Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag lyfter upp den här tråden igen.

På nobelmiddagen i år var det idel frackklädda herrar. Endast ett fåtal verkade bära medaljer, och då endast miniatyrer.

På Finlands självständightesbal så var det också idel frackar, fast mer generöst med medaljer och genomgående i originalstorlek. I vissa fall nästan hela vägen från armhålan till skjortknapparna!

Min fråga är därför: Är det här med miniatyrmedaljer ett svenskt påhitt eller vad är orsaken till att dekorationer bärs på olika viss till frack?

Svensk praxis är ju att när man bär medaljer till stora officiella festligheter så är det bara de officiella medaljerna som gäller för bärande. Det mesta vi bär till uniform är inte Ok att bära på nobelfesten då det främst är (som bäst) halvofficiella medaljer. Så det blir ju rätt glest med medaljer för de flesta då...

• 5 months later...
  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Värnpliktsmedaljen är en silvermedalj och ska bäras före bronsmedaljer.

FMIntBM är en bronsmedalj och bärs alltså som tvåa i exemplet.

Därefter bärs nationella medaljer från andra nationer i ordning efter valör. Exempel på sådan är Nijmegenmedaljen.

Därefter bäres internationella medaljer såsom FN, Nato, OSCE och motsvarande. Tidigare gällde bokstavsordning för tjänstelandet med fransk stavning men nu är ordningen efter medaljering praxis.

Alltså:

Svenska medaljer i valör-ordning

Utländska medaljer i valör-ordning

Internationella medaljer i valör- och vid samma "tid för erhållande-ordning".

Hej!

Den svenska indelningen i lite mer komplex, men vad gäller FMvplM och FMintBM så är det rätt ordning dessa två sinsemellan.

Därefter rankas väl internationella medaljer, eftersom det är "finare" att tjäna fler länder än ett, därefter rankas nationella.

Om Nijmegenkorset är av brons ska det hänga efter FN:s bronsmedaljer (lika valör/metall = finare gruppen först). Men om det är av silver ska det hänga före internationella bronsmedaljer, men efter internationella silvermedaljer.

Posted

Om bouton: används enbart för ordnar, inte för medaljer, till kostym.

För medalj har jag sett två varianter i Sverige:

-Kungl. Patriotiska Sällskapet som delar ut medaljer för långvariga förtroendeuppdrag eller anställningar (15-25 år) har ett ca 3 mm smalt gröngult band som sitter i knapphålet rakt ut åt bärarens vänster och försvinner på baksidan av kavajslaget.

-H M Konungens medalj kommer med en liten rosett, ca 10 mm bred.

Ett tredje alternativ är att göra en bandrulle inspirerat av bl.a. Tyskland under WWII, vilket inte är helt olikt en ribba fast i knapphålet. Rulla en bit miniatyrband till en liten cylinderformad ribba och sy fast en liten svart knapp för knapphålet.

Jonas :dribble:

Är det någon som har en bra bild på hur/var miniatyrer ska hänga på fracken?

Jag har googlat men inte hittat mer än att de ska sitta på vänster slag under knapphålet.

Gamla ex av miniatyrer har en fastsydd svart tygklädd knapp på baksidan på bandet, att fästas i knapphålet.

Jag lyfter upp den här tråden igen.

På nobelmiddagen i år var det idel frackklädda herrar. Endast ett fåtal verkade bära medaljer, och då endast miniatyrer.

På Finlands självständightesbal så var det också idel frackar, fast mer generöst med medaljer och genomgående i originalstorlek. I vissa fall nästan hela vägen från armhålan till skjortknapparna!

Min fråga är därför: Är det här med miniatyrmedaljer ett svenskt påhitt eller vad är orsaken till att dekorationer bärs på olika viss till frack?

Miniatyrer är inte ett svenskt påfund utan finns utomlands. I första hand tror jag att det rör sig om att kunskapen försvunnit om vilket som passar vid vad, i vågen efter att det blev "fult" med ordnar och medaljer på 70-talet. Just vid Nobelfesten är ju statschefen närvarande så det finns alla anledning att bära original.

:D

Posted

Värnpliktsmedaljen är en silvermedalj och ska bäras före bronsmedaljer.

FMIntBM är en bronsmedalj och bärs alltså som tvåa i exemplet.

Därefter bärs nationella medaljer från andra nationer i ordning efter valör. Exempel på sådan är Nijmegenmedaljen.

Därefter bäres internationella medaljer såsom FN, Nato, OSCE och motsvarande. Tidigare gällde bokstavsordning för tjänstelandet med fransk stavning men nu är ordningen efter medaljering praxis.

Alltså:

Svenska medaljer i valör-ordning

Utländska medaljer i valör-ordning

Internationella medaljer i valör- och vid samma "tid för erhållande-ordning".

Hej!

Den svenska indelningen i lite mer komplex, men vad gäller FMvplM och FMintBM så är det rätt ordning dessa två sinsemellan.

Därefter rankas väl internationella medaljer, eftersom det är "finare" att tjäna fler länder än ett, därefter rankas nationella.

Om Nijmegenkorset är av brons ska det hänga efter FN:s bronsmedaljer (lika valör/metall = finare gruppen först). Men om det är av silver ska det hänga före internationella bronsmedaljer, men efter internationella silvermedaljer.

För citera mig själv från tråden Medalj för utlandstjänst:

Nej, det hela står på sidan 312 (sista sidan) i UniR FM 2003:

Utländska utmärkelser

Utländska utmärkelsetecken skall bäras efter svenska utmärkelsetecken.

Utländska utmärkelsetecken skall bäras i landsordning efter landets namn på franska, dock med ordnar före medaljer och medalj av guld före medalj av silver. Nordiska nationers utmärkelsetecken skall bäras enligt samma princip men före utmärkelsetecken från övriga länder

...

Internationella utmärkelser

Internationella utmärkelser skall bäras efter svenska och utländska utmärkelsetecken.

...

Vad jag däremot inte begriper är vad som är viktigast, grupp (ursprungsland) eller valör.

Posted (edited)
För citera mig själv från tråden Medalj för utlandstjänst:

Nej, det hela står på sidan 312 (sista sidan) i UniR FM 2003:

Sorry, missade den infon :D

:eeh: OK, då gör man väl en 180-gradig omsvängning jämfört med UniR FM 1996 och civil praxis?

Skillnaden är egentligen minimal i praktiken, men principiellt borde internationellt engagemang hållas högre än futtiga nationella särintressen. ;)

De internationella utmärkelserna (ex. FN, Röda korset) utdelas av ett fåtal och de finns bara som medaljer, huvudsakligen i brons och silver. Nationella utländska utmärkelser är vanligen ordnar, guldmedaljer och silvermedaljer (mer sällan brons) som med de gamla reglerna alltså skulle gå före internationella bronsmedaljer.

Eftersom ordnar och guld smäller högre än brons, så blev det praktiken så att FN:s bronsmedaljer hamnade sist, och de gör det i med de nya reglerna också. Förändringen får betydelse för internationella guld medaljer vs nationella, likaså för dito silver. De internationella förlorar position i förhållande till nationella guld- och silvermedaljerna...

EDIT: jag glömde att FM har erkänt två ordnar som "Internationella ordnar". Förändringen påverkar dessa också, förstås och det är kanske det som är huvudskälet till förändringen, att ge dessa ordnar rang efter nationella statliga förtjänstordnar.

/Jonas

Edited by jonar242
Posted
:unsure: OK, då gör man väl en 180-gradig omsvängning jämfört med UniR FM 1996 och civil praxis?

Jag trodde det stod samma sak i UniR FM Utmärkelser 1996, men jag har den inte och har inte bläddrat i den på länge. Har försökt få tag på den men det verkar inte vara så lätt.

Eftersom ordnar och guld smäller högre än brons, så blev det praktiken så att FN:s bronsmedaljer hamnade sist, och de gör det i med de nya reglerna också. Förändringen får betydelse för internationella guld medaljer vs nationella, likaså för dito silver. De internationella förlorar position i förhållande till nationella guld- och silvermedaljerna...

Så valör går före grupp/nationalitet?

Bland annat på denna bild verkar det vara lite blandat om man ser till valör.

Posted

Det står samma i både UniR FM 2003 och i UniR FM Utmärkelser 1996.

Först Svenska utmärkelser därefter utländska och sist internationella utmärkelser.

De svenska bäres i ordning guld, silver, brons därefter utländska i landsordning efter landets namn på franska, dock med nordiska före övriga och med ordnar före medaljer och medaljer i ordningen guld, silver, brons och sist internationella, också dom ordnade guld, silver, brons.

The Swede :baskerPa:

Posted

Som nämnt ovan; det handlar om omdöme mestadels (ibland tom. omdömet att inte bryta mot praxis :P ). Här torde då ingå:

Medaljer el. dyl. bäres i sitt rätta sammanhang. Därför anser väl jag att de militära atteraljerna väldigt sällan borde påföras just fracken.

Rätta mig om jag är ute å svamlar, men såhär har jag "blivit lärd".

Posted
Först Svenska utmärkelser därefter utländska och sist internationella utmärkelser.

De svenska bäres i ordning guld, silver, brons därefter utländska i landsordning efter landets namn på franska, dock med nordiska före övriga och med ordnar före medaljer och medaljer i ordningen guld, silver, brons och sist internationella, också dom ordnade guld, silver, brons.

Som jag tolkat texten tidigare hamnar t ex en dansk bronsmedalj före en tysk guldmedalj. Har vi tolkat texten lika då? Men vad hamnar först av en nordisk medalj och en utomnordisk orden? Tycker det borde vara orden, men man vet ju aldrig.

Posted

Som jag tolkat texten tidigare hamnar t ex en dansk bronsmedalj före en tysk guldmedalj. Har vi tolkat texten lika då? Men vad hamnar först av en nordisk medalj och en utomnordisk orden? Tycker det borde vara orden, men man vet ju aldrig.

Enligt UniR FM hamnar en dansk bronsmedalj före en tysk guldmedalj och en nordisk medalj före en utomnordisk orden. (Om jag förstått allting rätt)

The Swede :Malaj:

Posted

:) Jag lovar att läsa UniR bättre nästa gång, men jag tror jag har rätt när det gäller den civila praxisen, åtminstone skriver Löwenhielm i sin bok om ordnar (1987/1996) att internationella går före. Och det är ganska märkligt att ha två system...

Enligt UniR FM hamnar en dansk bronsmedalj före en tysk guldmedalj och en nordisk medalj före en utomnordisk orden. (Om jag förstått allting rätt)

The Swede :/

Om man tittar i kalendrar och rullor m.m. så kommer alla svenska ordnar och medaljer efter konstens alla regler, därefter storkors av orden (oavsett nation), Storofficerskors/Kommendörskors av 1 klass av orden (oavsett nation), Kommendörskors av orden (oavsett nation), Officerskors/Riddarkors av 1 klass av orden (oavsett nation), Riddarkors av av orden (oavsett nation). Tanken bakom indelningen är att ordenklassen är det primära, d.v.s. nivån på meriteringen som är det primära, inte i första hand vilken nation du tjänat.

Nationen spelar roll endast vid samma valör (ex. Riddarkors av 1 klass från olika nationer): då kommer nordiska först osv. Fortsätter man i den riktningen borde därför guldmedaljer komma före silver som kommer före bronsmedaljer.

Frågan är dock om man kan dra några slutsatser egentligen av denna skrivna ordning - den kanske inte har något med den reella bärandeordningen att göra. Men jag tycker att de olika montage av ordnar och medaljer som jag har sätt ligger i linje med ovanstående tanke, som tycks bygga vidare på principen att finast ska vara närmast hjärtat. Men jag är ingen expert och är den förste att försöka lära av andra.

:D Jonas

Posted

Det finns ytterligare en lösning på detta. Helt klart är att det finns en ordning som är av hävd och fastslagen i tradtion och regelverk. Lövenhielm har lösningen. Där kan man också lära sig att av konungen förlänade är finare (hovmedaljer som i vissa fall delas ut ännu) därefter kommer oficiella statsordnar norden före resten av världen och därefter eventuellt annat plåtskrot.

Men är det Nobel vill det nog till att man gjort lite utlandstjänst eller är till åren (efter raset som kom då gustav VI Adolf gick ur tiden).

I annat fall kan man näja sig med en bouton eller låta tillverka en...

Posted (edited)

Apprapa Nobelmiddagen, jag vill minnas att Frack är pabjudet, och endast kungens militära adjutanter bär stor mässdräkt. Om man nu skulle raka bli bjuden men en civil dam, vad säger inbjudan/ etiketten där om jag vill bära mässdräkt/officersfrack (förutsatt att man är behörig) istället. Normalt görs det ju ingen skillnad, även om vissa hävdar att man msate fraga brudgummen sa inte han blir ledsen för min uniform är finare än hans kostym fran dressman pa bröllop

"C1 är aldrig fel"

Edited by Psilander
Posted

I min värld blandar man aldrig civila och militära medaljer, ej heller original och miniatyrer. Original med Konungens bild eller namnchiffer bäres endast då han personligen är närvarande, annars miniatyr. Rekommendation till ursprunglig trådstartare är således att bära miniatyrer av antingen civila eller militära medaljer såvida inte C-G står på gästlistan.

/Nasty

Posted

Miniatyrer och orginal blandas inte, men varför inte civila och miltära, är da fel att som kungen bära Svärsorden(militär), Nordstierne och Wasaorden samtidigt bland släpspännen eller ordenskedjorna, mellan till gala tvingas HMK prioritera eftersom Nordstierna och Svärdsorden bada bäres i halsen.

Posted
Normalt görs det ju ingen skillnad, även om vissa hävdar att man msate fraga brudgummen sa inte han blir ledsen för min uniform är finare än hans kostym fran dressman pa bröllop

"C1 är aldrig fel"

Brölloppet är ju brudparets egna högtid och därför skall de få bestämma precis vad de vill, gästerna är just gäster och bör respektera brudparets önskemål. Det är vad etiketten påbjuder. Således bör bestman/marskalk bestämma klädsel i samråd med brudparet. Bestman bär av anglosaxisk tradition likadan klädsel som brudgum, i den svenska traditionen med bestman är det inte reglerat utan ett friare val.

Tärnan bär klänning matchande brudens. Har någon förresten någonsin sett en brud i mässdräkt?

När vi ändå är inne på bröllopstraditioner så finns det också en gammal tradition att militärer, även aktiva alltså, skall ställa en förfrågan till regementschefen för att få gifta sig i uniform. Jag tror dock inte att den efterlevs så ofta nuförtiden.

Posted

Jag tycker det börjar bli en del konstiga tolkningar av klädkoder och annat. Blir man bjuden på någon finare tillställning med anbefalld klädsel "Högtidsdräkt" så är det frack, uniform eller folkdräkt som gäller. Vill man inte ha dit någon i uniform, så anger man "Civil högtidsdräkt" (och då stannar jag hemma: pingvinmaskerad? Hur kul e' de'?)

Uniformen kan bestå av mässdräkt eller m/87 (motsv).

Till frack och mässdräkt bärs miniatyrer och till m/87 originalmedaljer. Det här med olika medaljer vid olika tillfällen är väl oftast en fråga för dem som är med i sällskapsordnar (motsv). Själv har jag dem jag vill ha på mig monterade på en skena och det går ju inte att plocka med alltför ofta.

De utmärkelser man har speglar ju din person och dina intressen bland annat. Varför ska man då strikt dela upp det i militära och civila? Om det ens går att göra. Om du fått NOR (Nit Och Redlöshet i Rikets Tjänst) efter en massa år inom FM, eller en Röda Kors-medalj för insatser inom FM, eller FN-medalj eller så. Hur ska du dela upp dem?

Nä, det är bäst att hålla sig til Reglementet. Då behöver man inte fundera så mycket.

:D (det är tjusigt med medaljer så länge det inte blir julgran)

Posted
Jag tycker det börjar bli en del konstiga tolkningar av klädkoder och annat. Blir man bjuden på någon finare tillställning med anbefalld klädsel "Högtidsdräkt" så är det frack, uniform eller folkdräkt som gäller. Vill man inte ha dit någon i uniform, så anger man "Civil högtidsdräkt" (och då stannar jag hemma: pingvinmaskerad? Hur kul e' de'?)

Min uppfattning ocksa, är det mörkkostym tex sa är C1 utan vita handskar osv Ok, ville bara kolla, mangas okunskap om vett och etikett har skapat konstiga tolkningar av i sig ganska enkla regler. Var artig och följsam, det är etikettens kanske enklaste regel, hur manga vet idag vad de skall sätta pa sig om det är tomt pa klädselraden?, själv skulle jag ta stor mässdräkt, (men det kanske är värt att kolla)

Posted

Jag hade rätt kul i frack på nobelmiddagen. :P schmeck.gif.webp

• 2 weeks later...
Posted

Rätt tänkt att man ska vara stolt över det man har, oavsett om det är civilt eller miliyärt.

Envisas med att bouton är OK i många sammanhang. Att folk inte förstår vad det rör sig om får man bjuda på!

• 1 month later...
Posted (edited)
I min värld blandar man aldrig civila och militära medaljer, ej heller original och miniatyrer. Original med Konungens bild eller namnchiffer bäres endast då han personligen är närvarande, annars miniatyr. Rekommendation till ursprunglig trådstartare är således att bära miniatyrer av antingen civila eller militära medaljer såvida inte C-G står på gästlistan.

/Nasty

Om man har många utmärkelser, så kan det vara vettigt. En Finlandsveteran som jag stött på hade ca 20 svenska och 20 utländska utmärkelser, och fördelningen var ungefär likadan mellan civilia och militära utmärkselser. Han hade därför gjort ett garnityr till frack och ett annat till uniform.

Men egentligen finns det nog inget riktigt stöd för den iofs intressanta tanken. Jag skulle nog heller inte säga att originalens bärande är begränsade till HMK:s närvaro. Originalen är alltid rätt, men miniatyrerna är för det mesta mer prakiska. Det är också så att medalj personligen utdelad av HMK är om jag minns rätt det enda som kan bäras till smoking - och då i miniatyr.

/Jonas

Edited by jonar242
Posted (edited)

Hm, kan inte redigera mitt gamla inlägg längre...

Hovstaternas hemsida har i alla fall uppdaterats (marginellt) under överinseende av Tom C Bergroth och det finns numera en liten, liten blänkare om hur man bär ordnar och medaljer. http://www.royalcourt.se/monarkinhovstater...6800017683.html

/J :/

Edited by jonar242
  • 10 months later...
Posted

Lånar tråden lite.

En etikettsfråga, eller snarare flera frågor.

C har äntligen gett med sig och vi ska ingå äktenskap framåt vintern. Blir vinterbröllop, trevligt.

Dock har jag stora funderingar på dresscoden. En ganska stor del av gästerna kommer att vara Yoff Lt/Kn och därtill en och annan utländsk officer och soldat.

Vad jag undrar är om man kan ha dresscoden Kavaj för civila och mässdräkt/motsv för militära gäster. Eller om man ska skippa de vardagsgrönklädda och köra kavaj raktav. Det enklaste blir ju att köra civilt raktigenom, men då det både är svenska och en del utländska gäster inom samma gröna "skrå" så kanske etiketten föreskriver något annat?

Och OM det blir högtidsdräkt för di gröne, vilken medaljkod blir lämpligast? Ribba?

Och sedan har vi frågan om min egen klädsel. Blir civil frack antagligen. Utmärkelser eller inte (om man ändå bara har dom liggande och samlar damm kan man väl lufta dom någongång)? det är första frågan. Den andra är modellen. Enligt vad jag kan utläsa av tråden hittills så är det antingen miniatyrer eller original som gäller?

Någon som vill/kan hjälpa mig i den här frågan?

Posted (edited)

Vid frackbröllop bäres stor högtidsdräkt (m/87 med guldskärp och vita handskar alt stor mässdräkt motsv) medaljer i orginal/ miniatyr

Vid klädkod kavaj bäres dagligdräkt, utan vita handskar mm och utmärkelser i form av släpspännen.

Om dina civila vänner har kavaj och dina militära högtidsdräkt blir det underlig klädkod som du säkert förstår.

Borde det förresten inte vara paraduniform på dig dvs m/87 alt m/48 i full parad med medaljer i orginal och ordenskedjor och hela faderullan - mässdräkt är egentligen bara en lättnad i klädsel, men det verkar som man leker paraduniform i den numera. Har du civilfrack är det medaljer i orginal/ miniatyr som gäller. Grundregeln blanda inte stort och smått.

760619%20DDMM%20Bröllopet%20vinkar%20SCANPIX%20280%20187.jpg

Kungen i full parad

Edited by Psilander
Posted (edited)

Psilander.

Själv vill jag vara civil med möjligtvis ett par saker på bröstet. Så M/87 får vara.

Däremot har du kanske rätt i att gästerna (kanske lika bra att dom själva gör upp klädseln sinsemellan och jag bara skriver kavaj som dresscode) väljer M/87 istället för mäsdräkt.

Edited by Born
Posted

@Born: Hittar ingen källa på detta nu, men jag vill minnas att etiketten föreskriver att man som gäst inte kommer i militär högtidsdräkt om brudgummen (eller bruden givetvis) gifter sig i civila kläder. Om du ska följa etikettens regler bör det alltså framgå i inbjudan att dessa personer skaffar sig frackar. Däremot kan jag förstå din point, och skulle själv inte lyfta på ögonbrynen om jag var gäst på ditt bröllop och mötte en annan gäst iklädd militär högtidsdräkt.

Det är ju även många "helcivila" som gör etikettsbrott när brudgummen gifter sig i frack, och släktingarna kommer i vanlig kostym...

Det är ju inget fel med att bära militära förtjänsttecken till civil frack, så det må du ju bära om du så önskar, men personligen skulle jag skippa dem. Jag tycker att det ser ganska fånigt ut, även om jag faktiskt själv övervägde detta när jag gifte mig för 6 år sedan. Nu när jag i efterhand tittar på bröllopsbilderna är jag glad att jag är "ren" på dem.

Posted
@Born: Hittar ingen källa på detta nu, men jag vill minnas att etiketten föreskriver att man som gäst inte kommer i militär högtidsdräkt om brudgummen (eller bruden givetvis) gifter sig i civila kläder. Om du ska följa etikettens regler bör det alltså framgå i inbjudan att dessa personer skaffar sig frackar. Däremot kan jag förstå din point, och skulle själv inte lyfta på ögonbrynen om jag var gäst på ditt bröllop och mötte en annan gäst iklädd militär högtidsdräkt.

Det är ju även många "helcivila" som gör etikettsbrott när brudgummen gifter sig i frack, och släktingarna kommer i vanlig kostym...

Det är ju inget fel med att bära militära förtjänsttecken till civil frack, så det må du ju bära om du så önskar, men personligen skulle jag skippa dem. Jag tycker att det ser ganska fånigt ut, även om jag faktiskt själv övervägde detta när jag gifte mig för 6 år sedan. Nu när jag i efterhand tittar på bröllopsbilderna är jag glad att jag är "ren" på dem.

Är också en aning fundersam om jag ska vara ren eller inte. Det är förvisso mer stilrent att bara ha en vit näsduk...

Posted

Jo, jag själv kommer ju inte att ångra någonsin att jag lät bli "blingblinget" eftersom det hela förevigades på ett stort antal fotografier. Men är du särskilt stolt över någon utmärkelse är det ju etikettsmässigt korrekt.

Posted
Jo, jag själv kommer ju inte att ångra någonsin att jag lät bli "blingblinget" eftersom det hela förevigades på ett stort antal fotografier. Men är du särskilt stolt över någon utmärkelse är det ju etikettsmässigt korrekt.

Simborgarmärket :surprise: