Calvin Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Satt just och läste om våran nya rikshemvärnschef. Någon som har råkat på honom genom "karriären" och har någon uppfattning om honom ? //Calvin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Man kan konstatera att Hemvärnet blir "degraderat" genom att den nya rikshemvärnschefen inte får en andra stjärna. Jag tror nog inte det är något som är direkt riktat mot Hemvärnet eller mot den nye chefen då en rad andra tvåstjärniga befattningar inom FM också försvinner. Det är dock en indikation på hur man värderar Hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Man kan konstatera att Hemvärnet blir "degraderat" genom att den nya rikshemvärnschefen inte får en andra stjärna. Jag tror nog inte det är något som är direkt riktat mot Hemvärnet eller mot den nye chefen då en rad andra tvåstjärniga befattningar inom FM också försvinner. Det är dock en indikation på hur man värderar Hemvärnet. Kan oxå ha att göra med att man försöker hålla nere antalet befodringar överallt i FM just nu. Man har ju som du säkert vet anställnings- och vidareutbildningsstopp + en väldigt sne struktur med massor generaler, överstar och överstelöjtnanter, men få fänrikar o löjtnanter. Jag tror inte alls man "nergraderar" hemvärnet...men det är väldigt mycket gnäll och lite action i hemvärnet tycker jag! Lägg energin på övningen istället för på gnället ;) /jor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Jag hade gärna lagt energin på övningarna om det inte var så att dom försvann pga sparkrav hela tiden... Lite mer on topic: jag har inte mött den nye rikshemvärnschefen, det enda jag vet är det jag läst in hemvärnsnytt. Men i slutet på året borde vi kunna börja bilda oss en uppfattning om honom tror jag. Vår avgående rikshvchef anser jag har gjort ett bra jobb och önskar honom lycka till på sin nya befattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DBH Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Vår avgående rikshvchef anser jag har gjort ett bra jobb och önskar honom lycka till på sin nya befattning. OT Vilken är hans nya befattning? /OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Putsrumsrykte: C OPIL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Putsrumsryktet bekräftas som mig veterligen korrekt. Det var iaf. vad som sades när vi (HV Musikkår Norrbotten) skulle spela vid hans (sista?) inspektion vid G 63. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted June 24, 2005 Report Share Posted June 24, 2005 Man kan konstatera att Hemvärnet blir "degraderat" genom att den nya rikshemvärnschefen inte får en andra stjärna. Jag tror nog inte det är något som är direkt riktat mot Hemvärnet eller mot den nye chefen då en rad andra tvåstjärniga befattningar inom FM också försvinner. Det är dock en indikation på hur man värderar Hemvärnet. Kan oxå ha att göra med att man försöker hålla nere antalet befodringar överallt i FM just nu. Man har ju som du säkert vet anställnings- och vidareutbildningsstopp + en väldigt sne struktur med massor generaler, överstar och överstelöjtnanter, men få fänrikar o löjtnanter. Jag tror inte alls man "nergraderar" hemvärnet...men det är väldigt mycket gnäll och lite action i hemvärnet tycker jag! Lägg energin på övningen istället för på gnället ;) /jor Jag tyckte att jag skrev att det var flera tvåstjärniga befattningar som försvinner. Men det är ju dock så att beslutet om vilka befattningar man tar bort en stjärna på bygger på en värdering. Som jag ser det så har Hemvärnets roll i FM inte minskat, snarare tvärtom. Att FM:s högsta ledning inte anser att denna organisation är en av de verksamheter som även fortsättningsvis kräver en tvåstjärnig i toppen tyder på att de gör en något annan värdering. Konsekvensen blir att rikshemvärnschefens möjlighet till inflytande nationellt minskar. Dessutom så kommer han att inneha en lägre grad än sina internationella motsvarigheter om jag inte minns fel. Om någon tror att det inte spelar någon roll vilken grad chefen har så rekommenderar jag dem att sätta sig in hur FM:s högsta ledning fungerar i praktiken. Gradens roll kan nästan inte övervärderas i den kretsen. Jag vet inte hur du kan uppfatta detta som gnäll. I mina ögon är det en analys av situationen. Jag kan idessutom nte lägga energin på hemvärnsövningar då jag inte har något med HV att göra annat än att mina skattepengar är med och finansierar verksamheten. ;) Jag har därmed heller inget egenintresse i frågan. Att Anders Lindström blir C OPIL är väl en sanning med modifikation då OPIL kommer att försvinna. Lindström torde bli chef för den omorganiserade efterföljaren INS. Är det mer än jag som har svårt att hänga med i FM:s omorganiseringskarusell? Trevlig midsommar Haegg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Challe Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Vart har ni läst att vi ska få en ny Hemvärnschef? Och vem ska det bli i såna fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Vart har ni läst att vi ska få en ny Hemvärnschef?Och vem ska det bli i såna fall? hemvärnstidningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Challe Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Har inte fått den? När fick ni den? Och vem är det som blir våran nya chef? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Putsrumsryktet bekräftas som mig veterligen korrekt. Det var iaf. vad som sades när vi (HV Musikkår Norrbotten) skulle spela vid hans (sista?) inspektion vid G 63. japp, stämmer bra, känt sedan tidigt i april. putsrumsryktet nämdes här: http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=12784&hl=opil /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 Hemvärnet blir egentligen inte degraderat eftersom rikshemvärnschef har blivit en karriärsmöjlighet på senare år. Förrut var det mer bli rikshemvärnschef innan pension... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 ABP Det har du helt rätt i. Att det har blivit en karriärsposition istället för "snett uppåt åt höger" innan pensionering är inte oviktigt. Det får vi lägga i den andra vågskålen. Ny Rikshemvärnschef blir Brigadgeneral Roland Ekenberg. Han kommer närmast från en tjänst på Försvarshögskolan. I grunden är han artillerist med rötterna i det saligen avsomnade A6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 Är det bara jag som tycker att den nya C Hv ser ut som René i "halll allå hemliga armén"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 men, då kan han säkert en massa om Fria kriget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 29, 2005 Forumsledning Report Share Posted June 29, 2005 Tycker nog det är mer Dr Phil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted June 29, 2005 Report Share Posted June 29, 2005 Underbart vi har fått Dr Phil som ny rikshvC Tänk på en inspektion när han kommer ut. "Ser ni inte vad som är felet med plutonen, med mig är det uppenbart, ni suger och ni måste ta tag i eran pluton, så här kan ni inte forsätta etc etc etc" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted June 29, 2005 Report Share Posted June 29, 2005 När denna artikel skrevs så var den "blivande C hv" inte C hv och kan då inte med automatik bli general major. Utan han blir C hv 01/07-05. Då får vi se vilken grad han får och jag tror att vi då fått ytterligare en ny General major (dvs två stjärnor). Var har det sagts att opil ska försvinna?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Nye chefen är lite lik min skarpskytt, tycker ni inte det? Baskern är rent ny så ingen skugga ska falla på soldaten, capice? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 (edited) När denna artikel skrevs så var den "blivande C hv" inte C hv och kan då inte med automatik bli general major. Utan han blir C hv 01/07-05. Då får vi se vilken grad han får och jag tror att vi då fått ytterligare en ny General major (dvs två stjärnor). Var har det sagts att opil ska försvinna?? Han kommer inte att få en stjärna till. Som jag skrev tidigare så förblir han brigadgeneral. Enligt senaste tjänstemeddelandet från FM så finns det inte något OPIL med i organisationsträdet. Däremot så finns det det något som heter INS- Insatsledningen. Som jag förstått det så byter OPIL namn och det blir också någon form av omorganisation av enheten i samband med namnbytet. Vad omorganisationen innebär vet jag inte. Troligtvis är det inte frågan om några större förändringar ty då borde man hört mer om det. Edited July 1, 2005 by Haegg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LilleBror Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 C Hv ser ut som fd Ch för Livkomp på I17 ju..Fast dock inte lika glad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts