Jump to content

OCSW

Adam Wilhelm

Recommended Posts

Appropå eldhandvapen och motsvarande, Ni som kan mycket om sånt, varför blev det aldrig något av G11.

Den där tyska grejjen med hylslösa patroner och ett jättemagasin med 50 skott stående på höjd i kolven.

När jag läste/hörde om den för länge sen typ 10 år sen trodde jag att den eller liknande konstruktioner skulle utkonkurera den tradiotnella automatkarbinen. Varför blev det inte så, vad var det som inte fungerade i praktiken.

Vad jag har förstått så var det kostnaden som satte definitivt stopp för G11. Pengarna behövdes någon annanstans (återföreningen) och sen så hade man problem med att den blev för varm (hylsan tar med sig värme när den kastas ut).

Sen så går man och utvecklar G36   :D

g11 hade 50 skott ovenför pipan p s s som FN P90 har.

Att den inte togs i bruk var huvudsakligen att Sovjet föll i sär. Efter kalla krigets nergång och fall skulle det kosta aldeles för mycket att ersätta alla gamla patroner med nya om man införde ett nytt vapen.

Samma skäl till at HV måste dras med ak4 i evighet (eller 2020, vilket som nu kommer först).

Guest Lillebror
Appropå eldhandvapen och motsvarande, Ni som kan mycket om sånt, varför blev det aldrig något av G11.

Den där tyska grejjen med hylslösa patroner och ett jättemagasin med 50 skott stående på höjd i kolven.

När jag läste/hörde om den för länge sen typ 10 år sen trodde jag att den eller liknande konstruktioner skulle utkonkurera den tradiotnella automatkarbinen. Varför blev det inte så, vad var det som inte fungerade i praktiken.

Kostnadsskällen men G11 var För snabb den sköt ungefär i väg tre skott på samma tid som att en vanlig bössa hinner få i väg ett skott där med fick man ingen spridning på bulorna. Idén är god. Det utvecklas en annat intressant system som jag tror kommer ha en bra framtid det är Metalstorm. Men detta system har lite barnsjukdomar ett av dom är bland annat att det inte har fult så bra percison ännu men det kommer inom en snar framtid.

En annat intessant system är sk flosceter en slags under kalibrig pilammuniton men en utgångs hastighet på ca 1600m per sec pilen är tillverkad i ett plast matrial och har en dimention på ca 1,5mm en riktigt otrevlig sak.

Samma skäl till at HV måste dras med ak4 i evighet (eller 2020, vilket som nu kommer först).

Det är välutmärkt att HV har kvar AK4an. Grattis ammo vilket gör att övningarna kan ge mycket bly i luften. Det har vi iaf på våra.

Jämför med AK5an där man får betala för ammon. Visst den har ju 30 skott i maget men vad fan ska man med det till när det saknas pengar till skott.

Ett tips, kräv mycket övningar med skarp ammo. Den är grattis just nu och därför finns det ingen anledning att spara på den. Hehe.

Guest Lt. payne

Det är välutmärkt att HV har kvar AK4an. Grattis ammo vilket gör att övningarna kan ge mycket bly i luften. Det har vi iaf på våra.

Jämför med AK5an där man får betala för ammon. Visst den har ju 30 skott i maget men vad fan ska man med det till när det saknas pengar till skott.

Ett tips, kräv mycket övningar med skarp ammo. Den är grattis just nu och därför finns det ingen anledning att spara på den. Hehe.

Jo jag ska hjälpa till att minska 7,62 överskottet i helgen.

Vi har skarpskjutning på Mästocka hela helgen.Det lär väl tillverkas några tomhylsor då!  ;) ;)

Som Swede säger  det är bara den tygbandade (nband) som är gratis och den finns inte i så mycket överskott som folk tror överallt i landet.  Detta gäller den skarpa.

I övrigt så är 5,56 ammon ca 1kr billigare än 7,62  så lösövningar blir billigare.

och för er som tycker om att spränga så kan jag tillägga att  sprängdeg och HGR m/56  är oxå gratis. Samt Akan ammo (m/95) fick jag reda på häromdagen, då vi sköt upp 3000 som skulle kostat 150.000kr i vanliga fall.  gratis e gott :)