Dies irae Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Någon som vet måtten på skivan? 210X120mm kanske? Vill gärna ha rätt mått.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kspGubben Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 210x125 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted April 7, 2005 Author Report Share Posted April 7, 2005 Tackar,,, Jag har fått svar på min fråga, B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIQUID_ Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Tackar,,, Jag har fått svar på min fråga, B) Exakt vad mäter man med mättskiva M21B ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Tänkte inte på att använda skalorna på den för att mäta va :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 (edited) Tackar,,, Jag har fått svar på min fråga, B) Exakt vad mäter man med mättskiva M21B ? man använder den för att ta ut koordinater på karta. läs skalorna 1:10000/1:20000, 1:50000 det kanske säger något? den är förövrigt ett aldeles YPPERLIGT verktyg..... Edited April 7, 2005 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunpowderboy Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Samt även för att ta ut riktningar och avstånd. Håller fullkommligt med är en av de bästa prylarna inom försvarsmakten. Ett tips är att ta en kopia på 1:50 000 dels hörnet på OH-plast och klistra fast bak på namnbrickan. På så sätt kan man alltid ta ut koordinater med en lagom liten felmarginal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 (edited) Ska du skriva ut den på OH eller? Nu drabbas även SFD av piratkopieringen... Edited April 7, 2005 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Samt även för att ta ut riktningar och avstånd. Håller fullkommligt med är en av de bästa prylarna inom försvarsmakten. Ett tips är att ta en kopia på 1:50 000 dels hörnet på OH-plast och klistra fast bak på namnbrickan. På så sätt kan man alltid ta ut koordinater med en lagom liten felmarginal. sedan kan man även kopiera 1:10000/1:20000 hörnet och fästa på baksidan av en annan namnbrickshållare/gammal reflex så kan man ta ut koordinater på alla kartorna skitbra (M21an är ju lite stor egentligen) hm, borde fan göra det själv...behöver en M21a bara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Det borde väl funka att göra som jag skrev, printa ut bilden på OH-film. Det funkade iaf. på vanligt papper... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 För en vanlig dödlig behövs inte skivan. Använd millimeter skalan på kompassen och räkna om. Kompassen är även fullt tillräcklig att ta ut riktningar med. Så har du en pryttel mindre att släpa runt på. Men om du nu kan eldledning eller batteritjänst är det en ok sak för att underlätta snabba uträkningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 (edited) Sant. Iaf. när det gäller 1:50 000 är det ju inte heller speciellt svårt att ögonmåtta ut koordinater med minst lika god (eller dålig) precision som precisionen i fastställandet av vilken punkt på kartan man egentligen vill åt. Jag skulle iaf. påstå att det normalt sett är en överloppsgärning att gå längre ner än hundratal meter (tiondel av rutnätet). På den nivån är det ändå ofta detaljer på kartan som inte riktigt stämmer med verkligheten. Eller är det bara jag som är van att märka ut enheter som tack vare ett absurt antal fordon tar fett med plats i anspråk? Edited April 7, 2005 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 Mätskivan är ju just till för att ta ut så exakta koordinater som kartan medger. För de flesta ingenjörsenheter behövs inte m21, det räcker väl att ange kilometerruta :P Ärligt talat ska alla KB och uppåt i organisationen kunna fungera som eldobservatör och för att det ska fungera ska man kunna ange sin egen och/eller målets position med ett radiellt fel mindre än 25 meter. Det är inte helt lätt med 50 000 dels karta, men utan m21 eller motsvarande är det nog omöjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 För en vanlig dödlig behövs inte skivan. Använd millimeter skalan på kompassen och räkna om. Kompassen är även fullt tillräcklig att ta ut riktningar med. Så har du en pryttel mindre att släpa runt på. Men om du nu kan eldledning eller batteritjänst är det en ok sak för att underlätta snabba uträkningar. tja, kan vara bra för mig då, Batteriplats utbildad (satt med M21B som hjälpmedel i ca 7 månader) men visst, man KAN använd en vanlig mm skala som på tex Kompassen, men det blir inte riktigt lika bra som om man har en M21 och kan använda den fan, behöver nog repetera mina kunskaper i M21an, var ju 1 år sedan sist man ens såg den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 (edited) Jag utveckla teorin kring min idé: Kopiera (eller skriv ut bilden här ovan) på OH-film, klipp ut, rulla ihop och sätt gummiband runt. Vips så har man en M21B som går att att ta med utanför stabshytten utan risk för ond förintelse genom knäckning, avbrytning eller krossning à la linjaler på mellanstadiet. Vad tror ni? Fast å andra sidan kanske en rulle knäcks ännu lättare? Kan någon förklara för mig (ej eldobsutbildad KB, tyvärr skippade I 19 det vårt år) varför man måste vara så fruktat exakt vid eldobservation? Kan man inte bara tänka: "Ok, där har vi fienden, ungfär, han springer ju ändå runt och fjantar sig. Jag vill lägga min fina "fotbollsplan" (eller två?) med spränggranater just... där!" Eller? Jag betvivlar inte en sekund att man mäta ut töntigt exakt på en 1:50 000 karta men hur väl stämmer den platsen (på kartan) överens med den punkt man vill träffa i verkligheten (vilket iofs. lär ha mindre sexuell betydelse när fotbollsplanen ramlar ner...)? Börjar man inte komma ner på den nivån när detaljerna på kartan inte ligger exakt där de ska för att de ska rymmas på kartan (finns en fin lantmätarterm för detta)? Edited April 9, 2005 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 Jag utveckla teorin kring min idé: Kopiera (eller skriv ut bilden här) på OH-film, klipp ut, rulla ihop och sätt gummiband runt. Vips så har man en M21B som går att att ta med utanför stabshytten utan risk för ond förintelse genom knäckning, avbrytning eller krossning à la linjaler på mellanstadiet. Vad tror ni? Kan någon förklara för mig (ej eldobsutbildad KB, tyvärr skippade I 19 det vårt år) varför man så fruktat exakt måste veta sin egenposition vid eldobservation? Kan man inte bara tänka: "Ok, där har vi fienden, ungfär, han springer ju ändå runt och fjantar sig. Jag vill lägga min fina "fotbollsplan" (eller två?) med spränggranater just... där!" Eller? man behöver rent tekniskt inte veta vart man befinner sig som eldledare, dock vill pjäserna veta det så de inte skjuter just där (fins fredstida spärra för sådant) det eldledaren/observatören behöver veta är VAR är målet, VAD är det för typ av mål, HUR ser terrängen ut (skog, fält osv) och VILKEN riktning har jag till målet (i streck) det räcker för att leda elden, men som sagt, vill man inte ha granater i skallen i fredstid så är det bra om pjäskompanierna vet vart fan eldledaren är så de kan registrera skjutförbud på ett typ 500m stort område runt eldledaren vilket gör att SKERen vägrar skicka skjutvärden till pjäserna för mål som befinner sig inom det området. (samma gör man i krigstid runt saker man inte vill skjuta på, i fredstid har man små områden man FÅR skjuta på vilket givetvis är ungefär tvärt om mot krig) slut OT. *skuggan som gått en E-obs kurs inom FBU och sedan satt på batteriplats i lumpen* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 (edited) och VILKEN riktning har jag till målet (i streck) På vilket sätt är detta relevant? För att kunna korrigera? Gör man det överhuvudtaget? Detta vore väl lite lättare: "Zäta Martin (?) från Erik Caesar Sigurd Ludvig, Ivan är överallt runtomkring oss, Norrbotten är förlorat, eldsignalering ATOM ROPA... Skitsamma, förinta ruta gröna kartan 24L NO LULEÅ, kom" "Zäta Martin, det är uppfattat furiren, gräv ner er kom" "ECSL, trevligt att talas vid (famous last words), klart slut" "Weeeeee'll meeeeet agaaaain, don't know wheeeeere don't know