Jump to content

Bildförstärkare Hv


Serg Landgren

Recommended Posts

OT:

 

@ GC1 o Knekt

 

För någon som inte har sett en Bildförst HV, hur ser den ut, och vad har den för prestanda?

 

 

Stor, grön, rysk och fullkomligt kass. Det finns bättre på Teknikmagasinet.

Link to comment
Share on other sites

OT:

 

@ GC1 o Knekt

 

För någon som inte har sett en Bildförst HV, hur ser den ut, och vad har den för prestanda?

 

 

Stor, grön, rysk och fullkomligt kass. Det finns bättre på Teknikmagasinet.

 

Har bara kommit i kontakt med en (HV-övn, 30/9-2/10). Den var stor och tung, och man behövde trycka in en knapp på ovansida och hålla den nedtryckt för att se någonting och man såg knappt något ändå. Är det denna?

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

OT:

 

@ GC1 o Knekt

 

För någon som inte har sett en Bildförst HV, hur ser den ut, och vad har den för prestanda?

 

 

Stor, grön, rysk och fullkomligt kass. Det finns bättre på Teknikmagasinet.

 

Har bara kommit i kontakt med en (HV-övn, 30/9-2/10). Den var stor och tung, och man behövde trycka in en knapp på ovansida och hålla den nedtryckt för att se någonting och man såg knappt något ändå. Är det denna?

 

That´s the one...

:camo:

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte att det ska va så svårt att satsa lite på HV, det handlar ju inte om så värst mycket pengar.

Det har man ju gjort. Snart har hela HV RPS - före övriga Försvarsmakten. Tråkigt bara att man inte lyckades styra om modden av AK4 till motsvarande för AK5.

 

 

Vilket inte är underligt eftersom det är HV som betalat hela kalaset med för änge sedan avsatta medel. Övriga delar av Fm var inte ens intresserade i början (innan det blev klar hur jäkla bra siktet skulle bli), eftersom de ville ta fram ett "eget" mycket bättre sikte. Hur nu det skulle sett ut.

 

Men det finns det mer om i andra trådar.

 

Att man var skeptisk till Hvs förmåga att köpa in utr kan jag förstå efter att ha sett bildförst HV

 

Bildförstärkare Hv köptes in långt efter att medel för RPS vad avsatta.

 

Tänk dig en jättestor kikare du måste använda båda händerna för att kolla i och ändå inte se något vidare, dessutom lär det vara knepigt att få tag i nya batterier då dessa inte såg ut att vara standard.

 

@Knekt. De i Fm som var skeptiska till hvs förmåga till egna inköp kanske kände till de som är ansvariga för inköpet av bildförstärkare Hv, kan man säga så då?

Link to comment
Share on other sites

Tänk dig en jättestor kikare du måste använda båda händerna för att kolla i och ändå inte se något vidare, dessutom lär det vara knepigt att få tag i nya batterier då dessa inte såg ut att vara standard.

Bildförstärkare Hv matas med 2 st. vanliga "surefire batterier"

Link to comment
Share on other sites

Tänk dig en jättestor kikare du måste använda båda händerna för att kolla i och ändå inte se något vidare, dessutom lär det vara knepigt att få tag i nya batterier då dessa inte såg ut att vara standard.

Bildförstärkare Hv matas med 2 st. vanliga "surefire batterier"

 

tackar! då var den inte så kass i alla fall :rodna:

det var tack och lov ett tag sedan jag använde den men jag fick för mig att det var några specialare till batterier.

Link to comment
Share on other sites

Tänk dig en jättestor kikare du måste använda båda händerna för att kolla i och ändå inte se något vidare, dessutom lär det vara knepigt att få tag i nya batterier då dessa inte såg ut att vara standard.

 

Varför skulle de vara svåra att få tag på?

Bildförstärkare HV finns i RU och därmed finns batterierna i underhållskedjan.

 

Alltså inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle de vara svåra att få tag på?

Bildförstärkare HV finns i RU och därmed finns batterierna i underhållskedjan.

 

Alltså inga problem.

:Malaj:

Inga problem?

Är du med i samma HV som jag? :P

Finns Ra 135 i UH-kedjan?

Funkar era?

Finns stridsväst 2k i RU?

Har ni fått dom?

