jag antar att du har koll på AK5C/D som är på väg? Till dessa lär det komma någon form av förstorande riktmedel så småningom. Just nu finns det dock inget alternativ, såvida inte Utlandsstyrkan ska utrustas med AK4B...

edit: Du borde läsa Ings quote-skola innan han ger dig smäll på fingrarna... ;)

Edited by BJE
Posted

@BJE

så det kommer förstorande till ak5 c/d. nyheter för mig och tack för att du dela med dig av dina kunskaper :D. men det lär ju dröja tills jag får en sån i mina händer...

ska nog ta och läsa den där quote skolan :Malaj:

Posted

Frågan om Utlandsstyrkans materiel och dess kvalitet vid uthämtning har nyligen varit uppe till diskussion på ATK. Det har nämligen inte varit tillräckligt bra på Livgardets förråd.

Inga baskermärken, inga storlekar på uniform, kängor som borde ha rangerats ut (som du ska använda 24/7 i 6 månader!), mm mm.

När KS13 gjorde ATK uppmärksamma på det så hände det grejor. Jag hoppas att uppsnäppningen verkade och att effekten håller i sig.

Om man ska tjänstgöra och bära utrustningen hela dagarna, varje dag, hela veckan i månader så ska man ha så bra utrustning som man kan få. Det innebär nya kängor, ny uniform, mm. Personalen i Utlandsstyrkan representerar Sverige och Sveriges Försvarsmakt. Då ska de inte se ut som något löskeförband ur Mälardalens Paintballsällskap.

/Krook

Posted
Frågan om Utlandsstyrkans materiel och dess kvalitet vid uthämtning har nyligen varit uppe till diskussion på ATK. Det har nämligen inte varit tillräckligt bra på Livgardets förråd.

Inga baskermärken, inga storlekar på uniform, kängor som borde ha rangerats ut (som du ska använda 24/7 i 6 månader!), mm mm.

När KS13 gjorde ATK uppmärksamma på det så hände det grejor. Jag hoppas att uppsnäppningen verkade och att effekten håller i sig.

Om man ska tjänstgöra och bära utrustningen hela dagarna, varje dag, hela veckan i månader så ska man ha så bra utrustning som man kan få. Det innebär nya kängor, ny uniform, mm. Personalen i Utlandsstyrkan representerar Sverige och Sveriges Försvarsmakt. Då ska de inte se ut som något löskeförband ur Mälardalens Paintballsällskap.

/Krook

Exakt min åsikt. Fick själv ut 2 par begagnade kängor och 1 begagnad urtvättad M90 med LG märkena fortf kvar.. Gick ABSOLUT INTE att byta mot nytt enl C förråd(motsv). Man ska väl vara glad att man fick ut 1 ny uniform iaf.. Fanns heller till en början inte gradbeteckningar(hylsor) till M90l och M87 tröjan.. Fick trixa och smöra som fan innan dom helt plötsligt fanns.. mkt märkligt..

Låter superbra att dom äntligen tar tag i detta. Min omgång bevittnade storögt hur dom nyanlända finnarna stod i kö och hämtade ut all utrustning splitterny (vapen,uniform osv) på Camp Ville. Undrar om dom rustar på plats där nere eller vad det var frågan om, nån som vet?

Posted
Ja finnarna rustar upp nere i Kosovo, de rustar även av där. Tror dom har en uniform kvar för avslutning i Finland när dom åker hem, även vapen hämtas ut där nere

Japp det var det vi såg då.. Man kan ju undra lite hur dom kunde ha splitternya grejor isf? Det borde ju snurras runt lite där? iofs kan jag inte svära i sten på att vapnen var alldeles nya men det såg så ut när vi inspekterade lite närmare. Uniformerna var iaf det..

Posted

Nja jag låg ju på camp ville hela min mission så nya uniformer fick dom inte, men väldigt fräscha iaf och vapnen likaså. Måhända drabbas du lite av känslan att gräset är grönare på andra sidan? :P

Posted

/Krook

Jaha det låter ju som att våra utvärderingar inte gav så mycket för efterkommande förband. Men Men samtidigt; surprise surprise.....förändringarna kommer vilken mission som helst nu...

Men det låter ju som att nån tog tag i det någorlunda till slut, hoppas verkligen att efterföljande förband slipper få ut AK5:or från kalla krigets tid. Som tidigare påpekats så är det ingen hemlighet när US rycker in i de olika omgångarna. Att organisera för att US då får bästa möjliga utrustning borde inte vara så svårt tycker jag.

Posted

Även jag tillhörde KS11. Jag fick först inte ut någon ny M/90 uniform. Utan bara 2 gamla, varav en från 1989 eller nått. Men efter en jävvla massa tjat fick jag till sist en ny. (Ååååh tack så hemskt mycket ers kungliga förådspersonal 0:) )

Sen var väl Ak5:orna inte bara slitna utan de flesta var väl helt ovårdade också.

Posted

det där med ovårdade vapen är också något som jag förundras över, alla vapen som jag har lämnat in till förråd, iofs bara en 4-5st, har det varit en jävla visitation av innan de godtagits, ändå kan man få ut ett helt svartgeggigt vapen. vart brister det? förrådspersonal som ute och nöjesskjuter?

Posted
det där med ovårdade vapen är också något som jag förundras över, alla vapen som jag har lämnat in till förråd, iofs bara en 4-5st, har det varit en jävla visitation av innan de godtagits, ändå kan man få ut ett helt svartgeggigt vapen. vart brister det? förrådspersonal som ute och nöjesskjuter?

Är jag helt ute och cyklar om jag säger att vapnen som lämnas in (från us) blir badade och på så sätt tvättade eller är det bara en myt?

Posted

När vi ryckte in till EB01 så lyckades dom med bedriften att planera det så att vi och delar av KS11 ryckte in samma dag som ett antal hundra värnpliktiga... 0:)

Med resultat att det blev blandat US och Vpl i förrådet.

Så lite planering skulle nog ingen dö av...

Posted

Som vanligt när det gäller FM så känns det som att det är lite väl dåligt planerat och att ingen verkar vilja informera någon om något..

Jag kan förstå att vpl. blir sura om ett helt gäng US kommer och tränger sig före i kön, men detta är för att de inte blivit informerade.

Det är ju inte så lätt när FM inte kan planera in allt i vettig tid, så det slutar med att man bara har ett par dagar på sig att hämta ut materiel, prova så allt passar, byta materiel som inte passar, skjuta in vapen, prova skyddsmask osv osv.

Kan dock inte minnas att någon från US trängde sig före i nån kö vid inryck till KS10 (även om det ibland kändes som att det behövts.. :D )

Posted

Har inte fått "nöjet" att utrusta på LG än, men har haft med det förådet att göra under missionsutbildningen, Då hade jag inga problem med att få det som jag behövde från dem.

Kan ju vara för att jag e en sådan charmig kille ;)

Jaja. kommer väll att få känna på hur servicen har utvecklats om några veckor nu.

På tal om vapen, så är det väl problemet att det i huvudsak handlar om bössor som åkt fram och tillbaka från missionsområden sedan urminnestider. Jag tror faktiskt att Pappa Hedenhös hade min Ak5b, som jag fick ut senast.

En bössa som jag förövrigt han att skjuta två skott med på inskjutningen, innan jag fick ta den till vapenmeken.

Posted

Var ut till TSF LG för någon månad sedan, och numera har dom separata ingångar för VPL/US/HV/Befäl. Liksom att tvättbytes tiderna är separata så att "krockar" inte kan ske.

Lite lustigt att mina hv-plutch inte kunde få ut några hylsor till sin m/87, för dom "är reserverade för US". Sen kan visst inte US få ut några heller :D

My precious...

Posted (edited)

[Rantmode: ON]

Jahopps det var en del åsikter och erfarenheter i tråden här. Jag kan bara dela med mig av det jag upplevt nu under inryck och utbildning utav KS13 NSE.

Kortfattat: Jag hatar LG/SwedInt/IntUtbe!

Förklaring:

Vi ryckte in något kaosartat utan något som helst schema/info över när, var och hur. Man sade till oss att vi skulle få ut nya grejer och att allt skulle vara färdigsytt. Väl nere på förrådet så slänger man över folket en massa utrustning i rask takt. Det var dåligt med storlekar så man fick välja en för stor eller en för liten storlek. En del fältjackor-/byxor var gamla och slitna(en kamrat fick ut en 90L som varit ute på en La-misson och den såg ut där efter). Långt ifrån allt var färdigsytt och till detta fick man ut 5st märken. Skitbra! Kängor var det skitdåligt med storlekar. Nästan ingen har fått ut "Peter Pan" kängan.

Efter att ha inventerat utr så lämnades det i bristlistor 3gånger. Varav den sista gick till QM via plutch. Jag tror inte det kommer att åtgärdas innan rotation.

Vapnen vi fick ut var splitt nya, vilket överraskade mig en del.

Förrådspersonalen lämnar en hel del att önska. En del är riktigt otrevliga. Efter att en morgon ha väntat 45min i kö så råkade det bli en del munhuggande och idel sura miner. När jag påtalade i lagom god ton om div brister. Då fick tokkärringen frispel och jag lämnade förrådet utan att ha fått bytt något. Det visade sig sedan att de flesta som kommit i kontakt med denna individ har upplevt samma sak.

Tvättbyten och persedelbyten för US sker annan tid än vpl.

Övrigt om LG:

US har tillgång till Mässen på LG. Vilket är bra och jag mfl har inte upplevt några sura miner.

Maten...ja en hund skulle stoppa i sig den efter viss tvekan och några dagars svält.

Själva SwedInt är kaosartat. Inga scheman får man. Planer som man får stämmer inte helt överens med verkligheten och man vet sällan mer än 1-1,5veckor framåt.

Resebeställningarna har funkat dåligt till inte alls. Jag personligen har dragit en rejäl nitlott där. Jag har fått allt ifrån fel tid, fel dag, fel ort till inga biljetter alls.

LG är för övrigt en grymt tråkig plats.

[Rantmode: OFF]

Edited by Nifelhel