zunx Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 Har det amerikanska stridsflyget F-15E 'Strike Eagle' möjligheter att hovra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 Svar NEJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zunx Posted April 11, 2005 Author Report Share Posted April 11, 2005 Hmmm... Jag behöver fler bekräftelser än så. Det är en massa som påstår att den kan det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 Nej, det kan det definitivt inte göra. Testa att maila detta företag för slutgiltigt svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 F15E Strike Eagle Är ett flygplan som är baserat på F15 Eagle som är en interceptor air superiorty Fighter. Som har 2 Ge motorer om jag ej missminner mig och en 20mm akan och bär primärt vapen avsedda för att skjuta ner andra fpl. F15 är ej ett plan som kan eller har förmågan att hovra som AV8B Harrier eller de Brittiska versionerna av nämnda plan Harrier. F15E som är baserat på F15 har ej den ovan nämnda förmågan att hovra heller. Källor Flygplan kort senaste upplagan. Flygets årsbok som hade en artikel om Kuwait kriget Samt Top Gun magazine. En tidning med flygplan kort och info och artiklar om fpl Mvh 404 Skenberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Private Haze Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 Icke... det är bara Harrier och YAK-38 Forger som har den förmågan... i varje fall bland flygplan som vi känner till oj då.... V-22 Osprey kan ju också hovra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 (edited) Nej F-15 kan som sagt inte hovra. Flygplanet du tänker på är förmodligen F-35 JSF, JointStrikeFighter då det är ganska snarlikt F-15. http://www.aerei2.altervista.org/Immagini/...B/F-35B_09b.jpg ------------------------------------------------ EDIT: Ändrade till länk. The Swede Edited April 11, 2005 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 Icke... det är bara Harrier och YAK-38 Forger som har den förmågan... i varje fall bland flygplan som vi känner till oj då.... V-22 Osprey kan ju också hovra Yak-141, ej heller att förglömma. Vars motor för övrigt var förebild för motorn på JSF/F-35. (Bland annat medverkade Yakolevteamets ingenjörer vid designen av JSFs motor). Skulle verkligen vara kul att få se en F-15 hovra ngn gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIC Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 Det närmaste hovra en F-15 kommer är nog en flat spin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 Om man ställer den med nosen rätt upp och plockar bort allt onödigt i den så kanske? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 Hmmm... Jag behöver fler bekräftelser än så. Det är en massa som påstår att den kan det... Jag blir lite nyfiken på vem som påstår det, kan du specificera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted April 11, 2005 Report Share Posted April 11, 2005 Om man ställer den med nosen rätt upp och plockar bort allt onödigt i den så kanske? /E Vilka plan klarar av en vertikal stigning under acceleration? OT: En AN 2:a kan stå still bara det blåser tillräckligt :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Om man ställer den med nosen rätt upp och plockar bort allt onödigt i den så kanske? /E Vilka plan klarar av en vertikal stigning under acceleration? OT: En AN 2:a kan stå still bara det blåser tillräckligt :P Gamla Fieschler stork kunde flyga baklänges om det blåste lika mycket I alla fall enligt en av guiderna på Fv mueseum Som tydligen hade viss erf av denna manöver uppe i Boden.... Det var tydligen inte helt ovanlogt att baka mellan luleå och boden... Men vad vet jag.... *mavve som brukar lita på 75 ååriga män med grått hår* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Om man ställer den med nosen rätt upp och plockar bort allt onödigt i den så kanske? /E Vilka plan klarar av en vertikal stigning under acceleration? OT: En AN 2:a kan stå still bara det blåser tillräckligt :P Vet ej på rak arm, men alla kärror med dragkraftsförhållande bättre än 1/1, och det borde ju finnas några kandidater att finna bland moderna jaktplan. Särskillt om man inte fyller på fullt med soppa, plockar ur radar och annat tungt och "onödigt" (om man vill slå rekord dvs). Det fanns ju en F-15 kallad "Streak Eagle" byggd för hastighetsrekord, den var omålad för färgen väger ju x antal hundra kilo. Enligt Boeings hemsida väger en F-15 (version ej specad) ca 20,5 ton, och vardera motor ger ca 13 tons dragkraft, så en tom F-15 har ju ett dragkraftsförhållande på ca 1,3/1. Så F-15 är ju definitivt en kandidat till titeln "Mr Rocket". Kan tänka mig att t.ex Flanker kan kvala in också. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Här finns en kandidat till. Idén var kanske bra men i praktiken var flygplanet nästan omöjligt att använda i aktiv tjänst. Att till exempel landa med ryggen neråt på ett gungande och slingrande fartygsdäck var ett skäl att lägga ner det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Påsen Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Kan tänka mig att t.ex Flanker kan kvala in också. /E Jo, det stämmer nog, jag har för mig att SU-27 kan stiga vertikalt. Men F-22:an då? Den har ju lite dragkraft... Är inte F-22 det enda flygplanet som kan flyga Mach 1 utan att ha tänt ebk? /Påsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Är inte F-22 det enda flygplanet som kan flyga Mach 1 utan att ha tänt ebk? Nej, men det marknadsförs som om det vore det Vad jag vet så klarar även t.ex Gripen och Typhoon II av att "supercruisa", men utan speciellt mycket extern last då antar jag. Har läst någonstans (förmodligen på detta forum) att Draken skulle ha haft förmågan att komma upp i Mach 1 utan tänd ebk, men det kan ha varit en skröna. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Britterna påstår ju åtminstone att English Electric Lightning var först att flyga Mach 1+ utan EBK. Detta på sin tredje flygning den 11:e mars 1954. Men det är klart. Det var den första prototypen, som inte hade akan, roboter, den utsvällande bränsletanken under buken och radarn med med de ändringar av noskonen som detta innebar. TSR.2 torde säkerligen ha varit kapabel till "super-cruise" med invändig vapenlast på höjd. Om inte annat så flög den med EBK på ena motorn ifrån Lightningen med EBK på båda motorerna. Jag skulle vidare bli förvånad om inte B-58 Hustler och T-22M Backfire inte klarar av att "super-cruisa". Vad avser civila flygplan så flög Concord när den väl kommit upp på höjd och i fart sina flygningar utan EBK och i upp mot Mach 2,2. Men F-22 torde vara det första jaktflygplanet, som kan flyga i Mach 1+ med full jaktbestyckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Påsen Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Men F-22 torde vara det första jaktflygplanet, som kan flyga i Mach 1+ med full jaktbestyckning. Så kanske det var, jag har nog förväxlat det lite/kommit ihåg fel. Men åter till frågan: kan F-22 flyga vertikalt under acceleration? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Oftast definieras super-cruise som att passera Mach 1 utan EBK och sedan hålla den farten. I hastighetsregionen runt Mach 1 händer mycket med ett flygplans dynamik. Framförallt det transoniska måtståndet (transonic drag) ökar avsevärt. Motståndet minskar sedan igen när luftflödet över hela flygplanet är supersoniskt. Därför måste de flesta plan tända EBK:n för att passera Mach 1 varefter en del kan slå av den och ändå hålla farten. F-22 kan passera Mach 1 utan EBK -> super cruise. Concorden tände EBK:n (etappvis för komforten) för att komma upp i ca Mach 2. Väl uppe i fart slogs de av. En av anledningarna till att F-22 är så pass snabb är att den är ren, allt bärs internt för radarsignaturens skull. Uppgiven (men inofficiell) toppfart är 1600 mph (2560 km/h). Sedan skadas kompositen i vingframkanten av värmen. Kraften i F-22:ans F119-100-motorer (den har två) är 156 kN per styck vilket motsvarar 35000 pounds. Vikten är lite osäker men de flesta bedömare säger 14400 kg tom, 27200 kg tankad och alla system utom vapen och maxvikt 36300 kg. Den borde alltså kunna stå på arslet om tankarna inte är fulla eller om vapenlasten inte är maxad. Rätt imponerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Har läst någonstans (förmodligen på detta forum) att Draken skulle ha haft förmågan att komma upp i Mach 1 utan tänd ebk, men det kan ha varit en skröna. /E Endast den tvåsitsiga varianten av fpl35 skall enligt förstahands information kunna passera ljudvallen utan ebk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Zunx, här får du ännu en bekräftelse: Nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 13, 2005 Report Share Posted April 13, 2005 För er som är liksom jag särskilt intresserade av hovrande flygetyg som inte är helikoptrar så är denna länk ganska komplett: http://208.56.150.96/wheel/wheel.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.