wheeeen..." Edited April 9, 2005 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 och VILKEN riktning har jag till målet (i streck) På vilket sätt är detta relevant? För att kunna korrigera? Gör man det överhuvudtaget? Detta vore väl lite lättare: "Zäta Martin (?) från Erik Caesar Sigurd Ludvig, Ivan är överallt runtomkring oss, Norrbotten är förlorat, eldsignalering ATOM ROPA... Skitsamma, förinta ruta gröna kartan 24L NO LULEÅ, kom" "Zäta Martin, det är uppfattat furiren, gräv ner er kom" "ECSL, trevligt att talas vid (famous last words), klart slut" "Weeeeee'll meeeeet agaaaain, don't know wheeeeere don't know wheeeen..." tja, man KAN ju göra så men ja, det är för att korrigera (eldreglera) som man anger Ori till målet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 (edited) Men gör man verkligen det, eldreglerar? Är det inte koordinater, x antal es verkanseld och sedan är det roliga slut? För det är väl inte direkt som att man skjuter en granat, eldreglerar, skjuter en till och sedan skriker/DART:ar den svenska motsvarigheten till "Fire for effect, over!" i bästa Vietnamstil. Vid det laget har ju fi hoppat ner i värnen eller stängt pansarluckorna och kört därifrån för länge sedan... Vad jag undrar är alltså, har eldreglering någon funktion, såvida man inte genom meterprecis placering av tidigare nämnda "fotbollsplaner" av död och förintelse vill använda en haubbat till att förstöra en fientlig landningsbana, ett fientligt tempel eller något annat stort och relativt immobilt mål som inte kan skydda sig? Edited April 9, 2005 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Men gör man verkligen det, eldreglerar? Är det inte koordinater, x antal es verkanseld och sedan är det roliga slut? För det är väl inte direkt som att man skjuter en granat, eldreglerar, skjuter en till och sedan skriker/DART:ar den svenska motsvarigheten till "Fire for effect, over!" i bästa Vietnamstil. Vid det laget har ju fi hoppat ner i värnen eller stängt pansarluckorna och kört därifrån för länge sedan... Vad jag undrar är alltså, har eldreglering någon funktion, såvida man inte genom meterprecis placering av tidigare nämnda "fotbollsplaner" av död och förintelse vill använda en haubbat till att förstöra en fientlig landningsbana, ett fientligt tempel eller något annat stort och relativt immobilt mål som inte kan skydda sig? njäe, man skjuter i regel typ nån eldstöt, sedan flyttar sig det som är kvar av fienden och då reglerar man typ VR 200 BM 150 2ES och sedan är fienden paj ;) (mmm, blåbärspaj vore gott) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Hur kommer det sig att man gör så istället för att bara ange nya koordinater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Hur kommer det sig att man gör så istället för att bara ange nya koordinater? snabbare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Det är uppfattat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Eftersom bilden som Dies irae postade är en jpeg och därmed inte särskilt exakt (för att inte tala om vilket bök det är att få den utskriven i rätt skala) så har jag skrivit en kopia i PostScript. Det är bara att skriva ut den på ett A4 så stämmer måtten precis (eller så exakt som skrivaren klarar) samtidigt som strecken blir skarpa och tydliga. Två detaljer har jag dock inte tagit med eftersom jag inte inser vad de ska vara till. Det är dels det avlånga hålet i mitten samt de fyra små hålen som ligger på linje från centrum ut mot ena hörnet på skivan. Vad är de till för? Mätskivan som PS eller PDF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Ett tips är att ta en kopia på 1:50 000 dels hörnet på OH-plast och klistra fast bak på namnbrickan. På så sätt kan man alltid ta ut koordinater med en lagom liten felmarginal. Vi fick ut namnbrickor som redan hade meterskala i 1:50000 på baksidan. Det var en typ av vanlig vit klisterdekal med svart tryck längs två kanter. Jag fick intrycket att det var ett lokalt iniativ på A3, men jag kan ha fel. Vad jag minns så var vi tvungna att lämna tillbaks de här