Jump to content

Rbs-70 och Pbv-401?

627olsson

Recommended Posts

Lv6 har använt pbv401 på sina RB70-förband ett bra tag. Det är inte ett helt vagnburet system om jag förstått det rätt, utan pbv:n fungerar som transport-vagn för personal, pjäsen, ammo, osv. Dvs man grupperar roboten bredvid vagnen, typ såhär:

rb70pbv401.jpg

Mer detaljerad info kan du nog få av forumets LV-nissar...

EDIT: Så vitt jag vet så är det INGA försök...

Edited by simon

OOHHH!

Killen med elvispen kaxar sig. Lite väl mycket för att vara så tunnskinnad... :clap:

Allvarligt talat så vet jag inte om det officiellt är försök eller inte men det kan knappast sägas vara ett slutligt system. Snarare är det ett sätt för luftvärnet att lära sig att vara en del av den pansrade striden. Eftersom man måste banta storleken på robotgrupperna under vad som kan kallas en rimlig nivå så sjunker uthålligheten avsevärt. Om det kommer att anskaffas någon mer allvarligt menad variant i framtiden måste det naturligtvis vara fullt vagnburna system.

/rila

@627olsson, var har du sett att de genoför försök??

Mig veterligen så har de pratat och testat detta ganska länge, jag kan dock inte riktigt minnas varför det inte blivit av. Tror dock att det kan dels ha med robotflamman att göra och dels att den kommer att bli ganska hög och ömtålig. Det är ju hyfsat känsliga prylar det där med siktet och 401 är ju tänkt att gå i ganska taskig terräng vilket bör innebära att lavetten kan åka på en del stryk.

Edited by Mattan

@627olsson, var har du sett att de genoför försök??

Mig veterligen så har de pratat och testat detta ganska länge, jag kan dock inte riktigt minnas varför det inte blivit av. Tror dock att det kan dels ha med robotflamman att göra och dels att den kommer att bli ganska hög och ömtålig. Det är ju hyfsat känsliga prylar det där med siktet och 401 är ju tänkt att gå i ganska taskig terräng vilket bör innebära att lavetten kan åka på en del stryk.

Jag hittade denna sidan;

http://www.fmlog.mil.se/article.php?id=7538

/ :baskerPa:

När jag gjorde lumpen på LV6 03/04 hade vi på Mek-komp 3 plutoner med PBV401 för RBS70 (12 vagnar).

Förra året 04/05 hade dom 1 pluton med PBV och 2 plut med TGB11 (samtidigt bytade dem namn till Robot-komp)

Hur MekLv-/Robot-kompaniet ser ut organisatoriskt brukar variera en del från år till år...

Luftvärnsversionen av pbv 401 heter Lvrbpbv 4016

Det är som sagt tidigare i tråden ett transportfordon med inredning för att kunna medföra rbs70 samt en robotgrupp splitterskyddat.

Vid bekämpning måste systemet markgrupperas.

Inredningen medger att 2 robotar medförs inne i vagnen och ytterligare 4 stycken medförs i taklådan.

Stridsutrymmet har plats för fyra soldater: Stridsledare, operatör DART/LuLIS, robotladdare samt robotskytt.

Källa: I-bok Lvrbpbv 4016

The Swede :Malaj:

Vad heter nu den större modellen av 401, som användes som tex sjuktransport? Provsatt en sådan vid Kvarn, riktigt stort as nästan ståhöjd bak. Frågan är om det inte skulle gå att bygga om en sådan vagn och integrera den med ett BAMSE system. Då får man till ett Lv fordon som kan följa med i terräng, med längre räckvidd än lv 90 vagnen.

http://hem.passagen.se/raskus/5a.jpg

Edit:hittade en bild

Edited by Vinter

Pratade med en teknisk officer på utvecklingsanvdelningen på Reg.dagen igår. Han sa att anledningen till att man inte gjort systemet vagnburet var av kostnadskäl.... det känner man igen när man tittar på försvaret 0:)

Det var samma sak med rb90 det hamnade i bv206 istället för en pbv just för att det blev för dyrt och även där kunde man gjort det vagnburet, och hade då varit ett grymt system.

• 3 months later...

Lite kul detta med PBV och RBS 70.

När jag låg inne på LV6 96/97 så fanns fortfarande IB16 och dom hade dessa underbara vagnar bla till sina Robot 56 plutoner, Jag och en annan kompis på luckan låg och funderade om inte det skulle funka med PBV för vårt system.. Vi var rejält trötta på våra TGB.

Efter några timmars funderande samt besök hos PVrobot så kunde vi konstatera att detta är genomförbart, Vi lämnar förslaget till vår Plutonchef som tyckte att det såg bra ut och lämnade vidare till Kompanichefen.

Well tiden gick och Kompanichefen kallade in oss för att ge sedvanligt beröm och berättade att han lämnat våra tankar vidare. Sen hörde vi iofs inget mer, och jag vill heller inte påstå att detta är vårt projekt men kanske kanske är våra tankar ett embryo till vad nu tio år senare är verklighet.