Jump to content

stål slag

netsniper

Recommended Posts

Vilken typ av kol stål ska man välja om man vill ha en bra kniv som håller skärpan.

De tillverkare som jag nämner nedan har militaryshop i sitt utbud.

Fjällkniven använder VG10 kolstål

SPEC PLUS använder 1095 kolstål

eller Eickhorn som använder 440a kolstål

alltså - vilken av dessa typer av stål är bäst

Fjällkniven använder VG10 kolstål

Fjällkniven = Fällkniven?

Och senast jag kollade så var VG10 inget kolstål (inte 440x heller), utan ett rostfritt (med tanke på att stålet innehåller 15% krom).

@netsniper

Vad ska du använda kniven till? det brukar liksom vara en bra fråga att börja med.

Själv så hade jag en kolstålskniv under många herrans år, och den kunde man skärpa så att den var hur vass som helst, men den tappade också eggen läskigt fort.

Har bara snällt att säga om Fällknivens dolkar.

Leta upp en gammal sågklinga och gör din egen kniv som du vill ha den. Du får då ok stål samt din dröm design.. om den funkar är då oxå upp till dig......

Va f@n, du kan inte mena allvar?

Leta upp en gammal sågklinga och gör din egen kniv som du vill ha den. Du får då ok stål samt din dröm design.. om den funkar är då oxå upp till dig......

En sågklinga är väl lite i tunnaste laget för att duga till något större än en nagelpetarkniv?

(Drar min till minnes de meterstora men millimetertunna sågklingorna från morfars gamla sågverk)

En sågklinga är väl lite i tunnaste laget för att duga till något större än en nagelpetarkniv?

(Drar min till minnes de meterstora men millimetertunna sågklingorna från morfars gamla sågverk)

Det är precis de gamla sågklingorna man skall använda. Du kan hitta klingor upp till 1 cm tjocklek. Dock funkar de med en tjocklek mellan 3-4 mm bäst om du skall göra en vanlig kniv. 5-7 mm om du skall göra en större sak

Kolla vid din morfars gamla sågverk igen.. Kan garantera att de var tjockare än en mm. Stålet i dessa gamla klingor är kanon för att göra knivar av. Skär dock inte ut ämnet med en skärbrännare om du inte kan härda om den...Dock ganska enkelt.. Rost är bara att putsa bort..

@netsniper

Vad ska du använda kniven till? det brukar liksom vara en bra fråga att börja med.

Själv så hade jag en kolstålskniv under många herrans år, och den kunde man skärpa så att den var hur vass som helst, men den tappade också eggen läskigt fort.

jag har redan en Mora 2000, men har tänkt att upppgradera mig med en lite större och tyngre kniv. tex till grövre grenar och liknande.

@netsniper

jag har redan en Mora 2000, men har tänkt att upppgradera mig med en lite större och tyngre kniv. tex till grövre grenar och liknande.

Köp en Fällkniven A1, det kan bara inte bli fel..

Göra en egen kniv som brukskniv är i min erfarenhet knappast värt besväret, såtillvida att du inte är en fena på att mekka med stål redan innan, men då hade du troligen inte heller frågat här :winner:

O.K. Fällknivens A1 och S1 är ju alldeles ypperliga skogsknivar, och vilken som du ska ha är väl mest en fråga om personlig preferens. VG10 stålet är den nya generationes knivstål och ett bra sådant.

Eichorns stål är enligt deras hemsidor jämnbördigt med 440-stålet.

Jag citerar oblygt från ett annat forum:

Något eget som skall motsvara 440A er jeg sikker på. AUS6 er jo feks en mulighed. Hvis de får deres blade slebet i Nippon er det 100% sikkert AUS6. Et meget godt stål HVIS det behandles rigtigt. Ca på højde med Sandwik 12C27 og meget rustbestandigt.

Der findes jo 440A, 440B og 440C -De modsvares af AUS6, AUS8 og AUS10 i Japanske staåler. CRKT bruger disse meget!  OK, så kom det frem, CRKT har ikke en stor stjerne i min bog 

ALIass

Jag fick rådet av 2Sharp att köpa en S1'a för ett tag sen till skogs/militärkniv och det är jag mycket nöjd med. Sen så finns det ju dem som menar på att A1'an är ett bättre alternativ.

Göra en egen kniv som brukskniv är i min erfarenhet knappast värt besväret, såtillvida att du inte är en fena på att mekka med stål redan innan, men då hade du troligen inte heller frågat här :dong:

jag hade inte tänkt göra en egen kniv utan att köpa en och det kan mycket väl bli en från Fällkniven, men det finns billigare (och kanske lika bra) knivar. tex från SPEC PLUS vars knivar kostar hälften så mycket som Fällkniven.

Är det någon som har erfarenhet av SPEC PLUS, Kar-Bar eller liknande fabrikat?

Göra en egen kniv som brukskniv är i min erfarenhet knappast värt besväret, såtillvida att du inte är en fena på att mekka med stål redan innan, men då hade du troligen inte heller frågat här :dong:

jag hade inte tänkt göra en egen kniv utan att köpa en och det kan mycket väl bli en från Fällkniven, men det finns billigare (och kanske lika bra) knivar. tex från SPEC PLUS vars knivar kostar hälften så mycket som Fällkniven.

Är det någon som har erfarenhet av SPEC PLUS, Kar-Bar eller liknande fabrikat?

MIN högst bestämda åsikt är att spec-plus och ka-bar jämfört med Fällkniven har betydligt sämre utförande och kvalité.

Jag gillar inte direkt Fällknivens design, tycker den är tråkig och intetsägande. (med undantag) Därför har jag också valt annan tillverkare när jag handlar knivar till mig.

Men jag är väldigt imponerad av kvalitén och hur de presterar.

Är man inte väldigt knivintresserad så tycker jag att Fällknivens knivar är glockrena, de är rätt underhållsfri och kostar inte skjortan, samt att de har bra garanti och det är inga problem med kommunikationen om det skulle vara något som inte är 100.

Som vanligt får du vad du betalar för, jag har lätt att motivera att lägga lite, lite extra för att få det riktigt bra, te-x hade jag valt en Fä'llkniven kniv med den svarta ytbehandlingen och kydexknivslida för att dels få lite mer korrosionsbeständighet och kydex för att det är underhållsfritt och tål omild behandling på ett annat sätt än läder.

Hoppas du hittar något som passar dina behov :)

Kvalité kostar. Då kan du ju nästan lika gäran handla på dig 4 st Mora 2000 på en gång och sen så kan du slänga dem efterhand som du sliter ut dem ;)

Kostar ju hälften så mycket som SPEC-PLUS'en...

EDIT: Puck 2 två inlägg i rad... Det här är nog inte min dag... :dong::)

Edited by Sg Toll

Kvalité kostar. Då kan du ju nästan lika gäran handla på dig 4 st Mora 2000 på en gång och sen så kan du slänga dem efterhand som du sliter ut dem  ;)

Kostar ju hälften så mycket som SPEC-PLUS'en...

Så snål är jag inte så att jag köper 4 M2000.

Och att kvalitet kostar vet jag också men det skadar inte att kolla runt lite på det utbud som finns. Vem vet - man kan göra fynd

I en butik som jag var och tittade i rekomenderade säljarn knivar från "Smith and Wesson" (med 440 stål).

Är det bra knivar?

Så snål är jag inte så att jag köper 4 M2000.

Och att kvalitet kostar vet jag också men det skadar inte att kolla runt lite på det utbud som finns. Vem vet - man kan göra fynd

I en butik som jag var och tittade i rekomenderade säljarn knivar från "Smith and Wesson" (med 440 stål).

Är det bra knivar?

Smith & Wesson kan jag absolut inte rekommendera (tvärtom...), strax under Spec-Plus om du frågar mig.

Jag tycker CRKT är det mest prisvärda i den priskategorin, men då får man tänka att stålet kanske inte är bland de bättre på marknaden.

Ok det blir inte någon kniv från Smith and Wesson.

Men vilken kniv från fällkniven är bäst - A1 eller S1.

De är lika bra men olika stora, kläm/känn och fundera på vad som passar dig.

Oftast relaterat till hur/när/vart du skall bära den.

Jag tycker A1 är för stor att bära i bältet hela tiden, den hade jag haft i/på ryggan.

S1 funkar i bältet även om jag tycker den är gränsfall.

Men det beror ju också på vad du har för annan utrustning/kropplängd etc.

Jag tycker A1 är för stor att bära i bältet hela tiden, den hade jag haft i/på ryggan.

Puh... läste det som du hade haft din A1 i ryggen! Tur jag läste fel.

När det kommer till Fällknivens urval är det mer en fråga om tycke och smak. Själva kvalitén som du frågade efter finns där i alla deras knivar. För mig är det F1 som passar bäst, men ta gärna en titt på denna sida för råd och info hur du skaffar din (!) egg när du väl hittat kniven som ligger rätt i handen.

Nu är jag visserligen partisk (jag älskar min A1) men jag tycker inte den är för stor för att ha i bältet. Visst är det en relativt stor kniv, men det är en kniv man kan "växa i". För att vara så pass allround som den är tycker jag att man lyckats kobinera storlek och verksamhetsområde riktigt bra.

Dock är det som sagt upp till var och en vad man skall ha sin kniv till. A1 är ingenting man täljer dalahästar med. Så enkelt är det. Vill du pyssla med sådant eller annan finslöjd är A1 helt fel. Dock passar den utmärkt till diverse tyngre aktiviteter som hör friluftslivet till - den är till exempel alltid framme när det skall upprättas förläggning eller fixas eld.

Hur man än vrider och vänder på det hela så är det så att man inte kan ha en kniv som är perfekt till alla jobb. Därför har man flera :P !

När jag är ute i uniform har jag 3 stycken med mig - A1 och en Leatherman i uniformen och en Sissipuukko i stridsvästen. Sissipuukkon är jag dock bara halvnöjd med, just på grund av stålet som jag anser vara lite för mjukt. Vid tillfälle skall jag nog ta och införskaffa en S1 istället för att ha som mer "täljkniv".

Mina 2 öre. :dong:

Om man jämför pris - kvalitet så ligger Fällkniven väldigt bra till.

Har själv en S1 och är väldigt nöjd med den, passar mina behov väldigt bra.

VG10 är ett bra stål, kan fås väldigt vass o är ganska stryktåligt,

fast S30V är ju lite finare :P

@PIC

Testat Fällknivens Pilot Survival Knife, även känd som F1/3G?

3G stålet är helt djävla fantastiskt!

Hujedamig så vissa blandar ihop begreppen ...

Hur gör du sammankopplingen mellan "Pilot Survival Knife" och just en F1:a tillverkad i 3G-stål?

Edited by Vargas

Dock är det som sagt upp till var och en vad man skall ha sin kniv till. A1 är ingenting man täljer dalahästar med. Så enkelt är det. Vill du pyssla med sådant eller annan finslöjd är A1 helt fel. Dock passar den utmärkt till diverse tyngre aktiviteter som hör friluftslivet till - den är till exempel alltid framme när det skall upprättas förläggning eller fixas eld.

Till Finslöjden och dalarhästarna så har jag Mora 2000.

det är till de "Tyngre aktiviteterna" som jag ska ha S1 / A1 till

@Netsniper

Det finns väl någon jakt/vildmarksaffär nere i dina trakter va? Rekommenderar varmt att du tar chansen att klämma och känna på de Fällknivens-knivar som finns där innan du köpar på nätet.

Välkommen till forumet förresten :baskerPa:

@Netsniper

Det finns väl någon jakt/vildmarksaffär nere i dina trakter va? Rekommenderar varmt att du tar chansen att klämma och känna på de Fällknivens-knivar som finns där innan du köpar på nätet.

Välkommen till forumet förresten :unsure:

Tack...det är kul att vara med.

Hässleholm (läs Hässlehåla) har tyvärr ingen jakt/fritids butik som säljer fällkniven eller liknande. men jag ska snart ner till Malmö och militaryshop

@Sg Toll

Tyvärr inte fått tillfälle att pröva en F1a, men är väldigt sugen. F1or är jvligt coola.

Men som läget är nu så har jag nog inte råd eller användning för den (snälla 2 sharp slå mig inte)

Ang S30V tänkte jag på S T R ... :P

Det är precis de gamla sågklingorna man skall använda. Du kan hitta klingor upp till 1 cm tjocklek. Dock funkar de med en tjocklek mellan 3-4 mm bäst om du skall göra en vanlig kniv. 5-7 mm om du skall göra en större sak

Kolla vid din morfars gamla sågverk igen.. Kan garantera att de var tjockare än en mm. Stålet i dessa gamla klingor är kanon för att göra knivar av. Skär dock inte ut ämnet med en skärbrännare om du inte kan härda om den...Dock ganska enkelt.. Rost är bara att putsa bort..

Jo lite tjockare, ca 3mm skulle jag tippa på. Tjockare klingor än så tenderade att tillverka mer sågspån än plankor.

Tyvärr finns inte sågverket kvar, det mesta av det vilar numera på dryga tretio meters djup i Billholmsfjärden. :(