Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Fråga, om man inte skulle klara hörseltestet som görs i slutet av lumpen, får man då inte vara med i NBG? Någon som vet? ;-)

Det är väl inte jättebra att höra sämre än kraven!?! Men man kan söka dispens iaf för vissa tjänster beroende på hur stor avikelse man har!

Edit: Dispens meningen.

Edited by Term
  • Replies 847
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Njaa, det är mer det som är frågan, är det samma krav i NBG som för värnpliktiga? Jag klarade inte en enda liten ton, och där låg jag PRECIS under gränsen. ;-) Nu har jag varit förkyld en längre tid och de är nästan helt säkra på att det är därför så jag ska få göra om det. Men jag tänkte att de kanske är annorlunda när man är frivillig än när man är pliktig? "Sträcker efter halmstrån" så att säga.

Jag vill ju verkligen vara med i NBG, enda jag har att se fram emot...

Posted

Mina erfarenheter är att US generellt är hårdare i sina krav efter sökande! MEN nu har ju NBG problem med sökanden så fortsätt hoppas du och krya på dig och gör om provet!!

Posted

vad är kraven egentligen, hur ser de ut - ang. hörseln?

Hörde inte en enda ton? det låter ju verkligen inte bra, jag hade en liten "svacka" i diagrammet som kunde tyda på bullerskada dock inget som påverkar mig direkt. Men hör man ingen ton låter det ju som en allvarlig hörselskada?

Det jag fick höra när man gjorde hörseltest i slutet av lumpen var att det var mest som en koll för att se om lumpen påverkat hörseln. Visade det sig att man hade bra hörsel då så kunde man inte komma tillbaka senare och kräva ersättning för nedsatt hörsel..

Posted

Hörde inte en enda ton? det låter ju verkligen inte bra, jag hade en liten "svacka" i diagrammet som kunde tyda på bullerskada dock inget som påverkar mig direkt. Men hör man ingen ton låter det ju som en allvarlig hörselskada?

Det jag fick höra när man gjorde hörseltest i slutet av lumpen var att det var mest som en koll för att se om lumpen påverkat hörseln. Visade det sig att man hade bra hörsel då så kunde man inte komma tillbaka senare och kräva ersättning för nedsatt hörsel..

Ja hör man inget så låter det ju inget bra?!?

Har själv en liten dipp vid en frekvens dock inom gränsvärderna (ungefär -30dB) men när dom fråga så sa jag att det är samma dipp som jag minns sen före mönstringen och då var det inget att bråka om!

Sen så är det som du säger angående hörseltesterna i lumpen! Man gör samma sak i US och så blir det förmodligen även i NBG!?!

Posted (edited)

Hehe nej nu missförstod du mig, det vara bara EN ton jag inte klarade :rockon: De andra låg som sämst 15 medan den här tonen låg på 35 :baskerPa:, men jag får helt enkelt se vad som händer på måndag, har nog världens längsta bullervila nu på permisen vilket jag hoppas hjälper lite iaf :)

Edit: Omformulering

Edited by SemperMetamContingimus
Posted (edited)

Hehe nej nu missförstod du mig, det vara bara EN ton jag inte klarade B-) De andra låg som sämst 15 medan den här tonen låg på 35 :lol:, men jag får helt enkelt se vad som händer på måndag, har nog världens längsta bullervila nu på permisen vilket jag hoppas hjälper lite iaf ;-)

Edit: Omformulering

Då borde det ju funka ändå? Om inte omprovet funkar så kanske du får dispens?

Edit: Stavning

Edited by Term
Posted

halloj gubar, är det nån som har nån form av koll på hur FM resonerar, här har man fått det stora bruna kuveret där man tackar för att man var tillgänglig för FE01 dock så skulle alla R30 tjänster för hela NBG bort, bort, nu så ser man att det iallafall finns R30 tjänster http://www.mil.se/article.php?id=16829&amp...;VacancyID=1543

inte för att jag e intresserad men iallafall :rodna:

Posted

Vet ej var kraven ligger exakt, vet bara att jag missade ett antal toner på mitt hörseltest inför NBG. Min kurva hade en klar fallande tendens mot de högre tonerna. Jag tyckte kurvan såg förfärlig ut, men jag låg tydligen inom gränsvärderna och fick rådet att "lyssna mindre på musik i hörlurar".

