Jump to content

Stadsskytte - Högvakt?


Recommended Posts

Går Livgardets Stadsskytteförband högvakten?

1. Finns inget stadsskytte på LG längre.

 

2. 6komp går högvakt. Kommer inte ihåg om det var jul eller nyår men nån av de helgerna är det iaf.

Link to comment
Share on other sites

inget stadsskytte på LG längre? vart fåru d ifrån

 

på  min inkallelse står de 6ekomp. (stadsskytte)

Hint: FB04.

 

För närmare beskrivning av hur det drabbar enskilda förband se FM:s hemsida och Soldf:s FB04-avd.

Hänger inte med... :D Var står det något om att stadsskytte inte finns kvar efter försvarsbeslutet? När jag mönstrade för en dryg vecka sedan och sa att jag gärna ville hamna på stadsskytte sa de inte något om det i alla fall...

 

FÖRKLARA FÖR EN ROOKIE!!! :(

Link to comment
Share on other sites

Stadsskyttebataljonerna läggs nu ned i och med FB04. Förmåga att strida i urbaniserad miljö ska samtliga marksstridsförband ha.

Det kommer sannolikt inte att innebära någon större förändring för er som ska till LG men kanske de som ska till andra marksstridsplattformar.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

bara så ni vet är det ingen förändring på LG för oss som rycker in i år iaf! jag fick höra desa rykten tidigare kom ja på o ringde LG o frågade ifall SSK skulle läggas ner och de sa att det itne sker några förändrignar i år... Gruppchefterna har ju redan ryckt in o gör KBS i januari så att det är inget att oroa sig för....de har bara ändrat lite hur får ni veta här

 

 

detta är skrivet af johanp som svarade på min fråga för ett tag sen om att ssk skulle läggas ner:

 

johanp (03/1 - 2005 - 213.114.167.182)

Organisationen för stadsskytte kommer att ändras, från att det som nu finns 6st Ssk bataljoner som ansvarar för varsitt område(alla dessa finns i sthlm(4st?), gbg eller mlö) dessa bataljoner hade även mycket kortare mobiliseringstid än andra svenska soldater(förutom HV). Nu ska det dock bli som så att Ssk ska ingå i en lätt snabbrörlig bataljon tillsammans med K3's luftburnabataljon och nåt annat stridsfordonsgäng(Patgb203?). Så Ssk kommer att fortsättas att utbildas på LG i Kungsängen men i händelse av krig så kommer de vara en del i det nya insatsförsvaret istället för det gamla områdesbundna invasionsförsvaret ala Hemvärnet.

 

var bara orolig när jag läste tråden om det rörde sig om nåt nytt...men det var samma gamla.... :P

Link to comment
Share on other sites

johanp (03/1 - 2005 - 213.114.167.182)

Organisationen för stadsskytte kommer att ändras, från att det som nu finns 6st Ssk bataljoner som ansvarar för varsitt område(alla dessa finns i sthlm(4st?), gbg eller mlö) dessa bataljoner hade även mycket kortare mobiliseringstid än andra svenska soldater(förutom HV). Nu ska det dock bli som så att Ssk ska ingå i en lätt snabbrörlig bataljon tillsammans med K3's luftburnabataljon och nåt annat stridsfordonsgäng(Patgb203?). Så Ssk kommer att fortsättas att utbildas på LG i Kungsängen men i händelse av krig så kommer de vara en del i det nya insatsförsvaret istället för det gamla områdesbundna invasionsförsvaret ala Hemvärnet.

 

var bara orolig när jag läste tråden om det rörde sig om nåt nytt...men det var samma gamla.... :P

Så utbildningen på stadsskytte vid LG kommer antagligen inte att ändras alls?

Link to comment
Share on other sites

Går Livgardets Stadsskytteförband högvakten?

1. Finns inget stadsskytte på LG längre.

 

2. 6komp går högvakt. Kommer inte ihåg om det var jul eller nyår men nån av de helgerna är det iaf.

Se så upprörda alla blir när du gör sådär... ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu blev det lite förvirrande... Om ssk-bataljonerna läggs ned, vad ska då skyttesoldaterna vid 6.kompaniet kalla sig? :huh: Men dom kommer väl att ha samma utbildning i framtiden som nu?

 

Asfaltjägare eller whatever, bara man får syssla med SiB så är jag nöjd... :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Vilket enligt tanken alla soldater ska "kunna" ,vissa kanske blir mer eller mindre bra på det, beroende på utbildningstiden som ges under GUSiB

Personligen har jag delade åsikter om idén med att ta bort ordet/förbandet "SSK-"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...