Scribe Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Det har blivit dags att köpa en andra bil till familjen och jag vill köpa något stort och fyrhjulsdrivet då jag ofta befinner mig i skogen. Men vad ska man köpa? BMW X5 och Volvo XC90 är lite dyra ;) Min budget ligger på 150k. Ska man köpa en Jeep Grand Cherokee, GW, TLC eller rent av en Mitsubishi Pajero? Är det någon på forumet som har erfarenhet av dessa fordon? Som privatbilar! GW och TLC i den militära varianten har jag kört i Kosovo. Erfarenheter, råd och tips på svaga punkter tas tacksamt emot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 (edited) Landrover för tusan!! Grön, kantigt, ja kort sagt manlig på något vis!!! Edited May 20, 2005 by Bappelsinmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Landrover för tusan!! Grönt, kantigt, ja kort sagt manligt på något vis!!! Självklart skall du ha en Landy, det ultimata fordonet för den sanna anglofila känslan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Kan bara hålla med Landrover såklart!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Om du bara ska vara i skogen är ju defendern kunglig. Om du dock ska köra långt på väg också kan en kompromiss, då hade jag satsat på en Land Cruiser eller Pajero. Mercedes G-klass är för dyr, annars bra. Jeep är ett ganska bra alternativ, dock törstiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted May 21, 2005 Report Share Posted May 21, 2005 (edited) Ska du köpa en så pass ny "dyr" bil kan ett tips vara att köpa en landrover i holland. De har fått nya regler för tjänstebilar där som gjort att dessa blivit dyra att äga, jag antar att det är hög skatt. Hur som helst har priserna sjunkit rejält där, allt enligt en holländare på www.slrk.se Edited May 21, 2005 by Sundman_MA03_BA02_KS01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted May 21, 2005 Author Report Share Posted May 21, 2005 @Sundman_MA03_BA02_KS01 Jag har tidigare tittat på att importera bil från Tyskland, men det är förhållandevis krångligt. För att hitta relativt billiga bilar måste man ner i södra Tyskland ( i norr har de kommit på att det är poppis bland svenskar att åka dit och köpa bil som svensk och har därför höga priser.) Det gör att det blir en enkel resa på över 100 mil ifrån där jag bor. Det blir också minst två övernattningar. Risken att bli lurad är också ganska stor, plus att jag inte talar ett ord tyska. Utöver det funderar danskarna på att förbjuda svenskar att köra tyska bilar till sverige på deras vägar! Priset på en sån inköpsresa slutar på kanske 20k - 30k (om man räknar med alla avgifter i sverige att få bilen inregistrerad) och då blir slutpriset ungefär det samma som om man köpt bilen i Sverige. Holland har jag dock aldrig haft i tanken. Då kan man åka färga från Göteborg. Blir kanske billigare i slutänden ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted May 21, 2005 Report Share Posted May 21, 2005 Utöver det funderar danskarna på att förbjuda svenskar att köra tyska bilar till sverige på deras vägar! Om man gör det på rätt sätt borde det inte vara några svårigheter med att köra hem bilen dvs man skaffar exportplåtar och en försäkring som täcker hemresan. har jag förstått det hela så ska den fd tyske ägaren behålla sin nummerplåt. Några bra sidor för holland kommer här. http://landrover.pagina.nl/ http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/...s/landrover.htm Sen om man vill ha orginalet av orginalet kan man köpa en fd engelsk arme defender här http://www.ljacksonandco.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TLiman Posted May 22, 2005 Report Share Posted May 22, 2005 Trots risken att låta tråkig så skulle jag satsa japanskt. Titta framförallt på Nissan och Mitsubishi. Det är de av de japanska firmorna som kan terräng. Själv skulle jag satsa på en Nissan Patrol. De är erkänt dugliga både i terräng och hållbarhetsmässigt. Men det är bara min syn på saken. Visst är det tufft att köra Land-Rover men hur praktiskt är det egentligen? Hoppas att du hittar något som passar och att du medddelar oss andra här vad det blev... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 22, 2005 Report Share Posted May 22, 2005 Det har blivit dags att köpa en andra bil till familjen och jag vill köpa något stort och fyrhjulsdrivet då jag ofta befinner mig i skogen. Men vad ska man köpa? Bokstavligen i skogen eller på skogsvägar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
