H0lK Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 (edited) Nää, att tvinga en till utlandstjänst till följd av lumpen är inte aktuellt ännu. Funderade själv på det där så jag kollade upp det och att ha utlandstjänst som krav för värnplikt strider mot någon lag eller nått sånt så det är inte aktuellt ännu. Kan säkert ändras i framtiden men jag tror inte att det kommer påverka oss som mönstrar/rycker in de närmaste åren. Edited April 23, 2005 by H0lK Quote
DBH Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Då kan jag äntligen gå och sova nu, trodde att jag inte skulle få göra lumpen ett tag ikväll... Så om S1 inte läggs ner eller min befattning inte raderas ut ur försvarets listor så kommer jag att göra lumpen nästa år? Quote
Mr_Confused Posted April 24, 2005 Report Posted April 24, 2005 @röjsop Det är förstått, inget problem Förresten, ang. att alla kanske skulle bli meniga så har jag fått mitt nya inskrivningsbeslut där det står 11 månader, och befattningen heter fortfarande "-gruppchef". Fast i och för sig, det är väl ingen garanti för att det inte ändras senare eller blir helt annorlunda när man väl kommer till förbandet... Quote
Victor Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 Ska till Pliktverket på onsdag 4 maj (nästa vecka) för att cykla. Hade ont i halsen när jag var där sist så de ville ABSOLUT inte att jag skulle cykla... Vad jag har förstått så räcker en sexa på cykeln till de allra flesta tjänsterna bortsett från jägare, spanare och de tyngre befattningarna. Själv skulle jag helst vilja hamna på stadsskytte eller på stridsvagn/fordon. Någon som vet om det krävs sexor för dessa tjänster? Krävs det lika mkt av en vagnchef som av en förare vad gäller kondition? Styrka: 7 Inskrivning: 8 Tjänstbarhet: A Syn: Felfritt, defekt färgseende Hörsel: Felfritt Psyk: Mycket hög befälslämplighet och plikttrogenhet (eller va de heter...) Någon som kan ge en fingervisning om vilka typer av tjänster dessa siffror räcker till förutsatt att jag får under 6 på cykeln? Får man bara en massa "stillasittande" tjänster typ stabsassistent att välja på då? Låt oss säga att jag får en femma, är jag då körd om jag vill ha en "stridande" tjänst så att säga? Quote
DBH Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 (edited) Nu ska vi inte tala illa om stabsassistenterna :P Jag kan ju bara tala för mig själv men jag fick en femma på konditionen så det blev som det blev... :P Men jag hade annat jag kunde bli också bland annat pjäsplutonbefäl, brogruppbefäl, kvartermästare, plutonsjukvårdare men jag fick inte mitt första val :( Men till saken, man behöver nog 7 för att kunna komma in på alla befattningar resten är bara "bättre", i alla fall vad jag har fått höra. Dessutom så ska du diskutera med din inskrivningsförättare om vad du vill bli och hur du har tänkt dig att du vill ha det. Det fick jag (tyvärr) reda på här typ 3 månader efter mönstringen, jag trodde att man var "tvungen" att ta det man fick av inskrivningsförättaren men man ska tydligen kunna förhandla med dem. Som sagt, det blev som det blev, så stå på dig tills du får som du vill... ;) Edited April 28, 2005 by Step Quote
H0lK Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 (edited) Hörde något som gjorde mig mycket förvånad för några veckor sen när min kompis mönstrade här i Stockholm. Han påstod att de inte genomför konditionsmätningen(cykeln) längre utan att man blir ställd en fråga: "I ett lopp på 30 personer, vilken placering skulle du få?". Säger man top 10 får man en 6. Det verkar ju helt bisarrt. Cykeln får tydligen bara de som ska bli jägare göra. Någon som känner igen detta? EDIT: Varför satsa på en sexa? Sikta på 7 så klarar du i princip alla tjänster. Men men, skulle du nu få en sexa så är nog fortfarande amfibie m.m.öppet för dig. Vad jag förstått är det sjyssta tjänster. Edited April 28, 2005 by H0lK Quote
Victor Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 Det är klart att jag satsar högt! Jag tänkte bara att efter allt man hört om cykeln, att det inte är ett dugg kondition utan bara råstyrka osv, kanske man inte klarar sig så bra även fast konditionen är bra. Men jag vet inte... Den som lever får se! Några sista-minutentips inför cyklingen i övrigt? Quote
Stockman Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 Har du starka benmuskler så borde det inte vara några problem att cykla till dig ett bra värde, konditionen spelar inte alls så stor roll som jag trodde att den skulle göra. Lycka Till! Quote
Trash Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 Hörde något som gjorde mig mycket förvånad för några veckor sen när min kompis mönstrade här i Stockholm. Han påstod att de inte genomför konditionsmätningen(cykeln) längre utan att man blir ställd en fråga: "I ett lopp på 30 personer, vilken placering skulle du få?". Säger man top 10 får man en 6. Det verkar ju helt bisarrt. Cykeln får tydligen bara de som ska bli jägare göra. Någon som känner igen detta? EDIT: Varför satsa på en sexa? Sikta på 7 så klarar du i princip alla tjänster. Men men, skulle du nu få en sexa så är nog fortfarande amfibie m.m.öppet för dig. Vad jag förstått är det sjyssta tjänster. Som jag förstått det behöver du bara cykla om du aspirerar på en tyngre tjänst. Jag fick frågan om jag klarar att springa 5 km. När jag mönstrade var det bara 4-5 som cyklade. Jag är inte säker på hur de skattar din kondition om du inte cyklar, att endast fråga den frågan verkar ju lite konstigt. Quote
Kenny Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 Hörde något som gjorde mig mycket förvånad för några veckor sen när min kompis mönstrade här i Stockholm. Han påstod att de inte genomför konditionsmätningen(cykeln) längre utan att man blir ställd en fråga: "I ett lopp på 30 personer, vilken placering skulle du få?". Säger man top 10 får man en 6. Det verkar ju helt bisarrt. Cykeln får tydligen bara de som ska bli jägare göra. Någon som känner igen detta? När jag mönstrade frågade dem mig vilken plats jag skulle hamna i ett 5kms lopp med 30 personer, ja svarade 3a och fick därmed en skattad 6a i kondition. På pappret skrev hon "Ska cyckla vid behov". Eftersom jag var ute efter en tyngre tjänst skulle jag cyckla men när jag skulle till läkaren kom en inskrivningsförättare och sa att "Det behövs inte". Det var bara 2-3 personer i min grupp som cycklade, verkade som om dem inte ville att man skulle cyckla... nåja, jag fick min tjänst iaf. Quote
Larsleo Posted April 29, 2005 Report Posted April 29, 2005 så idag cyklar inte alla?? Mysko..då jag mönstrade -02 så cyklade alla som kunde.. Quote
simon Posted April 29, 2005 Author Report Posted April 29, 2005 Hum. När jag mönstrade så kom bara(så gott som) de som VILLE göra lumpen ända till cyklingen, övriga gallrades bort hohs psykologen och/eller läkaren. Väl vid cyklingen gjorde ALLA den. Quote
n1cklas Posted April 30, 2005 Report Posted April 30, 2005 mönstrar 23 maj.... tränade stenhårt inför det , men typiskt nog skulle jag skada ryggen (inget alvarligt dock för jag kan fortsätta) för drygt två veckor sen och blev därför tvungen att skära ner på träningen och därför är jag nere på noll igen....är lite halvjobbigt.... Quote
Skunken Posted May 1, 2005 Report Posted May 1, 2005 Har mönstringstid i oktober. Börjar ladda inför det hela nu med cykling de sju kilometrarna till och från skolan varje dag varvat med promenad med kängor. Skall även dra igång med gymeriet igen. Helst av allt vill jag bli någon form av ingenjör. Antingen fältarbPB eller min/amröj. Går inte detta, kan jag tänka mig sjukvårdare. Hoppas på det bästa! Quote
Fu_Persson Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 fan grabbar... ni ska mönstra... blir gott om tid att träna till inrycket sen istället. kund jag komma in som en liten ej anmärkningsvärt tränad 18-åring o dra en sjua så e det nog lugnt för de flesta som lever ett hyfsat aktivt liv. sen att jag hade influensa och inte fick cykla är en annan sak. jag sa att jag var väl i ganska medelbra kondis i klassen, inte bäst, inte sämst. vips fick jag 6:a. Quote
Victor Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 (edited) Jaha då va det avklarat! Fick en sexa på cykeln, är ganska nöjd. Fick dock ingen befattning tilldelad då alla var tagna. Det enda som fanns var befattningar typ bevakningssoldat och det ville de inte ge mig för att de trodde att jag skulle bli "understimulerad". Men de ville jag ju inte ha ändå! :P Ska komma tillbaka om tre veckor då de får fler tjänster. Kommer antagligen att bli skyttegruppbefäl på LG. Helt klart nöjd! Edited May 4, 2005 by Victor Quote
Fu_Persson Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 det gjorde du rätt.. hade antagligen blivit understimulerad där. vill dock slå ett slag för bevak. sätt inte de "mindre lämpade" där! mer utbildning mellan vaktveckorna! mer krävande utbildning! försök att göra tjänsten lite mer poppis och inte så lökig. jag hade (vill jag tro) lite tur att göra den på amf4 där vi hade mer utb. än t ex lv6-vakten (när jag låg inne, detta kan ju såklart ha ändrats nu) ha det Quote
slop Posted May 5, 2005 Report Posted May 5, 2005 Någon mer än jag som mönstrade i Karlstad och undrar vad den blå stolen på övervåningen var till? (såg ut som ett tortyrredskap) ;) Quote
Lunkas Posted May 5, 2005 Report Posted May 5, 2005 Jag ska mönstra i Östersund den 9 Juni. Längtar . Man får väl ha med sig önskemål om vart man vill göra lumpen? Vem säger man det till isåfall? Quote
Kenny Posted May 5, 2005 Report Posted May 5, 2005 Jag ska mönstra i Östersund den 9 Juni. Längtar .Man får väl ha med sig önskemål om vart man vill göra lumpen? Vem säger man det till isåfall? Givetvis får du komma med önskemål om vart och som vad du vill göra lumpen som, säg det till din inskrivningsförättare. Lycka till Quote
soldatkinnunen Posted May 5, 2005 Report Posted May 5, 2005 Någon mer än jag som mönstrade i Karlstad och undrar vad den blå stolen på övervåningen var till? (såg ut som ett tortyrredskap) ;) Hmm...mönstrade nyligen i Karlstad, men har inget minne av nån blå stol..? Quote
KD803 Posted May 5, 2005 Report Posted May 5, 2005 Jag har hört en fågel viska, plus att jag lagt ihop ett och ett. Om alla ska gå lika länge borde alla utbildningar få samma status, dvs graden. Sedan kan man ju ha en lite vidare benämning meniga än bara graden, dvs folk som inte har någon befälstälning, som i princip alla utom arméns KB och marinens och flygvapnets pb har. Sedan är jag inte någon allvetare, så vi kan ju hoppas att jag har fel. Med det nya utbildningssystemet så blir vpl bara meniga och gruppchefer. Pluton/troppchefer kommer i framtiden att vara yo/ro. Att ha meniga och gruppchefer med lika lång utbildningstid är inget problem. Redan idag så finns det 10 månaders soldater som inte blir furirer. Quote
A2Keltainen Posted May 6, 2005 Report Posted May 6, 2005 Med det nya utbildningssystemet så blir vpl bara meniga och gruppchefer. Pluton/troppchefer kommer i framtiden att vara yo/ro. Kommer även rollerna som stf pluton- och troppchefer att fyllas av yo och ro? Hur blir det med befattningar där man tidigare hade vpl officer som gruppchef, som exempelvis eldledare, samt befattningar där man hade vpl officer som ensam/fristående, som exempelvis kvartersmästare? Quote
Victor Posted May 6, 2005 Report Posted May 6, 2005 Så meniga kommer i det nya systemet att mucka som just meniga och gruppbefäl som furirer? Är det så det kommer att gå till? Quote
KD803 Posted May 6, 2005 Report Posted May 6, 2005 Kommer även rollerna som stf pluton- och troppchefer att fyllas av yo och ro? Hur blir det med befattningar där man tidigare hade vpl officer som gruppchef, som exempelvis eldledare, samt befattningar där man hade vpl officer som ensam/fristående, som exempelvis kvartersmästare? Jag är inte helt säker, men jag misstänker att dessa befattningar kommer att bemannas av officerare. Alternativt kan det bli så att stf plutch motsv kommer att bemannas av kontraktsanställda, men jag vet inte. Det svenska försvaret är helt enkelt nu så litet att det inte behövs vpl officerare för att fylla ut alla befattningar, samtidigt som utbildningarna hela tiden blir längre och längre varför det blir svårare att ge dem till vpl. @Victor Ja, det blir precis som idag. Meniga är meniga och gruppbefäl blir furirer vid muck. Quote
Myran Posted May 6, 2005 Report Posted May 6, 2005 Mjahaja... Fick mina papper i måndags.. Den 14;de Juni är det dags att åka till Amf4 och mönstra.. Pirrigt pirrigt.. Quote
slop Posted May 7, 2005 Report Posted May 7, 2005 Någon mer än jag som mönstrade i Karlstad och undrar vad den blå stolen på övervåningen var till? (såg ut som ett tortyrredskap) ;) Hmm...mönstrade nyligen i Karlstad, men har inget minne av nån blå stol..? Grattis till tjänsten simon! Den blå stolen var läskig. Det fanns spännen på den som man kunde spänna fast någon i. Kanske var till för om någon ballade ur hos psykologen=) Quote
soldatkinnunen Posted May 7, 2005 Report Posted May 7, 2005 Någon mer än jag som mönstrade i Karlstad och undrar vad den blå stolen på övervåningen var till? (såg ut som ett tortyrredskap) ;) Hmm...mönstrade nyligen i Karlstad, men har inget minne av nån blå stol..? Grattis till tjänsten simon! Den blå stolen var läskig. Det fanns spännen på den som man kunde spänna fast någon i. Kanske var till för om någon ballade ur hos psykologen=) Nej..kanske inte psykologen, men jag skulle nog må bra av att sitta där efter jag vart hos inskrivningförrettaren...man är ju mest sugen på att Pliktverket! Quote
n1cklas Posted May 7, 2005 Report Posted May 7, 2005 (edited) Lycka till, något speciellt du vill in på? tack näääh , har inga speciella krav ...ville ha en mellanhård plats . för ja orkar inte med jägartjänsten , men sammtidigt vill jag inte sitta och häcka :P dagarna i ända.... hur lång tid i snitt brukar cyklingen ta ? (känns lite jobbigt att träna så mycket i onödan , när man blev skadad men man kanske klarar det endå ) Edited May 7, 2005 by n1cklas Quote
Recommended Posts