quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 @BJE Gott! Tack! Du verkar ha koll och nu börjar det bli förståligt, var, varför och i vilken omfattning. Tack än en gång. @ivan Du kanske har bra koll eller kan fråga nån som vet exakt, du har väl en hel del kontakter. Quote
Boozysmurf Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Men landet som sådant, vem bestämmer vad killen i byn får och inte får göra, alltså vilka lagar gäller där? Har hört att det tex är förbjudet att jaga, det finns säkert hastighetsbegränsningar, vad är straffet för mord etc? Vem bestämmer dessa lagar? Ta mordet som ex i vissa länder är det dödsstraff på mord inte i sverige, vad gäller i <kosovo och vem har bestämt det. Vill inte vara en finne i röven, jag försöker bara få en bild av det juridiska läget. I Liberia finns ju en grundlag och det finns val etc, men Kosovo fanns ju inte som egen stat innan kriget. Juridiskt sett så är Kosovo inte en egen stat nu heller, utan en del av Serbien. Så de lagar som gällde i området innan "ockupationen" torde gälla även nu. Nu är det ju inte en ockupation i den traditionella betydelsen, men folkrätten stadgar faktiskt att befintliga lagar ska gälla på ockuperade områden. Men det borde finnas mer än folkrätten som reglerar väl? Det beror på vad du menar. Själva insatsen, att det finns utländsk trupp i Kosovo, har sin grund i folkrätten. Det finns ingen nationell lag som säger att vi ska finnas där. I Kosovo så gäller för civilibefolkningen lagar som antogs nån gång under 70-talet, det är tydligen dom senaste lagar som både K-Alb och K-serber kan enas om eller nåt sånt, nån annan vet säkert exakt hur det där är. Dom lagarna gäller alltså civilbefolkningen, så KPS agerar efter dom som riktlinje. Problemet som jag upplever det som svensk soldat där nere är väl den gigantiska skillnaden i vad man tycker är lagligt och olagligt, det vet ju alla som stoppat folk i vcper.. "Jag får köra för att min kusins brorsa har körkort" , "Jag är så jävla full så jag låter grabben köra,men jag har ju körkort" Bara några exempel.. Har tagit KPS poliser i örat när dom tänkt släppa iväg folk som uppenbarligen brutit mot lagen men som dom "ser mellan fingrarna på" . Vad jag vill säga är att det inte är sååå jävla komplicerat att vara där nere som det kanske framstår här med snack om lagar hit och dit. Det innebär ju att allt som är olagligt i Sverige för dig, knark,horor blabla är det där nere också, DU lyder alltså under Svensk lag. Hade personligen absolut inga problem med att skilja på ROE och när Svensk lag tillämpas, helt enkelt därför att vi betedde oss som vi skulle om vi var i Sverige. Med sunt förnuft kommer man långt.. Sen att det också skiljer sig i förhållningssätt mellan KFOR nationerna och även UNMIK-P är ju en annan femma Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Ja, vi har väl tack vare vårat sätt att ta ut och utbilda US ett gott rykte! Det Svenska sunda förnuftet kommer man långt med. Quote
ivan tomovic Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 @BJE Gott! Tack! Du verkar ha koll och nu börjar det bli förståligt, var, varför och i vilken omfattning. Tack än en gång. @ivan Du kanske har bra koll eller kan fråga nån som vet exakt, du har väl en hel del kontakter. Hm...koll på läget...något så där. Först och främst...lagarna som nämns av Boozysmurf är de facto SFRJ Grundlag (forna Jugoslavien) som gick igenom 1974 och som bl.a. gav Kosovo omfattande autonomi inom Serbien. Lagar som tillämpas i Kosovo ska egentligen vara samma som i Serbien (enligt UN resolution 1244 och MTA) men sedan 1999 har K-Albanerna stiftat egna lagar och förordningar. Åt andra sidan...för att bli jurist i Kosovo...(så var det direkt efter kriget enligt säkra källor)...man gick till Pristina universitet (nere i källaren) och betalade någon som tryckte diplom (och all nödvändig dokumentation) för en liten peng . Tyvärr är inte utbildningssystemet den bästa och p.g.a dåliga löner är mutor ganska vanliga. Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Säger det än en gång Ivan, tack! Du är en klippa. Quote
