Jump to content

Polisens Waltherpistoler

Vildmannen

Recommended Posts

Dom är sedan 050101 inte längre godkända tjänstevapen för svensk polis.

Alla vapen skrotas genom SKL.

Det vapnet var tydligen ett av de som saknades hos Stockholmspolisen. Som vissa säkert kommer ihåg så var det lite rummel och rabalder där för nåt år sedan. Man saknade lite vapen efter en stor inventering.

Har polisens vapen någon märkning, motsvarande tre kronor för FM, som visar att det tillhör/tillhört polisen eller måste man kontrollera vapennumret?

Vill minnas att det står "TILLHÖR POLISEN" på manteln. Jag har sett det på nån bild nån gång. Nifelhel, minns jag rätt?

@Knekt och 106

Ja det står "Tillhör Polisen" på polisens vapen. Kronmärkningen är enkom för FM.

@Hendrix

Njae inte som huvudskäl. Största anledningarna var att det var svårt att få tag i ammunition av rätt sort och mängd. Dessutom nyutbildades det inga skyttar på vapnet de sista dryga 15åren. Kalibern är som du säger klen dessutom.

@Knekt och 106

Ja det står "Tillhör Polisen" på polisens vapen. Kronmärkningen är enkom för FM.

Trodde väl det! Men borde inte det slipas bort innan försäljning?

Nej inget sånt gjordes vid den försäljningen. Numer säljs inget, utan allt smälts ned.

• 3 weeks later...

Bevaras vapen överhuvudtagen nu förtiden i skjutbart skick? Kan man om låt säga 20 år provskjuta och se ehv. vapen som använts av Polis/Militär/Tull och Kustbevakningen?

Eller är staten snabb med att smälta alles?

Finns det något museum som får ha (har) dessa vapen?

Vilket tj vapen har förresten Tullen? Är det Glock som Kustbevakningen?

?

Fjun

varför har BSP 225 och polisen 228? eller har jag fel?

Man köpte P225 genom RPS försorg till SBP. Svensk polis använder fortfarande P225 i stor utsträckning. Men man använder även P226, P228, P229 samt P239.

@Fj Fjun

Det mesta smälts ned. Enstaka exemplar sparas i någon dammig och mörk kasun.

Dock finns dom ej till allmän beskådan.

Edited by Nifelhel

@Nifelhel

Törs jag fråga vilka inom polisen är det som är försedda med P226?

Visst får du fråga...men det är inte säkert att du får ett svar.. ;)

Närå det är blandat vilka som har "den stora" P226. I början var det bara Piketen/NI. Men sen blev det vänsterhänta(man kan inte vända magasinsspärren på P225) och folk med stora händer. Nu har det gått lite troll i det där och det är som sagt vad väääldigt blandat.

Men sen blev det vänsterhänta(man kan inte vända magasinsspärren på P225) och folk med stora händer. Nu har det gått lite troll i det där och det är som sagt vad väääldigt blandat.

Jag hade gärna haft P226 då jag är vänsterhänt.

Men det är bara att träna på att trycka på magasinspärren med vänster pekfinger.

I Halland har skjutinstruktörer, hundförare (de kan ju inte använda MP 5 och hund samtidigt) och ordningsgrupperna 226. De är snack om att alla ska få 226 med lårhölster, men det får väl budgeten avgöra när det är dags för det!

*Fu Frippe är för övrigt nöjd med sin 226 med vapenlampa och lårhölster... Det ni Kjellberg och Mandrake! ;) *

Edited by Fu Frippe

var och pangade med Grannen på skjutbanan för ett par veckor sen.

Hade roligt å sköt en jäkla massa olika vapen.

Sig 226 är en trevlig Pang .

Men grannen hade en Walther pkk eller ppk kommer inte ihåg vilken.

Han hade hittat den i en papperslåda i dödsboet efter sin far.

Grannen är 62 bast och hans farsa hade haft den sedan början av 70-talet.

Var fasen en av dom trevligaste och välbyggda små pangarna jag har skjutit.

framförallt blev jag imponerad av Kvalitén i vapnet.

VILL HA :D

mvh

Olaevil

I Halland har skjutinstruktörer, hundförare (de kan ju inte använda MP 5 och hund samtidigt) och ordningsgrupperna 226. De är snack om att alla ska få 226 med lårhölster, men det får väl budgeten avgöra när det är dags för det!

*Fu Frippe är för övrigt nöjd med sin 226 med vapenlampa och lårhölster... Det ni Kjellberg och Mandrake! ;) *

Ja du Frippe vi har också lårhölster :D

Men ingen vapenlampa eller någon Tasmanian tiger missionbag som jag hört en fågel viska att ni fått. :D