Jump to content
Sign in to follow this  
Hotel Charlie One

"Enskottsvapen"

Recommended Posts

http://www.mil.se/rustningskontroll/photo....96768&nid=27876

:baskerKav:

Nån som vet vad som menas? Jag tycker det ser ut som en helt vanlig bajonett och undrar vad nyttan kan vara med ett sådant enskottsvapen?? Jag tycker förklaringen låter lite krystad...

Edit: Förtydligande

Edited by Hotel Charlie One

Tjenis!

Läs längre ned i artiklen

Saxat från mil.se

"Att brigaden är ett elitförband med särskilda uppgifter framgick inte minst av att utrustningen omfattade ljuddämpare och en automatkarbinbajonett med inbyggt enskottsvapen."

Är det svar nog?

;)

Jovisst, men vad är själva nyttan av ett sådant vapen? Jag har svårt att se ett scenario där man skulle behöva använda den.

Det hade kanske klarnat något om man visste lite mer om kaliber och handhavande iofs.

På frågan hur denna funktion var tänkt att användas gjordes en intressant demonstration. Om motståndaren vid närstrid får övertaget, och vänder din bajonett mot dig, så har du en sista chans genom att avfyra det inbyggda vapnet mot honom!

Det är väl glasklart! :baskerFN: Underbara människor!

Edited by Knekt

Tja, de har alltid ett skott att avfyra även om de bytar magasin eller liknande, och blir överraskade.

Något som används i nödfall skulle jag tro.

+EDIT+

Läste inte tillräckligt noga. Doh.

Edited by Honken

Ja de har ju trots allt lite mer erfarenhet av strid än vi så har de utvecklat en sådan pryl så har den säkert tillkommit efter att det har visat sig ha en praktisk nytta... :baskerFN:

Ja de har ju trots allt lite mer erfarenhet av strid än vi så har de utvecklat en sådan pryl så har den säkert tillkommit efter att det har visat sig ha en praktisk nytta...  :baskerFN:

Ja den är säkert lika "nyttig" som en mag-pull!! :/:wub:

Edited by Bappelsinmannen

Däremot har jag aldrig förstått den ryska arméns förkärlek för blåvitrandiga undertröjor... :baskerFN:

OT/

När Tysken pangade i Stalingrad på 40-talet så behövdes det folk på den Ryska sidan. Då så tyckte man att sjömännen i stillahavsflottan var en bra resurs då dom inte direkt tillförde kriget något så man slängde på dom en infanteristuniform. Men dom behöll sina sjömanskjortor och detta är en traditon som lever kvar i det ryska marininfanteriet. slut OT

Ja de har ju trots allt lite mer erfarenhet av strid än vi så har de utvecklat en sådan pryl så har den säkert tillkommit efter att det har visat sig ha en praktisk nytta...  :baskerFN:

Ja den är säkert lika "nyttig" som en mag-pull!! :/:wub:

Med andra ord helt jäkla oumbärlig!

"Den som har flest onödiga prylar när han dör, vinner."

Räknas denna bajonett till den kategorin?

"Den som har flest onödiga prylar när han dör, vinner."

Räknas denna bajonett till den kategorin?

Jo nog är det så. :worthy::banana

Såvitt jag kan se, så är bajonetten en NRS-2 "Special Scout Knife". NRS-2 avfyrar en (1) SP-4, som är en "tyst" patron speciellt framtagen för den och pistolen PSS. PS-4 har en pistong inne i sig som driver en cylindrisk stålkula utrustad med ett roterande kopparband. Pistongens framåtriktade rörelse stoppas sedan mot en intern krage, och innesluter tack vare denna krutgaserna inne i patronen tills de långsamt och tyst släpps ut ur den. I PSS så leder detta till att man utan övrig ljuddämpare i princip enbart hör mantelrörelsen (från den icke-låsbara manteln). Det totala ljudet ligger då i klass med en luftpistol/luftgevär, och man har inte heller någon mynningsflamma.

Källa:

Update on Russian and Other Foreign Small Arms

Charlie Cutshaw

(Jag har dokumentet i PDF om någon vill ha det.)

Jag vet inte om jag skulle smacka iväg bajonetten om jag nu tvingades använda den. :P

Kan väl också tänkas att en soldat som visiteras i en stridszon får behålla baljan till sin bajonett (tänk-ta vapnet, dra bajonetten ur baljan och kasta i skogen, dra av stridsväst)

Med en sån balja kan man säkert göra en fräck SERE-start!!

Däremot har jag aldrig förstått den ryska arméns förkärlek för blåvitrandiga undertröjor...  :lol:

OT/

När Tysken pangade i Stalingrad på 40-talet så behövdes det folk på den Ryska sidan. Då så tyckte man att sjömännen i stillahavsflottan var en bra resurs då dom inte direkt tillförde kriget något så man slängde på dom en infanteristuniform. Men dom behöll sina sjömanskjortor och detta är en traditon som lever kvar i det ryska marininfanteriet. slut OT

OT/Här det inte att göra med marininfanteriet som var inblandade i ryska revolutionen 1917? /OT.

EDIT: Jag menade flottisterna.

Edited by Påsen

Jag tycker det säger mycket om ett land om militär personal inte har enhetlig uniform, som på bilden. För övrigt bär de alla den där randiga t-tröjan. Är det fallskärmsjägare eller Spetnaz som bär den?

Det där kan ju vara en öken och två skogsuniformer, UAV. På jobbet har vi just nu folk med gamla woodlands, nya MARPAT skogsuniformer och nya MARPAT ökenuniformer i samma rum. Vad säger det om oss? :)

Att vi inte slänger nåt i onödan!