Jump to content

Vapenrem?


HvPrsk

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

att Torak:

Det är inte upp till den enskilde att avgöra vad som är rätt metod. Vi tillhör faktiskt en myndighet som vid behov ska försvara detta land till det yttersta. Vi har att rätta oss efter de order/förordningar/föreskrifter/reglementen som finns.

Just det. Var uppgift ar att forsvara landet, och det skall goras pa sa bra satt som mojligt. Men om den tilldelade utrustningen orsakar problem sa kan man inte losa sin uppgift sarskilt bra. Det ar saledes inget som helst fel med att anvanda en vapenrem som funkar snarare an den usla laderpryl vi fick ut. Den kanske funkar for kortare manniskor an jag, men jag fick ryggproblem av den. Detsamma gallde for stridsbalte och ryggsack.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi använde prickskyttegevär 90-remmar, funkar klockrent!

Nån Kulspruta 90-skytt använde även remmen "man kan rycka ut" som Militaryshop säljer, verkade funka bra. Gör en själv annars, inte alltför svårt och då får man en billig rem precis som man vill ha den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Är också på jakt efter en rem att använda som remstöd, men denna tråden gav inte mycket svar på frågan om vilka varianter som det finns så jag lyfter upp den igen och frågar om frågan?? Eller så kanske någon rent utav har gjort en egen som kan dela med sig av sina ritningar? :unsure:

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Mitt lilla tips: ( finns flera olika modeller att välja på )

Image34.jpg

 

Mer info på www.tacticalintervention.com

 

:: Snabblänk ::

 

För övrigt så håller jag med Fredriksson om att prickskyttegevär 90-remmen funkar alldeles ypperligt.

 

Som den Ksp dåre jag är så kommer även ett hett tips till de av er som är ute efter en bra rem till Ksp.

 

m60_sop_med.jpg

Köpte min rem ifrån HS GEAR

 

// Andy

Edited by Andrew
Link to comment
Share on other sites

Jag har skjutit M/96b med remstöd och det fungerade ganska hyfsat. Själv tyckte jag att det var lite bökit att få rätt grepp men med lite träning så går det ganska bra. Vet inte om jag skulle göra det i en skarp situation, det tar lite tid för mig att trassla mig loss ur remmen.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag skulle göra det i en skarp situation, det tar lite tid för mig att trassla mig loss ur remmen.

Det är en övningsak!

 

Jag är för ett remstöd men på AK4 är det värdelöst. Som Casca nämner tidigare så redan på väldigt korta avstånd så märks det tydligt.

Link to comment
Share on other sites

att Casca:

Jag förstår inte vilka krav verksamheten här hemma i Sverige ställer som skulle medge att man genom egna inköp och modifieringar förändrar vapnet och dess tillbehör. Har tjänstgjort under krävande förhållanden utomlands och har ALDRIG själv eller hört talas om någon som behövt göra åtgärder på vapenmaterielen för att kunna lösa sin uppgift.

Jag förutsätter att du varit på internationell tjänst, se dig om ett par gånger till då. Hur många remmar från Recon eller militaryshop kan du räkna ihop på en timme?

I Liberia är det inte försvarsmaktens läderrem som är vanligast. Den är snarare ett undantag. Egeninköpta remmar är absolut vanligast, åtsminstone på skyttekomp.

 

Varför? För att skinnsnöret inte klarar klimatet, och rent allmänt inte är en bra och smidig rem.

 

Nu har dock Försvarsmakten tänkt till och skickat ner en ny rem. Den är å andra sidan en veritabel orgie av spännen och lås. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

En grannpluton till min, när jag låg inne, hade taktiska remmar till sina 5:or, så jag förstår inte varför en sådan skulle vara förbjuden för den som önskar en sådan.

Inte för att jag själv föredrar den men ändå...

( Har själv en Israelisk vapenrem till min 4:a, tycker den är mycket bekvämare och mer funkis än den gamla läderremmen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...