Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja, här sitter man nymuckad i civila mörkret.

Har sökt till KS 13 och undrar lite hur GSU´n är?

Tacksam för svar / FU Engberg :camo:

Posted

Här står det en del.

Om du har genomfört värnplikten så behöver du inte genomföra GSU US, den är till för folk utan grundläggande soldatutbildning som söker till utlandsstyrkan. Exempelvis Postpersonal och sjuksyrror osv.

Posted

Det är lätt att blanda ihop begrepp...

Även om tråden heter "GSU US" så kanske det är den "vanliga" utb i Sverige som Engberg menar? Han/hon muckade ju som Närskydds GB Tsplut Stabskomp (enligt profil) och har då redan gjort sin GSU.

I denna tråd står det en hel del om utlandstjänst.

Annars, om du blir antagen:

Vapentjänst, NBC, samband, befattningsutb (GB, kspskytt, fordonsförare etc.), sjukvård, fälttest, orientering, strid, missionsinriktad utb...

I vilket fall som helst så är en ansökan till HV nästa steg efter MUCK :lol:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Posted

Hej!

Jag gjorde GSU US för några veckor sedan så jag vet vad den innehöll. Eftersom vi som gör GSU inte har någon militär utbildning (de flesta av oss) så är den framförallt inriktad på vapenutbildning.

Jag var med i första kullen som gjorde 4 veckors GSU (tidigare var det 3 veckor) på Livgardet i Kungsängen. Vi fick lära oss exercis (marschera i takt och lära sig militära kommandon), bädda sängen, putsa kängor, städa logement samt plutonens gemensamma utrymmen. Vi fick också lära oss vapenhantering (olika sätta att bära vapnet), vapenvård, sjukvård, täthetsprov på skyddsmask :=o , släcka docka som brinner med filt, släcka en brand med pulversäckare, minutbildning, skjuta ak5:a, hur man skjuter pistol (Glock) i teorin (ej praktiskt det kommer senare i befattningsutbildningen för dem som ska ha en sådan tjänst i Utlandsstyrkan att behovet finns), springa fälttest 4 gånger (en gång per vecka då man succesivt bygger på med utrustning för att vänja kroppen) och slutligen en tre dagars övning i fält där vi krigade mot varandra :sniper: med träplugg, sov i tält 12, satt vaktpost, byggde värn och marscherade hem till Livgadet igen. På vägen hem var det eldningskontroll, sjukvårdskontroll (en ordentlig bilkrock med många allvarligt skadade), vapenkontroll då man skulle ta isär och sätta ihop ak5:an på tid samt skjutning på tid och ett fälttest där hela gruppens tid räknades (hjälpa och heja på varandra :clap: ).

Jag har säkert glömt någon viktig detalj men jag hade väldigt kul med min GSU-grupp och även om det var jobbigt emellanåt och vi ibland inte fick sova så ser man med glädje tillbaka på dessa 4 veckor :) .

Hälsningar från Ell2 som just nu är på camp Victoria och rekar :camo: .

• 3 years later...
Posted

Hej!

Jag genomgår GSU-US under veckorna 47-50. Just nu har jag kommit hem efter den första veckan. Jag läste ditt inlägg och har några frågor (vem som helst som kan svara för säkert får svara).

Eldningskontroll, vad gör man där? Släcka eld på olika sätt?

Sjukvårdskontroll? Använda sig av kunskaperna man fick på utblidningen? Typ, bedöma läget (fara och dyl.), säkra platsen (minor, fiender - kanske platcera ut soldater kring området), anropa "basen" (plats och situation), påbörja hjälp (HLR, bandage och annat). Är det så? Hur gjorde ni?

Vi sprang 2 ggr denna vecka, i onsdags drog jag 5,5 km och idag innan vi åkte hem sprang min grupp 4 km. Dock, springer vi i de "vackra" blåa träningskläder. Men däremot, så har vi vapentjänst i skyddsväst, stridsväst, hjälm och hörselkåpor (skjutställningar i kombination med ladda/patron ur).

Kan man kugga på GSU-US? För jag har för mig att de sa att vi skulle gå patrull(?) i 8km och hamna i olika "situationer" och instruktörerna (Löjtnanterna) skulle sätta betyg på oss under varje moment.

