ArvidA Posted August 8, 2005 Report Posted August 8, 2005 (edited) Nu är inte jag heller nån träningsguru men; Steptestet/jägartestet finns beskrivet på lumpen.nu. Läs igenom och öva hemma, gärna med mer tyngd i packningen än vad som anges i beskrivningen. Det är som med allting annat, ska du bli bra på nånting så får du öva på det. Ska du bli bra på att cykla t.ex. så är det bättre att cykla än att löpträna...get my point? Tillägg: Det var så jag blev tipsad om att göra..och det funkade. Men som Simon sa, det finns fler trådar om jägartestet här..sök. Edited August 8, 2005 by Max Quote
Trash Posted August 15, 2005 Report Posted August 15, 2005 (edited) Några frågor: Jägartestet - har ingen koll alls på hur svårt/lätt detta är, någon som har gjort det (rätt dum fråga iofs) som kan säga nånting om det, och hur man tränar upp sig inför det? <{POST_SNAPBACK}> Jag tror också det är mest för att kolla att man inte har några problem med knäna. Det är inte helt lätt, men borde inte vara något problem om du klarar resten av kraven för jägare. Du kan titta igenom denna länk för mer info. http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=679 Edited August 15, 2005 by Trash Quote
JonnyHazzard Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 Hallå ... dax för mitt första inlägg i forumet som jag läst sedan mönstring 25 juni Tänkte fråga hur länge ni väntade på era inskrivningsbeslut? Jag har ju väntat ett tag nu och man börjar bli både otålig och orolig när man hör om folk som har haft bättre resultat på testerna än man själv Jag satten en 6a på inskrivningen och 5a på styrka med sträckt ryggmuskel och en 8 på kondis. Tror att jag gjorde ett gott intryck på psykologen då hon satte mig på Gb tjänster. Gruppbefäl strf90 Skövde Robotgruppbefäl Skövde Närskyddsgruppbefäl Halmstad Får man inte ett positivt beslut är det la bara att slänga sig på blocket och skriva ett överklagande. Nån mer som ska in som ska in som skyttegruppbefäl strf90 januari -07 som har mer info om tjänsten än jag har då jag tyckte infon från lumpen.nu och pliktverket var någorlunda tunn. tacksam för svar Quote
simon Posted August 16, 2005 Author Report Posted August 16, 2005 (edited) Ah, då blir vi väl iaf fyra härifrån som rycker in i januari 2007! Jag citerar mig själv, och det svar jag fick från P4 när jag mailade dem. Humhum, har försökt komma i kontakt med P4:s värnpliktshandläggare, för att få lite mer kött på benen angående min utbildning. Fick svar idag: Hej! Det är så att Livgardet och P 4 skall ansvara för ett "lätt skytteförband". Förbandet kommer att utrustas med pansarterrängbilar och är avsett för rotation av Sveriges FN-åtaganden. Det handlar alltså inte om EU snabbinsatsstyrka. Det är viktigt att komma ihåg att alla förband som utbildas har som målsättning att ingå i det nationella försvaret och att det är väpnad strid som är Försvarsmaktens huvuduppgift. Som en bonus har vi möjlighet att bidra till internationell fred och säkerhet genom att åta oss internationella uppdrag i FN eller EU regi. Risken att "din" utbildning ställs in bedömer jag som mycket liten. Det är cirka 190 värnpliktiga som rycker in i januari 2007, då pågår också termin 2 för de cirka 700 värnpliktiga som ryckte i juli 2006. Gå in på www.försvarsmakten.se leta runt lite på sidan, där finns information om de internationella uppgifterna samt om P 4 och grundutbildningen. Jag rekommenderar också lumpen.nu Välkommen till P 4 i januari 2007. X X värnpliktshandläggare Edited August 16, 2005 by simon Quote
JonnyHazzard Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 oupmärksamt av mig tack för infon ...får bara hoppas man kommer in Quote
Meteor Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 I frdags kl 0645 bar det av till pliktverket i Karlstad för mönstring. Lite nervös va man väl men när jag väl kom fram så släppte allt faktiskt. Först va det upprop där man fick sin skåpnyckel och dörrkort, eter frukost bar det av till informationen, tyvärr var tv:n trasig så värst mycket till information blev det inte, bara en powerpoint presentation om totalförsvaret i stort och hur många som tas in osv.. Vi var 62 killar och inte en enda tjej, alla verkade komma från Karlskoga och Motala, så jag kände inte en enda en. Jag kom i den gruppen som skulle göra läkarundersökning och fystesten först, styrketestet gick väl ok, en sjua, cykeln blev jag missnöjd med eftersom jag bara fick en sexa, hörseln var perfekt, likaså synen även om den sista bilden på färgtestet va lite klurig. Direkt efer cykeln bar det av till inskrivningsprovet, som var ganska svårt imellanåt, speciellt nummerföljder som var helt omöjliga att lösa, fick en sjua iaf på iprovet, det är jag ganska nöjd med även om jag tror att jag kunnat prestera bättre om jag inte var hungrig (men det är man väl i lumpen ibland också antar jag ) Efter provet lämnade jag in mappen i receptionen där de sa till mig "ät i lugn och ro och kom ut och sätt dig här igen, så ropar vi upp dig när du ska gå och sätta dig för att vänta på psykologen" Maten som serverades va spagetti och köttfärssås (surprise ), det va riktigt gott. När jag ätit klart och väntad i ca 20 minuter började de ropa upp massa namn som skulle upp til psykologen, men inte mitt. Jaja tänkte jag, jag blir väl kanske uppropadsen, jag vänter väl och ser. Men efter att jag suttit ensam i i 30 minuter gick jag fram till disken och frågade om de hadde glömt mig, det hadde de . Det visade sig att han som tagit emot min mapp hadde lagt den på ett ställe som inte mapparna ska ligga på. När mitt namn ropades upp av psykologen gick vi in i hennes rum, där pratades om blandannat mobbning på lågstadiet och högstadiet (är inte mellanstadiet lika viktigt?), det gick bra och plus att hon tyckta att jag hadde stor vana av att vara ute i naturen. Fick en sjua i befälslämplighet och en sjua i plikttjänstförmåga. Den sammanvägda tjänstbarheten blev ett A. Påväg från psykologen såg jag den beryktade "blå stolen", det första jag tänkte på var elektriska stolen . Sen fick jag komma till en snubbe som satt vid en dator, han tog fram 3 lämpliga tjänster som jag skulle rangordna, det var MP/Säk-plutonbefäl, Amfibieplutonbefäl(inryck april 2007 tror jag ) och någon vakttjänst, vakttjänsten strök jag direkt, MP/säk som etta och Amf som tvåa(ville inte vänta till april). Blev själv lite förvånad att MP/Säk kom på tal, tyckte inte att jag hadde så bra värden. När jag kom in till inskrivningsförrättaren gick han igenom mer grundligt vad tjänserna handlar om, han sökte även på andra tjänster, jag ville ju som sagt inte vänta till april 2007 och något behov att bli inskriven på en "hård" tjänst för att bara hamna under strecket hadde jag inte heller, då ville jag hellre få en tjänst som jag var ganska säker på att få. Tillslut kom vi fram till att Underhållsgruppbefäl(MB800) på P4 kanske skulle passa bra, den var hyfsat "aktiv" samtidigt som bara 4 av 10 platser var tillsatta och beslut skulle tas vecka 34. Han sa att jag hadde mycket goda chanser att bli antagen. P4 är det regementet som ligger närmast mitt hem också (Sunne i Värmland). Så jag är helnöjd. Planerat inryck i januari 2007! Quote
simon Posted August 16, 2005 Author Report Posted August 16, 2005 Vafasen, januari-2007:orna dräller in här nu! Vi blir ett par stycken iaf! Quote
JonnyHazzard Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 Någon av er som är involverade i någonveksamhet i FM's regi, typ ungdomshemvärnet? Har själv skickat intresse anmälan till FBU. Någon som har erfarenheter? Quote
H0lK Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 Sitter och fyller i bunten blanketter man fick av pliktverket och kom just till från "Vilken typ av tjänst skulle du vilja ha". Om man skriver något här blir det då bindande? Alltså om jag skriver t.ex. mp/säk och jag når de värden som krävs på mönstringen kommer jag då få den automatiskt eftersom jag önskat den eller får man ändå en lista på valmöjligheter? Quote
simon Posted August 16, 2005 Author Report Posted August 16, 2005 Sitter och fyller i bunten blanketter man fick av pliktverket och kom just till från "Vilken typ av tjänst skulle du vilja ha". Om man skriver något här blir det då bindande? Alltså om jag skriver t.ex. mp/säk och jag når de värden som krävs på mönstringen kommer jag då få den automatiskt eftersom jag önskat den eller får man ändå en lista på valmöjligheter? <{POST_SNAPBACK}> Nej, så är det inte. Se det mer som riktlinjer till din förrättare om vad du skulle kunna tänka dig. Vad du skriver där är inte bindnade på något sätt vad jag vet och tror. Quote
JonnyHazzard Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 någon som har fått någon klarhet i varf vissa skyttegb strf90 har iryck i januari och vissa inte ...har det något med den 3:e terminen att göra? Är det någon som vet om skyttesoldaterna rycker in i januari? ursäkta mig om detta kanske har kommit upp i denna eller någon tidigare tråd Quote
simon Posted August 16, 2005 Author Report Posted August 16, 2005 http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=17087 Läs tråden och tänk till så klarnar det! Quote
JonnyHazzard Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 jo man tackar ... men hur kommer det fungera under grundutbildningen när Gb utbildas inom samma tidsram som soldaterna? Sker det överhuvudtaget inryck av skyttesoldater januari 07? Om det inte är fallet och man utbildas samtidigt, kommer inte soldaterna få en jädrans massa dötid när Gb har diverse ledarskapsutbildningar? Quote
Skuggan Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 jo man tackar ... men hur kommer det fungera under grundutbildningen när Gb utbildas inom samma tidsram som soldaterna? Sker det överhuvudtaget inryck av skyttesoldater januari 07? Om det inte är fallet och man utbildas samtidigt, kommer inte soldaterna få en jädrans massa dötid när Gb har diverse ledarskapsutbildningar? <{POST_SNAPBACK}> nej, lämpligtvis har de då annan utb, ex vapentjänst (utb på diverse vapensystem) eller anna utb... GB behöver ju inte kunna alla vapensystem osv i gruppen, han lär ju ändå sällan använda annat än sin AK.. kan säga att jag var lite i samma sits (+ några kamrater givetvis), när resten av plutonen hade förarutb (dvs lärde sig köra terrängbil) så hade vi som inte hade körkort annan utb, tex KSP, Mintjänst och givetvis en hel del orientering och karta/kompass mm... utb som förarna aldrig fick. och när våra GB hade sin ledarskapsutb (Befattningsutb) så hade vi andra som gjorde lika lång vpl vår Befattmimgsutb (det vi skulle vara bra på senare) så förmodar jag att det kommer funka senare också... så dötid lär det inte bli... Quote
simon Posted August 17, 2005 Author Report Posted August 17, 2005 (edited) Sker det överhuvudtaget inryck av skyttesoldater januari 07? Det är inte svårt att ta reda på. www.lumpen.nu GA904 - Skyttesoldat stridsfordon Antal dagar: 230 Du kommer att utbildas för att i krig som soldat ingå i en skyttegrupp på cirka åtta soldater. En skyttegrupps huvuduppgift är att bekämpa en motståndare som anfaller på marken. Skyttegruppen är beväpnad med eldhandvapen, pansarbrytande vapen och får dessutom stöd av artillerield. Skyttegrupper ingår i samtliga brigadtyper. Grupperna transporteras i stridsfordon 90. Försvarsmakten ska förändra värnpliktsutbildningen och från och med 2006 är utbildningstiden 330 dagar för befattningen. Nedanstående beskrivning stämmer för 2005 men utbildningen kommer att ändras något 2006. Utbildningens omfattning och innehåll Utbildningen till skyttesoldat är indelad i fyra skeden. Först får du en grundläggande soldatutbildning som pågår i ca 1,5 månad. Denna utbildning ger dig de grundläggande kunskaper och färdigheter du behöver för att fungera som soldat. Utbildningen innehåller bland annat vapenutbildning, enskild soldatstrid, vaktutbildning och grundläggande sjukvård. . . . Utbildningsplats Utbildningen genomförs vid: Norrbottens pansarbataljon i Boden, augusti 2005, juli 2006, januari 2008 Skaraborgs regemente i Skövde, augusti 2005, juli 2006, januari 2007, januari 2008, juli 2008 Skaraborgs regemente/Kvarn i Borensberg, augusti 2005, juli 2006, januari 2008 Södra skånska regementet i Södra Sandby, augusti 2005, augusti 2005, juli 2006, augusti 2006 . Ansvarig för befattningsbeskrivningens innehåll: Försvarsmakten Edited August 17, 2005 by simon Quote
JonnyHazzard Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 tackar för svar ... var bara lite fundersam p.ga att alla mina kompisar som har mönstrat som skyttesoldater (3st), har planerat inryck i juli -06) Quote
simon Posted August 18, 2005 Author Report Posted August 18, 2005 tackar för svar ... var bara lite fundersam p.ga att alla mina kompisar som har mönstrat som skyttesoldater (3st), har planerat inryck i juli -06) <{POST_SNAPBACK}> Det ska ju samtidigt in mångt fler soldater på P4 i juli -06 än vad det ska in i januari -07. tror det var 7-800 i juli -06 och 190 i januari -07... Quote
simon Posted August 18, 2005 Author Report Posted August 18, 2005 Har nu fått svar på mitt andra mail till P4. Här följer först mitt brev, sen svaret jag fick! Hej! Tack för dina svar, de redde ut en del av min funderingar. Såhär efter sommaren så har jag lite fler frågor till dig! Pansarterrängbilar, är det lika med patgb203, eller något annat? Det kommer alltså inte finnas någon chans till att utbildas på stridsfordon 90, under min värnpliktstid? Om P4 redan har en GU-bataljon på gång när jag rycker in, vilket kompani kommer då ha hand om min utbildning? Jag har full förståelse för om du inte kan svara på alla mina frågor i så turbulenta och omstruktureringsstinna tider som dessa! För övrigt tycker jag det känns rätt surt att pliktverket säger en sak och försvaret en annan. Visserligen har jag hört att pliktverket och försvaret så gott som aldrig talar samma språk, men att det skulle vara sådana här totalt olika bud hade jag aldrig trott. Tack på förhand //Simon Svaret: Hej, Bra att du ställer frågor inför din värnplikt. En av dina frågor gällde patgb203. Det är det fordon som kommer att vara huvudfordon i det "lätta kompaniet". Omorganisationen inom Försvarsmakten går fort och det finns många delar som förändras bl a med hänsyn till våra internationella åtaganden samt den teknikutveckling som sker av fordon och materiel. Då det ofta går lång tid mellan mönstring och inryckning sker det förändringar. Det lätta kompaniet utbildas i syfte att bl a vara en rekryteringsbas för de bataljoner som roterar ned till bl a Kosovo. Under och efter din värnplikt kan du självklart söka befattningar till andra missioner. Vilket kompani som kommer att genomföra utbildningan av det lätta kompaniet beror till del på hur utbildningsåret 06/07 blir avseende innehåll, mht den nordiska stridsgruppen (EU Battle Group). På P4 finns flera kompanier (vilket Du kan se på vår hemsida) flera kompanier ligger "vilande" (dvs där finns inga befäl eller soldater) och startas upp beroende på utbildningsbehovet. Det kan bli Wilska, N Wadsbo eller t ex Kåkinds kompani som genomför utbildning av det lätta kompaniet. Under hösten i år kommer vi att detaljplanera utbildningen och då besluta hur organisationen för nästa utbildningsår slutligen kommer att se ut. Jag hoppas att detta var svar på dina frågor. Återkom gärna om du undrar något mera. Välkommen till P4 Mvh Övlt Fredrik Ståhlberg Chef Grundutbildningsbataljonen P4 P.S Vad avser patgb203 så är det ett utmärkt fordon inom ramen för den internationella tjänst vi genomför i bl a Kosovo. Jag är själv stridsvagnsutbildad i grunden men tillbringade hundratals mil i ptgb i Bosnien på 90-talet. Ett utmärkt fordon! Ser ut som om vi januari-nissar kan glömma strf90 alltså... :( Quote
Myran Posted August 18, 2005 Report Posted August 18, 2005 Ja... verkar som det.. Men men, i dessa tider skall man väl vara glad att man ens får göra lumpen.. Och så är ju PATGB inte helt fel faktiskt.. Quote
JonnyHazzard Posted August 18, 2005 Report Posted August 18, 2005 Men om man utbildas på patgb203 så borde det väl bli bra mycket mer avsutten strid än ifall man utbildas på strf90, då patgb206 inte har några takluckor på samma sätt som i strf90. Som det näms i brevet om 206an så P.S Vad avser patgb203 så är det ett utmärkt fordon inom ramen för den internationella tjänst vi genomför i bl a Kosovo. detta borde ju betyda för dom av oss som avser söka internationell tjänst efteråt. Quote
simon Posted August 18, 2005 Author Report Posted August 18, 2005 Japp, det låter som ett rimligt antagande... Quote
Womack Posted August 18, 2005 Report Posted August 18, 2005 Mindre än en vecka nu till mönstring! Är grymt förväntansfull inför denna stora händelse :P Har fortfarande skyttesoldat i tankarna. Quote
B.A Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 Nån mer som rycker in som spaningsgruppbefäl på P4 nästa sommar? Quote
Womack Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 Hemkommen från mönstring nu Mina preliminära val blev: 1. GJ700 Luftvärnsplutonsbefäl 2. MK700 Transporttroppchef 3. Ja700 Fältarbetsplutonbefäl Quote
JonnyHazzard Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 skönt att höra. Är du nöjd med dina platser? Quote
Womack Posted August 25, 2005 Report Posted August 25, 2005 Ja jag är väldigt nöjd Ska bli en spännande utmaning att få bli plutonsbefäl om jag nu kommer in som det! Dom hade tydligen ändrat graderingen för syn också, ingen 1-9 skala längre utan A,B,C osv. Fick B där så det uteslöt skyttesoldat som jag hade tänkt mig från början. Quote
simon Posted August 25, 2005 Author Report Posted August 25, 2005 Ja jag är väldigt nöjd Ska bli en spännande utmaning att få bli plutonsbefäl om jag nu kommer in som det! Dom hade tydligen ändrat graderingen för syn också, ingen 1-9 skala längre utan A,B,C osv. Fick B där så det uteslöt skyttesoldat som jag hade tänkt mig från början. <{POST_SNAPBACK}> Det borde du vara LvReg är ett mycket bra regemente att göra lumpen på! Quote
Womack Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 Låter ju lovande Hamnade som alla andra jag känner på P4 dessutom :P Quote
simon Posted August 26, 2005 Author Report Posted August 26, 2005 Låter ju lovande Hamnade som alla andra jag känner på P4 dessutom :P <{POST_SNAPBACK}> Hur menar du nu? Förstår inte vad du skrev där... Quote
Recommended Posts