Jump to content

Spårhundar?

Guest Lt. payne

Recommended Posts

Tja, jag vet inte.

Verkar vara omständigt att

(1) Hitta en igelkott

(2) Slå den medvetslös

(3) Hitta svamp helst ätlig

(4) Sticka taggar i och pinka på svampen

Förslag: skjut hunden?

Jag vet inte, men jag har en kollega som är

en fena på hundpatruller odyl. Ska höra med honom.

Jag återkommer.

:cool:

En sak stämmer och det är at det är värdelöst att springa i en bäckfåra. En allt för vanlig, men felaktig, uppfattning är att man på något sätt kan hålla sig doftlös bara man springer i lite vatten... Redan nu borde ni ju märka vad jag menar.

Det hela kommer av att man sett någon indian i en gammal västernfilm där denne för att, ungå upptäckt, kutar i bäcken istället för på land, för att på så sätt inte lämna några fotavtryck, till de stygga cowboysarna.  

En hund är ingen cowboy. En hund uppskattar mycket att du just har sprungit i en markfördjupning, där luften ligger kvar länge och med den din doft. Dessutom är det inte så svårt att gissa i vilken riktning du sprungit åt.

Jepp nu har jag visat sidan för en "hundkunnig".

Det är tydligen störtdj***a omöjligt att finta

bort en jycke som fått nos ordentligt på dig, men

det kan gå att lura den fyrbenta i ett försåt t.e.x

tråd-mina/Hgr. Det vet hundförare så dom försöker tydligen att

hålla koll på sådant rackartyg.

Men det han sade var kort och gott: Knäpp jycken, på distans om det går.

snipersmilie.gif

Som jag har fått lära mig är de trick man tar till för att undkomma spårning trick för att lura hundföraren snarare än hunden. Genom att man genomför diverse konstiga manövrar kan man få hundföraren att tvivla på vovven att verkligen har koll på läget. Hunden har koll på läget men husse drar i kopplet och tvivlar.

Guest super Matrosen

Läste någonstanns att man definitivt inte ska springa i vatten..detta gör att doften sprids en lång stäcka och att hunden lättare får upp vittringen...vet inte om detta stämmer dock.

En sak man ska tänka på när man ska ge sig ut i skogen och inte vill bli hittad av hundar är att man inte röker dagen innan eller dricker sprit.. detta uppfattas mycket lätt av hundar. Läste att rök från cigg kan uppfattas på ca 1 km avstånd av en jycke...så ni fattar själva hur bra dom kan sniffa.

Jag har övat en hel del med hundar förr. Kvaliteten på hundarna varierar lite, men att löpa runt i cirklar, göra harhopp eller springa i bäckar, skvätta urin eller göra metkrokar fungerar dåligt. Dels tar det tid och ofta misslyckas taktiken. Trots att man tror sig ha vinden med sig kommer hunden allt för oftast upp där du minst anar det. Jag har 2 tips:

1. Spring

2. Konfrontera ekipaget

Alun i pulverform fräter sönder nosen på hunden. Svårt att öva med dock och fungerar endast i torr mark.

"Proffesionella" soldater har lite bättre förutsättningar med gas och trådminor. Enligt uppgift använder amerikanska prickskyttar i DF den gamla klassiska multipelminan med automatutkastande trådar. Nu i en vidareutvecklad handgranatsform. Säkerligen effektivt om dom blir förföljda.

Casca

Guest super Matrosen

En sak som skulle kunna fungerar som fördröjning för hunden är väl att typ ta av sig kallingarna.(doftar mycket) och slänga dom någonstanns..sedan springa åt ett helt annat håll.

En sak som skulle kunna fungerar som fördröjning för hunden är väl att typ ta av sig kallingarna.(doftar mycket) och slänga dom någonstanns..sedan springa åt ett helt annat håll.

Det trodde jag med förr. Nu använde vi inte kalsonger dock, men andra persedlar. Ett annat exempel är att vi pissade på granruskor och kastade omkring.

Detta ökar bara hundens aktivitet och en bra hundförare läser hunden.

Hundföraren lever hela tiden i tvivlet om hunden verkligen är på rätt spår. Att hitta en persedel eller en nedpissad ruska kan får vilken hundförare som helst till byxutlösning.

Casca

jag har liten om ej tillräcklig kunskap om sökhundar.

har vid några tillfällen agerat spårläggare åt en nu avliden sökhund (RIP) jag använde vid ett tillfälle alla möjliga trix för att förvilla hunden.

började med att springa ca 500m för att sedan följa diverse djurstigar röra vid djurspillning vända tillbacka i samma spår, korsa en mosse fortsätta genom tät nyplanterad granskog, följa en bäck, göra en cirkel på ca 1km korsa mitt gamla spår i granplantaget och sedan gömma mig under en massa kullfallna granar. tog ca 90 min innan hunden hittade mig. fick reda på att enda stället hunden blivit fundersam var när jag korsade mossen och hoppade över en bäck.

så det är nästa omöjligt att finta bort en hund om hundföraren har 100% förtroende för hunden och litar på att den vet vad den gör.