Finns [fyll i valfri mtrl]?

Ser du några problem här? ;)

 

Hyggligt OT på den här tråden BTW! Blågul får väl styra upp oss om vi gått för långt... :rodna:

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

I ärlighetens namn duger bildförstärkaren (den ryska) i skymning och gryning. Min erfarenhet av den är den behöver ett visst ljus för att fungera, I kolmörker ser man bättre utan den dock.

Vilket är sämre än de andra gen1 förstärkare jag har provat. När jag gjorde lumpen för tio år sedan hade vi något som hette "Bildförstärkare Körn" och "Bildförstärkare Span". Span varianten var ungefär lika klumpig som bildförstärkare hv, men den hade sex gångers förstoring och mycket bättre bild. Körn varianten var något större och tyngre än GN-1, den hade ingen förstoring men gick att bära framför ansiktet.

 

Dessa fungerade i nästan alla väder. Bäst fungerade de när det var stjärnklart, men även i en helmulen natt utan månsken fungerade de hyffsat. En enda gång upplevde jag att jag inte såg något alls i den. Först när jag slog på IR-dioden upptäckte jag att det var dimma.

 

Men eftersom dessa är ersatta av GN-1 så har de väl gått till skroten i stället för till HV i vanlig ordning...

Link to comment
Share on other sites

Surefire batterier var ju inte så vanligt förekommande tidigare, men finns nu på ditt TSF sanbbköp, bara att be KVM hämta ut. Gud nåde er dock om det kommer fram att batterierna har gått till Surefire lampor istället.

 

 

Batterierna har beteckningen LR123. kostar en smärre förmögenhet,

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle de vara svåra att få tag på?

Bildförstärkare HV finns i RU och därmed finns batterierna i underhållskedjan.

 

Alltså inga problem.

:winner:

Inga problem?

Är du med i samma HV som jag? :P

Finns Ra 135 i UH-kedjan?

Funkar era?

Finns stridsväst 2k i RU?

Har ni fått dom?

Finns [fyll i valfri mtrl]?

Ser du några problem här? ;)

 

Hyggligt OT på den här tråden BTW! Blågul får väl styra upp oss om vi gått för långt... :rodna:

/Bolle

 

 

Ja, våra Ra 135 fungerar.

Nej, vi har inte fått ut Stridsväst 2000K.

Ja, vi får ut LR123 batterier när vi behöver.

 

Jag vet inte vad för sorts hermvärn du är med i men i det förband som jag tillhör fungerar underhållet.

Men vad vet jag, vi är kanske prioriterade? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Ja, våra Ra 135 fungerar.

Nej, vi har inte fått ut Stridsväst 2000K.

Ja, vi får ut LR123 batterier när vi behöver.

Lyllo er! :ph34r:

Jag vet inte vad för sorts hermvärn du är med i men i det förband som jag tillhör fungerar underhållet.

Om din profil stämmer är vi med i samma kompani! :rodna:

Men vad vet jag, vi är kanske prioriterade? :winner:

Det är ni förmodligen, ni huserar väl på regementet där bl.a. kompanichefen jobbar? ;)

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

Bildförstärkare HV inehåller ett ryskt gen2 rör. Dessa håller bra gen2 standard. Har en bekant på FMV som kontrollerat samtliga bildförstärkare HV på plats i Ryssland innan leverans....

Även bildförstärkare körning och span 6 innehåller gen2 rör av motsvarande prestanda som HV modellen. Alla bildförstärkare behöver ljus för att fungera. Vissa mer andra mindre.

Gen1 och 1+ behöver månljus för att fungera optimalt. Gen2 klarar sig med stjärnljus för att fungera. Gen3 och nyare Gen2+ HR klarar sig även när det är molnigt. Senast Gen3-4 alt XD4 och XR5 rör klarar sig i väldigt dåligt ljus tex en molnig natt i en granskog mitt i Tiveden....

Har använt och provat alla gen från 1-4. Man måste veta vilka begränsningar som det systemet man är utrastad med har. Därefter får man anpassa sig. Rätt använd funkar HV modellen bra som ett hjälpmedel vid bevakning, under dom rätta förhållandena.

 

MVH SWJ

Link to comment
Share on other sites

Hv bildförstärkare är helt ok mot mål som rör sig. mot stilla sittande mål är det si och så.

Allt efter tittat på en åker och sett Hv röra sig på andra sidan. Dock reste sig 2 älgar som legat 35m meter framför mig, utan jag sett dem i förstärkaren när de låg stilla.... allt har sina begänsningar men tycker Hv förstärkaren är F*n så mycket bättre än ingenting.....

Link to comment
Share on other sites

Instämmer till fullo med föregående inlägg. En väl kamoflerad människa eller ett fordon är fortfarande väl kamoflerat om man tittar i en bildförstärkare. Gen2 förstärker det synliga ljuset, det är först när man kommer in på gen3 eller bättre som bildförstärkaren även kan förstärka ljuset inom nära IR området. Då börjar man närma sig det spectrum där en person börjar avge ljus(värme), istället för att bara reflektera det synliga ljuset.

 

MVH SWJ

Link to comment
Share on other sites

Instämmer till fullo med föregående inlägg. En väl kamoflerad människa eller ett fordon är fortfarande väl kamoflerat om man tittar i en bildförstärkare. Gen2 förstärker det synliga ljuset, det är först när man kommer in på gen3 eller bättre som bildförstärkaren även kan förstärka ljuset inom nära IR området. Då börjar man närma sig det spectrum där en person börjar avge ljus(värme), istället för att bara reflektera det synliga ljuset.

Nu har jag inte haft nöjet att prova något gen3-rör själv, men av de foton och filmer jag har sett som är tagna genom moderna bildförstärkare så måste ett föremål vara i det närmaste brännhett för att IR-strålningen ska synas. Rotorspetsar, ksp-pipor och avgasrör lyser fint, men människor syns bara som svaga skuggor.

Link to comment
Share on other sites

I ärlighetens namn duger bildförstärkaren (den ryska) i skymning och gryning. Min erfarenhet av den är den behöver ett visst ljus för att fungera, I kolmörker ser man bättre utan den dock.

Vilket är sämre än de andra gen1 förstärkare jag har provat. När jag gjorde lumpen för tio år sedan hade vi något som hette "Bildförstärkare Körn" och "Bildförstärkare Span". Span varianten var ungefär lika klumpig som bildförstärkare hv, men den hade sex gångers förstoring och mycket bättre bild. Körn varianten var något större och tyngre än GN-1, den hade ingen förstoring men gick att bära framför ansiktet.

 

Dessa fungerade i nästan alla väder. Bäst fungerade de när det var stjärnklart, men även i en helmulen natt utan månsken fungerade de hyffsat. En enda gång upplevde jag att jag inte såg något alls i den. Först när jag slog på IR-dioden upptäckte jag att det var dimma.

 

Men eftersom dessa är ersatta av GN-1 så har de väl gått till skroten i stället för till HV i vanlig ordning...

 

Den duger i skymning och gryning, alldeles riktigt. Problemet är v'äl mest att man ser bättre utan den redan då :baskerPa: . I övrigt gillar jag (av nån konstig anledning) Bildförst HV

Bildförst SPAN 4 (den lte mindre med 4X förstorong) är på U-listan på HV-insats. Kommer ut när FM-Log läggs ner(?)

Link to comment
Share on other sites

Dom senast gen3 och 4 förstärker ljuset så långt ner som 2800 nm eller mer. Detta innebär att dom är på gränsen till IR ljus. Det så kallade nära IR spectrat, på gränsen mellan synligt och osynligt ljus. Allt som genererar värme utstrålar IR ljus. Värme är lika med ljus(IR)och när något börjar bli tillräckligt varm börjar det att glöda och då har man kommit in i det synliga ljus spektrat. Där i mellan har vi det nära IR spektrat och det kan man bara se med dom senaste bildförstärkarna eller en IR kamera alt sikte.

 

MVH SWJ

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hade en övning för inte så länge sen, gamla vanliga upplägget, bevaka objekt mot sabotage, vi blev ute hela natten och fick tilldelat oss rysskikaren bildförstärkare hv eller vad den kan tänkas heta, tillförde inte mycket förutom något lite underhållning (myrornas krig i grön/svart) så nu undrar jag var man kan få tag i NVG till ett rimligt pris och kvalitet tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...