Jump to content

Förband i Sverige efter VV2


Recommended Posts

Blev inspererad av Fbassak och startar därför en tråd om våra förband efter VV2. Nu undrar jag om ni ska hjälpa mig med alla frågetecken.

 

I1 Kungsängen Kvar (ihopslaget med K1 till livgardet)

I2 Karlstad flyttade till Kristinehamn 1994 Nerlagt 2000

I3 Örebro Nerlagt 1990?

I4 Linköping Nerlagt ?

I5 Östersund Nerlagt 2005

I6 Kristianstad Nerlagt 1963 (Konverterades till pansartrupperna och fick namnet P6)

I7 Revingehed Nerlagt 1963 (Konverterades till pansartrupperna och fick namnet P7)

I8 ? Nerlagt ?

I9 ? Nerlagt ?

I10 ? Nerlagt ?

I11 Växjö Nerlagt 1992

I12 ? Nerlagt ?

I13 Falun Nerlagt 2000

I14 Gävle Nerlagt 1993

I15 ? Nerlagt ?

I16 Halmstad Nerlagt 2000

I17 ? Nerlagt ?

I18 ? Nerlagt ?

I19 Boden Kvar

I20 Umeå Nerlagt 2000 (Stora delar av regementet lades ner 1996 då Lapplandsbrigaden försvan men regementet var kvar tills 2000)

I21 Solefteå Nerlagt 2000

I22 Kiruna Nerlagt 2000 (Jägarförband)

 

P1 Enköping Nerlagt 1980

P2 Hässleholm Nerlagt 2000

P3 Strängnäs Nerlagt 1957

P4 Skövde Kvar

P5 Boden Nerlagt 1975 (Slog ihop med I19 och bildade Norrlandsbrigaden)

P6 Kristianstad Nerlagt 1994

P7 Revingehed kvar

P10 Strängnäs Nerlaggt 2005

P18 Visby Nerlagt 2005

 

K1 Stockholm/Norrmalm Kvar (Ihopslaget med I1 till livgardet)

K2 ? Nerlagt ?

K3 Karlsborg Kvar (Jägarförband)

K4 Umeå flyttat till Arvidsjaur 1980, Kvar

K5 ? Nerlagt ?

K6 ? Nerlagt ?

K7 ? Nerlagt ?

K8 ? Nerlagt ?

 

A1 Linköping Nerlagt ?

A2 ? Nerlagt ?

A3 Kristianstad flyttat 1994 till Hässleholm Nerlagt 2000

A4 ? Nerlagt ?

A5 ? Nerlagt ?

A6 Jönköping Nerlagt ?

A7 ? Nerlagt ?

A8 Boden Ihopslaget 2000 med I19 nerlagt 2005

A9 Kristinehamn flyttas 2005 till Boden Kvar

 

S1 Enköping Kvar

S2 ? Nerlagt ?

S3 Boden Ihopslaget med I19 2000 nerlagt 2005

S4 ? Nerlagt ?

 

Ing1 ? Nerlagt ?

Ing2 Eksjö Kvar

Ing3 Boden Ihopslaget med I19 2000 nerlagt 2005

Ing4 ? Nerlagt ?

 

Lv1 ? Nerlagt ?

Lv2 ? Nerlagt ?

Lv3 Norrtälje Nerlagt 2000

Lv4 Malmö flyttades till Ystad 1982 Nerlagt 1997

Lv5 ? Nerlagt ?

Lv6 Göteborg, flyttat till Halmstad 1994 Kvar

Lv7 ? Nerlagt ?

Lv8 ? Nerlagt ?

 

T1 ? Nerlagt ?

T2 Skövde Kvar

T3 ? Nerlagt ?

T4 Hässleholm Nerlagt 1994

 

Är även intresserad av att veta vilka skolor vi har haft samt vart dom låg och när dom lades ner.

Edited by skinner
Link to comment
Share on other sites

Du har fått en del nummerserier om bakfoten, vilket är förståeligt.

 

I början så var nummerserierna oberoende av varandra, men någon gång så började man bara ändra bokstaven men lämnade siffran orörd när infanteri bytte till pansar.

 

Därför bytte I9 och I10 till P4 och P3 när pansartrupperna sattes upp. När P3 åter blev infanteriförband så fick det tillbaka I10, för att när det sedan blev pansar igen bli P10. I6, I7 och I18 däremot bytte direkt till P6, P7 och P18. Med andra ord, P8, P9 och P11-P17 har aldrig funnits...

 

Likaså har K9 aldrig funnits, vi har aldrig haft mer än åtta kavalleriregementen under nummerseriernas tid.

 

Vad som ytterligare förvirrar saken är att man i början försökte hålla nummerserierna obrutna. Därför fick t ex Värmlands regemente byta från I22 till I2 när Göta Livgarde lades ner 1939...

Link to comment
Share on other sites

I 6 i Kristianstad omvandlades till P6/Fo14. P6/Fo14 är numera nerlagt och Fo-ansvaret togs över av P2 i Hässleholm som numera också är nerlagt.

 

Lite kort info om I6/P6

 

A3, där jag själv gjorde lumpen är också nerlagt. Sista kullen i Kristianstad, där jag ingick, utbildades 93-34. Regementet flyttade därefter till Hässleholm och lades ner den 30 juni år 2000.

 

ATS, Arméns Tekniska Skola, låg/ligger i Östersund.

Link to comment
Share on other sites

KA 1 Vaxholm Blev AMF 1 (flyttade 2005 till berga)

KA 2 Karlskrona nerlagt

KA3 Gotland nerlagt

KA 4 Blev AMF 4 (AMF 4 nerlagt 2004)

KA 5 Härnösand nedlagt

 

Marinbas OST nedlagd 2004 (Gick ihop med marinbas syd och bildade Marinbasen)

Marinbas syd nedlagd 2004 (Gick ihop med marinbas ost och bildade Marinbasen)

1 Ubåtsflj kvar

2 ytsrtidsflj nedlagt

3 Ytstridsflj blev 3 Sjöstridsflj

4 Minröjsflj blev 4 Sjöstridsflj

Link to comment
Share on other sites

/.../

Likaså har K9 aldrig funnits, vi har aldrig haft mer än åtta kavalleriregementen under nummerseriernas tid.

/.../

Men det var nära...

 

K 9, Norrbottens kavallerikår skulle enligt 1914 års härordning sättas upp 1919 i Boden. Det byggdes en kasern, men kåren sattes aldrig upp.

Link to comment
Share on other sites

Guest FhF laddare

Det är en hel del förband som har försvunnit nu.Har en jävligt bra bok som heter Arme förband under 1900 talet.Där finns alla förband som fanns å finns kvar.Typ T5 låg i Sala.Som jag inte hade en aning om.Mycket intressantbok för den som är intresserad av förbandshistoria

 

Kan bara nämna I 6 i Kristianstad hette tidigare I24.Och numret 6 fick dom i från I6 i Vänersborg som försvann 1927 12 31.Och sedan blev I16 som hade funnits som en bataljon nere i Halland.Men nu blev ett Regemente

Edited by FhF laddare
Link to comment
Share on other sites

Som gammal kavallerist så har jag följande att delge:

 

K2 Låg i Sthlm (gärdet) fram tills 1928 då det slogs ihop med K1 därav tillkom senare namnet Livgardets Dragoner. Numera är själva K1 som förband nedlagt(2000) men utb övertogs av I1 under namnet Dragonbataljonen.

Senare samma år 1928 så bildes ett nytt regemente i Helsinborg med namnet K2 (har dock inget med K2 i Sthlm att göra) genom att K5-Helsingborg,K6-Ystad,K7-Malmö slogs ihop och antog just beteckningen K2. :huh: Detta regemente blev 1942 omvandlat till P2 och 1947 flyttades detta till Hässleholm.

K8 låg i Umeå o lades ner 1927

 

K9 har mig veterligen varit på gång i Boden men precis som SFC skrev så lades de på is..

 

:o

Edited by Fu Gref
Link to comment
Share on other sites

Som gammal kavallerist så har jag följande att delge:

 

K2 Låg i Sthlm (gärdet) fram tills 1928 då det slogs ihop med K1 därav tillkom senare namnet Livgardets Dragoner. Numera är själva K1 som förband nedlagt(2000) men utb övertogs av I1 under namnet Dragonbataljonen.

Senare samma år 1928 så bildes ett nytt regemente i Helsinborg med namnet K2 (har dock inget med K2 i  Sthlm att göra) genom att K5-Helsingborg,K6-Ystad,K7-Malmö slogs ihop och antog just beteckningen K2.  :camo: Detta regemente blev 1942 omvandlat till P2 och 1947 flyttades detta till Hässleholm.

K8 låg i Umeå o lades ner 1927

 

K9 har mig veterligen varit på gång i Boden men precis som SFC skrev så lades de på is..

 

:huh:

P2 blev nedlagt 1994. Samtidigt uppstod PB8 och P2/Fo14.

 

I feb 1998 bytte PB8 beteckning till MekB8.

 

MekB8 (och P2/Fo 14) blev definitivt nedlagt 30 juni 2000. (Den sorgligaste dagen i mitt liv)

 

Jag vet vilka som är skyldiga och jag förlåter dem aldrig. :( :Malaj::wub:

 

Nedläggningen av MekB8 är för mig ett trauma som inte har släppt ännu. Det känns som

om min bästa vän har dött eller motsv.

 

Att se hur det går med FM idag är som att sen en nära anhörig tyna bort i cancer.

 

Någon som känner likadant?

Link to comment
Share on other sites

Som gammal kavallerist så har jag följande att delge:

 

K2 Låg i Sthlm (gärdet) fram tills 1928 då det slogs ihop med K1 därav tillkom senare namnet Livgardets Dragoner. Numera är själva K1 som förband nedlagt(2000) men utb övertogs av I1 under namnet Dragonbataljonen.

Senare samma år 1928 så bildes ett nytt regemente i Helsinborg med namnet K2 (har dock inget med K2 i  Sthlm att göra) genom att K5-Helsingborg,K6-Ystad,K7-Malmö slogs ihop och antog just beteckningen K2.  :camo: Detta regemente blev 1942 omvandlat till P2 och 1947 flyttades detta till Hässleholm.

K8 låg i Umeå o lades ner 1927

 

K9 har mig veterligen varit på gång i Boden men precis som SFC skrev så lades de på is..

 

:huh:

P2 blev nedlagt 1994. Samtidigt uppstod PB8 och P2/Fo14.

 

I feb 1998 bytte PB8 beteckning till MekB8.

 

MekB8 (och P2/Fo 14) blev definitivt nedlagt 30 juni 2000. (Den sorgligaste dagen i mitt liv)

 

Jag vet vilka som är skyldiga och jag förlåter dem aldrig. :( :Malaj::wub:

 

Nedläggningen av MekB8 är för mig ett trauma som inte har släppt ännu. Det känns som

om min bästa vän har dött eller motsv.

 

Att se hur det går med FM idag är som att sen en nära anhörig tyna bort i cancer.

 

Någon som känner likadant?

Du är inte ensam.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...