Jocha Posted April 3, 2007 Report Posted April 3, 2007 Hela NBG tanken är något som som jag personligen tycker skulle vara riktigt kul att vara med om, men allt runt omkring gällande ersättningar osv får en att tänka en extra gång. Befattningslönen är riktigt usel under utbildningen och därpå ska du betala överpris på maten (frukost 30:-, lunch 57:- och middag 57:-, totalt 144:-/dag). Denna utgift på ca 3000:-/mån + de andra man har hemma (hyra och likn.) gör att man tjänar mer att stanna kvar hemma och jobba istället. Misstänker även att möjligheten till att laga mat själv kommer att vara obefintlig som på F17 där deras NBG utb redan börjat. Värnpliktsnytt har gjort ett repotage om de på F17 och det verkar vara ett kaos med allt och skulle inte bli förvånad om många lämnar sina placeringar inom NBG när de inser vad de gett sig in på. Artikeln: http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3287 Har själv blivit uppringd både av FS14 och NBG och valet är inte svårt. Klart man väljer FS14, inte då för pengarna (iof aldrig fel) utan för att du vet att sakerna runt omkring förbandet fungerar. Du vet var du ska, när missionen börjar och slutar samt när du kommer ha leave. Quote
kOsOvOlinO Posted April 3, 2007 Report Posted April 3, 2007 (edited) Är det så det ser ut nu för tiden med käket under utb? Att man pröjsar rätt upp och ner, jag fick uppfattningen att det var som det brukar när det gäller fri kost att de satte en summa på lönelappen och sen fyllde man i måltidskort som de sedan gjorde avdrag med. Kommer inte riktigt ihåg hur det vart, det var ett tag sen man vart iväg. Eller är det nån skillnad mellan R10 och R30? Edited April 3, 2007 by kOsOvOlinO Quote
Hornet Posted April 3, 2007 Report Posted April 3, 2007 på EN04 fylde vi i lappar för hur myket man ått så vi som helre sov 30min extra än ått frukost slapp betala för något vi inte ått. Lämnade man inte in någon lapp fick man pröjsa för allt. Men då var det 92kr dagen Quote
Kingecho1 Posted April 3, 2007 Report Posted April 3, 2007 Eller är det nån skillnad mellan R10 och R30? Japp!! NBG R10 ska inte blandas ihop med tidigare R30 beredskapsutbildningar och hur de har fungerat! NBG fungerar mera likt yrkesbefälens situation då de betalar för vad de äter på jobbet. Det som är uselt är ju just avsaknaden till att själv kunna laga sin mat då man normalt inte äter ute varje dag. Åtminstonde inte alla dagens mål!! Quote
3924 Posted April 3, 2007 Report Posted April 3, 2007 (edited) För er som funderar på maten och utgifter som kommer att få betala under utbildning och beredskap så kan jag meddela (som studerande på juristlinjen) att utgifter som man har i jobbet som logi, mat och mindre småkostnader, kan dras av. Lagen är från början tänkt för säsongarbetare och människor som pendlar och har en arbetsbostad på annan ort. Jag har dock varit i kontakt med skatteverket och de ser i dag inga hinder för att bevilja avdrag för kontraktssoldater. Så den mat ni kommer att pröjsa för kan ni senare dra av, är själv inte helt klar över vilka andra utgifter som kan tänkas dyka upp som är avdragsgilla. Läser just nu skattelagstiftning så jag återkommer med mer info senare under våren. Det ni ska tänka på är att det är viktigt att ni får kvitton med adress och datum på när ni betalar, annars blir det svårt att visa på era utgifter mot skatteverket. Inkomstskattelagen (1999:1229) Kap.12 18§ Ökade levnadskostnader vid tillfälligt arbete på annan ort eller vid dubbel bosättning Ett tipps från juristen. Edited April 3, 2007 by 3924 Quote
kOsOvOlinO Posted April 4, 2007 Report Posted April 4, 2007 För er som funderar på maten och utgifter som kommer att få betala under utbildning och beredskap så kan jag meddela (som studerande på juristlinjen) att utgifter som man har i jobbet som logi, mat och mindre småkostnader, kan dras av. Lagen är från början tänkt för säsongarbetare och människor som pendlar och har en arbetsbostad på annan ort. Jag har dock varit i kontakt med skatteverket och de ser i dag inga hinder för att bevilja avdrag för kontraktssoldater. Så den mat ni kommer att pröjsa för kan ni senare dra av, är själv inte helt klar över vilka andra utgifter som kan tänkas dyka upp som är avdragsgilla. Läser just nu skattelagstiftning så jag återkommer med mer info senare under våren. Det ni ska tänka på är att det är viktigt att ni får kvitton med adress och datum på när ni betalar, annars blir det svårt att visa på era utgifter mot skatteverket. Inkomstskattelagen (1999:1229) Kap.12 18§ Ökade levnadskostnader vid tillfälligt arbete på annan ort eller vid dubbel bosättning Ett tipps från juristen. Gött i så fall håll oss uppdaterade juristen..... Quote
Meercy Posted April 4, 2007 Report Posted April 4, 2007 är det någon som vet om det förs någon form av "närvarolista" på vilka som bor på logementen? om inte så borde man kunna dra av för tex resa till och från arbetet..... ser lite suspekt ut om man tex är skriven i boden och pendlar till p7 men om det rör sig om ca 5-10 mil enkel resa borde det ju inte va några problem eller?? En fråga till som jag inte riktigt e 100% på men visst har NGB soldaterna rätt till OB övertid och andra traktamenten som anställda i FM har?? Quote
Deluxe Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Är lite nyfiken på om det är någon som har koll på hur det går med uttagningarna av sjukvårdspersonal? Någon som vet något matnyttigt i denna fråga? Quote
Jocha Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 För er som funderar på maten och utgifter som kommer att få betala under utbildning och beredskap så kan jag meddela (som studerande på juristlinjen) att utgifter som man har i jobbet som logi, mat och mindre småkostnader, kan dras av. Lagen är från början tänkt för säsongarbetare och människor som pendlar och har en arbetsbostad på annan ort. Jag har dock varit i kontakt med skatteverket och de ser i dag inga hinder för att bevilja avdrag för kontraktssoldater. Så den mat ni kommer att pröjsa för kan ni senare dra av, är själv inte helt klar över vilka andra utgifter som kan tänkas dyka upp som är avdragsgilla. Läser just nu skattelagstiftning så jag återkommer med mer info senare under våren. Det ni ska tänka på är att det är viktigt att ni får kvitton med adress och datum på när ni betalar, annars blir det svårt att visa på era utgifter mot skatteverket. Inkomstskattelagen (1999:1229) Kap.12 18§ Ökade levnadskostnader vid tillfälligt arbete på annan ort eller vid dubbel bosättning Ett tipps från juristen. Fick hem skattesedeln igår och om jag tolkade det som stod där rätt så får man dra av 60:- om dagen för mat och mindre småkostnader. Alltid något! Pratade för övrigt med en ansvarig för IA07 igår (NBG:s taktiska reserv) och han förklarade att de hade förhandlat bort arbetstidslagen (kan vara en annan, minns ej exakt vilken lag det var). Detta och att de kommer ha ca 25 fältdygn under hösten kommer göra att man kommer få ca 4000:- mer i månaden än vad det står i befattningsslönelistan. För övrig sa han en annan intressant sak: NBG lyder under EU medan IA07 som är dess reserv lyder under den svenska regeringen, vilket medför att det är mer sannolikt att IA07 kommer att åka iväg på något tex. till kosovo eller afghanistan och förstärker upp. Quote
lucky luke Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 För övrig sa han en annan intressant sak: NBG lyder under EU medan IA07 som är dess reserv lyder under den svenska regeringen, vilket medför att det är mer sannolikt att IA07 kommer att åka iväg på något tex. till kosovo eller afghanistan och förstärker upp. Lyder inte NBG under regeringen också? Jag vet på vilken sätt EU är inblandat, men är det inte regeringen som har sista ordet? Quote
Kiowa Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Lyder inte NBG under regeringen också? Jag vet på vilken sätt EU är inblandat, men är det inte regeringen som har sista ordet? Jo, fast skillnaden mellan NBG och IA07 är att NBG inte får röras för behov som Sverige självt skulle ha (t.ex förstärka svenska kontingenten i kosovo) utan ett EU beslut. NBG ska alltså vara tillgängligt för EU att kunna sätta in, medan IA07 får disponeras fritt av Sverige och kan användas för att snabbt förstärka på någon mission (eller som IA06 har använts nu vid rotationer) eller sättas in vid t.ex. FN insats som EU inte vill använda en battle group till. Det är alltså mycket större chans att IA07 folket får åka nånstans Quote
3924 Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 (edited) Allt som rör avdrag ska behandlas och bedömas av skatteverket. Om ni ej är överens med skatteverket kan ni begära omprövning, då prövar erat ärende av en annan handläggare. Lite läsnyttigt Edited April 5, 2007 by 3924 Quote
lucky luke Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Jo, fast skillnaden mellan NBG och IA07 är att NBG inte får röras för behov som Sverige självt skulle ha (t.ex förstärka svenska kontingenten i kosovo) utan ett EU beslut. NBG ska alltså vara tillgängligt för EU att kunna sätta in, medan IA07 får disponeras fritt av Sverige och kan användas för att snabbt förstärka på någon mission (eller som IA06 har använts nu vid rotationer) eller sättas in vid t.ex. FN insats som EU inte vill använda en battle group till. Det är alltså mycket större chans att IA07 folket får åka nånstans Där ser man. Kanske bäst att ha koll på sådana grejer innan det bär av. Vad tror ni om chanserna att komma ut för NBG då? Ingen lätt fråga att spekulera i dock Någon som har koll på de andra BGs ? Har för mig att det är Tyskland som står i beredskap nu, och dom har lite problem med att komma ut tydligen. Quote
tikvah Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Vad tror ni om chanserna att komma ut för NBG då? Ingen lätt fråga att spekulera i dock Någon som har koll på de andra BGs ? Har för mig att det är Tyskland som står i beredskap nu, och dom har lite problem med att komma ut tydligen. Tyskland är som bekant med sin BattleGroup i DRC och således har de inte några problem att komma ut. Quote
Amatör Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Är lite nyfiken på om det är någon som har koll på hur det går med uttagningarna av sjukvårdspersonal? Någon som vet något matnyttigt i denna fråga? Sådär IA07 har stora vakanser. Ungefär 11 befattningar (på sjtpgrp, SISU) av 12 kvar att bemanna... Vakanslista har varit ute. (Borttagen av okänd anledning) Quote
Balt Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Sådär IA07 har stora vakanser.Ungefär 11 befattningar (på sjtpgrp, SISU) av 12 kvar att bemanna... Vakanslista har varit ute. (Borttagen av okänd anledning) Ja jag såg listan komma utt men antog att man spedy gonzales rekryterat bort alla Dum fråga kanske men hur många GRK biträden har man på ett skytte kompani? 1 eller flera? Quote
Amatör Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 (edited) ...... Pratade för övrigt med en ansvarig för IA07 igår (NBG:s taktiska reserv) och han förklarade att de hade förhandlat bort arbetstidslagen (kan vara en annan, minns ej exakt vilken lag det var). Detta och att de kommer ha ca 25 fältdygn under hösten kommer göra att man kommer få ca 4000:- mer i månaden än vad det står i befattningsslönelistan. ..... NEJ, IA07 kommer att vara arbetstidsreglerade, alltså jobba 40 timmar i veckan - i snitt. Man kommer att göra 25 övningsdygn under hösten. Dessa renderar ju naturligtvis lönetillägg och ledighet. (Ledigheten kommer att tas ut under beredskapen.) Att man är arbetstidsreglerad innebär ju oxå att man har rätt till övertid om man tvingas arbeta utanför den planerade arbetstiden! 25 Öd innebär ungefär 22300 kronor (läggs på toppen av lönen) och 25 dagars ledighet. Edited April 5, 2007 by Amatör Quote
Amatör Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Sådär IA07 har stora vakanser.Ungefär 11 befattningar (på sjtpgrp, SISU) av 12 kvar att bemanna... Vakanslista har varit ute. (Borttagen av okänd anledning) Ja jag såg listan komma utt men antog att man spedy gonzales rekryterat bort alla Dum fråga kanske men hur många GRK biträden har man på ett skytte kompani? 1 eller flera? Kan det inte i huvudet. Men 1-2st i följande grupper: Ledningsvagn 1, L2, L3 och e-grp... Uppskattningsvis 4-7st! Befattningen heter väl fö GRK/E-biträde och är en signalist+. Quote
Balt Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 (edited) okej så många! men är inte det på ett skytte kompani med som har ett stabs/grk komp knutet till sig? IA07 har väl inget tillhörande GRK? och nån som tror att dom kan rekrytera all den SJV personalen? frågan blir kan IA07 lyfta? /grissfingrar Edited April 5, 2007 by Balt Quote
Amatör Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Vakanslista för IA07 är uppe. Men borta! Eftersom förbandet har för avsikt att vakansrekrytera i nästa vecka och listan inte hann ut innan helgen på mil.se kommer lista att läggas ut på detta forumet inom kort. Lista kommer att läggas ut igen på mil.se efter helgen när folk är tillbaka på sina arbetsplatser. Det saknas b.la. gruppchefer, vagnchefer, sjukvårdpersonal (SISU/Patgb203). Quote
alfie Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Dessa frågor känns fel i denna tråd då IA07 och NBG är två helt olika beredskapsförband. Vad jag har fattat det som kommer IA07 ha samma struktur som IA06, och det är ett helt vanligt skyttekompani, utan GRK, rätta mig gärna om jag har fel. 25 ö-dygn 22300:-? är väl 580:- de första 8 dygnen och sen stegrar det, hur ser planeringen ut för ö-dygnen? Källa? Quote
Amatör Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 okej så många! men är inte det på ett skytte kompani med som har ett stabs/grk komp knutet till sig? IA07 har väl inget tillhörande GRK? och nån som tror att dom kan rekrytera all den SJV personalen? frågan blir kan IA07 lyfta? /grissfingrar Nej det finns inget GRK knutet till IA07. IA07 är ett fristående kompani! Man kommer vid insats att sättas tillsammans med andra förband, kanske en dansk skyttebataljon i sibirien (vad vet jag) den danska skyttebataljonen har då GRK med sig. Självklart är det ett problem att förbandet inte har fyllt upp alla vakanser ännu men än är det ingen fara på taket. Vid en eventuell insats kommer man ju att disponera helt andra resurser för att tex rekrytera den peronal som saknas (man kanske kan tänka sig en löneförhöjning eller liknande) Quote
Amatör Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Dessa frågor känns fel i denna tråd då IA07 och NBG är två helt olika beredskapsförband. Vad jag har fattat det som kommer IA07 ha samma struktur som IA06, och det är ett helt vanligt skyttekompani, utan GRK, rätta mig gärna om jag har fel. 25 ö-dygn 22300:-? är väl 580:- de första 8 dygnen och sen stegrar det, hur ser planeringen ut för ö-dygnen? Källa? Ersättning för ÖD ser ut så här: Dygn 1-8: 570kr 9-16: 860kr 17-24: 1160kr 25- : 1560kr Ergo 22280kr (före skatt). Källa: Jag. (Pmar dig) Quote
Pols Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 (edited) Dessa frågor känns fel i denna tråd då IA07 och NBG är två helt olika beredskapsförband. Vad jag har fattat det som kommer IA07 ha samma struktur som IA06, och det är ett helt vanligt skyttekompani, utan GRK, rätta mig gärna om jag har fel. 25 ö-dygn 22300:-? är väl 580:- de första 8 dygnen och sen stegrar det, hur ser planeringen ut för ö-dygnen? Källa? Ja du har helt rätt IA07 är ett annat förband än NBG! IA07 är i stort mycket likt IA06. En skilland är att IA07 har även uppgiften att vara en reserv till NBG om detta sätts in. IA07 är alltså en svensk resurs som skall kunna användas på Sveriges initiativ i första hand men även utgöra reserv då NBG eller delar av NBG sätts in. IA07 har samma beredskap och kommar att göra samma utbildning som kompanierna ingående i kärnbataljonen i NBG. Rekryteringen görs nu, samtidigt så därför blandas IA07 lätt ihop med NBG. Edited April 5, 2007 by Pols Quote
Amatör Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Dessa frågor känns fel i denna tråd då IA07 och NBG är två helt olika beredskapsförband. Vad jag har fattat det som kommer IA07 ha samma struktur som IA06, och det är ett helt vanligt skyttekompani, utan GRK, rätta mig gärna om jag har fel. Känns rätt. Jag startar en tråd om IA07. Quote
Amatör Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 För vakanser på IA07 (Pansarskyttekompani R10) se IA07 tråd. Quote
lucky luke Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Tyskland är som bekant med sin BattleGroup i DRC och således har de inte några problem att komma ut. DRC? Quote
alfie Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Tyskland är som bekant med sin BattleGroup i DRC och således har de inte några problem att komma ut. DRC? Democratic Republic of the Congo Quote
Jocha Posted April 6, 2007 Report Posted April 6, 2007 Fråga till kOsOvOlinO: Är du R30 soldat själv? Kollade på lönelistan för dig och såg att din befattning var upplagd på R30 delen. Vet någon varför R30 soldater får mer i lön under utbildningen än vad R10 soldaterna får. Såg ingenstans i lönelistan att de skulle få minskad lön med 25% som vi andra. Ett ex: En skytt på strf 90 på P7 får 23275 - 25%= 17775:- under utb. medan en skytt PBV 302 på Ing 2 får 23700:- under sin utb. Allt enligt försvarets lönebilagor på mil.se. Quote
Recommended Posts