Jump to content

Recommended Posts

Posted

På P4 hemsida finns en artikel om att grenadjärkompaniet är ute på fältvanevecka.

http://www.p4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29121

I artikeln finns en bild där dom gör täthetsprov men ingen av personerna på bilden bär handskar, har man gått ifrån detta?

understodsavd_under_tathets.jpg

Tycker synd om killen med klocka på armen, kul att få den ren från tårgas, samma sak med vapnen.

The Swede :mellow:

Posted

Jag antar att Grenadjärerna är tuffare än andra... Sist jag var med om täthetsprov (förra året) så använde vi skyddshandske 7.

Posted (edited)

Stackars pojkar och flickor.Har för mig också att vi hade handskar..

Tror nog att någon har missat där lite.

Fint om man svettas en stund efter och gnider sig i ögonen...För svettas gör man ju ofta i regnkläder.

mvh

Olaevil

Tillägg AJ SWEDE

Edited by olaevil
Posted

Från SäkI NBC

-----

6. Skyddsutrustning. - Vid tillpassningskontrollen skall skyddsmask 90 och täckande klädsel bäras, till exempel regnställ 90 med uppfälld huva eller C-vätskeskydd/C-skyddsdräkt.

-----

Så täckande klädsel för mig är även handskar. men det kanske finns andra tolkningar på det hela...

Posted
Fint om man svettas en stund efter och gnider sig i ögonen...För svettas gör man ju ofta i regnkläder.

mvh

Olaevil

Hehe, kan ju passa på att bjuda på en episod från min tid som BfA på Ing2

I tisdags var jag biträde vid NBC-tjänst.

Vi skulle göra täthetsprov med 1 och 2 ingenjörpluton.

Jag var som sagt biträde vilket innebar att det var jag som stog inne i kammaren.

Under pausen mellan de två plutonerna hittade jag en använd tårgasfackla liggande utanför kammaren som jag beslutade mig för att slänga i bränntunnan.

Tog naturligtvis upp den med handen men tyvärr hade jag inga handskar på mig.

Det fick jag dystert medfara när jag lite senare skulle snyta mig, jösses vad det sved. 

Innan vi genomförde själva provet fick soldaterna gå in i kammaren utan mask och jag hade en liten genomgång om vad som skulle hända inne i kammaren.

När detta var avklarat skulle jag förbereda några facklor och började öppna plastförpackningen som facklorna ligger i (två och två)

Jag fick dock inte upp förpackningen och tog av gammal vana tänderna till hjälp.

Det mina herrar, är direkt olämpligt om förpackningen precis spenderat två timmar inne i en tårgasfylld provkammare. Host, spott, svid, fräs igen från The Swede. 

:=o  :=o  :=o

Posted

Det påminner mig om när jag stått som biträde en hel efter middag och haft roligt. Efter ett antal grupper börjar få en oundviklig kliande känsla mitt på nästippen, som gjorde att jag dumt nog använde mig av masken för att klia mig på näsan, vilket fick till följden att en viss mängd tårgas läckte in.

Snabbt diska av den grupp som var inne, låta nästa grupp vänta medan man tar två minuter för att ventilera masken (dvs andas som en galning genom masken utanför kammaren) och sen på't igen.

När hela övningen är klar, lyckas givetvis övningsledaren sjappa innan han hjölpt mig med saneringen. Att själv försöka få bort alla tårgaskristaller från regnstället var intressant. Ännu intressantare blev det när jag tog av mig masken och insåg att jag inte gjort något klockrent arbete med saneringen ...

Tårgas är mysigt :=o

Posted

Jag trodde att orden "Tät klädsel" inte gick att feltolka.

Tydligen har fienden slutat tillverka hudabsorberande BC-stridsmedel.

Obs, Ironikryddad mening ovan.

Själv har jag spytt i masken två gånger, Lika äckligt varje gång det rann över innermasken..

:clap:

Posted

Klar miss av övningsledaren. Självklart ska man bära handskar.

En av fördelnarna (om man nu inte gillar att boffa CS) med att

vara övningsledare och inte biträdande är man man slipper stå

i kammaren när en hel (HV, 200 man :( ) bataljon ska göra

täthetsprov.

Posted
Tydligen har fienden slutat tillverka hudabsorberande BC-stridsmedel.

Tsk, tsk. C-stridsmedel är ju förbjudna numera. Klart ingen kommer att använda sådana mot oss. :)

Posted

Självklart måste det vara så att om vi lovar att vara snälla

mot alla andra så kommer de vara snälla mot oss och

låta bli minor, massförstörelsevapen o.s.v.

Det kan väl inte vara så at de andra krigar för att vinna?

Posted (edited)

Tror inte vi hade handskar på oss heller, minns dock inte om det berodde på att något förråd inte lyckats leverera eller inte

Edited by Rickard N
Guest Major Snarf LG/SWEDINT/IntUtbE
Posted

Någon har floppat bevisligen. Får absolut inte komma någon tårgas på annan bar hud är halsen och nacken av förklarliga skäl.

Mvh Sna

Posted

Det intressanta är att det står inte ett ord om handskar i SÄKI NBC.

Däremot hittade jag följande bild under punkt 12, kapitel 2 av SÄKI NBC:

NBC_02_04.jpg

Tycker det ser ut som om nummer två från höger, knästående INTE har handskar på sig.

SÄKI finns på DENNA adressen.

The Swede :baskerHV:

Posted

Dessutom har de bara jackan från regnstället och

M/90-byxor. Jag ska kolla i min SäkI-NC vad den

säger. Tittar man på bilderna i den så bär alla

handskar vad jag kan minnas.

Posted
Det intressanta är att det står inte ett ord om handskar i SÄKI NBC.

Moment 2:6 säger:

6. Skyddsutrustning. - Vid tillpassningskontrollen skall skyddsmask 90 och täckande klädsel bäras, till exempel regnställ 90 med uppfälld huva eller C-vätskeskydd/C-skyddsdräkt.

För mig så ingår handskar i täckande klädsel. Det står ju faktiskt inte heller att man ska ha byxor på sig...

Posted

Vill minnas att vi under GU använde stridshandsken, regnställ och skyddsmask. Att man sedan körde BRAK och diverse "skutta-runt" fys gjorde genast allting roligare :baskerHV:

Sedan lite inbördes tävlan i vem som kunde "sniffa mest regnställ" utan att grimasera/hosta/nysa alltför mycket ;)

Posted
För mig så ingår handskar i täckande klädsel. Det står ju faktiskt inte heller att man ska ha byxor på sig...

Jo, det gör det för mig också men det jag menar är att det inte är specifierat att handskar SKALL bäras.

Är det någon som kan hitta en definion på tät klädsel?

The Swede :baskerHV:

Posted
Jo, det gör det för mig också men det jag menar är att det inte är specifierat att handskar SKALL bäras.

Är det någon som kan hitta en definion på tät klädsel?

The Swede :=o

Inte i någon SäkI-del men i utb-paketet från SkyddC som ingår

i NBC-instruktörskursen (som ger CS-behörighet) så beskrivs

tät klädsel och där ingår handskar (alt. C-vätskeskydd).

Posted

Vill minnas att vi körde med C-vätskeskyddet istf regnstället. Efter diverse BRAK och andra gymnastiska övningar så säger befälet:

-Är ni nu riktiga män så öppnar ni lite i tätningen på C-vätskeskyddet så att det kliar lite.

Sagt och gjort (det var ett fult trick att spela "riktig man kortet") tyvärr är man inte så flink i fingrarna med C-vätskeskyddet på så jag fipplar en stund innan jag får tag på en kant. Drar lite i kanten...som inte alls var kanten på C-vätskeskyddet utan på skyddsmasken :=o En hyfsad mängd tårgas läckte in innan jag fick masken på plats igen och kunde börja ventilera ut gasen :)

Posted

För oss som gjorde GU för så länge sedan att vi använde

gamla masken så är detta med inläckning inget ovanligt.

Av de som var inne i tältet med mig (8-10?) så mådde jag

och tre till allvarligt dåligt. Eftersom man hade blottarrocken

istället för regnställ så sved det rejält i skrevet också.

Posted
är det nån som kan tyda vad SÄKI säger om att låta de övande testa effekten av tårgas utan mask? (på frivillig basis)

Det går utmärkt under vissa omständigheter. Truppen måste

ha genomfört täthetsprov, ha tillgång till mask och befinna

sig mer än 20 meter från tänd CS och att C-grön råder.

Syftet med övningen ska

givetvis inte vara att boffa CS men man får öva tillämpat på det

sättet och då får man i sig CS-naturell. Den övningsledare som

utsätter trupp för CS utan mask bara för att de ska känna

på hur den är utan att koppla de till ett vettigt övningsmoment

(t.ex. C-grön, truppen rycker tillbaka från ett eldöverfall,

C-kastarna smäller över huvudena och man tänder CS för att

alla ska fatta att det kommer gas och tar på masken) borde

ha en stor spark på kulorna :lala:

Posted (edited)

När jag gjorde täthetsprov hade vi M/59 (vi hade den som reservuniform), regnkappa, hjälm med nedfällt hjälmdok, skyddshandske 7 och skyddsmask (så klart). Efter genomfört täthetsprov fick vi gå tillbaka till kasernen, c:a 5 kms marsch, fortfarande iklädda skyddsmask, därefter var det allmän striptease utanför och alla persedlar hängdes upp på ett långt klädstreck för att vädras.

Edited by Kanna
Posted

Valet av just regnstället i dagens läge är i första hand som jag ser det kopplat till att det är relativt lätt att sanera efteråt.

Posted

Valet av utrustning på truppen är enligt mig till stort styrt av vad det är för trupp. Om det enbart är en NBC-grupp som ska genomföra TPK så är C-skyddsdräkt kanske att föredra då det är den normala utrustningen. Men annars så är det oftast Regnstället som används just som tidigare talare nämt pga den lätta saneringen.

Vad gäller Handskar så är jag förespråkare av att det skall användas, oavsett om SäkI skulle tillåta att man ej använder det. (Jag har aldrig genomfört en TPK utan).Det av den enkla anledningen att efteråt så är det lätt annars att soldaterna stoppar fingrarna i ögonen eller munnen och på det sättet för in tårgaskristaller på ställen som retar.

Dock tror jag att det går alldeles ypperligt att genomför TPK utan handskar då relativa permeabiliteten (upplevda smärtan vid samma mängd tårgas) för handen är väldigt låg. Den är ungefär 1/4 av den i armhålan. Men även om det inte är en outhärdligsmärta man upplever skall man komma ihåg att det är ett sensibilierande ämne som inte är nyttigt att utsätta sig för längre tider och stora koncentrationer. Så som sagt, handskar på !

Vad det gäller att låta övningsdeltagare känna på Tårgas utan skyddsmask så är det något som ibland kan vara bra. Men då ska det vara på frivilligbasis och under väldigt kontrollerade former.

Den formen jag tillämpat är att efter genomförd tillpassning i samband med utvädringen av kammaren låta intresserade gå fram mot dörren under utvädringen. Då står dem ett antal meter ifrån dörren när dem känner symptomen, biträdande övningsledare står med skyddsmask på vid dörren och är tillsammans med övningsledaren beredd att ta hand om dem som eventuellt får i sig för mycket. Syftet med detta är ju att ytterligare illustrera för soldaterna hur effektivt skyddsmasken skyddar. Många brukar få sig en "aha upplevelse" efteråt att den skyddade så bra.

Och då detta blir ett moment i tillpassningen så blir det ju tillåtet enligt SäkI.

Moment 2:1

"Tårgasfackla 4 får endast användas vid tillpassningskontroll av skyddsmasker samt vid C-övningar utomhus."

Posted

tack återigen för svaret på min fråga, det som foppa beskriver är det vi fick göra, med skillnaden att vi fick köra in huvudet genom dörren.

och ja, övningsledaren fans på plats för att hjälpa de som reagerade för starkt.

ingen fick bestående men (förutom en idiot som gjorde det igen, men det får han fan skylla sig sjölv för) och ingen blev på något sätt tvingad, även om undertecknad var tveksam först.

tilläggas kan att inte alla gjorde det heller.

Posted
tack återigen för svaret på min fråga, det som foppa beskriver är det vi fick göra, med skillnaden att vi fick köra in huvudet genom dörren.

och ja, övningsledaren fans på plats för att hjälpa de som reagerade för starkt.

ingen fick bestående men (förutom en idiot som gjorde det igen, men det får han fan skylla sig sjölv för) och ingen blev på något sätt tvingad, även om undertecknad var tveksam först.

vad fick han för bestående men?

Posted

vad fick han för bestående men?

dumheten att göra om det 2 månader senare :winner:

å andra sidan så kanske den "skadan" fans där redan innan ;)

(det var altså ett litet skämt från min sida, han fick inga som helst skador av tårgasen mer än det ordinarie spottandet, fräsandet och den obehagliga känslan)