Jump to content

Termit vs Stridsvagn??

Stella-Polaris

Recommended Posts

Nar jag satt och tittade pa nyheterna sag man en kolon M1 komma korandes pa en ganska smal gata i en Irakisk stad. Mina tankar foll da pa en gammal skrift om pansarbekampning jag har (ww2).. Forst rokflaskor och sedan pa vagnen..typ..

Om nu Ali har haft en pysselkvall och tillverkat termit, han avser slanga upp pa en M1, hur skall han ga tillvaga..

Hur stor behover laddningen vara och var bor den placeras?

Har moderna vagnar aven kompositmaterial i tak och chassitopp och kan de materialen stoppa termit?

Om vi begransar oss till foljande alternativ av placering vilken storlek pa laddning torde behovas? Dvs hur mycket behovs for att branna igenom pansaret och ha en restverkan

Over motorutrymme - inmobilisering av vagn genom brand i motorutrymme

Torntak - utslagning genom brand i vagnen

Torntak amutrymme -tillfallig utslagning genom ambrand

mot tornkrans - fastsvetsning av tornet/brand i vagn

Andra plaseringsalternativ med utsikt till verkan??

Edited by Stella-Polaris

Guest strvkomp

Nu har jag inte järnkoll. Men med termit menar du väl pulveriserat aliminium och pulveriserad järnoxid som när antänt avger enorm hetta och brinner långsamt?

Det så att säga smälter sig igenom sitt mål.

Bara så att jag har en aning om vad vi pratar om. :)

Mvh

Strvkomp

Har inte jänkarna termithandgranater med extra fördröjning för att förstöra mtrl (t.ex. huvudbeväpningen i en stridsvagn) som måste överges? Eller var det fosfor i dem?

Jag tror rent spontant att det krävs ganska mycket. Samt att besättningen inte kan backa iväg till en skyddad plats, hoppa ut och skyffla bort eländet. Vidare tror jag att om man är i position att kasta termit på vagnen, då har man nog hyfsade förutsättningar att nå god verkan med en RPG också.

Om det nu ska funka så tror jag att motorutrymmet verkar vara bästa chansen. Jänkarna har då iaf. fått minst en Abrams utslagen (iaf. "mission kill") av RPG mot motorutrymmet. Men som sagt, om man nu befinner sig i ett sådant läge att man kan placera en termitladdning på en Abrams, då kan man nog lika gärna skjuta RPG, eller hoppa ner på vagnen, skära halsen av VC:n och sedan klättra ner i vagnen och göra detsamma med resten av besättningen. :):)

Min gissning är att av de ca 54000 anställda på General Dynamics så är det säkert några som även tänkt på skyddet mot termit laddningar. Det är nog inte en aktuell hotbild. Även det taktiska uppträdandet lär nog se till att Ali´pysselkväll endast var ett slöseri med tid.

Vidare tror jag att om man är i position att kasta termit på vagnen, då har man nog hyfsade förutsättningar att nå god verkan med en RPG också.

Nja termit i den här meningen är ett "zero range" vapen, rpg har armeringsträcka. Jag skulle dock ha använt rpg från skydd och sen löpt som besatt med tanka på att en strv aldrig uppträder ensam.

Teoretisk skulle man väl kunna använda Termit eller Elektron men jag tror att det kommer att behövas ganska stora mängder och koncentrerat om man ska få genombränning med tanke på stålets värmetransportförmåga och att smältan kommer att ligga kvar på jämna ytor typ torntak. Så jag tror att laddningar som är "kastbara" och utan fästanordning inte kommer att ha avsedd verkan.

De flesta moderna vagnar har halonsläckare som släcker eld väldigt fort. Halonet tar bort allt syre så att det helt enkelt slutar brinna och glöda. Huruvida termit sedan självantänder när nytt syre kommer till vet jag inte.

Halon tar vad jag läst inte bort syret, det stör den kemiska reaktionen som underhåller branden. Därför kan man faktiskt andas i ett rum som belagts med för brandbekämpning normala koncentrationer Halon 1301, men det är inte att rekommendera eftersom både röken och restprodukterna som Halonet sönderfaller till vid kontakt med kraftig hetta är "något otrevliga". :/

Läste detta i diverse Usenet-trådar om oavsiktlig halondumpning i datorhallar.

Vad som gäller för moderna ersättare (Halotron och allt vad de nu heter) vet jag inte.

Nja termit i den här meningen är ett "zero range" vapen, rpg har armeringsträcka. Jag skulle dock ha använt rpg från skydd och sen löpt som besatt med tanka på att en strv aldrig uppträder ensam.

Jag räknade med att om du ska få termiten på vagnen med en ens akademisk chans att inte bli sönderpepprad av antingen vagnens kamrater eller en påtagligt förbannad VC, måste du kasta den från en hög byggnad i närheten av vagnen och i det läget står iaf. jag hellre med en RPG eller motsvarande.

OK, lite hårda fakta till att börja med.

* Termit är (som någon redan har skrivit) en blandning av järnoxid och aluminium.

* Termit behöver iget syre för att brinna. Den innehåller allt syre den behöver. Järnoxid och aluminium blir till Järn och aluminiumoxid.

* Det är långt i från så lätt son det låter att tillverka termit själv. (Jag har faktiskt provat en gång när jag var ung och dum. :) ) Aluminium oxiderar blixtsnabbt vid kontakt med syre och bildar en hinna aluminiumoxid som effektivt hindrar fortsatt oxidering.