Vi hade test i vapensäkerhet där 8 st. fick göra om samma test (samma frågor). Ingen kuggade där. Man får intryck att ingen kan kugga på GSU-US om det är på detta vis.

Just nu är man lite orolig, sådär efter första veckan. Vill gärna vara informerad om vad som händer framöver.

Hur långt springer man på fälttestet? Vilken tid har man på sig och hur fort måste man springa? Har svårt att tro att det handlar om lätt jogging...

Och att hjälpas åt i gruppen kan sabba individuell tid, men däremot stärka sammanhållningen inom gruppen. Hoppas de som betygsätter tar hänsyn till detta.

Kommer ni på fler saker som är i instruktörernas ögon viktiga att göra vid bedömningen så skriv gärna. På varje lektion är jag noga med att skriva ner detaljer och div. tips instruktörerna ger.

//Foreigner

Posted
Hej!

Jag genomgår GSU-US under veckorna 47-50. Just nu har jag kommit hem efter den första veckan. Jag läste ditt inlägg och har några frågor (vem som helst som kan svara för säkert får svara).

Eldningskontroll, vad gör man där? Släcka eld på olika sätt?

Sjukvårdskontroll? Använda sig av kunskaperna man fick på utblidningen? Typ, bedöma läget (fara och dyl.), säkra platsen (minor, fiender - kanske platcera ut soldater kring området), anropa "basen" (plats och situation), påbörja hjälp (HLR, bandage och annat). Är det så? Hur gjorde ni?

Vi sprang 2 ggr denna vecka, i onsdags drog jag 5,5 km och idag innan vi åkte hem sprang min grupp 4 km. Dock, springer vi i de "vackra" blåa träningskläder. Men däremot, så har vi vapentjänst i skyddsväst, stridsväst, hjälm och hörselkåpor (skjutställningar i kombination med ladda/patron ur).

Kan man kugga på GSU-US? För jag har för mig att de sa att vi skulle gå patrull(?) i 8km och hamna i olika "situationer" och instruktörerna (Löjtnanterna) skulle sätta betyg på oss under varje moment.

Vi hade test i vapensäkerhet där 8 st. fick göra om samma test (samma frågor). Ingen kuggade där. Man får intryck att ingen kan kugga på GSU-US om det är på detta vis.

Just nu är man lite orolig, sådär efter första veckan. Vill gärna vara informerad om vad som händer framöver.

Hur långt springer man på fälttestet? Vilken tid har man på sig och hur fort måste man springa? Har svårt att tro att det handlar om lätt jogging...

Och att hjälpas åt i gruppen kan sabba individuell tid, men däremot stärka sammanhållningen inom gruppen. Hoppas de som betygsätter tar hänsyn till detta.

Kommer ni på fler saker som är i instruktörernas ögon viktiga att göra vid bedömningen så skriv gärna. På varje lektion är jag noga med att skriva ner detaljer och div. tips instruktörerna ger.

//Foreigner

Jag skulle inte förvänta mig svar på en 3,5 år gammal tråd :)

Men som du sa så fick ju vem som helst svara. Och generellt kan jag säga att du kommer få veta allt du behöver veta på plats. Inga extrema förkunskaper krävs för att lyckas. Som vi säger i branschen, sitt ned i båten o vänta så ska du nog att du får veta det du behöver inom sinom tid :dribble:

Syftet med GSU-US är inte att kugga kassa människor utan att hjälpa alla att klara av utbildningen.

• 4 weeks later...
Posted

Men alltså, hur räknar dom i fälttestet som? är det gruppens tid eller individens tid som räknas och om man inte klara tiden till 100% blir man utslängd då?

Hur går fälttestet till som i utlandsstyrkans utb? är det som lumpen 3km på typ 18 min med full stridsutr?

Mvh Fu Olsson ;-)

Posted
Men alltså, hur räknar dom i fälttestet som? är det gruppens tid eller individens tid som räknas och om man inte klara tiden till 100% blir man utslängd då?

Hur går fälttestet till som i utlandsstyrkans utb? är det som lumpen 3km på typ 18 min med full stridsutr?

Mvh Fu Olsson :surprise:

Fälttestet är induviduellt även om det kan springas i grupp (för gruppsammanhållning etc).

Fälttestet i US varierar, på KS16 sprang trossdelarna "det gamla" (1 km under 6 min) och det som ska bäras är: motorovrall, kängor, hjälm, skyddsvästen (utan plattorna) stridsvästen med 2 tomma magasin och 1 liter vatten, vapen (utan vapenrem).

Skyttedelen spran ""det nya" fälttestet (2 km under 12.30? min) med samma utrustning.

Detta är dock högst varierande då jag tror beslutet togs av chefen på plats.

Posted

Mvh Fu Olsson :)

Fälttestet är induviduellt även om det kan springas i grupp (för gruppsammanhållning etc).

Fälttestet i US varierar, på KS16 sprang trossdelarna "det gamla" (1 km under 6 min) och det som ska bäras är: motorovrall, kängor, hjälm, skyddsvästen (utan plattorna) stridsvästen med 2 tomma magasin och 1 liter vatten, vapen (utan vapenrem).

Skyttedelen spran ""det nya" fälttestet (2 km under 12.30? min) med samma utrustning.

Okey men om vi säger så här.

Jag är Vakt/Eskort soldat, Då kommer inte jag behöva springa nått Jägar/Spanar test precis. fast dock ska inte det spela någon större roll eftersom att grundkraven är den samma men kul att veta ändå.

Tack för svaret! 0:)

Posted (edited)

Jag är Vakt/Eskort soldat, Då kommer inte jag behöva springa nått Jägar/Spanar test precis. fast dock ska inte det spela någon större roll eftersom att grundkraven är den samma men kul att veta ändå.

Vill bara klargöra att det var så det var DEN missionen, om dina chefer säger något annat kan du inte hänvisa till mig på soldf :D. Jag har dock aldrig varit med om att fälttestet är längre än 2 km, dock har jag aldrig varit på jägeri motsv heller...

Edited by alfie
Posted

En fråga: vart ska du åka och i vilken befattning?

Posted (edited)

Jag har sökt vakt/eskort FS17 tror att de är 17 som är på G

Men det var mer en generell fråga.

// :)

Edited by Fu Olsson
Posted
Jag har sökt vakt/eskort FS17 tror att de är 17 som är på G

Men det var mer en generell fråga.

// :)

Jaha!

Ja senast jag gjorde mission så var det:

11.15 för markstridsförband.(inräknat US förband)

10.15 för jägarförband.

09.45 för KJ och FJ förband.

12.30 el liknande för stab

Dock har jag hört det ryktas om att detta har ändrats.

Men sen så kan ju Kontingents C göra avsteg osv

Posted

Tack för svaret! :)

Vill bara klargöra att det var så det var DEN missionen, om dina chefer säger något annat kan du inte hänvisa till mig på soldf :). Jag har dock aldrig varit med om att fälttestet är längre än 2 km, dock har jag aldrig varit på jägeri motsv heller...

Sen Alfie vill jag minnas att när vi sprang fältestet på CV så hoppade du bock med dig sj bredvid oss :worthy:

Så vältränad kommer du aldrig att bli igen.......hehe

Posted
Hej!

Jag gjorde GSU US för några veckor sedan så jag vet vad den innehöll. Eftersom vi som gör GSU inte har någon militär utbildning (de flesta av oss) så är den framförallt inriktad på vapenutbildning.

Jag var med i första kullen som gjorde 4 veckors GSU (tidigare var det 3 veckor) på Livgardet i Kungsängen. Vi fick lära oss exercis (marschera i takt och lära sig militära kommandon), bädda sängen, putsa kängor, städa logement samt plutonens gemensamma utrymmen. Vi fick också lära oss vapenhantering (olika sätta att bära vapnet), vapenvård, sjukvård, täthetsprov på skyddsmask :=o , släcka docka som brinner med filt, släcka en brand med pulversäckare, minutbildning, skjuta ak5:a, hur man skjuter pistol (Glock) i teorin (ej praktiskt det kommer senare i befattningsutbildningen för dem som ska ha en sådan tjänst i Utlandsstyrkan att behovet finns), springa fälttest 4 gånger (en gång per vecka då man succesivt bygger på med utrustning för att vänja kroppen) och slutligen en tre dagars övning i fält där vi krigade mot varandra :sniper: med träplugg, sov i tält 12, satt vaktpost, byggde värn och marscherade hem till Livgadet igen. På vägen hem var det eldningskontroll, sjukvårdskontroll (en ordentlig bilkrock med många allvarligt skadade), vapenkontroll då man skulle ta isär och sätta ihop ak5:an på tid samt skjutning på tid och ett fälttest där hela gruppens tid räknades (hjälpa och heja på varandra :clap: ).

Jag har säkert glömt någon viktig detalj men jag hade väldigt kul med min GSU-grupp och även om det var jobbigt emellanåt och vi ibland inte fick sova så ser man med glädje tillbaka på dessa 4 veckor :) .

Hälsningar från Ell2 som just nu är på camp Victoria och rekar :rockon: .

Nu är jag klar med GSU-US. Det skiljer lite från vad Ell2 fick göra. Vi fick ingen minutb. eller teoretisk utb. på pistol. Vi sprang inte heller fätlteset varje vecka utan hade vanliga fyspasser där man joggade i grupper (fanns 3 sträckor - beroende på hur mycket man klarade).

Vill tillägga att när vi hade tillpassningskontroll på skydsmask så tvingades vi sjunga Idas sommarvisa :wacko: medan vi gasades, samt hoppa och göra knäböj samtidigt som vi sjöng. Detta för att vi skulle tvingas andas för fulla lungor så kontrollen gick riktigt till.

På den sista "provet" (efter 3 nätter i fält samt eldöverfall mot förläggningen) där vi skulle marschera i 8km (mot LG via olika grusvägar) med full packning hade vi 4. delmoment som vi skulle lösa i grupp. Det första var orientering. Det var i princip med hela tiden då vi orienterade med hjälp av kartan så vi skulle komma till rätt plats för nästa delmoment. Det andra var att bära en bår med en kamrat på. Själva bärandet var inte svårt utan den j*kla terrängen som instruktörerna valde som rutt. Vi trodde att det skulle handla om åtgärder i samband med traffikolycka, men ack så man bedrog sig...Man hade 15 minuter på att bära båren från punkt A till punkt B för att därefter avlägga ett prov på sjukvårdsutb. Allt inom tidsramen på 15 minuter.

Det tredje var avståndsbedömning. Och slutligen det fjärde var skjutning på tid. Det gick till på följande sätt, man tog isär AK-5 och när kommandot kom så startades stoppuret och vi skulle sätta ihop AK-5:an och vi skulle skjuta 2 ggr i knästående och därefter 2 till i liggande ställning. Först när siste man var klar stoppades tiden

När detta var klart så drog vi vidare från Sofiero skjutbana till Livgardet. Och så där trötta och j*vliga skulle vi springa fälttest. Vad kul... :clap: På oss skulle vi ha hjälm, stridsväst med tomma magasin och fylld vattenflaska. Vapnet skulle bäras framme eller på sidan om man ville hålla det där. Hella gruppen sprang och alla fick individuell tid. Vi hade inga tidskrav på oss, utan den tiden som vi fick skulle tjäna som riktmärke så vi skulle veta "var vi låg konditionsmässigt". Och just ja...vi sprang 1 km. Enligt kaptenen var kravet 13:30 på 2 km, i vanliga fall. Jag sprang 1km på 6:11.

De som först kom i mål, sprang tillbaka för att peppa de andra. Och slutligen kom alla i mål. Och just när vi trodde att vi skulle få vila, så fick vi order om att lasta av mtrl och hänga upp tältar och maskeringsnät för torkning... :banghead::lol:

Så var det för min del....

//Foreigner

Posted
Hej!

Nu är jag klar med GSU-US. Det skiljer lite från vad Ell2 fick göra. Vi fick ingen minutb. eller teoretisk utb. på pistol. Vi sprang inte heller fätlteset varje vecka utan hade vanliga fyspasser där man joggade i grupper (fanns 3 sträckor - beroende på hur mycket man klarade).

Vill tillägga att när vi hade tillpassningskontroll på skydsmask så tvingades vi sjunga Idas sommarvisa :sniper: medan vi gasades, samt hoppa och göra knäböj samtidigt som vi sjöng. Detta för att vi skulle tvingas andas för fulla lungor så kontrollen gick riktigt till.

På den sista "provet" (efter 3 nätter i fält samt eldöverfall mot förläggningen) där vi skulle marschera i 8km (mot LG via olika grusvägar) med full packning hade vi 4. delmoment som vi skulle lösa i grupp. Det första var orientering. Det var i princip med hela tiden då vi orienterade med hjälp av kartan så vi skulle komma till rätt plats för nästa delmoment. Det andra var att bära en bår med en kamrat på. Själva bärandet var inte svårt utan den j*kla terrängen som instruktörerna valde som rutt. Vi trodde att det skulle handla om åtgärder i samband med traffikolycka, men ack så man bedrog sig...Man hade 15 minuter på att bära båren från punkt A till punkt B för att därefter avlägga ett prov på sjukvårdsutb. Allt inom tidsramen på 15 minuter.

Det tredje var avståndsbedömning. Och slutligen det fjärde var skjutning på tid. Det gick till på följande sätt, man tog isär AK-5 och när kommandot kom så startades stoppuret och vi skulle sätta ihop AK-5:an och vi skulle skjuta 2 ggr i knästående och därefter 2 till i liggande ställning. Först när siste man var klar stoppades tiden

När detta var klart så drog vi vidare från Sofiero skjutbana till Livgardet. Och så där trötta och j*vliga skulle vi springa fälttest. Vad kul... :wacko: På oss skulle vi ha hjälm, stridsväst med tomma magasin och fylld vattenflaska. Vapnet skulle bäras framme eller på sidan om man ville hålla det där. Hella gruppen sprang och alla fick individuell tid. Vi hade inga tidskrav på oss, utan den tiden som vi fick skulle tjäna som riktmärke så vi skulle veta "var vi låg konditionsmässigt". Och just ja...vi sprang 1 km. Enligt kaptenen var kravet 13:30 på 2 km, i vanliga fall. Jag sprang 1km på 6:11.

De som först kom i mål, sprang tillbaka för att peppa de andra. Och slutligen kom alla i mål. Och just när vi trodde att vi skulle få vila, så fick vi order om att lasta av mtrl och hänga upp tältar och maskeringsnät för torkning... :banghead::clap:

Så var det för min del....

//Foreigner

Okej, Men de känns ju som att dom säger att man ska göra en massa och så i slutändan så är det inte samma krav som dom satt. tex.

När ja gjorde lumpen skulle man springa 3km på ett X antal minuter och klarade man inte tiden så fick man inte göra utlandstjänst osv. men det va flera som inte kom in på den tiden man skulle och fick ändå JA (10) i deras slutbetyg. det tyckte jag va lite skumt, men de e väl så att om dom skulle vara 100% så kanske inte allt skulle vara så bra, men inte vet jag.

:rockon:

Posted

Ok, men kom ihåg att vi var en massa civlister som frivilligt sökte sig till GSU-US/missionen och var och en hade specialistkompetens som efterfrågades. Nu, med detta som grund, så blundade man litegrand angående kraven på t.ex fälttest. Tänk om de hade gått den hårda linjen. Ja, då skulle de vara tvungna att skicka hem 3/4 av folk och dessutom leta efter ersättare för dessa. Det skulle ta tid och självklart skulle det inte finnas några garantier för att hinna rekrytera rätt folk/kompetens i tid.

Nu var vi alla vuxna människor. Ok de flesta av oss iallafall. Den yngste bland oss 16 st. var 23 år gammal, sen en på 29, jag på 33 och uppåt. Den äldste var 50+.

Jag frågade vad man "måste" göra för att bli icke godkänd på GSU-US och svaret var: "Ja du, det ska mycket till. Du ska vara fara för dig själv och omgivningen. Ja, man ska ju vara, rent sagt, en idiot."

Sen att de var "generösa" på fälttestet kan jag bara tacka för.

//Foreigner

Posted

Tanken är ju, kan jag tänka mig, att de som gör GSU-US med fälttestet där, främst gör det för att känna på det och få en uppfattning om hur de ligger till tidsmässigt/konditionsmässigt. Sedan får ju de göra ett nytt fälttest under missionsutbildningen tillsammans med alla andra som ska åka ner.

Vad som händer i lumpen har väl inte riktigt i denna tråden* o göra men de kan ju ha syftat på godkänd kravet för att få ÅKA på utlandstjänst och inte på godkänd från värnplikten för att SÖKA utlandstjänst. Kan ju ha varit ett syftningsfel som gav fel uppfattning.

* Tråden ska ju behandla GSU-US, dvs den kurs som civila genomför innan utlandstjänst. Inte GSU upplevelser under värnplikten. :)

Posted

Sedan kommer man nästan direkt in på den gamla diskutionen om alla måste klara fälttestet, även 50-årig läkare. Detta mot bakrund att det ofta är brist på vissa civila kompetenser.

Gissar på att den diskutionen säkerligen har egen tråd/trådar.

Posted
Ok, men kom ihåg att vi var en massa civlister som frivilligt sökte sig till GSU-US/missionen och var och en hade specialistkompetens som efterfrågades. Nu, med detta som grund, så blundade man litegrand angående kraven på t.ex fälttest. Tänk om de hade gått den hårda linjen. Ja, då skulle de vara tvungna att skicka hem 3/4 av folk och dessutom leta efter ersättare för dessa. Det skulle ta tid och självklart skulle det inte finnas några garantier för att hinna rekrytera rätt folk/kompetens i tid.

Nu var vi alla vuxna människor. Ok de flesta av oss iallafall. Den yngste bland oss 16 st. var 23 år gammal, sen en på 29, jag på 33 och uppåt. Den äldste var 50+.

Jag frågade vad man "måste" göra för att bli icke godkänd på GSU-US och svaret var: "Ja du, det ska mycket till. Du ska vara fara för dig själv och omgivningen. Ja, man ska ju vara, rent sagt, en idiot."

Sen att de var "generösa" på fälttestet kan jag bara tacka för.

//Foreigner

Jo de va de jag tänkte på jag med att de kunde ju vara så att om dom skulle vara hårda skulle dom få leta flera år för att få en 100% grupp osv. tack för bra svar!

:baskerPa:

Posted
-KLIPP-

Sen Alfie vill jag minnas att när vi sprang fältestet på CV så hoppade du bock med dig sj bredvid oss :)

Så vältränad kommer du aldrig att bli igen.......hehe

Inte för att såra dina känslor hjärtat men jag hoppar bock med mig själv vilken dag som helst i veckan, bara jag får se dig springa fälttest... :)

• 3 weeks later...
Posted
@ Foreigner

Nu när du är klar med GSU US, hur känns det efteråt? Fick du några användbara tips & trix härifrån?

//A

Svar ja! Massor av goda tips antogs och omsattes i praktiken. Sånt är alltid välkommet.

Ursäkta det sena svaret, har inte varit på forumet på länge (familjen, ledigheten mm mm). Idag fick jag samtal från HQ om att komma på tisdag, den 13 januari och göra tolktester. Lite läsförståelse, översätta lite serbiska<>svenska<>engelska och så....Redan nu känner jag hur nervös jag blir :) Fan, det kommer att gå åt helvete :)

Kanske vill de veta vare jag befinner mig språkmässigt innan jag börjar på Tolkskolan så man får en uppfattning om vilka kunskaper jag måste "förstärka". Kommer att vara i Sthlm och göra testerna + intervju mellan 11:30 och ca. 15:00.

Jag är den ende av "balkan-tolkar" som klarade mönstringen och den ende som var och genomgick GSU-US (hösten 2008). Hoppas det tas i beaktning :)

Nu skulle jag behöva lite tips & trix med.... :-P

Posted
Jag är den ende av "balkan-tolkar" som klarade mönstringen och den ende som var och genomgick GSU-US (hösten 2008). Hoppas det tas i beaktning :)

Nu skulle jag behöva lite tips & trix med.... :happy:

Öh.. ÖVA! Förbered dig så gott du kan, traggla igenom gammal glömd grammatik osv.

TolkS kommer att se dina styrkor och svagheter, men det är dumt att visa svagheter som bara beror på ytrost :)

Posted

Nu skulle jag behöva lite tips & trix med.... :mellow:

Öh.. ÖVA! Förbered dig så gott du kan, traggla igenom gammal glömd grammatik osv.

TolkS kommer att se dina styrkor och svagheter, men det är dumt att visa svagheter som bara beror på ytrost :)

Ja, självklart. Saken är den att jag inte har haft behov av engelska på länge. Språket förstår man ju (tittar på otextade erier) och ju mer man talar dessto mer "kommer det tillbaka", men just att skriva känner jag mig lite osäker på.

Medan serbiska<>svenska är det inga problem med. Ah, vi får se på tisdag. Den enda säkra är att jag kommer att ge järnet till 100%, sen får det bära eller brista. Mer kan man ju inte göra. :)