Nånting som man iaf kan tjäna lite tid på är att tänka på vindriktningen. Det tar ju lite längre tid för att dina "doft partiklar" lägger sig på marken, som sedan hunden lätt kan följa. Vet man om att man har en nosande jycke bakom sig så är nog det bästa att försöka förflytta sig i medvind.

Alun i pulverform fräter sönder nosen på hunden. Svårt att öva med dock och fungerar endast i torr mark.

Kan man få en mer utredande förklaring ??

//okunnig :shaun ;)

mitt mål var helt enkelt att förflytta mig så långt som möjligt så fort som möjligt och så trixit som möjligt.

kan tillägga att hundföraren "satt fast" i ett ca 10m långt koppel en sk spårlina det var en anledning till att ta vägen genom granplanteringen. sedan runda en massa träd så att hundföraren tappade orienteringen och tålamodet. tyvärr funkade det inte.

Guest super Matrosen

Slutsats av detta....har du en hund efter dig så försök ta dig fram så snabbt som möjligt annars är du körd ;)

Tänke på det jag läst i böcker om SAS i england..dom har ju som en typ sista övning något som heter escape and evasion där som släpps med ett viss försprång och sedan har ett gäng med hundar och hundförare efter sig.. Lite svårt att undkomma..i princip omöjligt..handlar bara om hur snabbt man åker fast hehe

håller med super matrosen. enda man egentligen kan göra är att ta sig fram snabbt, försvåra för hundföraren (hunden är nästan omöjligt) och hoppas att det inte är en rutinerad hundförare som jagar en.

en bra hundförare litar nämligen på sin hund i vått och torrt för han VET att hans hund vet vad den gör. en sämre hundförare börjar tvivla efter en stund utan resultat.

det är således lättare att lura hundföraren än hunden.

gör helt enkelt som du gör när du försöker undkomma en människa utan hund, då är det lättare att få resultat.

kort och gott, lämmna inga spår efter dig. ett försåt är ett tecken på att hunde är på rätt spår. inga tecken på flera timmar får hundföraren att tvivla.

källan till denna kunskap har jag faktiskt från scouterna hur konstigt det än kan låta. vill ni veta mer om hur jag lärde mig så säg bara till.

Hade äran att tjänstgöra med en mycket erfaren numera pensionerad hund. Då den fick spårtapp alt blev osäker på var spåret gick gjorde den SJÄLV på eget initativ ett rutsök och hittade spåret igen. Gammal, men klok som få.

Som sagts ovan, skall man undvika hundar, spring snabbt i bräskig tg.

Alternativt kan man göra som FJS gjorde för några år sen, byta till gympadojjor och springa på asfalterad väg. Lukten sitter i sämre på hårda ytor. Sen återstår frågan om man hade gjort så i ett skarpt läge bakom fiendens linjer.

Guest Lord Good

"The dogs are trained to win and they enjoy the game. You need to break their faith in their handler and the handlers trust in the dog. Make the game less fun fo them."

Det här stämmer helt enligt min mening och jag tycker att tipsen verkar vettiga, de flesta ialla fall. Oddsen är helt klart emot en om man har hundar efter sig. Ju fortare man kan springa desto längre tid klarar man sig.

Fågel Fenix: Lite onödigt att förstöra vår främsta sensor (en tjänstehund I/II kostar ~250kkr att utbilda) för att vinna någon timme innan du åker dit - när den första hundens nos är förstörd tar nästa patrull med ny hund och skarpladdade vapen över.... ;-(

Glöm alla förvirrande åtgärder. Det tar bara längre tid och sänker stridsvärdet på gruppen; dvs hunden börjar förfölja på vind istället för spår och går runt hela ert virrvarr, eller går bara på ena sidan av bäckfåran Det du kan och skall göra är att variera tempo och lura med riktning. Problemet är ofta inte den förföljande gruppen utan de som gör olika typer av avskärande manövrar. Det du kan göra är att försöka lura de som gör de avskärande manövrarna att gruppera på fel plats. Den förföljande gruppen rör sig förmodligen inte så fort och rapporterar in riktning kontinuerligt.

Åtgärd mot förföljande grupp är mineldöverfall och prickskyttepar kvarlämnat i spåret.

Med en väl antihundtjänstutbildad, rutinerad och samövad mindre grupp går det att förvirra såväl hundar som hundförare. Det kräver dock åtskilligt med utbildning, övning och rutin. Man kan även använda vissa enkla hjälpmedel och knep. Ett rejält försprång är dock av väsentlig fördel.

Annars går det alltid att slå ut eftersökspatrullen med rätt taktik. Nackdelen är att man då röjer sin position.

Vindriktningen är alltid avgörande för vidtagande av antihundåtgärder.

Att lämna identifierbara föremål efter sig anser jag liksom många andra på detta forum vara ett dåligt tips.

Med en väl antihundtjänstutbildad, rutinerad och samövad mindre grupp går det att förvirra såväl hundar som hundförare. Det kräver dock åtskilligt med utbildning, övning och rutin. Man kan även använda vissa enkla hjälpmedel och knep. Ett rejält försprång är dock av väsentlig fördel.

Annars går det alltid att slå ut eftersökspatrullen med rätt taktik. Nackdelen är att man då röjer sin position.

Vindriktningen är alltid avgörande för vidtagande av antihundåtgärder.

Att lämna identifierbara föremål efter sig anser jag liksom många andra på detta forum vara ett dåligt tips.

Vad skulle du använda för att förvirra en hundpatrull?

Lifta eller ta bussen :D

Annars kanske det skulle kunna vara möjligt att man dränker in något man svettats i med kloroform så hunden somnar. Lite långsökt. Men jag vette fan, det är ju nästan omöjligt att lura en hund.

och så måste jag dra några anekdoter om några hundar som ligger mig varmt om hjärtat.

Som en kompis tax jag brukade busa med. Den brukade jaga mig runt huset och det tyckte hon var skitkul. Jag sprang lättare runt för hunden sladdade omkring som en racerbil i det våta gräset. Efter några varv så var hon inte längre mig i hasorna utan kom springade i motsatt håll och flög på mig. "Slickattack" mot ansiktet.

En annan hund de hade kunde öppna dörrar med tassen. Självlärd på något sätt. Men en gång blev vi riktigt förvånade, vi kunde svära på att vi hade LÅST ytterdörren men hunden kom ut ändå. Smart hund.

Att mimesis:

Då detta forum kan läsas av personer som kan komma att jagas av polisens hundpatruller och definitivt inte skall ha några tips i antihundtjänst kommer här ett antal begrepp i slumpvis ordning:

parallellförflyttning, virrvarr, byte av vissa utrustningsdetaljer, metkrok, terrängval, avhopp, lösa föremål, färdmedel, spetsvinklar (och några till).

För förtydligande och eventuell utbildning - kontakta ansvarigt befäl.

De flesta av dessa metoder kräver lång förberedelse-/genomförandetid och är fullständigt verkningslösa om de inte genomförts grundligt och korrekt. Inte många av av dem fungerar hundraprocentigt (eller ens tjugoprocentigt), men en kombination kan med lite tur få patrullen (oftast i form av hundföraren - inte hunden) att tappa spåret.

Är hunden så nära att den börjar mer eller mindre driva dig sitter du med skägget i brevlådan.

Till er som eventuellt läser detta i syfte att försöka undkomma polisens hundpatruller ger jag tipset att försöka med igelkotten i startinlägget.

Fågel Fenix: Lite onödigt att förstöra vår främsta sensor (en tjänstehund I/II kostar ~250kkr att utbilda) för att vinna någon timme innan du åker dit - när den första hundens nos är förstörd tar nästa patrull med ny hund och skarpladdade vapen över.... ;-(

Ja, nu var det ju inte av "jag-skall-komma-undan-polisens-hundar" intresse som jag undrade :P

Bara undrade lite..  men tack ändå :thumbs:

En fråga.

Varför utbildas ?bara? hundar av rasen Schäfer (?) till spårhundar  ?

Eller heter det kanske något annat ???

Är de bäst lämpade, bättre luktsinne än andra hundar?

Billigare?, kanske pga förekomst?

Fram med hundkunskaperna :D

vet inte om mitt svar e sanningsenligt, men det är iallafall en teori.

schäfrar var en av de första raserna som användes av militära enheter efter Vk2 (naturligtvis förekom hundar i det militära före Vk2), dessutom är schäfrar idag en av världens mest populära hundraser, schäfrar är av någon anlednig ovanligare inom militärmakten i USA (kanske pga namnet (german shepherd)). at de skulle vara bättre på att spåra eller ej låter jag vara osagt, att de är vanligast däremot råder det inga tvivel om.

har en annan teori också. det kan bero på att rasen anses vara en av de mest lättlärda och mest orädda som gör att många väljer schäfrar som skydds och vakt (även sök) hundar.

det är inte så jävla kul att få en 50+Kg shäferhanne after sig mett uppspärrade käftar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...