HvPrsk Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Är inte så säker på att det här inlägget hör hemma här under Kassunen, kanske mest ska sortera under Materielplatsen. Lägger det här i alla fall efter som den har så stark anknytning till vapen och skytte. Jag antar att det finns väldigt många eller i alla fall ett par personer här på forumet som har praktisk erfarenhet av att skjuta med remstöd. Det jag är på jakt efter är en ny vapenrem som ska gå att använda som remstöd, och vara justerbar för liggande, knästående och stående skjutställningar. Vore tacksam på tips om olika modeller och tillverkare samt gärna för och nackdelar om ni har egna erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Jag har testat att skjuta med någon form (konstig) av m16 med en Israelisk Vapenrem finns och köpa på www.militaryshop.se helt okej /// D.Elfström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Enda remstödet jag har haft användning av är till Ksp 58 vid höftskott. Väldigt funkis. Vapenremmen till Ak 5:an höll jag ganska kort, vilket var lättare vid marscher, så att den inte flängde runt hela tiden. Gôtt även att vila armar på. : ) Min favoställning för Snipening är skräddarställning med armbågarna i varje knäveck. Stabilt som fan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Jag antar att det finns väldigt många eller i alla fall ett par personer här på forumet som har praktisk erfarenhet av att skjuta med remstöd. Det jag är på jakt efter är en ny vapenrem som ska gå att använda som remstöd, och vara justerbar för liggande, knästående och stående skjutställningar. Vore tacksam på tips om olika modeller och tillverkare samt gärna för och nackdelar om ni har egna erfarenheter. Sportskytteremmen till gamla CG tycker jag är kanon. Borde finnas som överskott i vilken vapenaffär som helst. Den fyller dina krav med lätthet även om den inte är av senaste cordura utan av läder. Snabblås av blänkande metall är väl en nackdel. Kan lätt blåneras dock. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted June 26, 2002 Author Report Share Posted June 26, 2002 Casca: Fan, den tänkte jag inte på. Ska se omjag kan leta reda på en någon stans... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Om du ska ha den till AK4 behöver du nog inte anstränga dig för mycket. Ak4 :an ska inte vara så funkis med remstöd pga konstruktionen. Annars är CG remstödet ruggigt bra. Sköt mycket med det på min ungdomstid. Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted June 26, 2002 Author Report Share Posted June 26, 2002 Om du ska ha den till AK4 behöver du nog inte anstränga dig för mycket. Ak4 :an ska inte vara så funkis med remstöd pga konstruktionen.Annars är CG remstödet ruggigt bra. Sköt mycket med det på min ungdomstid. Danne Nej, den ska inte vara till AK 4:an. Det är ju som sagt ingen lyckad lösning att använda den typen av remstöd, då man kommer att belasta pipan genom att främre remfästet sitter där det gör... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Om du ska ha den till AK4 behöver du nog inte anstränga dig för mycket. Ak4 :an ska inte vara så funkis med remstöd pga konstruktionen.Annars är CG remstödet ruggigt bra. Sköt mycket med det på min ungdomstid. Danne Nej, den ska inte vara till AK 4:an. Det är ju som sagt ingen lyckad lösning att använda den typen av remstöd, då man kommer att belasta pipan genom att främre remfästet sitter där det gör... Jag tror inte att du är så stark att kan "böja" pipan på en AK4 med remstöd.Inte illa menat! Men enligt Nato instruktörer I danska Hemvärnet så kan remmen i den vinkeln det handlar om inte påverka pipan på de danska G3 :orna(AK4). Och deras vapen som är tillverkade i Tyskland är av en sämmre kvalitet än våra,jag har vid flera tillfällen kunnat jämföra detta.Så mitt råd är att du även prövar på detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted June 26, 2002 Author Report Share Posted June 26, 2002 Om du ska ha den till AK4 behöver du nog inte anstränga dig för mycket. Ak4 :an ska inte vara så funkis med remstöd pga konstruktionen.Annars är CG remstödet ruggigt bra. Sköt mycket med det på min ungdomstid. Danne Nej, den ska inte vara till AK 4:an. Det är ju som sagt ingen lyckad lösning att använda den typen av remstöd, då man kommer att belasta pipan genom att främre remfästet sitter där det gör... Jag tror inte att du är så stark att kan "böja" pipan på en AK4 med remstöd.Inte illa menat! Men enligt Nato instruktörer I danska Hemvärnet så kan remmen i den vinkeln det handlar om inte påverka pipan på de danska G3 :orna(AK4). Och deras vapen som är tillverkade i Tyskland är av en sämmre kvalitet än våra,jag har vid flera tillfällen kunnat jämföra detta.Så mitt råd är att du även prövar på detta. No offence taken, men… Been there, done that… Att använda ett fullgott remstöd innebär att pipans svängningar påverkas och därmed även precisionen. Visst kan det vara minimalt, visst kan det säkert variera från gång till annan och mellan olika vapen. Men mina egna erfarenheter och andras säger att det gör skillnad, man får en negativ påverkan. Det finns dock ett antal sätt att kringgå detta, genom att ”fuska” lite. Fick ett tips efter det här inlägget på en variant som är att sätta ”skacklar” som mellanlägg och på så sätt avlasta pipan. Är dock inte på det klara riktigt hur det funkar ännu, men jag kan återkomma med resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Jag tror inte att du är så stark att kan "böja" pipan på en AK4 med remstöd.Inte illa menat!Men enligt Nato instruktörer I danska Hemvärnet så kan remmen i den vinkeln det handlar om inte påverka pipan på de danska G3 :orna(AK4). Lt P: Om det synbart påverkar ditt skytte är beroende på hur bra du skjuter. En grundregel är att aldrig använda remstöd som är fästa i pipan på något vapen överhuvudtaget, med anledning av det som HvPrsk säger. På ett vapen med stock och flytande pipa är det en annan sak. Jag vet inte hur Danskarnas rem är fäst, men kan tala för Norskarnas. Norskarna använder remstöd till AG 3. Remmen är då fäst i en snabbkopplingshake(hmm) till handskyddet. Jag har tävlat i många landskamper mot Norskarna med AG 3/AK 4 och kan inte säga att de skjuter bättre än mig med remstöd, snarare tvärtom. Jag har två Norska remmar till salu för en hundring st om någon vill ha. För att den ska kunna användas som remstöd måste du ha handskyddet också. Vilket jag saknar. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Är det inte så att alla icke av FM tilldelade vapenremmar är iniH-E otillåtna och betraktas som en förändring av vapnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 När jag var FBU ungdom (nån gång i antiken) så fick vi lära oss skjuta Mauser med remstöd. Men hur man gjorde och om det var bättre har försvunnet i hop med Alzheimers eller nått. Gammal... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Är det inte så att alla icke av FM tilldelade vapenremmar är iniH-E otillåtna och betraktas som en förändring av vapnet? Vet inte. Jag fick ryggproblem av vapenremmen jag fick ut, sa lyckades overtala nagon i forradet att ge mig ett par karbinhakar, sa jag kunde koppla dit en vapenrem fran engelska SA80. Mycket battre - gar att bara bekvamt, gar att forlanga fran gaende fardigstallning till anlaggning med en enda klamma, och kan dessutom baras over bada axlarna som en ryggsack, vilket gor att vikten ligger mitt i ryggen. Det hjalpte - eftersom jag har en ovanligt lang rygg fick jag problem med det mesta som gallde ryggen - ryggsack, stridsbalte, vapenrem... Jag hade just bestallt passande ryggsack och stridssele nar de skickade hem mig p g a fotproblem. Oh well - just goes to show that Swedish kit ain't made for us poor old tall guys, dunnit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Efter en artikel i Vapentidningen av Sverker Ulving där han rekommenderade en Ching sling tillverkad av Oldtimer(lite osäker på namnet då mina remmar ej är stämplade). Kvaliteten var överlägsen Galacos samt till ett väldigt bra pris. Jag använder remmen på alla mina kulvapen med gott resultat. På mitt nya custombygge som skall byggas efter amerikansk förebild skall jag ochså använda remmen på. Ching remmen har alla fördelar men väldigt få nackdelar. Angående remstöd till AK4 har jag hört två olika åsikter. En extremt kunnig YO rekommenderade den. Jag har skjutit väldigt lite AK4 men valt att inte använda den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Är det inte så att alla icke av FM tilldelade vapenremmar är iniH-E otillåtna och betraktas som en förändring av vapnet? Den skrivbordspilot som anmärker på min vapenrem lägger jag i lådan för apskaft och orienterar vederbörande om hans nuvarande position. Omdömet är den bästa paragrafen. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 När jag var FBU ungdom (nån gång i antiken) så fick vi lära oss skjuta Mauser med remstöd. Men hur man gjorde och om det var bättre har försvunnet i hop med Alzheimers eller nått. Gammal... Remstöd med Gev m/96 är mycket bra. Orginalremmen duger fint till remstöd och är gjord för ändamålet. Läderlåsningen fungerar dock dåligt och måste alltid säkras med patron eller motsvarande. Remmen är fäst under stocken och påverkar således inte pipan. Pipan på gevär m/96 är dock inte flytande utan pipan påverkas mycket ex av blöt/fuktig stock. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Casca: Vad redig du är då! Du tror inte att FMs regler om vad som är ok eller inte grundar sej på nån sorts erfarenhet??? Att folk tramsar runt i oreglementerad uniformsutrustning och balla tillbehör må väl vara sin sak men när det gäller vapnen tycker åtminstone jag att man ska följa de direktiv som finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted June 26, 2002 Author Report Share Posted June 26, 2002 Casca:Vad redig du är då! Du tror inte att FMs regler om vad som är ok eller inte grundar sej på nån sorts erfarenhet??? Att folk tramsar runt i oreglementerad uniformsutrustning och balla tillbehör må väl vara sin sak men när det gäller vapnen tycker åtminstone jag att man ska följa de direktiv som finns. Är inte det där lite dubbelmoral att tolerera oreglementerad uniformsutrustning men inte en tyg, väv eller läderrem bara för att det sitter på ett vapen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 att hvprsk: Vad jag vet har ingen skadat sej själv eller någon annan genom att bära en ickereglementerad mössa eller kragspegel. Vapen är farliga saker och där anser jag att man följer de regler som finns! Ingen kommer någonsin att övertyga mej om motsatsen. Slut, klart slut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 att hvprsk:Vad jag vet har ingen skadat sej själv eller någon annan genom att bära en ickereglementerad mössa eller kragspegel. Vapen är farliga saker och där anser jag att man följer de regler som finns! Ingen kommer någonsin att övertyga mej om motsatsen. Slut, klart slut! Trots allt ar ju forsvarets huvuduppgift inte att se snygga ut, utan att losa sin uppgift pa basta mojliga satt. Om ma klarar det battre med en annan vapenrem, ar det val battre att gora det. "No combat-ready unit has ever passed inspection. No inspection-ready unit has ever passed combat." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Casca:Vad redig du är då! Du tror inte att FMs regler om vad som är ok eller inte grundar sej på nån sorts erfarenhet??? Att folk tramsar runt i oreglementerad uniformsutrustning och balla tillbehör må väl vara sin sak men när det gäller vapnen tycker åtminstone jag att man ska följa de direktiv som finns. Givetvis finns det en bakgrund, ex att personer i HV byggt om sina karbiner till förbannelse och i viss mån påverkat vapnets funktion. Benstöd, icke kronmärkta fällbara kolvar, kikarsiktsfästen av suspekt fabrikat som lossnar, siktet träffar skytten över ögonbrynet m m. För att förenkla allt har man tagit beslut om att förbjuda all påverkan på vapnet, inklusive remmen. Om det skulle hända något kan Skandia försäkringar ha åsikter vid skaderegleringen. Den risken tar jag då jag har erfoderlig erfarenhet och stöd. För att ha på fötterna mot generaler har jag låtit en av FM vapenmekaniker besiktiga våra inskjutbara kolvar och HK-fästen med Aimpoint för de som har. Känner man sig osäker ska man givetvis hålla sig på den smala vägen och stödja sig på paragraferna. Remmen är dock lite patetisk i sammanhanget Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 att Torak: Det är inte upp till den enskilde att avgöra vad som är rätt metod. Vi tillhör faktiskt en myndighet som vid behov ska försvara detta land till det yttersta. Vi har att rätta oss efter de order/förordningar/föreskrifter/reglementen som finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 att Casca: Vapenremmen är förvisso en liten och patetisk del i sammanhanget. Det jag ville ha sagt är att för mej finns det bara två alternativ: antingen gör alla som de själva vill eller så ställer man in sej i ledet och gör som FM bestämt. Det finns faktiskt ett alternativ till och det är att man gör en PLF, (packar, lämnar in och försvinner.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 att Torak:Det är inte upp till den enskilde att avgöra vad som är rätt metod. Vi tillhör faktiskt en myndighet som vid behov ska försvara detta land till det yttersta. Vi har att rätta oss efter de order/förordningar/föreskrifter/reglementen som finns. "Den som följer reglementet vinner inga slag" [Rommel] Du har rätt i sak, men som entusiast strävar man efter perfektion. Perfektion existerar inte bland den massproducerade materielen. Det gäller att hitta den bästa materielen för lösandet av uppgiften. Materiel som ger dig den där extra sekunden eller materiel som är bekväm och ger dig större välbefinnande i ditt lösande av uppgiften. Det du har hängt upp dig på är säkerheten. Säkerhet är mycket viktigt och speciellt vad gäller vapen som du så tydligt klargjort. Bara för att det finns en paragraf som säger att en vapenrem är farlig, så behöver den dock inte vara det. Låt en vapentekniker titta på den om du känner dig osäker, även om han inte är expert så kanske det känns bätte. Att vara hämmad av paragrafer och reglementen för sitt lösande av uppgiften tycker jag dock är mycket farligare än att montera en kvalitetsrem på vapnet. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 ÄNTLIGEN LITE DEBATT! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 att Casca: Jag förstår inte vilka krav verksamheten här hemma i Sverige ställer som skulle medge att man genom egna inköp och modifieringar förändrar vapnet och dess tillbehör. Har tjänstgjort under krävande förhållanden utomlands och har ALDRIG själv eller hört talas om någon som behövt göra åtgärder på vapenmaterielen för att kunna lösa sin uppgift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Den mtrl som gör att man kan lösa sin uppgift på ett säkert, smärtfritt och tillfredställande sätt är den bästa. Det är inte alltid den som man har fått på förrådet men som sagt, det är upp till befälen att godkänna. FM har ju börjat tänka i dessa banor då de har tagit fram stridsväst 2000. Så länge man inte påverkar säkerheten är det mesta ok enligt min mening. (Mixtra inte med ammo och sånt skit bara! ) Vad man sedan har på sig under högvakt och uppställningar på regementen kontra det man har i fält är skillnad! Använd hjärnan och gör de förbättringar som krävs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 att Casca: Håller med om att debattens vågor på sistone varit väldigt små. Har mest låtit som en klubb för inbördes beundran... Har förresten en liten berättelse om bräschladdning på gång men den tar vi en annan kväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 att Casca:Jag förstår inte vilka krav verksamheten här hemma i Sverige ställer som skulle medge att man genom egna inköp och modifieringar förändrar vapnet och dess tillbehör. Har tjänstgjort under krävande förhållanden utomlands och har ALDRIG själv eller hört talas om någon som behövt göra åtgärder på vapenmaterielen för att kunna lösa sin uppgift. Jag förutsätter att du varit på internationell tjänst, se dig om ett par gånger till då. Hur många remmar från Recon eller militaryshop kan du räkna ihop på en timme? Vad gäller övrig vapenmateriel så befinner sig huvuddelen av vår bästa vapenmateriel bland soldaterna i internationell tjänst. Dom som aktivt deltar i internationell tjänst och lever nära verkligheten ska givetvis ha erfoderlig materiel och skulle dom behöva bygga om den så har vi ett stort problem. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 att Casca: Det enda jag sett utomland är en (1) ickereglementerad vapenrem. Den tillhörde en soldat som var extremt lång och som inte kunde använda den tilldelade vapenremmen. Jag kommer med en dåres envishet att hävda att FM tillhandahåller vapenmateriel och tillbehör som är adekvata. Mycket av det vi ser på HV-förbanden idag är avancerat prylbögeri som inte har någon koppling till verkligheten och dess krav. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts