smirnoff Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 Hej! En Utbildning som har slagit in i mig är nog Bassäkman Ga829 -Marinen. Verkar vara en ganska intressant utbildning, något som jag kan tänka mig att byta från Stridsfordonskytt/förare. Men det är lite konstigt, de på pliktverket vet inte ens om den ska genomföras 2006 (för årskullen 1987) de hänvisar till att inte ens FM vet själva.. Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järnhink Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 vet ej hur det blir med utb. i framtiden.... men för mer info gå in på: berättelse från en av mina kamrater 03/04 säk.pluton.sjö (bassäk) hemsida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smirnoff Posted July 12, 2005 Author Report Share Posted July 12, 2005 vet ej hur det blir med utb. i framtiden....men för mer info gå in på: berättelse från en av mina kamrater 03/04 säk.pluton.sjö (bassäk) hemsida <{POST_SNAPBACK}> Verkar vara en toppenutbildning, skall den läggas ner eller varför vet inte ens FM? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 Verkar vara en toppenutbildning, skall den läggas ner eller varför vet inte ens FM? <{POST_SNAPBACK}> Bassäk är till för att skydda flottans baser. Just nu är det lite turbulent när det gäller samtliga FM säkförband, vilka som ska ingå i den FM-gemensamma säkbataljonen, vilka förband som ska vara säkförband osv. Samtidigt så har flottans organisation krympt något (minst sagt) varför det kanske inte behövs lika många basförband osv. Allt detta gör att det just nu är svårt att exakt säga vad som kommer att utbildas nästa år, tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smirnoff Posted July 12, 2005 Author Report Share Posted July 12, 2005 ahh okey, så jag kan glömma att det kommer bli något bassäk 2006? Finns det likvärdiga utbildningar som har inryck sommarn 2006 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 ahh okey, så jag kan glömma att det kommer bli något bassäk 2006? Finns det likvärdiga utbildningar som har inryck sommarn 2006 <{POST_SNAPBACK}> Det är det man inte vet. Det kan mycket väl bli bassäk, men marinen kommer att ha inryck i januari i nya vplsystemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 12, 2005 Forumsledning Report Share Posted July 12, 2005 Efter sommaren vet vi mer om Bassäk/Säkplutonsjö kommer överleva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kato Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Ja, förbandet överlevde. Det kommer dock inte rycka in folk där föränn i Januari år 2007. *necroposting 2000* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mourdoch Posted November 15, 2005 Report Share Posted November 15, 2005 Ja, förbandet överlevde.Det kommer dock inte rycka in folk där föränn i Januari år 2007. *necroposting 2000* samtidigt som MPJ då, som ska vara säkplutonmark. Kan nog komma att bli en del gemensamma övningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartil Posted November 15, 2005 Report Share Posted November 15, 2005 Är Bassäk flottans motsvarighet till Flygbasjägare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenny Posted November 15, 2005 Report Share Posted November 15, 2005 Kommer Bassäk, som Flygbassäk, tvingas ta bort sitt "säk" från namnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mourdoch Posted November 15, 2005 Report Share Posted November 15, 2005 Kommer Bassäk, som Flygbassäk, tvingas ta bort sitt "säk" från namnet? som jag förstått det så ska Bassäk fortfarande heta säk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted November 15, 2005 Report Share Posted November 15, 2005 NEEEEEJJJJ Bassäk heter Säkpluton SJÖ!!!! Säkpluton SJÖ tillhör SÄKBAT och får alltså heta SÄK i namnet. Flygbassäk tillhör inte SÄKBAT och får alltså inte ha SÄK i namnet. Men det verkar som om det inte är riktigt klart det heller.... mohaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenny Posted November 15, 2005 Report Share Posted November 15, 2005 Flygbassäk tillhör inte SÄKBAT och får alltså inte ha SÄK i namnet. Men det verkar som om det inte är riktigt klart det heller.... mohaha Inte riktigt klart heller? Förklara gärna lite mer utförligt vad du menar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 15, 2005 Forumsledning Report Share Posted November 15, 2005 SÄKBAT-organisationen är inte fastställd än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cloudsurfer Posted November 16, 2005 Report Share Posted November 16, 2005 flygbassäk heter numera (tyvärr) flygbasskydd enligt pappren jag fått hemskickade, hoppas inte utbildningen ändras bara / cloudsurfer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kato Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 samtidigt som MPJ då, som ska vara säkplutonmark. Kan nog komma att bli en del gemensamma övningar. Säkpluton Sjö har alltid övat mkt. med MP-SÄK och FBJ, eftersom de har haft samma huvuduppgifter. Fick förövrigt tidigt idag reda på att säkjaktpatrullcheferna(PB) rycker in i oktober 2006, medan meniga rycker in januari 2007. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kato Posted November 23, 2005 Report Share Posted November 23, 2005 Interpellation, angående Säkplutonsjös Flytt. http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...2005%2F06&nr=54 Svar från Kammarens protokoll. http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx...&bet=2005/06:24 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wennström Posted August 8, 2006 Report Share Posted August 8, 2006 Hej! Jag ska göra min värnplikt som Bassäkman i Karlskrona, jag rycker in i jan-06. E det någon som vet om Bassäk har prickskyttar, har letat runt ang. ämnet men har bara hittat diffusa uppgifter. På lumpen.nu stog fanns ett svar där experten rabblade upp "prickskytt" bland tjänsterna som Bassäkman, någon annanstans skrev någon i sin dagbok att han hade tjänstgjort inom bassäk som Sjukvårdare/bilförare/prickskytt? Någon som kan ge mig lite klarhet i ämnet? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted August 8, 2006 Report Share Posted August 8, 2006 Jag hoppas att du menar jan-07 för annars har du missat inryck med några månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted August 8, 2006 Report Share Posted August 8, 2006 Kika lite på denna länken för att se vilka befattingar de har. Lycka till med Kungsholmen, det är en kanonö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wennström Posted August 8, 2006 Report Share Posted August 8, 2006 (edited) Jag hoppas att du menar jan-07 för annars har du missat inryck med några månader. Jo.. -07 givetvis, litet missöde med de små hala tangenterna bara, men frågan framgår nog ganska klart iaf.... eller? Tack för svaret iaf! Edited August 8, 2006 by Wennström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts