Jump to content

Recommended Posts

Posted

Detta ämnet har ju svarats på för ett tag sen så vet inte ifall någon ser detta men here goes:

Jag har själv sett många av mina vänner i FVRF-U (Inklusive mej) Tipsat om hur kul det är och hur mycket man lär sig...

Jag och mina vänner har ju bilder på oss i fält ibland som vi fått tillåtelse att ta såklart och visat dom för polarna och dom tänder ofta till och frågar vad exakt vi gör när var osv.. Och ibland leder till att dom med går med i en U Organisation. Fast det är mer på en personlig nivå eftersom det är inte Flygvapnet (I detta fallet) som sa åt oss.

• 1 month later...
  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Om/när man ska informera så är det (som sagts tidigare) mycket viktigt att det inte är nått hitlerjugend pack eller liknande utan att det faktiskt är otroligt givande, kul och intressant. Det första en kompis sa till mig när jag kom hem från SK på F17 i sommras va: "Är det inte typ bara en massa nazister/rasister där?" Det är ett tecken på hur dålig informationen är till oss ungdomar.

Att gå med i FVRF-U är något av det bässta jag har gjort i mitt liv.

• 10 months later...
Posted

Hej!

Är det fler än jag som har reagerat på hv-u folder som finns att ladda ner på mil.se ungdomarna har gamal utr. o små tråkiga bilder när jag tog kontakt med rikshv.avdelningen sa dom att en folder var på gång innom några månader o detta var 20070120 jag mailade upp dit.Har någon stt någon ny folder. Så prioterad är hv-u

Posted
Hej!

Är det fler än jag som har reagerat på hv-u folder som finns att ladda ner på mil.se ungdomarna har gamal utr. o små tråkiga bilder när jag tog kontakt med rikshv.avdelningen sa dom att en folder var på gång innom några månader o detta var 20070120 jag mailade upp dit.Har någon stt någon ny folder. Så prioterad är hv-u

Kan du länka till denna folder? Och angående gammal och tråkig utrustning så vet jag inte vad du åsyftar, men ofta är det sånt vi får hålla oss med. Det vore ju tråkigt om man gav ungdomarna för stora förhoppningar så att dem blir besvikna. Lite som när pliktverket försäker sälja musiksoldat som att vara lika hård som jägartjänst.

Posted

http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd/atta...nts/ungdom2.pdf

Mauser 96. om jag inte miss minner mej togs bort 1995 pga av att ungdomar skades när dom fick slutstycket i ansiktet.

Sjukvårdsväskor i grått tyg som jag aldrig har sett innan o jag gjorde min gu 88/89 o då hade vi dom gröna skjuvårdsväskorna. Denna mtrl finns på bild i folden.

Jag har varit i kosta på skjuthelger o på F17 med ungdomar o aldrig sett denna utrusningen har du?

Posted

Såg senast en sjv-väska i gråttyg förra veckan. De finns.

En annan intressant sak i texten är att man får går över till "stora" försvarsmakten och hemvärnet när man fyllt 20... Detta kanske vittnar något om åldern på foldern.

Posted

Hm.. Mausern gick väl ur armén -95 (för att Åke Sagrén var lätt ovillig till att låta ett vapen fylla 100 år i armén under hans styre säger skrönan). Däremot höll väl sig gevär/96 kvar inom FBU/HVU en bra bit in under 2000? Tills den ersattes av .22:an (p.g.a. ovan nämnda olycka)...

EDIT: Komplettering

Posted
http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd/atta...nts/ungdom2.pdf

Mauser 96. om jag inte miss minner mej togs bort 1995 pga av att ungdomar skades när dom fick slutstycket i ansiktet.

Sjukvårdsväskor i grått tyg som jag aldrig har sett innan o jag gjorde min gu 88/89 o då hade vi dom gröna skjuvårdsväskorna. Denna mtrl finns på bild i folden.

Jag har varit i kosta på skjuthelger o på F17 med ungdomar o aldrig sett denna utrusningen har du?

Jag tror inte att den materiel som visas på bilden stör rekryteringen nämnvärt. Att gevär m/96 finns med är ju beklagligt, men tror inte att några framtida ungdomar reagerar nämnvärt på något sådant. Bilderna är ju mer symboliska. Men ungdomarna får inte heller ut fältskjorta m/59 eller ylletröja m/87. Hos oss får man inte heller t-tröja 90. Dessa saker tycker jag är lite mer störande att det finns på bild. Men jag vet inte hur det ser ut på annat håll.

Tror för övrigt att jag vet vem du är och att vi träffats personligen på Kosta. Det var jag som tog emot vandringspriset för Dacke HVU i år. Du klappade händerna EN gång, om jag inte tar fel.

Posted
MMen ungdomarna får inte heller ut fältskjorta m/59 eller ylletröja m/87. Hos oss får man inte heller t-tröja 90. Dessa saker tycker jag är lite mer störande att det finns på bild. Men jag vet inte hur det ser ut på annat håll.

I min tidigare ungdomsavdelning fick man ut fältskjorta 59, så det varierar ju en hel del. Dock är den ju på väg ut helt från FM, så den kommer väl försvinna från oss/dem snart också. Jag tycker dock inte att materiel som finns på bilderna spelar speciellt stor roll. En blivande ungdom har med största sannolikhet inte en aning om vad är det för olika persedlar på bilderna. Inte heller tror jag att ungdomen kommer sitta senare och säga "Titta här, den här skjortan/tröjan/sjukvårdsväskan som fanns i broschyren, har inte vi fått ut."

Posted

Det skiljer mellan hv-u och FVRF-u när det gäller utr. FVRF får ut ex.jägarkök,90 handskar o fältmössa 90 mm.Ska kolla om jag har någon utr.lista för hv-u o FVRF-u.

Jag delar inte skoog inställnig till foldern det är precis som vilken annan folder som FM ger ut den ska inte inehålla fel för vad ger det för singnaler till ex.folk som finns på forum som detta?

Posted

Tror för övrigt att jag vet vem du är och att vi träffats personligen på Kosta. Det var jag som tog emot vandringspriset för Dacke HVU i år. Du klappade händerna EN gång, om jag inte tar fel.

Det stämmer jag höll i skjutningen på kosta.Hur många gånger har ni tagit hem priset? Och jag klappade mer än en gång :rolleyes:

Posted

Nja, det stämmer ej riktigt vi fick ut/ får ut fältskjorta 59 + handskar + jägarkök. Även T-tröja 90. Angående tröja M/87 så har vissa fått ut det men det har upphört.

Posted

Suttit o funderat på temadagar, dvs dagar deikerade åt olika saker som Polis Räddninsgtjänst etc. När jag gick i plugget besökte vi tex under en dag en brandstation. Skulle det vara nått?

• 4 weeks later...
Posted

Alltid bra att få reda på hur olika myndigheter fungerar. Har själv varit på brandstationen några gånger, mycket intressant.

• 2 weeks later...
Posted
Jag tycker att vi tar bilder på en pluton som står i givakt med AK4:orna axlade. Skulle dra in folk som fan.

Är det rätt sätt att rekrytera ungdomar på?

Posted

Vi har diskuterat det i min avdelning, men kom ganska snart fram till att om de bara skulle vara bilder med uniform och vapen skulle vi få in fel grupp (läs: rakade och med spasmer i högerarmen och vapengalningar), vilket är helt fel grupp man vill få in...

Är smartare att ta typ kollage av bilder där huvudsaken behandlar kamratskap, sjv och liknande....

mitt tycke och tänk.

Posted

ja men även övrig verksmahet också som skjutning på vall tex, varför? man sak inte hysha med en del av utb utan stå för det man gör. Sen tycker jag att man borde gå ut mer i skolorna om det. Gärna i 8:an och ge en bra men rättvis bild av verksamheten. Man ska inte visa upp Ak-4 och Pistol 88 men man ska inte visa upp sig som nån paramilitär scoutförening. Vi utbildar inte scouter .

PS: Har inget emot scouter, de är respekterade av mig och vi har vissa övningar ihop : DS

Posted (edited)
Vi har diskuterat det i min avdelning, men kom ganska snart fram till att om de bara skulle vara bilder med uniform och vapen skulle vi få in fel grupp (läs: rakade och med spasmer i högerarmen och vapengalningar), vilket är helt fel grupp man vill få in...

Är smartare att ta typ kollage av bilder där huvudsaken behandlar kamratskap, sjv och liknande....

mitt tycke och tänk.

Inte för att vara elak men titta till vänster om ditt inlägg så ser du ... dig själv förmodar jag :rolleyes:

Varför tona ner uniformen? Ungdomsverksamheten kommer att framstå som en scautrörelse då. Militarismen är ju halva grejen. Vidare är det väl ingen hemlighet att man i militären sysslar med vapen. Om det inte är flottan som står för ungdomsverksamheten så kan jag elak som jag är inte förstå vad arménissar skall göra hela dagarna. Skjutning med pseudo-gevär lockar dessutom inga galningar, skulle jag tro.

Jag var medlem i sjövärnskåren, fast de har inga rekryteringsproblem. Dessutom befattade vi oss inte med vapen, om man inte räknar 200-båtar som ett vapen, så vi slapp vapengalningar.

Edited by lovikavantar
Posted

mitt tycke och tänk.

Problemet med att bara ha sjv mm. ser ut som vilket scoutförbund(vad de nu kallas) som helst, vilket jag anser vara en annan sak. Jag tycker inte man ska sticka under stol med att det finns vapen med. Inte heller att det är lite "militärsikt". Det är trots allt därför man väljer FBU/liknande istället för scouterna.

Jag tycker gärna man kan ha en ak med i bilden, men man behöver ju inte värsta vapenporrbilden.

Annars är bilder från spaning eller någon form av fysiska prestationer en bra sak i mina ögon. Typ långa marscher med packning och så. Det skulle verkligen ha lockat mig när jag skulle börja :rolleyes:

Nazzarna brukar försvinna ganska fort ändå när de fattat att de

a. Inte får gasa folk

b. Inte är uppskattade

c. Inte får sjunga "Helikoptersången"

Posted

mitt tycke och tänk.

Problemet med att bara ha sjv mm. ser ut som vilket scoutförbund(vad de nu kallas) som helst, vilket jag anser vara en annan sak. Jag tycker inte man ska sticka under stol med att det finns vapen med. Inte heller att det är lite "militärsikt". Det är trots allt därför man väljer FBU/liknande istället för scouterna.

Jag tycker gärna man kan ha en ak med i bilden, men man behöver ju inte värsta vapenporrbilden.

Annars är bilder från spaning eller någon form av fysiska prestationer en bra sak i mina ögon. Typ långa marscher med packning och så. Det skulle verkligen ha lockat mig när jag skulle börja :rolleyes:

Nazzarna brukar försvinna ganska fort ändå när de fattat att de

a. Inte får gasa folk

b. Inte är uppskattade

c. Inte får sjunga "Helikoptersången"

Cesium: du satte min tankar i ord.

Det jag menar med Huvudsaken är att visst, man ska inte gå under bordet med att man får vapenutb (och ja, det är jag på bilden), MEN det är inget man gör hela tiden, utan att det är så mycket mer än bara skjuta alla "invandrare" (som en kille så fint beskrev vad han ville göra).

och jag vet att dom oftast brukar försvinna, men har sett att dessa människor kan skapa sådan dålig stämmning så att folk slutar för att slippa människan.

Det jag menar är att man ska göra ett kollage med bilder som mer beskriver utbildningen än bara en plut i uppställning med ak4. Och det är ju (för det mesta) mer sjv än uppställningar med ak4...

Posted (edited)

Hm, I see what you're thinking.

Jag tror alla här menar ungefär samma sak, att man kan ha en ak4 på bilden men inte värsta vapenporrfetisch bilderna.

Har nog inte varit med om att någon blitt less på packet faktiskt, sånt vore synd.

Ett kollage eller en plansch med flera bilder och text vore nog det ultimata, eller allra helst en film.

Bilder/filmklipp från skjutningar är bra tycker jag, även om man lyckas fånga den "militäriska" delen också, dvs. ORDER och korrekt språk och uppförande, det är det som lockar. Sjukvård och att laga mat i spritkök kan man göra i scouterna(Jag har varit scout och trivdes inte särskilt bra). Även om dessa delar också bör vara med, man ska visa HELA verksamheten helt enkelt.

Edited by Cesium
Posted
Jag tycker att vi tar bilder på en pluton som står i givakt med AK4:orna axlade. Skulle dra in folk som fan.

Är det rätt sätt att rekrytera ungdomar på?

mitt tycke och tänk.

Näej, jag drev med er bara angående barnsoldatsplutonen :huh:..

Jag tycker att det bör vara som trädet tänker, men samtidigt bör vi ha en sjyst bild på ungdomar på ett berg i solnedgången med armarna på varandras axlar, skulle ge det ett Band of Brothers-stuk (om ni sett omslaget på DVD-boxen). KAMRATSKAP - ENIGHET - VILJA.

Posted (edited)

Något i stil med det vore en bra idé tycker jag :huh:

Jag ser dock inget som hindrar att dessa ungdomar är beväpnade, t.ex. bär en ak på ryggen. Annars får man mer intrycket "Åh, wow, wannabeemilitär-scouter som sett Band of Brothers..."

Alltså, gärna lite vapen och camofärg för min del. :rockon:

Något i denna stilen är en ganska bra grejj tycker jag :)

http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php...d&file=2889

Jäkla skit img-bajstaggar

Camomålade, en ak liggande brevid men ändå inte värsta vapenporrrambo-bilden.

EDIT: Jag ser att det är massa icke-tilldelad materiell...

Edited by Cesium
Posted

Vad jag hört så skall detta med Camofärg + Vapen vara något som ses på som mycket olämpligt. Eftersom camouflering av person är oftast i syfte för strid osv.

När man då även puttar in ett vapen och sätter dem i skogen så blir det ju högst förknippat med stridsutbildning.

Cammomåla en fotbollsspelare = okej

Cammomåla en FM ungdom = Barnsoldat.

Ska det vara vattentätt från polisanmälningar osv så skall ju ungdommen sitta och tillaga mat med reflexväst.

Posted
Vad jag hört så skall detta med Camofärg + Vapen vara något som ses på som mycket olämpligt. Eftersom camouflering av person är oftast i syfte för strid osv.

När man då även puttar in ett vapen och sätter dem i skogen så blir det ju högst förknippat med stridsutbildning.

Cammomåla en fotbollsspelare = okej

Cammomåla en FM ungdom = Barnsoldat.

Ska det vara vattentätt från polisanmälningar osv så skall ju ungdommen sitta och tillaga mat med reflexväst.

Varför skulle man "Cammomåla en fotbollsspelare"?

Har aldrig hört om något liknade och då har jag spelat fotboll sen jag var 6år

För övrigt finns det väl inget syfte med kamofärg på ungdomar när de har vapentjänst.

Posted (edited)

Så ni menar att vi ej bör ge ut cammofärg?

F.Ö så tror jag man måste ha en slags mellanväg, att visa upp vapen kan man göra men på rätt sätt tex när de skjuter på vall med AK4B. Men annars är det väl förläggningstjänst, diciplin, sjv kamratskap som ska belysas . Stämmer väl också med Övriga FM, inte ska man bara visa upp en Strv 122 ? Och att man ska kunna rekrytera framtida soldater till Försvarsmakten

// Vinceres , HVU Instruktör

Edited by Vinceres