BJK Posted August 6, 2005 Report Posted August 6, 2005 http://www.ksak.se/klubbar/EskilstunaMFK/e...iles/main_a.htm Gamla och nya militära godsaker kommer förevisas! Ser fram emot att få njuta av 35:an i luften. Quote
BJK Posted August 6, 2005 Author Report Posted August 6, 2005 Kommer vara där :P <{POST_SNAPBACK}> You bet! Quote
Danne Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Ser fram emot att få njuta av 35:an i luften. Ser nu tyvärr ut som att den , som på tidigare flygdagar under året, ej kommer att delta i showen. :( Quote
BJK Posted August 13, 2005 Author Report Posted August 13, 2005 Ser fram emot att få njuta av 35:an i luften. <{POST_SNAPBACK}> Ser nu tyvärr ut som att den , som på tidigare flygdagar under året, ej kommer att delta i showen. :( <{POST_SNAPBACK}> Vad är det nu som gör att den inte deltar då?! Quote
Danne Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Ser fram emot att få njuta av 35:an i luften. Ser nu tyvärr ut som att den , som på tidigare flygdagar under året, ej kommer att delta i showen. :( Vad är det nu som gör att den inte deltar då?! Anledningen att den stått stilla under flygsäsongen i maj-juni-juli har varit brist på reservdelar och något med raketstolen så det kan vara en fortsättning på detta. Det finns även en reservmaskin men den har man av någon anledning valt att inte varva upp. Trist då Draken firar 50 i år.................. Quote
KD803 Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Anledningen att den stått stilla under flygsäsongen i maj-juni-juli har varit brist på reservdelar <{POST_SNAPBACK}> Hur lyckades man med att inte lägga undan tillräckligt med reservdelar från 35-systemet när man tog det ur bruk?? Quote
BJK Posted August 13, 2005 Author Report Posted August 13, 2005 Känns ju lite surt att inte få se 35:an i luften eftersom det var den som drog för mig... :( Jaja, man får väl käka varmkorv och dricka festis i stället då Quote
109 Eken Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Ska nog åka dit och kolla in arméns vingar, har trevliga minnen från lumpen när de övade på sitt uppvisningsprogram medan vi övade på ladda/patron ur. undrar om de har kvar "vingbilen"? Quote
Danne Posted August 14, 2005 Report Posted August 14, 2005 Ska nog åka dit och kolla in arméns vingar, har trevliga minnen från lumpen när de övade på sitt uppvisningsprogram medan vi övade på ladda/patron ur. undrar om de har kvar "vingbilen"? Jag är lite osäker på Vingarnas närvaro. Det SKALL vara minst en 9a med i programmet, men datumet och platsen finns ej med i Vingarnas schema (iaf inte online versionen). Vet inte om denna maskin är knuten till Team Svea. Quote
BJK Posted August 14, 2005 Author Report Posted August 14, 2005 Ska nog åka dit och kolla in arméns vingar, har trevliga minnen från lumpen när de övade på sitt uppvisningsprogram medan vi övade på ladda/patron ur. undrar om de har kvar "vingbilen"? <{POST_SNAPBACK}> Jag är lite osäker på Vingarnas närvaro. Det SKALL vara minst en 9a med i programmet, men datumet och platsen finns ej med i Vingarnas schema (iaf inte online versionen). Vet inte om denna maskin är knuten till Team Svea. <{POST_SNAPBACK}> Checka in den här länken som ligger under Flygdagsprogram (bredvid Hkp9) : Ser ut som 2 st Hkp9, varav en flygande och en statisk visning Quote
Danne Posted August 14, 2005 Report Posted August 14, 2005 Ska nog åka dit och kolla in arméns vingar, har trevliga minnen från lumpen när de övade på sitt uppvisningsprogram medan vi övade på ladda/patron ur. undrar om de har kvar "vingbilen"? Jag är lite osäker på Vingarnas närvaro. Det SKALL vara minst en 9a med i programmet, men datumet och platsen finns ej med i Vingarnas schema (iaf inte online versionen). Vet inte om denna maskin är knuten till Team Svea. Perfekt, då får vi bara hoppas att det inte blir som i Västerås, att bara Static-maskinen kommer ( de andra fick vända pga oväder). Quote
BJK Posted August 14, 2005 Author Report Posted August 14, 2005 Ska nog åka dit och kolla in arméns vingar, har trevliga minnen från lumpen när de övade på sitt uppvisningsprogram medan vi övade på ladda/patron ur. undrar om de har kvar "vingbilen"? <{POST_SNAPBACK}> Jag är lite osäker på Vingarnas närvaro. Det SKALL vara minst en 9a med i programmet, men datumet och platsen finns ej med i Vingarnas schema (iaf inte online versionen). Vet inte om denna maskin är knuten till Team Svea. <{POST_SNAPBACK}> Perfekt, då får vi bara hoppas att det inte blir som i Västerås, att bara Static-maskinen kommer ( de andra fick vända pga oväder). <{POST_SNAPBACK}> Jag säger bara: Upp till bevis nu med gräddvisparna! Kan dom spetsiga så borde ju gräddvisparna, men men..... Det lär ju bli spännande i luftrummet innan flygdagen då kreti och pleti flyger in från alla håll och kanter, och samma sak då vi ska hem på e.m.-kvällen Quote
109 Eken Posted August 14, 2005 Report Posted August 14, 2005 det är ju inget kul om bara en helikopter flyger. Det ska ju va många i luften samtidigt så man är rädd att de ska krocka Quote
donSisu Posted August 15, 2005 Report Posted August 15, 2005 Perfekt, då får vi bara hoppas att det inte blir som i Västerås, att bara Static-maskinen kommer ( de andra fick vända pga oväder). <{POST_SNAPBACK}> Om du syftar på "Roll out" i maj 2005 så undrar jag vad du menar med "vända pga oväder"? Vädret var det då rakt inget fel på CAVOK, varmt, sol, gött....dock har du rätt i att en föranmäld HKP 10 och 15 från Berga inte dök upp, och vad jag hörde hade det inget att göra med väder utan att de faktiskt nyligen fått klart att de inte var välkommna i Försvarsmakten längre...ja, du förstår... (FB04) Mvh //donSisu Quote
BJK Posted August 15, 2005 Author Report Posted August 15, 2005 Nu är det ju ett tag sedan FB04 så då kanske vi får möjlighet att kika på lite luftfarkoster av äldre och nyare snitt Håller tummarna nu för bra väder för alla parters skull! Quote
Danne Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 (edited) Perfekt, då får vi bara hoppas att det inte blir som i Västerås, att bara Static-maskinen kommer ( de andra fick vända pga oväder). Om du syftar på "Roll out" i maj 2005 så undrar jag vad du menar med "vända pga oväder"? Vädret var det då rakt inget fel på CAVOK, varmt, sol, gött....dock har du rätt i att en föranmäld HKP 10 och 15 från Berga inte dök upp, och vad jag hörde hade det inget att göra med väder utan att de faktiskt nyligen fått klart att de inte var välkommna i Försvarsmakten längre...ja, du förstår... (FB04) Mvh //donSisu Enligt den hkp 9 förare jag pratade med på plats, så kunde inte en 9:a samt en interim hkp 15 ( I-PAWR) inte komma pga riktigt uselt väder vid Malmen. Jag åkte in i detta väder på vägen hem den kvällen och jo det var intressant. Dock ringer det en klocka gällande det du skrev att en 4:a skulle egentligen varit där med och där kan nog FB04 spelat in, även om jag inte riktigt förstår varför då 4:orna bara flyttar lite innåt landet (Malmen). Nu blev Västerås rollouten ändå en enligt mig bra föreställning. Då jag startade hemifrån på morgonen regnade det men i Västerås var det knappt ett moln. Några bilder därifrån: Apropå kjula basen där helgen aktiviteter kommer vara. Hur ligger banan, eller mer korrekt kommer vi som besökare ha solen i RYGGEN under eftermiddagens uppvisningar? / Have camera, will travel Edited August 17, 2005 by Danne Quote
röjsop Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 @Danne: Är det gula planet på bilden till höger en Grumman AirCat? Självklart ska jag dit! Quote
Danne Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 (edited) @Danne:Är det gula planet på bilden till höger en Grumman AirCat? Självklart ska jag dit! Nej, det aluminiumfärgade planet till höger är en Harvard :P Borde man inte med din enorma flygrutin hålla koll på höger och vänster, eller gäller inte det i Lund? Edited August 17, 2005 by Danne Quote
röjsop Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker... Tackar för komplimangen angående flygrutin! Quote
Erik_G Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Borde man inte med din enorma flygrutin hålla koll på höger och vänster, eller gäller inte det i Lund? <{POST_SNAPBACK}> Fattarula att det heter babord och styrbord i röjsops värld.. /E Quote
BJK Posted August 17, 2005 Author Report Posted August 17, 2005 (edited) "Apropå kjula basen där helgen aktiviteter kommer vara. Hur ligger banan, eller mer korrekt kommer vi som besökare ha solen i RYGGEN under eftermiddagens uppvisningar? / Have camera, will travel" 18/36 är bana H på E-tuna Edited August 17, 2005 by BJK Quote
Danne Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Fattarula att det heter babord och styrbord i röjsops värld.. /E Hehehe, men på hkpförarskolan vid Alnarp tror jag de kör med höger och vänster. 18/36 är bana H på E-tuna Tackar, såg detta nu. Har jag rätt om att publiken kommer stå väster om banan? Lite svårt att se. Om så är fallet kan det nog bli hyfsat om solen och molnen är samarbetsvilliga. Quote
Fa/Kapten Posted August 18, 2005 Report Posted August 18, 2005 Om nu bara vädergudarna för en gång skull denna sommar står på vår sida dyker vi upp...eller rättare sagt dyker ner i vår SK50 Hoppas på en riktigt trevlig flygdag..... Quote
BJK Posted August 18, 2005 Author Report Posted August 18, 2005 Fattarula att det heter babord och styrbord i röjsops värld.. /E <{POST_SNAPBACK}> Hehehe, men på hkpförarskolan vid Alnarp tror jag de kör med höger och vänster. 18/36 är bana H på E-tuna Tackar, såg detta nu. Har jag rätt om att publiken kommer stå väster om banan? Lite svårt att se. Om så är fallet kan det nog bli hyfsat om solen och molnen är samarbetsvilliga. <{POST_SNAPBACK}> Ja, jag gissar på att det blir den västra delen av fältet som el publikum får vistas på. Något som sett senaste budet m a p vädret på söndag? Quote
BJK Posted August 18, 2005 Author Report Posted August 18, 2005 Om nu bara vädergudarna för en gång skull denna sommar står på vår sida dyker vi upp...eller rättare sagt dyker ner i vår SK50 Hoppas på en riktigt trevlig flygdag..... <{POST_SNAPBACK}> Klart det blir trevligt, the boyz´n t hood *eller va de nu heter* från brutala hälsingeattackens forna hemvist kommer ju att vara där så! B) Quote
Fa/Kapten Posted August 19, 2005 Report Posted August 19, 2005 Något som sett senaste budet m a p vädret på söndag? Enligt SMHI nu på morgonen ser det bra ut.....blå himmel,lite moln mitt på dagen.... Det som är lite osäkert är väl hur det instabila vädret väster om landet beter sig...... Klart det blir trevligt, the boyz´n t hood *eller va de nu heter* från brutala hälsingeattackens forna hemvist kommer ju att vara där så! men jag saknar 37:an på programmet....? Någon som vet vad programpunkten E-tuna gardet är för nåt ??? Quote
BJK Posted August 19, 2005 Author Report Posted August 19, 2005 Något som sett senaste budet m a p vädret på söndag? Enligt SMHI nu på morgonen ser det bra ut.....blå himmel,lite moln mitt på dagen.... Det som är lite osäkert är väl hur det instabila vädret väster om landet beter sig...... Klart det blir trevligt, the boyz´n t hood *eller va de nu heter* från brutala hälsingeattackens forna hemvist kommer ju att vara där så! men jag saknar 37:an på programmet....? Någon som vet vad programpunkten E-tuna gardet är för nåt ??? <{POST_SNAPBACK}> Ja, googlade på E-tuna gardet och tydligen är det en musikkår, och jag tror inte dom har någon militär anknytning. Quote
Danne Posted August 19, 2005 Report Posted August 19, 2005 (edited) Ja, googlade på E-tuna gardet och tydligen är det en musikkår, och jag tror inte dom har någon militär anknytning. Aha, jag trodde att det var män i 40-50års åldern med basebollträn och häcksaxar som fredade Eskilstunas gator då lagens långa arm inte nådde eller hade tid. Ser nu ut som att programmet är fast med Hkp 9,Lansen, Hercules och Gripen som höjdpunkter. Bara att håll tummarna för vädret nu. Edited August 19, 2005 by Danne Quote
BJK Posted August 19, 2005 Author Report Posted August 19, 2005 Ja, googlade på E-tuna gardet och tydligen är det en musikkår, och jag tror inte dom har någon militär anknytning. <{POST_SNAPBACK}> Aha, jag trodde att det var män i 40-50års åldern med basebollträn och häcksaxar som fredade Eskilstunas gator då lagens långa arm inte nådde eller hade tid. Ser nu ut som att programmet är fast med Hkp 9,Lansen, Hercules och Gripen som höjdpunkter. Bara att håll tummarna för vädret nu. <{POST_SNAPBACK}> Det ena utesluter väl inte det andra....... :P Ser bra ut med vädret än så länge, hoppas bara fronten passerat tillräckligt långt så det går att lyfta från Lkpg på morgonen, det är väl enda brasklappen det då som jag ser det.. Quote
Recommended Posts