Jump to content

FVÖ 05

Guest matte

Recommended Posts

Jovars - var i Graninge och ställde till allmänt förtret för A-styrkan :Malaj:

Aldrig haft så roligt på en övning, makalös kick att jobba sej uppför brantaste sidan av höjden i månsken och se dom frostiga skogarna breda ut sig under en.

Btw: BJE, jag fick tyvärr aldrig tillfälle att hälsa ;)

Jag var med i Jokkmokk med F21 o ställde till ett he***te för A-styrkan...

Gick även in o hjälpte till med en patrull under några dygn. För att avlasta lite på dom värnpliktiga.

Vi slog till hårt o snabbt mot alla kanter. Kunde knata rätt in i kompanistaben utan att någon märkte något. Ni skulle ha sätt befälens min när det knatar in två civila jägare o börjar svara i telefoner o munhuggas.

O så fick vi även skjuta på dom riktiga jägarna i från K4, Samt så fick vi skjuta på dom värnpligtiga på tisdagen.

Beväpning på C-styrkan: två Ak-5, tre Ak-4, En Ksp-90 o en Ksp-58...

Mmm vad det luktade kärlek i skogen tidigt på tisdag morgonen. 1000 skott med vardera kulspruta. Dom hade inte en chans ;)

Detta var den roligast övning ja har varit på. Med mycket slit o pangande.

Helt klart värt att åka på.

Någon på forumet som var med?

När den här bilden tas står jag precis utanför till höger. Det är nämligen min stab som generalen besöker. B)

Är det en bunt pizzakartonger som står bakom föredragande???

Är det en bunt pizzakartonger som står bakom föredragande???

Nej, det är två Delicatokartonger. En med chokladbollar och en med punschrullar. Man behöver mer än am och drivmedel för att kriga på ett ståndsmässigt sätt. Den med bäst hänvisningar vinner. B)

Jag var med i Jokkmokk med F21 o ställde till ett he***te för A-styrkan...

Gick även in o hjälpte till med en patrull under några dygn. För att avlasta lite på dom värnpliktiga.

Vi slog till hårt o snabbt mot alla kanter. Kunde knata rätt in i kompanistaben utan att någon märkte något. Ni skulle ha sätt befälens min när det knatar in två civila jägare o börjar svara i telefoner o munhuggas.

O så fick vi även skjuta på dom riktiga jägarna i från K4, Samt så fick vi skjuta på dom värnpligtiga på tisdagen.

Beväpning på C-styrkan: två Ak-5, tre Ak-4, En Ksp-90 o en Ksp-58...

Mmm vad det luktade kärlek i skogen tidigt på tisdag morgonen. 1000 skott med vardera kulspruta. Dom hade inte en chans ;)

Detta var den roligast övning ja har varit på. Med mycket slit o pangande.

Helt klart värt att åka på.

Sen att C-styrkan lyckades bekämpa en egen FBS-patrull när ni ingick i en av plutonerna är väl en helt annan historia, samt att ni vid två tillfällen lyckades bli identifierade som fiender p g a eran exotiska utstyrsel...Or so the story goes... ;) Så det var nog ett helvete för A-styrkan både när ni var med och emot...

/12345

Edited by 12345

Sen att C-styrkan lyckades bekämpa en egen FBS-patrull när ni ingick i en av plutonerna är väl en helt annan historia, samt att ni vid två tillfällen lyckades bli identifierade som fiender p g a eran exotiska utstyrsel...Or so the story goes... ;) Så det var nog ett helvete för A-styrkan både när ni var med och emot...

/12345

Dock så hör det till att gruppen som vi bekämpade inte stannade där dom skulle stanna. Utan fortsätter att rycka framåt i fiende terrängen. Så vad händer när man ligger o skjuter på Jägarna när dom helt plötsligt får förstärkning jo man bekämpar förstärkningen också O är man så dum så man vet att det är deras egna som skjuter o man forsätter att skjuta o springa så förtjänar man att dö!

Det hade varit en annan sak om man hade stannat där man skulle eller om man hade legat stilla när man är beskjuten. Men inte då. Fel på fel på fel

Sedan att folk inte uppmärksammade att vi var egna i våran exotiska klädsel, som passar för det ända målet som vi var kamoflerade för, det är deras problem.

Hade vi dock varit Jägare så hade vi troligen bekämpat båda A-styrkan vid dom båda tillfällerna.

Nog sagt det var en miss (kanske tre) av er o inte av oss.

MvH Trident

Fan toord - fick du också höra det? ;)

(undertecknad blev tagen av MARKUS-pluton i byggnad iförd booniehatt och snigel-väst)

Kan ju efter övningen reflektera lite och konstatera att:

1. Livet i grönt är underbart - även när fötter är blöta och vädret inte kan bestämma sig.

2. Om man vet lite i detalj hur värnpliktiga flygbassäksoldater arbetar kan man jävlas en del (gäller nog många förband iofs).

3. 13 stycken ksp90b med 1200+ bulor till varje blir ett långt, monotont, "orgasmiskt" och underbart roligt eldöppnande och understöd.

4. Åldersnojjan känns lite lustig när man 21 år gammal kan prata med beväringar och påpeka att "sådant där hade vi minsann inte på min tid" med glimten i ögat ,O

5. Nämnde jag att jag hade vansinnigt roligt?!

/12345

Dock så hör det till att gruppen som vi bekämpade inte stannade där dom skulle stanna. Utan fortsätter att rycka framåt i fiende terrängen. Så vad händer när man ligger o skjuter på Jägarna när dom helt plötsligt får förstärkning jo man bekämpar förstärkningen också O är man så dum så man vet att det är deras egna som skjuter o man forsätter att skjuta o springa så förtjänar man att dö!

Det hade varit en annan sak om man hade stannat där man skulle eller om man hade legat stilla när man är beskjuten. Men inte då. Fel på fel på fel

Sedan att folk inte uppmärksammade att vi var egna i våran exotiska klädsel, som passar för det ända målet som vi var kamoflerade för, det är deras problem.

Hade vi dock varit Jägare så hade vi troligen bekämpat båda A-styrkan vid dom båda tillfällerna.

Nog sagt det var en miss (kanske tre) av er o inte av oss.

MvH Trident

Sen att ni kunde blivit dömda för mord, dråp eller i bästa fall vållande till annans död är en helt annan sak...Fred var ett faktum, skyddslagen gällde, identifiering av mål, även hastigt uppkomna, måste genomföras!! Att tänka på i framtiden...

I min värld är det bättre att hålla sig till reglementerad klädsel istället för att 250 pers på kompaniet själva ska lista ut vad ni bär för något...Kanske dags att börja bli lite lagspelare!

/12345

Sen att ni kunde blivit dömda för mord, dråp eller i bästa fall vållande till annans död är en helt annan sak...Fred var ett faktum, skyddslagen gällde, identifiering av mål, även hastigt uppkomna, måste genomföras!! Att tänka på i framtiden...

I  min värld är det bättre att hålla sig till reglementerad klädsel istället för att 250 pers på kompaniet själva ska lista ut vad ni bär för något...Kanske dags att börja bli lite lagspelare!

/12345

Dömda för dråp? var du på plats ens 12345?

Scenario:

Våran patrull och eran fjärde(?) patrull hörde ljud kom vi fram till via radion att det var FI som rörde sig i terrängen vi avaktar tillsammans med eran grupp i bedömt 2 timmar med radio kontakt mellan varan och kommer fram till att ni ska göra en omfattning från höger ifall det börjar smälla och stanna vid bäcken.

Tänk er ett kryss våran grupp ligger i nedre vänstra hörnet och den andra gruppen höger nedre högra hörnet. den vågräta linjen i krysset är en väg

och det lodräta en bäck

Vi hör skidor som kommer närmare gör oss beredda att röra oss från vårat skydd för att verka.. då hör vi HALT sen skott från andra sidan vägen sen hör vi när andra gruppen börjar skjuta snabbt upp ur diket skjuter mot mynnigsflammor på andra sidan vägen forsätter bekämpa avaktar lite ser mer folk röra sig i terrängen

eftersom gruppen bredvid oss skulle stanna vid bäcken så måste det vara FI så vi fortsätter att bekämpa klart man fortsätter bekämpa när man ser folk röra sig i terrängen.

Då börjar blågul att dyka upp och säga att vi har bekämpat eran grupp som fortsatte framåt i terrängen där det nyss fanns FI utan att har meddelat oss på Radion (fick veta senare att dom försökte kontakta oss men fortsatte framåt iaf)

Och skjuter nån mot en bedömer jag iaf det som fientligt så egen grupp som kommer i området där det fanns FI som sköt mot oss för mindre än 1 min MÅSTE säga till på radion annars blir dom bekämpade så enkelt är det

Angående av våran "exotiska" klädsel så bestog den av snöbyxor och fältjacka

samt att 2 av 5 bar bonniehat

Förövrigt så var det en gode skoj övning alltid lika skoj att agera A och B styrka

Blågul: Sorry för halv OT men var tvungen att få ut mig det

12345: Svara här eller via PM ifall du har några frågor...

Edited by toord

13 stycken ksp90b med 1200+ bulor till varje blir ett långt, monotont, "orgasmiskt" och underbart roligt eldöppnande och understöd.

Toll: Understödsomgången utgjordes av 15 st sprutor.

Sluta nu svamla så mycket, omfattning höger! Slut och godnatt. ;)

Toord/Trident: Hey, ta inte det jag skrev som hård kritik, jag ska vara helt ärlig och säg att jag inte kan utesluta att jag hade reagerat på samma sätt, men faktum är fortfarande; Fred råder, Skyddslagen gäller! Jag tvivlar stark på att "...det måste vara fi..." hade hjälpt i rätten i den situationen.

Angående av våran "exotiska" klädsel så bestog den av snöbyxor och fältjacka

samt att 2 av 5 bar bonniehat

Och ändå blev ni (och ingen annan) inrapporterade som fiender vid två separata tillfällen av grupper ur helt olika plutoner.

Edited by 12345

Och ändå blev ni (och ingen annan) inrapporterade som fiender vid två separata tillfällen av grupper ur helt olika plutoner.

låter för mig som kasst samband.

Ingen grupp/pluton ska väl lalla runt på egen hand där ingen vet var dom är eftersom risken för "friendly fire" då kan vara rätt hög.

Men samtidigt så ska man väl samtidigt ha så pass mycket koll så man vet vilka som rör sig ute i skogen så man slipper bekämpa sina egna.

Vakna upp och lukta på kaffet alla i ditt lag kommer inte se likadana ut och dom som inte är i ditt lag kommer se ut som dig.

Se till att ha koll innan och inte efter...

låter för mig som kasst samband.

Ingen grupp/pluton ska väl lalla runt på egen hand där ingen vet var dom är eftersom risken för "friendly fire" då kan vara rätt hög.

Men samtidigt så ska man väl samtidigt ha så pass mycket koll så man vet vilka som rör sig ute i skogen så man slipper bekämpa sina egna.

Vakna upp och lukta på kaffet alla i ditt lag kommer inte se likadana ut och dom som inte är i ditt lag kommer se ut som dig.

Se till att ha koll innan och inte efter...

Tja, för det första kom rapporterna från personer som rörde sig på väg, när dessa personerna var på eller i direkt anslutning till vägen. Sen är det lite svårt för 250 personer (med dussinet ingående olika funktioner) att hålla reda på var alla är på en flygbas vid ett givet tillfälle, samband eller inte.

Trots detta var det bara en grupp som identifierades som fiender...och dessutom vid två olika tillfällen. Båda tillfällena var på nära håll och ett av dem i fullt dagsljus. Om det inte beror på utseende så var det i så fall uppträdande, vilket vet jag inte.

Nåväl, nogtjatat om detta från min sida i alla fall!

Edited by 12345

13 stycken ksp90b med 1200+ bulor till varje blir ett långt, monotont, "orgasmiskt" och underbart roligt eldöppnande och understöd.

Toll: Understödsomgången utgjordes av 15 st sprutor.

Sluta nu svamla så mycket, omfattning höger! Slut och godnatt. ;)

Va - lever du rövare här också? ;)

Det var femton alltså, tackar så mycket, då fick jag lite klarhet i det i alla fall, och sen vet vi ju båda två vad som händer vid omfattning höger 0:)

Mjo BJE, jag har skyddat din stab... Vet dock ej om jag har träffat dig personligen, tror det, men kan inte säga säkert. Förens jag sett en bild av dig, eller liknande, typ snackat med de personer som delade stab med dig... ;)

Har dock goda minnen från FVÖ 05...

Med från vår sida ett par sköna citat från KSP 58 i ett underbart crescendo blandat med dess like, KSP 90 underbart komponerat i en orkester med inslag av AK 5 då de uppträdde i en SSL. Och med ett samtidigt eldöppnande av tre ptrl samtidigt, kan man bli mer... Ja... Mysig...?

• 2 weeks later...
Guest Sgt. Attack

Var med i jokkmokk och nu när jag läste det här så har jag en liten kommentar till 12345:s inlägg om att fred rådde och att vi skulle ha blivit dömda för mord, dråp eller vållande till annans död.

Om det skjuts hejvilt omkring dig tänker du då ställa dig upp och gapa att det är fan fred och att det gäller att se sig för? Instruktionerna var solklara vid sammanstöt går inte AL4 över bäcken, vilket dom ändå gjorde.

Har det väl en gång börjat skjutas så associerar inte jag det till fred då är det andra regler som gäller men även skyddslagen säger att du får skjuta om vapenhot förekommer.

Instruktionerna var solklara vid sammanstöt går inte AL4 över bäcken, vilket dom ändå gjorde.

Problemet låg väl i att båda grupperna låg på samma sida bäcken, så AL4 korsade den aldrig då de redan var söder om den :lol:

Sen att de som sköt ut AL4 avlossade 1600bulor mot en ensam skadad jägare med LK100 och vita blixten på väg mot vår sjukstuga är ju rätt komiskt i sig.

Dock låg jägarna 200-300m längre in och blev mäkta förvånade när det brakade lös!

8pinnar muck!

Undertecknad var på samma front som Toll (dock utan att göra några omfattningar höger)  ;) .

Trevligt att höra - men om herr Tivaljör är den jag tror att det är skall tydligen terrängframkomligheten stött på patrull i form av buske/gran eller dylikt :P ;)

I övrigt lägger jag här till ett citat:

"High Chapparall frågas - kom?" - PtrlC L vill ha klat för sig under vilka förutsättningar vi bedriver vht mot fi B) :lol:

Edited by Toll