Jump to content

Godis och annat tilltugg

Guest

Recommended Posts

Skulle vilja ha tips på godis eller annat gott som lämpar sig ute i skogen.

Dvs ej ömtåligt, icke smältande och inte allt för klibbigt/äckelbildande för tänderna (menar sånt som gör att man känner en belägning på tänderna)

Så vad är bra att ha i packningen ??:)

Dvs ej ömtåligt, icke smältande och inte allt för klibbigt/äckelbildande för tänderna (menar sånt som gör att man känner en belägning på tänderna)

När nickeln och chokladkakan är slut så gäller stensöta, kaveldunsrötter och skott från vassrötter. Allt annat är beskt.

Att plocka med sig annat fettokäk än det kungen anger är förkastligt.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,213755,00.html

Casca

Gott och blandat är ju en Klassiker, funkar jämt...

Lite godis framåt småtimmarna höjer stridsvärdet någit extremt....

Vi brukade alltid få ut typ en påse G&B efter en vecka i fält, Tuggumi fanns alltid i stridsportionerna, En cola vid utspisningen, stämningen höjdes med 200% genast...

Fråga K3jägare Ledn...

Så vad är bra att ha i packningen ??:D

När nickeln och chokladkakan är slut så gäller stensöta, kaveldunsrötter och skott från vassrötter. Allt annat är beskt.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,213755,00.html

Casca

Hmm. Jag ser då inget som säger att det skulle vara militär verksamhet jag syftade på.... :)

Att du tolkade det som det kan jag däremot förstå.

Nickel = otroligt bra och gott, verkar dock inte längre finnas i affärerna.

Chokladkakorna = finns goare, men de kostar pengar ;)

Angående växter mm.....inte om jag inte behöver. Stensötan vill jag nog ha till gruppen "smaksättare" eftersom den inte smakar vidare gott och att koldyratsinnehållet är lågt.

Kaveldunrötter(med rotstock och utskott) = MUMMA!

Dock inte som godis, och inte i flera veckor ;)

Allt annar är beskt

Urlakning ja, om man nu verkligen vill ha det...

Håller med, men detta gällde ju civil verksamhet så...

Angående artikeln, jag är underviktig, det är inte bra det heller :(

OBS! nu hoppas jag inte att du Casca tolkar detta som ett påhopp på dig, inte heller försöker jag "läxa" upp dig i överlevnadskunskap, du är säkert bra mkt mer kunnig än jag.

Ville bara reda ut ett och annat

>>Fu D

sant, det är aldrig fel! ;)

slut

Jag vill bara understryka att din generation är smällfet och inte duger till att göra soldater av. Med isolerade undantag givetvis.

Casca

Jaha ?

Jag tolkar det som om 90% av min generation är smällfet och 10% inte är det..

Det låter lite så när du säger att det finns "isolerade" undantag.

Känns ju roligt att veta att du verkar kunna ha stor potential när du blir äldre att se ner på de yngre och tycka att allt var bättre förr....synd.

Däremot säger jag inte att det är så, men det verkar lite så..

För övrigt så kan man ju säga att de isolerade undatagen lär ju vara dom som får göra vpl inom några år. För de borde ju vara de enda som går och göra soldater av. Fast du verkar ju ha politikerna med dig. Dom kanske tycker samma sak och tänker "Nu lägger vi ned försvaret, det finns ändå inget vettigt folk".

Sammafattning.

Synd att du tycker så här. Själv så ser jag i genomsnitt 2-3 personer/dag som är smällfeta. Och de ingår oftast inte i min generation, nu vill jag inte heller klandra andra generationer för att vara "smällfeta". Sjukdomar sätter sig inte i generationer, de finns spridda. Däremot kan jag hålla med om att min generation är en väldigt stillasittande och befinner sig väldigt mycket inomhus.

Det är också synd.

MVH// 85:a som tycker att denna tråd börjar spåra ur...

Någonting som jag alltid brukar ha med mig ut i fält är "vild chips". Det är löttrökt,torkat och flingat kött från hjort,älg och ren. Själv så tycker jag att det funkar utmärkt, det enda problemet är att det blir väldigt "sunkigt" om man råkar blöta ner det.

www.wildchips.com

HC1: lite.....men det verkar ligga lite bakom efter vad jag hör från mina gamla förbandschefer som gråter över väringens förmåga idag. Speciellt i förhållande till det stora urval som helt öppnat sig för pliktverket.

Generalisering eller fakta?  Om jag generaliserar ofta eller ej, är inte intressant, då en sådan slutsats sträcker sig vida över din inkompetensnivå.

Casca

• BlåGul -1

Russin och nötter!

Generalisering eller fakta?  Om jag generaliserar ofta eller ej, är inte intressant, då en sådan slutsats sträcker sig vida över din inkompetensnivå.

Casca

Lessen broder, men nu måste jag be dig å bita ihop lite, det där var lite väl tufft... ;)

Russin och nötter är funkis, men det är just att man inte skall äta för mycket av främst russina eftersom det sätter ordentlig fart på systemet.

>>Lill krigarn

Har smakat dessa vildchips, fast då hemma i soffan. Smakade inte allt för gott enligt mig. Blir inte bättre av att dom var svindyra! :(

Var ju iofs tvungen att pröva ;)

men tack för tipset, dom är ju lite salta iaf :)

>>Casca

Jag vet inte vad som har hänt, om det nu har hänt något men kan vi inte bara glömma allt dumt och fortsätta vår mumsiga godbitsduskussion ?? :)

Jag känner mig nödgad att omgruppera.

Fågel: Tyvärr har jag svarat korkat på din fråga, beroende på tillfälligheter. Jag läste artikeln om feta ungdomar 5 minuter innan du ville ha godis. Därför mitt spydiga svar. Några bra exempel har kommit från mer harmoniska människor.

HVPrsk: Varför då? Har jag varit dum mot HC1? Analysera texten.

HC1: Vem pratar om idiotförklaring? Inkompetens har bara med erfarenhet, vilja och utbildning att göra. Nu blir det intressant. Vem har jag ytterligare idiotförklarat enligt dig?

Casca

(Ledsen att jag temporärt pajar godistråden fågel, men jag är lite uttråkad i väntan på morgondagen.)

Casca:

"your signal is weak and distorted..."

/HC1

(20 år i svensk uniform nästan på dagen. Tjänstgjort som yoff, 3 utlandstjänstgöringar, instruktör i FM på konsultbasis, c insatsplut.)

Vad vill du mer veta?

Ja, vi har ganska lika bakgrund men, med olika mänskliga förutsättningar och värderingar, vilket gör att min inkompetensnivån gör att din inkompetensnivå inte kan avgöra om jag brukar generalisera eller sprida fakta. Jag har inte sett några motargument hittils, mer sällan några egna fria synpunkter eller beskrivning av färdigheter och erfarenheter. Om du är duktig på något får du gärna dela med dig.

Åter till frågan om idiotförklaring. Vem?

Casca

Jaha, ännu en diskussion som slutar i mer eller mindre kaos.

Jobbigt att sådana här saker skall komma upp. Skyller inte på någon utan hoppas att ämnet skall återkomma och att alla dispyter skall lägga sig lught och stilla.

Fågel: Tyvärr har jag svarat korkat på din fråga, beroende på tillfälligheter. Jag läste artikeln om feta ungdomar 5 minuter innan du ville ha godis. Därför mitt spydiga svar. Några bra exempel har kommit från mer harmoniska människor.

Jaha, ok. Det är snappat. Tycker dock att det var lite väl magstarkt/onödigt skrivet men det är ok.

>>B1

Jo frukt är aldrig fel, förutom det faktum att de blir lite äckliga när de mosas :)

Och sen håller de sig inte så länge heller. Godis går ju och äta trots att det är relativt gammalt ;)

Men om man kan förvara frukten rätt så är det ju ett bra alternativ. Bananer är ju riktigt goa när blodsockret ligger lägre än normalt.

>>B1

Jo frukt är aldrig fel, förutom det faktum att de blir lite äckliga när de mosas :)

Och sen håller de sig inte så länge heller. Godis går ju och äta trots att det är relativt gammalt ;)

Men om man kan förvara frukten rätt så är det ju ett bra alternativ. Bananer är ju riktigt goa när blodsockret ligger lägre än normalt.

Där måste jag ge ett varningens finger i linje med vad du skriver.

Jag har gjort 5 bananer under min karriär. Dvs, lägg bananen i vapenrockens högerficka efter utspisning för senare förbrukning. Efter den 5 bananen har jag dock lärt mig att krossad banan luktar kasst i eldställningen dag 3.

Casca

[Jaha, ok. Det är snappat. Tycker dock att det var lite väl magstarkt/onödigt skrivet men det är ok.

Visst var det, kul att du gillade det. Jag har inte haft så roligt sedan dom draggade efter svärmor i fel sjö.

Casca

Nu hänger jag inte riktigt med här.

Vad är det som jag skall ha tyckt vara kul ?

Alla skall vi roa oss på något sätt. Vad är det som är roligt enligt dig ?

Förutom svärmorshistorian då....

[Jaha, ok. Det är snappat. Tycker dock att det var lite väl magstarkt/onödigt skrivet men det är ok.

Visst var det, kul att du gillade det. Jag har inte haft så roligt sedan dom draggade efter svärmor i fel sjö.

Casca

Nu hänger jag inte riktigt med här.

Vad är det som jag skall ha tyckt vara kul ?

Alla skall vi roa oss på något sätt. Vad är det som är roligt enligt dig ?

Förutom svärmorshistorian då....

Glöm det, jag har lite kass humor bara.

....åter till bananerna.

det är uppfattat ;)

och det tackar jag för.

Kom på en sak. Om man har tid och lust samt ett starkt sug efter frukt i tarmen kan man ju torka frukt och ha med sig ut markerna.

Då bara vattnet försvinner så borde ju näringsvärdet vara lika efter som innan ?

Med detta försvinner ju mos-risken också! ;)

Och torkning kan man ju göra med vad som helst.

Banan, äpple, kiwi, what ever..

En klassiker är de här energibar-bitarna man köper på friluftsbutiker som innehåller kolhydrater och annat bra.

Den variant jag brukar köra med är extremt seg, vilket gör den hyffsat oöm.

Dessa brukar dock kosta en del, men det är det värt tycker jag.

En klassiker är de här energibar-bitarna man köper på friluftsbutiker som innehåller kolhydrater och annat bra.

Den variant jag brukar köra med är extremt seg, vilket gör den hyffsat oöm.

Du tänker kanske på "Giant Block".

Ruggigt goda. Fick ut sådana av kungen några gånger faktiskt.

Bland annat låg det en sån i min stulna LK100, vilket störde mig nåt enormt. :)

Russin blandat med choklad (jägarsnus) är helt ok. Gör en påse och frossa. Det är säkert redan sagt här (läste russin nämligen men skummade igenom det mesta. jaja, värt att säga ännu en gång om inte annat. Glöm dock inte det vanliga snuset för det ;) )

• BlåGul -1
Om man har tid och lust samt ett starkt sug efter frukt i tarmen

Öh...stoppar du upp...nä, nevermind. Vi vet ju alla vad "fruit" innebär. To each his own. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...