Posted

Ta nu inte detta som en sanning, men vill ha för mig att det va att man skulle ligga som sämst på 25dB för us. Min Grpch hade 25 nästan rakt igenom, o som de sa till honom "Svettigt nära"

// KNI

Posted
här har man fått det stora bruna kuveret där man tackar för att man var tillgänglig för FE01 dock så skulle alla R30 tjänster för hela NBG bort

Har du någon källa på detta? Finns ditt påstående att se på någon av Försvarsmaktens officiella kanaler?

(Min fetmarkering)

Posted

Vet någon om hur man ska göra om man vill byta tjänst innom NBG, ska men göra det efter inryck eller innan?

är det någon som har byt tjänst?

Posted
Vet någon om hur man ska göra om man vill byta tjänst innom NBG, ska men göra det efter inryck eller innan?

är det någon som har byt tjänst?

Kontakta din plutonchef.

Har själv bytt från IA07 till NBG av familjeskäl.

Posted
här har man fått det stora bruna kuveret där man tackar för att man var tillgänglig för FE01 dock så skulle alla R30 tjänster för hela NBG bort

Har du någon källa på detta? Finns ditt påstående att se på någon av Försvarsmaktens officiella kanaler?

(Min fetmarkering)

källa och källa, Plutonchef (FE01 uh) som jag pratade med sa att alla R30 tjänster skulle bort och i hela nbg dock så vet vi ju inte om han satt inne med all info, dock så utgick jag ifrån att så va fallet fel av mej kanske.

Posted (edited)

Raulito.

Om du vill "byta" tjänst inom NBG bör du beakta följande:

1. NBG är inget förband utan en stridsgrupp som består av en mängd förband, dvs säger du nej till en tjänst på ett förband, låt oss säga K3, innebär detta inte att du får en annan tjänst i NBG. Du måste då lämna in en ny ansökan på den nya tjänsten, precis som alla andra. K3 har ingen skyldighet eller ens förmodligen tid att bistå dig med detta.

2. Vänta INTE till inryck. Plutonchefen har ju då ingen chans att hitta en ersättare.

Varför vill du byta tjänst? (Mest nyfiken).

Edited by Träsktrollet
Posted
Raulito.

Om du vill "byta" tjänst inom NBG bör du beakta följande:

1. NBG är inget förband utan en stridsgrupp som består av en mängd förband, dvs säger du nej till en tjänst på ett förband, låt oss säga K3, innebär detta inte att du får en annan tjänst i NBG. Du måste då lämna in en ny ansökan på den nya tjänsten, precis som alla andra. K3 har ingen skyldighet eller ens förmodligen tid att bistå dig med detta.

2. Vänta INTE till inryck. Plutonchefen har ju då ingen chans att hitta en ersättare.

Varför vill du byta tjänst? (Mest nyfiken).

ingen speciell anledning var mest bara nyfiken om det gick.

Posted

Är väl klart det går. Jag skulle gå till väga så att jag först hittade vad jag vill byta till, pratade med den plutonchefen och säkerställde till 99% att jag kunde få den platsen. Därefter skulle jag prata med den nuvarande plutonchefen och informera om läget. Därefter skulle jag kontakta de bägga förbandens personalenheter och hoppas att inget fel skulle ske där.

Har du ingen speciell anledning så skulle inte jag försöka byta. Finns ju inget syfte med det om du nu inte vill råka hamna utanför systemet bara :rockon:

Posted

Gällande frågor om hörselkraven så tog jag detta från F17s sida om deras del i NBG:

"Hörselkraven innebär att den sökande skall ha en fullgod social hörselfunktion och kunna uppfatta tal och radiosamtal i bullrig miljö. Tonvärdet på sämsta örat för frekvenserna 500, 1000, 2000 och 3000 Hz får på enstaka frekvens uppgå till högst 30 dB och värdet för frekvenserna 4000, 6000 Hz får på enstaka frekvens uppgå till högst 50 dB."

Hoppas att det hjälper någon.

Posted

en fågel viskade att....det inte kommer finnas sommaruniformer till den inryckande NBG-styrkan - dessa kommer först i november, åtminstonde på vissa förband. Någon "öken-" eller "djungeluniform" kommer inte heller att tilldelas utan bara utprovas och levereras först om NBG åker iväg.

Skitsaker kanske. Men de flesta av er har väl redan förstått att trots att NBG ska vara priorterat kommer det ändå bli strul på grund av att man tillhör en försvarsmakt som inte fungerar... :rolleyes:

Posted
en fågel viskade att....det inte kommer finnas sommaruniformer till den inryckande NBG-styrkan - dessa kommer först i november, åtminstonde på vissa förband. Någon "öken-" eller "djungeluniform" kommer inte heller att tilldelas utan bara utprovas och levereras först om NBG åker iväg.

Skitsaker kanske. Men de flesta av er har väl redan förstått att trots att NBG ska vara priorterat kommer det ändå bli strul på grund av att man tillhör en försvarsmakt som inte fungerar... :rolleyes:

Är det bara jag som tänkler "vad ska man med jungel-/ökenuniform till när vi övar (utbildas) i sverige." Finns väl ingen poäng med att ha mer prytlar i skåpen?

Sen anser jag att det är lite väl tråkigt med alla negativa vibbar, jag hoppas verkligen att det finns fler som mig själv som är positivt inställda till NBG även om man inte ska ha för höga tankar/förhoppningar på FM.

Posted
Poängen är ju att NBG marknadsförts med nya prylar och uniformer etc. Verkligheten kommer dock bli en annan.

Sant, men de behövs ju inte förrens man åker på ev. insats.

Dessutom ska väl inte prylarna vara anledningen till att man söker tilll NBG?

Posted

Finns nog mest många prylgalningar representerade här. Tror inte att de är signifikativa i övertalighet på en vanlig mission eller NBG. Är ju faktiskt nästan totalt ointressant vilken uniform man får på sig eller vad Ak5 heter i efternamn när det gäller förmågan att lösa uppgifter. Visst är det kul med nya saker men inte så viktigt som vissa vill påskina.

[Fördom]Men "Skyttesoldaten" har ju inte så mycket annat att fokusera på än sin utrustning och saknar oftast en översiktlig helhetsbild av vad som är viktigt. [/Fördom]. Vill minnas en disskusion om att vi inte hade några laserpek mm på IA01 och att det nog var det kanske det viktigaste som skulle fokuseras på. Att vi sedan saknade kokmöjlighter och andra nödvändiga stab/tross funktioner verkade inte alls lika viktigt.

Posted
Poängen är ju att NBG marknadsförts med nya prylar och uniformer etc. Verkligheten kommer dock bli en annan.

ehh... Kan du ge mig ett exempel på var/hur NBG 'marknadsförts' med nya prylar och uniformer??

Posted

ehh... Kan du ge mig ett exempel på var/hur NBG 'marknadsförts' med nya prylar och uniformer??

baskermann har rätt i att det marknadförs med nya prylar och uniformer. Titta bara i den svarta katalogen som säkert många med mig fått på posten.

Posted

baskermann har rätt i att det marknadförs med nya prylar och uniformer. Titta bara i den svarta katalogen som säkert många med mig fått på posten.

iofs, men personligen räknade jag inte med att få ut Pistol 88, vatenlampa, laseravståndsinstrument eller bildförstärkare. (Finns med på de sidor i 'svarta katalogen' där det 'marknadsförs' med prylar och uniformer) Detta då jag inte kommer behöva sådant i min tjänst. Och jag trodde inte någonstanns att jag heller skulle 'bevöva' djungel eller ökenuniform under utb i Sverige. Att tro något sådant tycker jag verkar lite naivt.

Posted

iofs, men personligen räknade jag inte med att få ut Pistol 88, vatenlampa, laseravståndsinstrument eller bildförstärkare. (Finns med på de sidor i 'svarta katalogen' där det 'marknadsförs' med prylar och uniformer) Detta då jag inte kommer behöva sådant i min tjänst. Och jag trodde inte någonstanns att jag heller skulle 'bevöva' djungel eller ökenuniform under utb i Sverige. Att tro något sådant tycker jag verkar lite naivt.

Så länge man får den skit man behöver för att lösa sin uppgift så är jag nöjd. Vilken uniform man har på sig när man övar spelar mindre roll vid ev. insats. Viktigare och mycket allvarligare är problemet med att vissa kanske inte hinner öva med de fordon som de senare ska använda om de åker.

Posted

håller med föregående talare.

att ens diskutera vad vi ska ha för uniform, vapen etc är väl endå höjden av onödiga samtal i det här forumet.

nu tycker jag vi lägger ner det och fokuserar på uppgifterna vi ska lösa? kan bli lite mer intressantare samtal.

Posted
Viktigare och mycket allvarligare är problemet med att vissa kanske inte hinner öva med de fordon som de senare ska använda om de åker.

Amen på detta!

Posted

Räknade precis till 218 vakanser på mil.se och det känns som att det bara blir fler hela tiden. Hur många vakanta befattningar kan det finnas innan Förbandet räknas som otilräckligt??? tycker det börjar brännas ordentligt nu med bara några veckor till inryck....