Jump to content

Vatttenkylda ksp's


Guest

Recommended Posts

Varför försvann dom vattenkylda ksp'na dom måste ju  ( enligt mig :)  ) vara utmärkta att ha på fordon.

Den extra vikten är inte något problem och man slipper byta pipa. Så varför har man Kulspruta 58?

 

Hur bytter man pipa i ett fordon?

Link to comment
Share on other sites

Tyskland förbjöds att använda vattenkylda KSP efter WW1.

Dom uppfann då den luftkylda KSP med en pipa som var lätt att byta ...dvs den första moderna kulsprutan.

Först kom MG34 och sedan MG42 som fortfarande används, bla av Sverige som KSP 94 på stridsvagn 121 & 122.

Link to comment
Share on other sites

Det har väl inte utvecklats några vattenkylda ksp sedan den gamla 36'an? Och det åbäket vägde väl runt 70kg om jag inte minns fel..?

 

Kanske skulle funka på stridsfordon, men knappast för infanteristrid - och man har väl bara försökt hålla nere antalet olika vapen, antar jag.

Link to comment
Share on other sites

KSP m/36 vägde ca 52 kilo och kunde endast böras i två bördor. Alla vi som haft pjäsexercis med detta as har ingen som helst svårighet att förstå varför den är bortplockad. Men den var kul att skjuta med och helt suverän i försvarsstrid (men någon ska ju bära dit den också).

Link to comment
Share on other sites

det jag undrar är varför man inte har dom på fordon där vikten inte är av så stor roll.

 

Vad väger den tksp? Den är väll inte så lätt den heller. Fast det är väll fler som delar bördan. eller?

Link to comment
Share on other sites

Farsgubben sa att de hade en dubbel 36:a på taket av lastbilen som bl.a. Lv-spruta...  Satan så kul det verkar!  :baskerPa:

 

Men man kanske vill ha med sig sina vapen även när man inte har lastbilarna med sig. Och sitter KSP:n bara fast på taket av en lastbil så tror jag inte att det kommer bli så väldigt långa strider. En 58:a går ju garanterat att skjuta säg 500 bulor med innan den kollapsar i panikfall.. Många skott e de.

Men i en strv/strf vore det väl inte fel att kunna skita i pipbyte och bara spreja.

Link to comment
Share on other sites

Någon form av vätskekylning vore inte fel på vagn. Ksp:n skapar dock ett hål i pansaret som är väl stort.

Ett kylsystem liknande det som finns på marina pjäser (kylvatten pumpas genom kylrör runt eldröret)

vore nog bra att ha i kombination med "jättebandlåda modell BMP-1".

Link to comment
Share on other sites

Oki, nu skall vi reda ut lite här!

 

Det går att byta pipa i fält, detta görs väldigt ofta, även när vagnen är under gång o deltager i strid. Anledningen är att pipan blir ohyggligt varm under eldgiving o byter man inte pipa kan dels pipan böja sig o dels kan vapnet "skena" dvs börja avfyra sig själv.

Pipbyte görs efter ca 250 skott o tar mindre än 1 minut. Arbetet utförs på 90:an av Vagnchefen. På 122:an är det laddaren som sköter pipbytet på den yttre ksp:n. Tror även att han sköter den inre med fast detta kan jag ha fel på..

 

Personligen tror jag inte alls på det här med vattenkylning. Dels tar det för stor plats, och dels blir det helt enkelt för bökigt när man skall åtgärda eldavbrott.

Apropå vatten så lär FMV göra prov på vattenkylning av hela yttersidan av vagnen, detta för att minska värmesignaturen..

Link to comment
Share on other sites

Fast vattenkylning av marin modell på ksp tar inte så mycket plats.

Pipa+vattenkylning tar ungefär lika mycket plats som manteln tar upp idag.

Dock så behövs självfallet en pump och någon form att behållare som vattnet kan svalna i.

Det enklaste vore kanske att ha ett gemensamt kylsystem för motor och ksp.

Personligen skulle jag gärna se samma ksp som i Warrior (eldriven) fast med vätskekylning.

Link to comment
Share on other sites

Apropå vatten så lär FMV göra prov på vattenkylning av hela yttersidan av vagnen, detta för att minska värmesignaturen..

Njaee. Det är inte vattenkylning per se. Det skulle kräva alldeles förbannat för mycket vatten. Idén är att när vagnen utsätts för beskjutning med art eller detekterar ladar/laser/lidar så ska den börja spruta ut vattendimma (jmf blomsprutor) och täcka insig i ett vattenmoln. Detta då IR-låsning och laserlåsning bryts om vattendimman blir tillräckligt tät.

 

Fast, vänta lite. Menar du experimenten med smygstridsfordon så har du rätt. där ska det finnas kylning under pansaret men det är inte vatten tror jag utan ett annat kylmedel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...