Jump to content

En liten fråga...


zunx

Recommended Posts

F15E Strike Eagle

Är ett flygplan som är baserat på F15 Eagle som är en interceptor air superiorty Fighter.

Som har 2 Ge motorer om jag ej missminner mig och en 20mm akan och bär primärt vapen avsedda för att skjuta ner andra fpl.

 

F15 är ej ett plan som kan eller har förmågan att hovra som AV8B Harrier eller de Brittiska versionerna av nämnda plan Harrier.

 

F15E som är baserat på F15 har ej den ovan nämnda förmågan att hovra heller.

 

Källor

Flygplan kort senaste upplagan.

Flygets årsbok som hade en artikel om Kuwait kriget

Samt Top Gun magazine. En tidning med flygplan kort och info och artiklar om fpl

 

Mvh

404 Skenberg

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Nej F-15 kan som sagt inte hovra.

Flygplanet du tänker på är förmodligen F-35 JSF, JointStrikeFighter då det är ganska snarlikt F-15.

 

http://www.aerei2.altervista.org/Immagini/...B/F-35B_09b.jpg

 

------------------------------------------------

EDIT:

Ändrade till länk.

 

The Swede

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

Icke... det är bara Harrier och YAK-38 Forger som har den förmågan... i varje fall bland flygplan som vi känner till 0:)

 

oj då.... V-22 Osprey kan ju också hovra

Yak-141, ej heller att förglömma. Vars motor för övrigt var förebild för motorn på JSF/F-35. (Bland annat medverkade Yakolevteamets ingenjörer vid designen av JSFs motor).

 

Skulle verkligen vara kul att få se en F-15 hovra ngn gång! :)

Link to comment
Share on other sites

Om man ställer den med nosen rätt upp och plockar bort allt onödigt i den så kanske? :Malaj:

 

/E

Vilka plan klarar av en vertikal stigning under acceleration?

 

 

OT: En AN 2:a kan stå still bara det blåser tillräckligt :P

Gamla Fieschler stork kunde flyga baklänges om det blåste lika mycket :angry: I alla fall enligt en av guiderna på Fv mueseum :unsure: Som tydligen hade viss erf av denna manöver uppe i Boden....

Det var tydligen inte helt ovanlogt att baka mellan luleå och boden...

Men vad vet jag....

*mavve som brukar lita på 75 ååriga män med grått hår*

Link to comment
Share on other sites

Om man ställer den med nosen rätt upp och plockar bort allt onödigt i den så kanske? :baskerPa:

 

/E

Vilka plan klarar av en vertikal stigning under acceleration?

 

 

OT: En AN 2:a kan stå still bara det blåser tillräckligt :P

Vet ej på rak arm, men alla kärror med dragkraftsförhållande bättre än 1/1, och det borde ju finnas några kandidater att finna bland moderna jaktplan. Särskillt om man inte fyller på fullt med soppa, plockar ur radar och annat tungt och "onödigt" (om man vill slå rekord dvs). Det fanns ju en F-15 kallad "Streak Eagle" byggd för hastighetsrekord, den var omålad för färgen väger ju x antal hundra kilo.

 

f15se-4.jpg

 

Enligt Boeings hemsida väger en F-15 (version ej specad) ca 20,5 ton, och vardera motor ger ca 13 tons dragkraft, så en tom F-15 har ju ett dragkraftsförhållande på ca 1,3/1.

Så F-15 är ju definitivt en kandidat till titeln "Mr Rocket". Kan tänka mig att t.ex Flanker kan kvala in också.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig att t.ex Flanker kan kvala in också.

 

/E

Jo, det stämmer nog, jag har för mig att SU-27 kan stiga vertikalt.

Men F-22:an då? Den har ju lite dragkraft... Är inte F-22 det enda flygplanet som kan flyga Mach 1 utan att ha tänt ebk?

 

/Påsen

Link to comment
Share on other sites

Är inte F-22 det enda flygplanet som kan flyga Mach 1 utan att ha tänt ebk?

Nej, men det marknadsförs som om det vore det :lol:

Vad jag vet så klarar även t.ex Gripen och Typhoon II av att "supercruisa", men utan speciellt mycket extern last då antar jag.

Har läst någonstans (förmodligen på detta forum) att Draken skulle ha haft förmågan att komma upp i Mach 1 utan tänd ebk, men det kan ha varit en skröna.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Britterna påstår ju åtminstone att English Electric Lightning var först

att flyga Mach 1+ utan EBK. Detta på sin tredje flygning den 11:e mars 1954.

Men det är klart. Det var den första prototypen, som inte hade akan, roboter,

den utsvällande bränsletanken under buken och radarn

med med de ändringar av noskonen som detta innebar.

 

TSR.2 torde säkerligen ha varit kapabel till "super-cruise" med invändig vapenlast på höjd.

Om inte annat så flög den med EBK på ena motorn ifrån Lightningen med EBK på båda motorerna.

 

Jag skulle vidare bli förvånad om inte B-58 Hustler och T-22M Backfire inte klarar av att "super-cruisa".

Vad avser civila flygplan så flög Concord när den väl kommit upp på höjd och i fart

sina flygningar utan EBK och i upp mot Mach 2,2.

 

Men F-22 torde vara det första jaktflygplanet, som kan flyga i Mach 1+ med full jaktbestyckning.

Link to comment
Share on other sites

Men F-22 torde vara det första jaktflygplanet, som kan flyga i Mach 1+ med full jaktbestyckning.

Så kanske det var, jag har nog förväxlat det lite/kommit ihåg fel.

Men åter till frågan: kan F-22 flyga vertikalt under acceleration?

Link to comment
Share on other sites

Oftast definieras super-cruise som att passera Mach 1 utan EBK och sedan

hålla den farten. I hastighetsregionen runt Mach 1 händer mycket med ett

flygplans dynamik. Framförallt det transoniska måtståndet (transonic drag)

ökar avsevärt. Motståndet minskar sedan igen när luftflödet över hela

flygplanet är supersoniskt. Därför måste de flesta plan tända EBK:n för

att passera Mach 1 varefter en del kan slå av den och ändå hålla farten.

F-22 kan passera Mach 1 utan EBK -> super cruise. Concorden

tände EBK:n (etappvis för komforten) för att komma upp i ca Mach 2.

Väl uppe i fart slogs de av. En av anledningarna till att F-22 är så pass

snabb är att den är ren, allt bärs internt för radarsignaturens skull.

Uppgiven (men inofficiell) toppfart är 1600 mph (2560 km/h). Sedan

skadas kompositen i vingframkanten av värmen.

 

Kraften i F-22:ans F119-100-motorer (den har två) är 156 kN per styck vilket

motsvarar 35000 pounds. Vikten är lite osäker men de flesta bedömare

säger 14400 kg tom, 27200 kg tankad och alla system utom vapen

och maxvikt 36300 kg. Den borde alltså kunna stå på arslet om

tankarna inte är fulla eller om vapenlasten inte är maxad. Rätt imponerande.

Link to comment
Share on other sites

Har läst någonstans (förmodligen på detta forum) att Draken skulle ha haft förmågan att komma upp i Mach 1 utan tänd ebk, men det kan ha varit en skröna.

 

/E

Endast den tvåsitsiga varianten av fpl35 skall enligt förstahands information kunna passera ljudvallen utan ebk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...