Jump to content

4-hjulsdrift


Scribe

Recommended Posts

Det har blivit dags att köpa en andra bil till familjen och jag vill köpa något stort och fyrhjulsdrivet då jag ofta befinner mig i skogen. Men vad ska man köpa?

 

BMW X5 och Volvo XC90 är lite dyra ;) Min budget ligger på 150k.

 

Ska man köpa en Jeep Grand Cherokee, GW, TLC eller rent av en Mitsubishi Pajero?

 

Är det någon på forumet som har erfarenhet av dessa fordon? Som privatbilar! GW och TLC i den militära varianten har jag kört i Kosovo.

 

Erfarenheter, råd och tips på svaga punkter tas tacksamt emot.

Link to comment
Share on other sites

Om du bara ska vara i skogen är ju defendern kunglig. Om du dock ska köra långt på väg också kan en kompromiss, då hade jag satsat på en Land Cruiser eller Pajero. Mercedes G-klass är för dyr, annars bra. Jeep är ett ganska bra alternativ, dock törstiga.

Link to comment
Share on other sites

Ska du köpa en så pass ny "dyr" bil kan ett tips vara att köpa en landrover i holland. De har fått nya regler för tjänstebilar där som gjort att dessa blivit dyra att äga, jag antar att det är hög skatt. Hur som helst har priserna sjunkit rejält där, allt enligt en holländare på www.slrk.se

Edited by Sundman_MA03_BA02_KS01
Link to comment
Share on other sites

@Sundman_MA03_BA02_KS01

Jag har tidigare tittat på att importera bil från Tyskland, men det är förhållandevis krångligt. För att hitta relativt billiga bilar måste man ner i södra Tyskland ( i norr har de kommit på att det är poppis bland svenskar att åka dit och köpa bil som svensk och har därför höga priser.) Det gör att det blir en enkel resa på över 100 mil ifrån där jag bor. Det blir också minst två övernattningar. Risken att bli lurad är också ganska stor, plus att jag inte talar ett ord tyska. Utöver det funderar danskarna på att förbjuda svenskar att köra tyska bilar till sverige på deras vägar!

 

Priset på en sån inköpsresa slutar på kanske 20k - 30k (om man räknar med alla avgifter i sverige att få bilen inregistrerad) och då blir slutpriset ungefär det samma som om man köpt bilen i Sverige.

 

Holland har jag dock aldrig haft i tanken. Då kan man åka färga från Göteborg. Blir kanske billigare i slutänden ändå.

Link to comment
Share on other sites

Utöver det funderar danskarna på att förbjuda svenskar att köra tyska bilar till sverige på deras vägar!

Om man gör det på rätt sätt borde det inte vara några svårigheter med att köra hem bilen dvs man skaffar exportplåtar och en försäkring som täcker hemresan. har jag förstått det hela så ska den fd tyske ägaren behålla sin nummerplåt.

 

Några bra sidor för holland kommer här.

http://landrover.pagina.nl/

http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/...s/landrover.htm

 

Sen om man vill ha orginalet av orginalet kan man köpa en fd engelsk arme defender här http://www.ljacksonandco.com/

Link to comment
Share on other sites

Trots risken att låta tråkig så skulle jag satsa japanskt. Titta framförallt på Nissan och Mitsubishi. Det är de av de japanska firmorna som kan terräng. Själv skulle jag satsa på en Nissan Patrol. De är erkänt dugliga både i terräng och hållbarhetsmässigt. Men det är bara min syn på saken. Visst är det tufft att köra Land-Rover men hur praktiskt är det egentligen?

 

Hoppas att du hittar något som passar och att du medddelar oss andra här vad det blev...

Link to comment
Share on other sites

Om du vill gå på beg militär 4x4 så finns

 

http://www.olav-teigen.no

 

för tillfället så har dom Gelendewagen MB 240 GD Diesel inne.

 

 

 

Annars så är mitt hetaste tips att du köper tidningen "4wheel drive", det är som bilsport fast för 4x4 hobbyn. Dom har en motsvarighet till Fyndbörsen fast med mestadels bilar i

ditt område.

 

 

/erik

Link to comment
Share on other sites

@Kronvrak

Bokstavligen i skogen eller på skogsvägar?

 

Nja inte skogen direkt. Skogsvägar som är så pass dåliga att man inte tar sig fram med Volvo 850.

 

Just nu lutar det åt en Jeep Grand Cherokee. V8:an väger tungt som argument 8-/

 

 

 

Edit: skelögd

Edited by Scribe
Link to comment
Share on other sites

När vi köpte Jeepen (eg. Jeeparna) från Tyskland så kollade vi även på LR Defender, men de var/är inte speciellt billiga där.

 

Hemtransport (försäkrad) och registrering gick "geschwindt" så att säga och inga problem med handlaren, man kan tjäna lite på att handla av en privatperson, men risken för strul ökar väl ned bortemot 300%...

 

Och Granden är en törstig rackare - om man inte absolut behöver det lilla extrautrymme den erbjuder, så kan man faktiskt få mer "vanliga" Cherokeen's 6:a till vettig förbrukning. Sedan ÄR den ju snyggare än "storebror"! :)

Link to comment
Share on other sites

Sedan ÄR den ju snyggare än "storebror"! :wub:

Antar att du skämtar... :)

 

Kom att tänka på en lustig grej. Förra helgen pratade jag och en kompis om hans förra bil, vilken var just en Grand Cherokee. När han köpte den för flera år sen tyckte vi alla att den var rågrym och verkligen snygg. Nu har han ju inte kvar den, men vi var överens om att den mer eller mindre ser ut som en traktor i jämförelse med de SUV:ar som dykt upp under de senaste åren! Konstigt hur smaken snabbt kan förändras efter att nya modeller lanseras.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Kan man inte nyttja grillen som just grill så är det i min värld inte en riktig Defender. Att LR bytte ut den detaljen har i min värld sabbat det kanske vackraste konceptet i världen (tradition, praktiskt värde, skönhet genom funktion).

 

Själv håller jag på att försöka hitta en vänsterstyrd LWB Defender från tiden före 1986 (för att slippa skatta) för en Isländsk väns räkning. I dagsläget kör han en Nissan Patrol och är helnöjd med den men tydligen så retar hans grannar honom för att han sålde sin gamla landy (tillverkningsår 1970).

Link to comment
Share on other sites

Defender är i förhållande till LC eller G-wagen rätt billig. I inköp. Sen är den dock dyr som fan att äga, skatten på PB-reg är ohemul, försäkringen är inte billig. Den dricker runt litern/mil med den nya motorn och lådan. Servicen är dyr som fan på den och byggkvalitén är låg med tanke på att den kostar nästan 300k spänn. Det är en bil som kräver stort hjärta och stort tålamod. Om man ska köpa den så är detden nyaste som gäller, sex växlad låda är trevligt och man kan marscha 120 med motorn runt 2600 rpm. Den gamla td5 med fem växlar skrek som en stucken gris över 90. Har du råd, köp landcruiser eller G-wagen. Själlöst med funkgerar när det behövs.

 

/martin

ägare till en 110 CSW defender td5 -99 och

En defender 110 CSW -07

Link to comment
Share on other sites

Jag har ägt både land rover 108, range rover, pajero, lada niva, samt diverse ford/mazda, vw & isuzu pickupper, diverse subaru och fyrhjulsdrivna audi, så jag har en del vana i ämnet.

 

Vill du köra mycket i skogen (mer än bara grusvägar på vintern)? glöm då XC90, bmw x-modeller, hyundais samtliga modeller och alla liknande light-suvar. Det som gäller är bilar som Landcruiser, g-wagen, landrover/rangerover, nissan patrol eller kanske någon tålig pickup. Bra fyrhjulsdrift, lågväxel och MINST diffbroms i bakaxeln, annars är bilen 2-hjulsdriven så fort det blir lite halt oavsett fallet.

 

Behöver du dra släp(båtsläp, hästsläp osv) kan det fungera med en stor bil med stor motor, även om du inte har lågväxel, men det är att rekommendera.

 

Att köpa en landrover/rangerover eller lada niva kan jag inte rekommendera om du inte har mycket mek-vana och tycker det är charmigt när bilen inte startar.

 

Vill du ha en lagom bil som fungerar tillförlitligt och ändå är skapligt kompetent så kan jag absolut rekommendera Mitsubishi pajero. Mycket bra fördelningslådor och lågväxel, och det finns tom diffspärr bak monterad på vissa exemplar. Mycket trevlig bil! Släng på lite grövre däck och ut och lek!

 

Annars är jeep wrangler eller cherokee inte heller fel. vill du ha terrängkompetens så väljer du rubicon trail-varianten som brukar ha grövre däck, skydd undertill och diffspärr orginalmonterat.

Link to comment
Share on other sites

Annars är jeep wrangler eller cherokee inte heller fel. vill du ha terrängkompetens så väljer du rubicon trail-varianten som brukar ha grövre däck, skydd undertill och diffspärr orginalmonterat.

Är inte problemet att de har ungefär samma risiga byggkvalité som landrover - fast det yttrar sig annorlunda?

Kan tillägga att när jag hämtade min Deffe från bilhandlaren - sprojlans ny - så kunde man från passagerarsätet fram se asfalten hela vägen hem... Nu pratar vi passform på karossdelarna:)

Istället för bladmått så kör grabbarna i Solihull med formfranska och spillbitar av plywood.

/m

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har pysslat med 4x4 i ca 30 år och därför haft en hel del sådana också. Det där med att Pajero skulle vara något att hänga i granen skulle jag inte hålla med om, växel lådorna är skit, topparna på tidiga diesel är skit, ramen rostar som en gnu. Patrol: känsliga dieslar på tidigar modeller, rostar rätt så friskt i ramen, katastrofalt andra hands värde.

 

Mina 5 ören ligger nog på.

 

Jeep Cherokee XJ HO, billig inköp, gott om delar, gott om tillbehör.

 

Land Rover Discovery: Billig i inköp, gott om delar klarar flera uppgifter för familjen.

 

Landcruiser LJ70: outslitlig

 

Willys CJ5 81" hjulbas, bara för att den är vad den är.... :worthy:

 

BMW X-någonting, en spottloska i kalsongen. :uuh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...