brickorna vid Muck. Är det någon mer som känner igen det här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Ett annat tips för att snabbt kunna ta ut koordinater med bra noggrannhet är att förse sig med en av försvarets Silva syftkompasser (finns även att köpa civilt). Där finns både 1:25000 och 1:50000 skalor. Mkt mer användbar än standardkompassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Eftersom bilden som Dies irae postade är en jpeg och därmed inte särskilt exakt (för att inte tala om vilket bök det är att få den utskriven i rätt skala) så har jag skrivit en kopia i PostScript. Det är bara att skriva ut den på ett A4 så stämmer måtten precis (eller så exakt som skrivaren klarar) samtidigt som strecken blir skarpa och tydliga. Två detaljer har jag dock inte tagit med eftersom jag inte inser vad de ska vara till. Det är dels det avlånga hålet i mitten samt de fyra små hålen som ligger på linje från centrum ut mot ena hörnet på skivan. Vad är de till för? Mätskivan som PS eller PDF TACK!!! Guldet! Värmer när man ser gamla hederliga M21B Har en hemma, men den är sliten precis i början av 50 000 skalan (Murphy) och klockers på alla andra skalor så det är så sjukt uppskattat att du gjorde det i PS! / Gammal Blivande Komp. Art. C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 M21B är ett så fantastiskt mångsidigt hjälpmedel att allt på den kan användas på flera sätt, men hålen som Eskil mämner kan bl a användas för att rita ut eldområden på kartor. Kan även användas för att rita riskområden. Att man alltid ska vara så noggrann med kordinatuttag är en förutsättning för att få rättliggande eld i första eldöppnandet, rättliggande eld i första eldöppnandet är ingen självklarhet, särskilt vid skjutning med eldobservatör. Det svenska artilleriet av modell 2005 levererar dessutom inte nog med granater för att man ska ha ska kunna säga att det inte spelar någon roll om man skjuter lite fel om inte målen är gigantiska. Väldigt många punkter i en topografisk karta medger en noggrann lägesbestämning, det är till stor del för att leda indirekt eld som den kartan är framtagen. Exempel på radiella punktmedelfel: triangelpunkter 10 m, svarta vägskäl 14 m, fritt liggande hus 16 m. Vägarna på en karta är bredare på kartan än i verkligheten så då får man ett större fel, termen är att t ex ett hus är undanhållet. Punktmedelfelet för ett undanhållet hus stiger till 23 m. Till punktmedelfelet ska sedan avläsningsfelet läggas kvadratiskt för att man ska få det totala felet. Man påverkar således totalfelet både genom ett noggrant koordinatval och ett bra val av kartpunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 bra skrivet Inf, du har helt rätt.. Korset i kyrksymbolerna på en karta ligger för övrigt lika exakt som triangelpunkter (avser tornet på kyrkan) sedan skall man som eldledare vara medveten om att granaterna inte nödvändigtvis slår ned exakt på den punkt man skickat koordinaterna på, det kan bero på ett nästan oändligt antal småsaker som sker på batteriplats, bla följande. *Gammalt väder *Osäker geodesi (koordinater på pjäserna, säker är när man vet med max 25m marginal) *Osäker V0 *felaktig/okänd kruttemperatur *felaktig granatvikt (granater kan variera på 1,8kg) *marginellt elevationsfel (riktaren kanske riktar 5 streck fel, i normala fall är det en skitsak som inte påverkar mer än ca 50m) *kombination av ovanstående och detta är bara ett axplock av vad som kan påverka. så man kan säga att skiter det sig illa (inräknat bara småfel från både E-ledare och batteriplats) så kan ändå granaterna dimpa ner 500m fel. så i fredstid kontrollerar man allt väldigt nogrannt. normalfallet är dock att granaterna landar högst +-150m fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted November 28, 2005 Report Share Posted November 28, 2005 Gomorron! Verkar som om mätskivelänkarna ej längre är giltiga. Någon som har den som pdf någonstans månne? (Blev ju så exalterad så att jag glömde spara den själv på lämpligt ställe) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts