Jump to content

Uniformer

Skuggan

Recommended Posts

tänkte starta en ny topic om uniformer (som jag sade i en annan topic).

Danska uniformer tycker iallafall jag passar bra i ljusa lövskogar men är kassa i mörkare barrskogar (såg ut att vara skönt tyg i dem), har sett någonstans att de fanns i öken utförande också.

norska är mörkare (rostfärgade nästan) och kan nog passa bra i deras terräng, har dock byxor som liknar gamla M/59´or.

Finska är liknande de norska med en grönare ton (passar nog bra i finland).

men jag måste nog säga att jag tyckte de svenska M/90 var helt outstanding i jämförelse med dessa (ja jag har haft tillfälle att jämföra alla samtidigt).

någon som kan berätta vad ni tycker och kanske skriva lite om andra länders uniformer.

1.jpg

Tjejen till vänster bär m/91, har dock samma kamo som m/62.. man kan nog inte säga att finnarna har valt fel kamo eftersom man haft samma i 40 år och tydligen fortfarande funkar. De färgglada märkena på armen kan tas av under mer fältmässiga förhållanden då de sitter fast med kardborre.

Danska uniformen har en hätta/luva man kan sätta på uniformen, verkar rätt praktiskt och skönt.

LD:

nja kanske inte men jag tycker att M/90 är lite mer Allterrain (inte öken dock) än finnarnas. vet du förresten hur svårt det är att se M/90 i beckmörker? har lyckats tappa bort en hel grp när de var 5 m framför mig!!! det kallar jag BRA kammo.

90 kammot e skitbra, men som alla andra kamouflage "flyter"

de ju ihop på långt avstånd.

Det gör ju inte den gröna(typ M59)

Om man tittar på israelerna, som har mest stridserfarenhet i världen, de har en grön uniform. det räcker..

Måste säga att finnarnas karborre variant till tygmäsken e fenomenal...

LD

Jag är skeptisk mot luvor. Med luvan uppe blir soldaten instängd i sin egen lilla värld. Den begränsar synfältet så väl som hörseln. Även om det säkert finns tillfällen då huvan kan användas är det bättra att avstå från den uniformsdetaljen i mitt tycke.

Då slipper man diskussioner om när den ska användas kontra när den inte ska användas. Man slipper också problemen med de som ofelbart kommer att bryta mot reglerna dvs. inga huvförsedda rundningsmärken till vaktposter.

The Shadow, tja jag har tappat bort min stridsparskamrat på 2 meters avstånd i skymning. Vi var b-styrka och låg i ett halvtätt buskage med rödprickiga schweiziska överskottsuniformer. Tror de flesta kamon är bra om det är en smula mörkt, man luras att tro att de tillhör omgivningen.

Strv 122: www.mil.fi/np99 (nordic peace -99)

Pansardvärg

http://tietokannat.mil.fi/saha2002/get2data.php3?id=104

soldat på post, med m/91 utan färgglada tygmärken, o framförallt utan förbandsmärke och befattning (i Finland har varje befattning sitt eget märke, tjejen på bilden har sitt längst ner). Kom att tänka på att även gradbeteckningarna sitter fast med kardborre och inte sys fast som på m/90. Det måste onekligen vara en fördel att ta av dem om man ska ut på patrull ex. Blir man tillfångatagen och de ser att man är i befälsroll så lär man utsättas för förhör under plågsamma tortyrliknande förhållanden. Är man i deras ögon menig så skickas man väl till nåt uppsamlingsläger där man dör av dysenteri istället.

Haegg: Finns ju alla sorter i vår herres hage, vissa missbrukar allt de kommer åt, och andra satsar 100% för att slutföra uppdraget. Men rent praktiskt så kan man inte komma ifrån att det är bra med huva. Jämför ex komarocken med fodrad och den utan, alla soldater måste sova/vila nån gång, o vilken föredrar du i den rollen?

Kan bara berätta det lilla jag vet ang. den danska uniformen.

Jag testade den cirka en vecka i fält i somras och kom fram till att: Byxorna , Jackan , Kängor , Regnställ :devil

Byxan

1. Byxorna är för smalt sydda = jobbigt att stoppa ner saker i benfickorna

2. tyget var för varmt , jag tyckte inte att det transporterade bort fukten tillräckligt snabbt så man var ständigt fuktig om benen.

3. Det fanns inga byxkrokar som på M/90 byxorna utan det var snören som man knöt åt runt benen.

Jackan

1. Var också för smalt sydd vilket gjorde att man inte kunde sträcka ut armarna helt utan att de åkte upp + att det var samma täta tyg som i byxan.

Kängor

1. De var något sladdriga i konstruktionen ( kan bero på att mina var beg. )

2. Det fanns ingen plasthätta vilket gjorde att om man slog i tårna i nåt så gjorde det j*vligt ont :(

Regnstället.

Jag blev mycket imponerad av det!!!!

1. Kamo färgat regnställ tyckte jag verkade jäkligt bra

2. Det var stort och hade egna fickor

Nu låter det som om jag bara kritiserar den danska uniformen men detta är som sagt min personliga åsikt om den , Det kanske finns någon annan här som har provat den som kan ge sin åsikt också? :P

Såg även den finska och systemet med kardborre fästning av märken o dyl är ju ganska smart tänkt.

// Tompa :shaun

Hade tre tyska fallskärmsjägare som gick baskerprovet med oss. Deras uniformer imponerade inte alls på mig. Lite poplinställskänsla kändes det som.

Kamouflaget är snarlikt det danska med prickar. Dock andra färger. Mer brunt.

Kardborrar är det många som använder, man får helt enkelt lyda de goda råd som finns på SoldF = man skaffar ett sykit och syr dit lite kardborreband... :D

Får man lov att göra det ? Ska man inte SY fast sina märken ?

Lajsen. Mja, man har köpt en jävla massa, hundratals stridsvagnar, ännu fler hundra stridsfordon, hundratals artilleripjäser, hundratusentals ton ammunition o.s.v. Men absolut ingen personlig materiel såsom uniformer, det är så gott som 100% finskt, eller ja modellen med kamot och dyl alltså, allt tillverkas ju förstås inte i Finland då.

tänkte starta en ny topic om uniformer (som jag sade i en annan topic).

Danska uniformer tycker iallafall jag passar bra i ljusa lövskogar men är kassa i mörkare barrskogar (såg ut att vara skönt tyg i dem), har sett någonstans att de fanns i öken utförande också.

norska är mörkare (rostfärgade nästan) och kan nog passa bra i deras terräng, har dock byxor som liknar gamla M/59´or.

Finska är liknande de norska med en grönare ton (passar nog bra i finland).

men jag måste nog säga att jag tyckte de svenska M/90 var helt outstanding i jämförelse med dessa (ja jag har haft tillfälle att jämföra alla samtidigt).

någon som kan berätta vad ni tycker och kanske skriva lite om andra länders uniformer.

Var du med i SweNoDa eller liknande?

du får ursäkta att jag inte vet riktigt vad du syftar på.

jag är FBU/u och hade tillfälle att jämföra uniformerna under en nordisk försvarsträff som Lidköpings FBU förening anordnar vart 4´e år (det är ett roterand schema, nästa år är det Danmarks tur).

om ni undrar vad jag gjord där så var jag funktionär. :)

Ett annat bra kamoflage är det brittiska DPM (Disruptive Pattern Material). Det passar underbart bra i granskog (på ett kort på en polare i denna uniform så ser man inte var en gran börjar och hans arm slutar. Suveränt! Dock ej så bra i lövskog.

M90 är dock tveklöst bäst, det enda kamoflaget mig veterligen som är datorframställt för att "klia minst i ögonvrån".

Den gamla hederliga helgröna färgen till m/59 tycker jag är en av de bästa "kamo"-färgerna. Enligt mina egna erfarenheter är den mindre framträdande än m/90 kamot. Alltså tror jag att israelerna har rätt. Har dessutom hört att m/90 uniformen gjordes i kamuflagemönster, delvis, för att soldaterna skulle tycka att den var "häftig" och "bry sig om" den mer.

Vilka länder använder "enfärgade" fältuniformer?

Danne

Jag har sett att kanadensare har någon grågrönbrun-färgad dräkt, det hadde dom ijallefall när när ett gäng var i skövde förra sommare... (den var asful, pösig och hängde konstigt)

Guest Operator

Men jag såg koreas cammo ...tro jag iaf!

Det verkade vara skitbra

Det såg ut som jänkarnas "woodland" cammo men med bara gröna nyanser....typ iaf!

Jag noterar att det tar lite tid att ladda bilderna men jag kan inte låta bli att posta några till. Helt utan hänsyn till om de är funis eller inte har jag hittat några kamoflagemönster som inte kan ge soldaten bättre självförtroende. Det är de fulast mönstren jag sett. Kan ni bräcka dessa?

Schweiziskt alpkammo-liknar mest något som en överförfriskad herre kan få i retur en sen lördagskväll bakaom parken i Åhus

swissalpenflage.jpg

Tjeckiskt ökenkammo-ser mest ut som någon psykadelisk 70-talsklänning man kan hitta i morsans gaderob

czd.jpg

Danskt ökenkammo-ser ut som en jacka med smittkoppor

danish_army_desert_issue.jpg

Källa: http://www2.ttcn.ne.jp/~camouflage/english.htm