corre Posted May 22, 2005 Report Share Posted May 22, 2005 Om du vill gå på beg militär 4x4 så finns http://www.olav-teigen.no för tillfället så har dom Gelendewagen MB 240 GD Diesel inne. Annars så är mitt hetaste tips att du köper tidningen "4wheel drive", det är som bilsport fast för 4x4 hobbyn. Dom har en motsvarighet till Fyndbörsen fast med mestadels bilar i ditt område. /erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted May 22, 2005 Author Report Share Posted May 22, 2005 (edited) @Kronvrak Bokstavligen i skogen eller på skogsvägar? Nja inte skogen direkt. Skogsvägar som är så pass dåliga att man inte tar sig fram med Volvo 850. Just nu lutar det åt en Jeep Grand Cherokee. V8:an väger tungt som argument Edit: skelögd Edited May 22, 2005 by Scribe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 22, 2005 Report Share Posted May 22, 2005 FS´s val av fordon Och jag håller med om deras kommentar: Världens bästa terrängbilar, tycker vi. TLC, mitt val av fordon. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 22, 2005 Report Share Posted May 22, 2005 När vi köpte Jeepen (eg. Jeeparna) från Tyskland så kollade vi även på LR Defender, men de var/är inte speciellt billiga där. Hemtransport (försäkrad) och registrering gick "geschwindt" så att säga och inga problem med handlaren, man kan tjäna lite på att handla av en privatperson, men risken för strul ökar väl ned bortemot 300%... Och Granden är en törstig rackare - om man inte absolut behöver det lilla extrautrymme den erbjuder, så kan man faktiskt få mer "vanliga" Cherokeen's 6:a till vettig förbrukning. Sedan ÄR den ju snyggare än "storebror"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Sedan ÄR den ju snyggare än "storebror"! Antar att du skämtar... Kom att tänka på en lustig grej. Förra helgen pratade jag och en kompis om hans förra bil, vilken var just en Grand Cherokee. När han köpte den för flera år sen tyckte vi alla att den var rågrym och verkligen snygg. Nu har han ju inte kvar den, men vi var överens om att den mer eller mindre ser ut som en traktor i jämförelse med de SUV:ar som dykt upp under de senaste åren! Konstigt hur smaken snabbt kan förändras efter att nya modeller lanseras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted January 22, 2011 Report Share Posted January 22, 2011 *bump* Land Rover släpper X-Tech Limited Edition senare i vår Undrar hur många exemplar som tilldelas den svenska marknaden? http://www.unfinishedman.com/2011-land-rover-defender-x-tech-limited-edition Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted January 23, 2011 Report Share Posted January 23, 2011 Kan man inte nyttja grillen som just grill så är det i min värld inte en riktig Defender. Att LR bytte ut den detaljen har i min värld sabbat det kanske vackraste konceptet i världen (tradition, praktiskt värde, skönhet genom funktion). Själv håller jag på att försöka hitta en vänsterstyrd LWB Defender från tiden före 1986 (för att slippa skatta) för en Isländsk väns räkning. I dagsläget kör han en Nissan Patrol och är helnöjd med den men tydligen så retar hans grannar honom för att han sålde sin gamla landy (tillverkningsår 1970). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted January 23, 2011 Report Share Posted January 23, 2011 Militära Landrovers, bara att flyga till England och hosta upp pengar och köra hem: Milweb.net Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted January 23, 2011 Report Share Posted January 23, 2011 Militära Landrovers, bara att flyga till England och hosta upp pengar och köra hem: Milweb.net Problemet är väl att dessa är högerstyrda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted January 23, 2011 Report Share Posted January 23, 2011 Inte den här. £1470 för tillfället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 23, 2011 Report Share Posted January 23, 2011 Defender är i förhållande till LC eller G-wagen rätt billig. I inköp. Sen är den dock dyr som fan att äga, skatten på PB-reg är ohemul, försäkringen är inte billig. Den dricker runt litern/mil med den nya motorn och lådan. Servicen är dyr som fan på den och byggkvalitén är låg med tanke på att den kostar nästan 300k spänn. Det är en bil som kräver stort hjärta och stort tålamod. Om man ska köpa den så är detden nyaste som gäller, sex växlad låda är trevligt och man kan marscha 120 med motorn runt 2600 rpm. Den gamla td5 med fem växlar skrek som en stucken gris över 90. Har du råd, köp landcruiser eller G-wagen. Själlöst med funkgerar när det behövs. /martin ägare till en 110 CSW defender td5 -99 och En defender 110 CSW -07 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted January 26, 2011 Report Share Posted January 26, 2011 Jag har ägt både land rover 108, range rover, pajero, lada niva, samt diverse ford/mazda, vw & isuzu pickupper, diverse subaru och fyrhjulsdrivna audi, så jag har en del vana i ämnet. Vill du köra mycket i skogen (mer än bara grusvägar på vintern)? glöm då XC90, bmw x-modeller, hyundais samtliga modeller och alla liknande light-suvar. Det som gäller är bilar som Landcruiser, g-wagen, landrover/rangerover, nissan patrol eller kanske någon tålig pickup. Bra fyrhjulsdrift, lågväxel och MINST diffbroms i bakaxeln, annars är bilen 2-hjulsdriven så fort det blir lite halt oavsett fallet. Behöver du dra släp(båtsläp, hästsläp osv) kan det fungera med en stor bil med stor motor, även om du inte har lågväxel, men det är att rekommendera. Att köpa en landrover/rangerover eller lada niva kan jag inte rekommendera om du inte har mycket mek-vana och tycker det är charmigt när bilen inte startar. Vill du ha en lagom bil som fungerar tillförlitligt och ändå är skapligt kompetent så kan jag absolut rekommendera Mitsubishi pajero. Mycket bra fördelningslådor och lågväxel, och det finns tom diffspärr bak monterad på vissa exemplar. Mycket trevlig bil! Släng på lite grövre däck och ut och lek! Annars är jeep wrangler eller cherokee inte heller fel. vill du ha terrängkompetens så väljer du rubicon trail-varianten som brukar ha grövre däck, skydd undertill och diffspärr orginalmonterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 28, 2011 Report Share Posted January 28, 2011 Annars är jeep wrangler eller cherokee inte heller fel. vill du ha terrängkompetens så väljer du rubicon trail-varianten som brukar ha grövre däck, skydd undertill och diffspärr orginalmonterat. Är inte problemet att de har ungefär samma risiga byggkvalité som landrover - fast det yttrar sig annorlunda? Kan tillägga att när jag hämtade min Deffe från bilhandlaren - sprojlans ny - så kunde man från passagerarsätet fram se asfalten hela vägen hem... Nu pratar vi passform på karossdelarna:) Istället för bladmått så kör grabbarna i Solihull med formfranska och spillbitar av plywood. /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted January 30, 2011 Report Share Posted January 30, 2011 Jeep har blivit väldigt mycket bättre senaste 15 åren. Visst kanske Land Rover också blivit det kanske, men jag upplever att det finns en hel del kvar på kvalitetsfronten att jobba på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted March 3, 2011 Report Share Posted March 3, 2011 Har pysslat med 4x4 i ca 30 år och därför haft en hel del sådana också. Det där med att Pajero skulle vara något att hänga i granen skulle jag inte hålla med om, växel lådorna är skit, topparna på tidiga diesel är skit, ramen rostar som en gnu. Patrol: känsliga dieslar på tidigar modeller, rostar rätt så friskt i ramen, katastrofalt andra hands värde. Mina 5 ören ligger nog på. Jeep Cherokee XJ HO, billig inköp, gott om delar, gott om tillbehör. Land Rover Discovery: Billig i inköp, gott om delar klarar flera uppgifter för familjen. Landcruiser LJ70: outslitlig Willys CJ5 81" hjulbas, bara för att den är vad den är.... BMW X-någonting, en spottloska i kalsongen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts