Jump to content

Recommended Posts

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vet du att du ska skjuta SKA du dra loppet och avlägsna CLP. Om du inte säkert vet att du ska skjuta, men det likväl kan hända att du måste skjuta KAN du låta bli att dra loppet rent från CLP om det finns skäl som talar för att göra på det sättet. Exempel då det kan vara lämpligt är vakttjänstgöring.

SMX och vapenfett 101 ska alltid dras ur innan skjutning.

Posted

SoldR Mtrl Vapen. Förebyggande underhåll sidan 38:

11. Pipan skall oljas in med inoljad rengöringslapp två gånger. Droppa flödigt med rengöringsolja CLP på en rengöringslapp och drag rengöringlappen med jämn fart utan att stanna genom pipan så att oljan sprids jämnt.

12. Vapnet är nu korttidsskyddat mot korrosion till nästa gång det skall användas och pipan behöver inte dras ur före skjutning, om inte främmande föremål som smuts etc kommit in i pipan.

The Swede :baskerPa:

• 3 months later...
Posted

När min HV-insats plut hämtade ut AK4B så hade man fixat ett rengöringskar med T-röd i och vi blev beordrade att blötlägga hela AK:n och rengöra NOGA med pensel och papper innan vi monterade på RP:n. Avslutades givetvis med ett väl tilltaget lager CLP...

Bra initiativ till att få bort "klistersmeten" från förrådet, kanske hade man hört från annat håll att det var jäfvulskt att få rent annars...!

:baskerHV:

• 1 month later...
Posted
SIB övning föra lördagen ränsade 6 rum fick 22 eldavbrott slå det ni ;) (jävla hylsfång)

Jag har skjutit åtskilliga magasin med AK4B (löst/karpt) och har inte haft problem alls. Men en kollega till mig har haft problem (eldavbrott) vid lösskutning. Kontakt togs med vapentekninker, han tittade på slutstycket och konstaterade att det lager med ( kommer inte ihåg vad det heter )

saknades. Han tog fram ett *nytt* slutstycke och det provades med gott resultat. Han påstod att det var detta som orsakade eldavbrotten.

Sedan ska man inte glömma att tömma hylsfångaren med jämna mellanrum då detta leder till eldavbrott pga för många tomhylsor i en begränsad yta.

:P

Posted (edited)
Kontakt togs med vapentekninker, han tittade på slutstycket och konstaterade att det lager med ( kommer inte ihåg vad det heter )

saknades. Han tog fram ett *nytt* slutstycke och det provades med gott resultat. Han påstod att det var detta som orsakade eldavbrotten.

Förklara vad som saknades tack. Vi är nog ett par stycken som har problem.

Edited by Lättöl
Posted

10 magasin löst i helgen, både dålig och "bra" am där ALLA andra som skjöt fick eldavbrott, och jag har fortfarande inte råkat ut för 1 enda eldavbrott med min bössa (annat än ett som orsakades av en hylsa som studsade tilbaka in i vapnet under inskjutningen)

yttertemperaturen på ner mot -15 grader bör ha ökat chansen för eldavbrott i kombination med den dåliga ammunitionen vi inledningsvis fick ut (delvis fuktig och smutsig, gick trögt att trycka ner i magasinen) dock skedde inget med min bössa som det gjorde med alla andra vapen som användes.

verkar som mitt vapen är bland de bättre.

vi fick höra att problemet med eldavbrott i AK4B delvis kan bero på att vapnen fått ny pipa och vissa har blivit trängre i patronlägret än andra, därför orkar inte alltid utdragaren dra med hylsan ut helt och det ger då ett eldavbrott.

de många eldavbrotten under helgen där 2 patroner (hylsa + komplett skott) matats in i patronläget samtidigt styrker den uppgiften.

Posted (edited)

Kontakt togs med vapentekninker, han tittade på slutstycket och konstaterade att det lager med ( kommer inte ihåg vad det heter )

Förklara vad som saknades tack. Vi är nog ett par stycken som har problem.

Jag pratade med min kollega för en stund sedan och han sa att det finns (volframpulver) i slutstyckskroppen som packas ihop och då blir det en beläggning på fel ställen. Det är när detta pulvret försvinner och lägger sig på fel ställen som problemet uppstår. Ta det jag skrivet för vad det är. Jag rekomenderar er att ta kontakt med en vapentekniker, han/hon vet vad som är felet. :)

Bör tillägga att den vapentekniker som påstår detta finns i skövde

Edit: la till lite text

Edited by Zeb
Posted

Kunde du se att det var nån vajsing med slutstycket? Man vill ju inte lämna in i onödan bara för att bössan ska skjuta bra löst. Men samtidigt så vill man ju träna realistiskt och de senaste övningarna har jag spenderat huvuddelen av tiden att åtgärda eldavbrott.

Posted
Kunde du se att det var nån vajsing med slutstycket? Man vill ju inte lämna in i onödan bara för att bössan ska skjuta bra löst. Men samtidigt så vill man ju träna realistiskt och de senaste övningarna har jag spenderat huvuddelen av tiden att åtgärda eldavbrott.

Tror inte du behöver lämna in Ak:n, be en vapentekniker kolla på den. Han/hon kan se om/vad som är fel.

Kollegan fick byta ut slutstycket till ett annat. Funkar kanon bra nu.

• 3 months later...
Posted

Jag bytte nyligen vapen på grund av att låset satte sig i mitt gamla, och det var synd då vapnet gick som på en räls. Vapnet jag har nu är kort och gott rikssämst med lös ammunition. Pang, klick, drar manöverhandtaget bakåt, släpp fram, pang, klick, upprepa proceduren..... De patroner som klickar har anslag i tändhatten.

Igår testade jag att efter klick dra bak manöverhandtaget en liten bit och släppa fram. Då gick skottet och ytterligare ett eller två skott kunde avlossas i snabb följd, men sen klickade det igen. I vissa fall drabbades jag av dubbelmatning, dvs en patron i kläm i lådan.... dessutom halft på tvären så att jag hade svårt att pilla ut den. Det är aldrig tomhylsor som kastas tillbaka in i lådan, utan det är alltså o-avfyrade patroner som lägger sig så här. Jag provsköt även utan hylsfångaren och problemet kvarstod. Dock slapp jag dubbelmatningen. Inget fel på utdragaren och utdragarfjädern eller tändstiftet.

Posted
Jag bytte nyligen vapen på grund av att låset satte sig i mitt gamla, och det var synd då vapnet gick som på en räls. Vapnet jag har nu är kort och gott rikssämst med lös ammunition. Pang, klick, drar manöverhandtaget bakåt, släpp fram, pang, klick, upprepa proceduren..... De patroner som klickar har anslag i tändhatten.

Igår testade jag att efter klick dra bak manöverhandtaget en liten bit och släppa fram. Då gick skottet och ytterligare ett eller två skott kunde avlossas i snabb följd, men sen klickade det igen. I vissa fall drabbades jag av dubbelmatning, dvs en patron i kläm i lådan.... dessutom halft på tvären så att jag hade svårt att pilla ut den. Det är aldrig tomhylsor som kastas tillbaka in i lådan, utan det är alltså o-avfyrade patroner som lägger sig så här. Jag provsköt även utan hylsfångaren och problemet kvarstod. Dock slapp jag dubbelmatningen. Inget fel på utdragaren och utdragarfjädern eller tändstiftet.

Jag ger mej fanken på att vi har vapen från samma batch..precis så beter sig min Ak..

Min gammla bössa jag hade innan ombyggnad till RPS funkade klockrent både med lös och skarp.

/JBP

Posted

Så där betedde sig min AK4b under inskjutningen också. I mitt fall berodde det på att den var full med förrådsfett. Efter en ordentlig rengöring så fungerade den felfritt och har gjort det sedan dess.

Posted

Så där betedde sig min AK4b under inskjutningen också. I mitt fall berodde det på att den var full med förrådsfett. Efter en ordentlig rengöring så fungerade den felfritt och har gjort det sedan dess.

Jag hade samma problem och samma lösning. En riktigt nogrann rengöring som inte ens en fänrik kan klaga på löste mitt problem.

Men sen verkar det som om många har prblem med Ak4b och den nya hylsfångaren. Jag var tvungen att byta hylsfångare för den första gav mig väldigt många eldavbrott.

Posted (edited)

Men nu är det så att vapnet jag hade först (Ja det var en AK4B) var infettad i absurdum när jag hämtade ut den och RPS. Det var så att jag knappt ville ta i åbäket. Jag gjorde rent den på utsidan och drog ur loppet innan inskjutningen. Inga problem alls. Sen har ju fettet försvunnit gradvis det året jag hade den. Jag fick inte ett enda eldavbrott med detta vapen. Sen satte jag patronlägeslåset och vapnet gick till de sälla jaktmarkerna. Det ersattes med en ny fräsch AK4B. Här syntes knappt ett spår av fett. Det var insmort med SMX.

Första skjutningen var för två veckor sen med lös ammunition, då vi skulle rensa ett sockerbruk i Jordberga i Skåne, och då uppdagades också problemet, med enorm frustration som resultat.

Nu senast var det som B-styrka. Jag fick tio eldavbrott inom loppet av fem minuter och vid det läget var det inte mycket som hindrade mig att med ett avgrundsvrål slänga vapnet åt helvete.

Edited by Amfibieslusken
Posted

Jag tror oxå som några sa här att det är gamalt förrådsfett som sitte i vapnet och då speciellt i avlastnings spåren i patronläget, så var det för mig ialf.

Posted (edited)
:D Jag har sparat gamla barntandborstar av minsta modellen sedan min dotter var liten. Efter lite mod med kniven går de in i patronläget och är suveräna att rensa utdragarspår med! :ak: Edited by PokerJoel
  • 1 month later...
Posted

Uppdatering: Jag sköt PEK idag med det nya vapnet som fram tills nu haft en eldavbrottsförbannelse vilande över sig. Med skarp ammunition fungerar vapnet nästan helt felfritt. Jag drabbades bara av ett klick. Jag gjorde patron ur, satte tillbaka patronen i magasinet och laddade och då gick skottet.

Posted

Mjo jag misstänkte att det var det som låg bakom det hela.. Har FM planer på att fortsätta använda AK4, eller är målet att alla ska övergått till AK5 längre fram?

Posted (edited)

lite OT

Jag är lite nyfiken hur det motiveras från högre ort att HV skall ha kvar 4:an!

Känns som "Det bara skall vara så"

Att det nu inom en överskådlig framtid INTE kommer att bytas efter byte till bertil köper jag men innan man tog beslut på bertil?

Edited by stolpskottet
Posted

Svaret jag fick när jag frågade riksHVchefen om hv kommer få ak5 var att det inte kommer ske eftersom det lagts mycket pengar på patronlägeslås, modifiering till ak4b samt att am var billigare till ak4. Innan beslut vet jag inte men kan tänka mig att ampris var en del och att det fortfarande fanns en massa förband som behövde ak5 då kanske.

Posted

det är väl sagt att HV skall ha kvar AK5 tills FM byter enhetsvapen, dvs tills FM beslutar att byta bort AK5 mot nåt annat.

vilket kanske händer ca 2025 tidigast :)

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Någon annan som råkat ut för att hylsorna slår in sig i plastskiten i hylsfångarens övre del och blockerar mekanismen? Har hänt mig 4-5 ggr med en Ak4B nu. :Malaj:

Åtgärdsförslag någon?

Tillägg: Hylsan sitter alltså fast i plastlagret, i ca 40 graders vinkel, och hindrar mekanismens rörelse framåt.

Edited by Munin
Posted

Kör en repris på min vapenbroders hylsfångare då den förra bilden verkar ha gått sönder.

Någonting åt detta hållet?

fastnadhylsabd8.th.jpg

Posted

Det problem ni pratar om att skjuta 2-3 skott och därefter eldavbrott med lös am kan i många fall härledas till att det finns svetsloppar och upphöjningar i lådan när vapenteknikerna svetsade på skenan (AK4B).

I min pluton byttes 13 vapen p.g.a. detta problem. Effekten blir att mekanismen tar emot dessa upphöjningar som gör att mekanismen går trögt. Det är för dåligt tryck i lös am jämfört med skarp, därför eldavbrott med lös am...

Fk Nilsson