ivan tomovic Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 @BJE Gott! Tack! Du verkar ha koll och nu börjar det bli förståligt, var, varför och i vilken omfattning. Tack än en gång. @ivan Du kanske har bra koll eller kan fråga nån som vet exakt, du har väl en hel del kontakter. Hm...koll på läget...något så där. Först och främst...lagarna som nämns av Boozysmurf är de facto SFRJ Grundlag (forna Jugoslavien) som gick igenom 1974 och som bl.a. gav Kosovo omfattande autonomi inom Serbien. Lagar som tillämpas i Kosovo ska egentligen vara samma som i Serbien (enligt UN resolution 1244 och MTA) men sedan 1999 har K-Albanerna stiftat egna lagar och förordningar. Åt andra sidan...för att bli jurist i Kosovo...(så var det direkt efter kriget enligt säkra källor)...man gick till Pristina universitet (nere i källaren) och betalade någon som tryckte diplom (och all nödvändig dokumentation) för en liten peng . Tyvärr är inte utbildningssystemet den bästa och p.g.a dåliga löner är mutor ganska vanliga. Nu har det ändrats en hel del, så att man får faktiskt läsa in sina betyg (i stället för att betala) men det skulle inte förvåna mig om korruption fortfarande förekommer. Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 OT Ivan, vad var din tjänst under missionerna, var det du som var i ett reportage i vpl nytt för nått år sen och var CO Driver? end OT Quote
ivan tomovic Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 OT Ivan, vad var din tjänst under missionerna, var det du som var i ett reportage i vpl nytt för nått år sen och var CO Driver? end OT Hm...jag har ju varit på TV x-antal gånger (bbc, bosnisk, serbisk, kroatisk TV, TV4 Sverige...)men har inte arbetat som CO Driver så jag tror inte att den handlade om mig. OT Ivan, vad var din tjänst under missionerna, var det du som var i ett reportage i vpl nytt för nått år sen och var CO Driver? end OT Hm...jag har ju varit på TV x-antal gånger (bbc, bosnisk, serbisk, kroatisk TV, TV4 Sverige...)men har inte arbetat som CO Driver så jag tror inte att den handlade om mig. ang. tjänsten... Kan ju alltid tillägga det som C MUST uttalade sig i medierna...jag har väl enligt honom arbetat som "tolk och annat" Quote
alfie Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Det är ju reglerat av Genevé konventionen vad röda plus människor för och inte får göra, men oftast brukar det mynna ut i olika tolkningssätt. Oftast har det också använts i eget syfte, när det passar att hänvisa till den så gör man det. När det är något kul låter man bli... På KS07 gick vår plutsjukvårdare strikt under icke kombatant stuket, och fick därför mest lösa bajspuckarna... Fråga: Anser du att Genèvekonventionen överhuvudtaget är eller (från KS 01 och framåt) var tillämplig i Kosovo? Hur det var från KS01-06 vet jag inte. Jag vet däremot att det diskuterats både högt och lågt efter det om just genevé konventionen. Exakt vad den säger eller när den skall tillämpas är jag dåligt insatt i. De diskussioner jag syftar på är: - Får de i contigenten/bataljonen med rött kors på sig stå i main gate? - Får en person utan rött kors köra/åka med (oskadad) ett fordon med rött kors pår? - Får jag som röda kors människa köra en pbv utan rött kors? Nej, på "Geneve konventionen" grundar vi inga väpnade konflikter på. Däremot finns det ett antal konventioner i folkrätten, bland annat Geneve- och Haag-konventionerna, som reglerar vad som anses vara tillåtet att göra och inte göra i konflikter mellan stater. Nästa fråga: Föreligger det en konflikt mellan stater i Kosovo? Anledningen till att jag ställer de här frågorna är att det i den tidigare diskussionen har hänvisats hejvilt till allehanda olika regler och regelsamlingar av varierande dignitet utan att man har funderat över deras tillämplighet. En stor del av diskussionen har varit ungefär lika absurd som om en polisman här hemma i Sverige skulle skjuta en flyende brottsling i ryggen för att sedan i sitt försvar hänvisa till folkrättsliga regler och hävda att skurken var hans motståndare och att det var rätt att skjuta då denne inte hade gett upp striden. När det gäller t.ex. plutonsjukvårdare i Kosovo vill jag ställa två frågor: 1) Tar en plutsjv som deltar i en fredsframtvingande operation som involverar våldanvändning mot t.ex. en lokal paramilitär grupp, juridiskt sett, del i en stridshandling som skulle upphäva hans skydd enligt Genèvekonventionen (nummer?)? Har han ens något skydd? 2) Spelar svaret på den första frågan överhuvudtaget någon roll, då motståndarna inte består av någon stats stridskrafter och därmed (a) endast med tvekan är bunden av konventionerna och (B), knappast bryr sig oavsett om de är det? Enligt genevé konventionen har man skydd om man bär synligt rött kors, dock är det väl tveksamt om det respekteras (jfr Bosnien). På samma sätt som man har skydd har man skyldigheter. Dock, mina kunskaper om konventionen är för dåliga och därför har jag fått gå på vad överordnade har sagt till mig. När och när den inte ska gälla kan jag inte svara på. Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Nej då var det inte du. Det reportaget handlade om nån annan som fått en medalj för sina extraordinära insatser utomlands. Tror det var Bosnien eller Kosovo Quote
1540lander Posted October 30, 2005 Report Posted October 30, 2005 @Gurkhas: Hur gick det med min fråga ang missionerna du säger dig ha gjort, vilka var det nu du hade gjort? Du har ju inte svarat så därför ställer jag frågan igen, anledningen till att jag inte skickar ett PM istället är att jag tror att det finns flera som är intresserade av svaret. MVH Lander Quote
GC1 Posted October 30, 2005 Report Posted October 30, 2005 OT Lite märkligt är att det står Nej i rutan för utlandstjänst i Gurkhas presentation..... Quote
Gurkhas Posted October 30, 2005 Report Posted October 30, 2005 Märkligt? Det tycker jag inte. Verkar som att ni tror att ju fler missioner man har gjort ju bättre soldat är man, Vilka missioner jag har gjort och i vilken befattning är min ensak. Blackadder skickade ett PM, Som svar fick han en förklaring till varför mina missioner inte står med. Det jag berättade för han är imellan oss två. Så Lander och GC1 varför detta intresse? E det för att ni ska kunna mätta era missioner mot mina och på det sättet försöka hävda att ni är mycket mycket bättre än mig som soldat eller? Mvh Gurkhas OT GC1 I vilken pluton var du på IA01? Quote
1540lander Posted October 30, 2005 Report Posted October 30, 2005 Märkligt? Det tycker jag inte. Verkar som att ni tror att ju fler missioner man har gjort ju bättre soldat är man, Vilka missioner jag har gjort och i vilken befattning är min ensak. Blackadder skickade ett PM, Som svar fick han en förklaring till varför mina missioner inte står med. Det jag berättade för han är imellan oss två. Så Lander och GC1 varför detta intresse? E det för att ni ska kunna mätta era missioner mot mina och på det sättet försöka hävda att ni är mycket mycket bättre än mig som soldat eller? Mvh Gurkhas OT GC1 I vilken pluton var du på IA01? Nej nej, nu har du helt missuppfattat meningen med frågan, min mening är inte att hävda att jag skulle vara bättre än någon soldat alls, utan anledningen till att jag frågade är dina tidigare inlägg i den här tråden. Du skriver att du talar utifrån egen erfarenhet, men det står som sagt ingenting om vilka missioner du gjort. Det finns folk på detta forum som ibland skriver om saker dom inte har en aning om egentligen, sen visar det sig att det enda dom vet om US är ngn FBU-kurs dom deltagit i hemma i Svedala. Jag är övertygad om att du är en grym soldat med tanke på din bakgrund som jägare. Du måste ju förstå att man kan bli lite intresserad av källan... och när du sen inte svarade gjorde mig bara mer nyfiken... Men om du väljer att inte svara på min fråga offentligt så är det självklart helt okej, men då får du kanske ta att vissa forummedlemmar väljer att inte tro på dig. Jaja, skitsamma och lycka till!. //Lander Quote
Forumsledning Kimster Posted October 30, 2005 Forumsledning Report Posted October 30, 2005 Märkligt? Det tycker jag inte. Verkar som att ni tror att ju fler missioner man har gjort ju bättre soldat är man, Vilka missioner jag har gjort och i vilken befattning är min ensak. Blackadder skickade ett PM, Som svar fick han en förklaring till varför mina missioner inte står med. Det jag berättade för han är imellan oss två. Så Lander och GC1 varför detta intresse? E det för att ni ska kunna mätta era missioner mot mina och på det sättet försöka hävda att ni är mycket mycket bättre än mig som soldat eller? Mvh Gurkhas OT GC1 I vilken pluton var du på IA01? Nu utan att ta detta helt bort från ämnet, och för att jag vill att alla ska förstå, ..så Gurkhas om du tror att det du skriver i profilen har med hur bra soldat/stor penis man har så har du totalt misstolkat idén med att vi har profiler. Läs §18 i reglerna. De är inte gjorda för nöjes skull. Sen kan man finna det märkligt att du talar om att du gjort utlandstjänst och sen enligt profilen har du inte det, hur ska det vara ? Vad är det hemska med att berätta att man vart ute ? Det blir fler frågetecken om dig om du inte skriver nått eller om du ger oss dubbla budskap än om du visar vem du är. Retoriska frågor med syfte att försöka visa tanken med profilen. För risken är att folk ifrågasätter en istället oavsett hur bra/kunnig man eftersom det inte rimmar i profilen, och ofta leder det till att tråden trillar av banan. Man väljer själv hur man vill att folk ska tolka en i sitt sätt att utrycka sig, och man väljer själv hur mycket man vill berätta om i profilen... Men man ska ge fan i att ljuga. Jag har uppfattningen att man kan inte sitta och vara hyperanonym och kunna fullt ut delta och bidra med bra och innehållsrik information/fakta/debatt. Nångång kommer någon undra vart man får allt ifrån. Med detta hoppas jag att vissa saker blir tydligare och vi kan avsluta "vem/vad man är"-diskussionen. Samt att herr Gurkhas rättar till sin profil så slipper folk undra om han ens vart ute. slut OT. vidare diskussion om detta sker i egen tråd eller via pm. Åter till ämnet. / BLÅGUL Quote
GC1 Posted October 30, 2005 Report Posted October 30, 2005 Märkligt? Det tycker jag inte. Verkar som att ni tror att ju fler missioner man har gjort ju bättre soldat är man, Vilka missioner jag har gjort och i vilken befattning är min ensak. Blackadder skickade ett PM, Som svar fick han en förklaring till varför mina missioner inte står med. Det jag berättade för han är imellan oss två. Så Lander och GC1 varför detta intresse? E det för att ni ska kunna mätta era missioner mot mina och på det sättet försöka hävda att ni är mycket mycket bättre än mig som soldat eller? Mvh Gurkhas OT GC1 I vilken pluton var du på IA01? Det kan vara av intresse att veta vilka missioner som diskuteras, speciellt i en tråd som den här där ROE och andra missionsspecifika regler stöts och blöts. meningskiljaktigheter kan bero på att man gjort olika missioner och därför har helt olika erfarenheter av hur man använt ROE och andra regler. Jag är av naturen skeptisk mot personer som har erfarenheter som de delar med sig "lite grann av" eftersom de är så hemliga, det kan bero på att jag har dåliga erfarenheter men det dyker upp rena mytomaner med jämna mellanrum. jag låg på Charlie... har vi träffats? Quote
Recommended Posts