* Termit har en antändningstemperatur på uppemot 1000 grader, så även om man lyckas tillverka termit så är det inte helt lätt att få skiten att brinna.

* Har termit väl börjat brinna är det i stort sett omöjligt att släcka. Det går inte att kväva en termitbrand. Teoretiskt skulle det gå att släcka med kolsyresläckare genom att sänka härdens temperatur till <1000 grader, men det skulle kräva en brandsläckare stor som en tankbil.

Om Ali ska ha pysselkväll så tillverkar han nog en improviserad stridsvagnsmina i stället.

* Det är långt i från så lätt son det låter att tillverka termit själv. (Jag har faktiskt provat en gång när jag var ung och dum.  :camo: )

* Termit har en antändningstemperatur på uppemot 1000 grader, så även om man lyckas tillverka termit så är det inte helt lätt att få skiten att brinna.

Som alltig ar det en kunskaps fraga. Termit anvandes ofta till svetsning innan svetsaggregat blev vanliga. Termiten tillverkades forr i tiden av bysmedjor och mindre fabriker for eget behov. Vet man hur sa ar det inget problem att tillverka samt att antanda.

Vore tacksam om vi begransar oss till verkan pa vagn. Hur Ali sedan far dit den kan vi ta senare i annan trad.

Edited by Stella-Polaris

* Det är långt i från så lätt son det låter att tillverka termit själv.

Utan att uppmana någon annan att göra det så är det enligt mig ganska enkelt att tillverka, "svårigheten" är att få eld på det men det löser man också ganska lätt. (Tänker självklart inte berätta hur då ingen ska testa detta hemma.)

Svårigheten med att få en smet som fäster är att den bör vara något så när homogen samt att den blir kanske lite väl utspridd för att köra annat än ytliga skador? Stridvagnar är ganska tjocka i huden.

En mer koncentrerad laddning som man fäster vid stridvagnen och som väger några kilo kan ju lika gärna innehålla en sprängladdning med riktad verkan där man i alla fall vet att det går snabbt att få skadeverkan medan termit faktiskt tar ett tag.

Att skjuta/kasta en granat med fosfor, "napalm" och termit funkar för många mål men problemet är även där om man får tillräckligt mycket termit på ett ställe för att det ska göra någon större skada.

AN-M14 TH3 Incendiary Grenade uppges ha en brinntid pa 30- 45 sek samt kunna branna igenom 1/2 tum pansar . hur stor laddning den innerhaller har jag annu inte hittat men den torde inte overstiga ett 0,8 kilo (mer troligt 0,7-0,75kg). den uppgers finnas i pansar fordon for forstoring om nodvandigr

Om man nu tillverkar en liten sack med termit torde denna relativt sakert ligga kvar pa en M1:a med dess platta torn och chassi. En sadan sack tordes kunna kastas en 10 m aven om dess vikt ar 3-4 kg.

Om vi antar att 0,8 kg branner igenom 1/2 tum pansar och laddnings behovet okar i kvadrat med pansar tjockleken sa behovs 3,2 kg for att branna igenom 1 tums pansar. Fa vagnar torde ha tjockare pansar i tak pa torn och chassi.

Att termit ar dugligt mot pansar torde vara obestridigt. fragan ar var bor den placeras och vilken laddnings storlek kravs pa denna plats

http://calbeck.tripod.com/scott4gov/g25.jpg

AN-M14 TH3 Incendiary Grenade pa en truck. Inte kul att skyffla undan

Edited by The Swede

Om man ändå skall så nära, varför fippla med termit när en IED är betydligt enklare att göra? Som sagt: första på listan över saker att göra på motståndskillens pysselkväll lär inte vara termit.

/J

Det är inte alls så svårt att tända på Thermit (inte så svårt som eskil skriver),

det behövs bara ett stort tomtebloss. Kan även meddela att Thermit även är eksplosivt i kontakt med vatten. Då bildas nämligen vätgas.

Vid ett tillfälle då det skulle destrueras Thermit på mitt jobb, tändes 2-3 normala portioner som låg på en lastpall. När dom hade reagerat nästan färdigt rann dom ner på marken som var istäckt. Inte bra!!!!!! Alla fönster på en King Cab(bil) som stod ca 50m bort blåstes ut. Hur vet jag då detta? Jobbar som spårsvetsare och använder nästan Thermit svetsning dagligen!!!!!

AN-M14 TH3 Incendiary Grenade  uppges ha en brinntid pa 30- 45 sek samt kunna branna igenom 1/2 tum pansar .  hur stor laddning den innerhaller har jag annu inte hittat men den torde inte overstiga ett 0,8 kilo (mer troligt 0,7-0,75kg). den uppgers finnas i pansar fordon for forstoring om nodvandigr

Om man nu tillverkar en liten sack med termit torde denna relativt sakert ligga kvar pa en M1:a med dess platta torn och chassi.  En sadan sack tordes kunna kastas en 10 m aven om dess vikt ar 3-4 kg. 

Om vi antar att 0,8 kg branner igenom 1/2 tum pansar och laddnings behovet okar i kvadrat med pansar tjockleken sa behovs 3,2 kg for att branna igenom 1 tums pansar.  Fa vagnar torde ha tjockare pansar i tak pa torn och chassi.

Att termit ar dugligt mot pansar torde vara obestridigt. fragan ar  var bor den placeras och vilken laddnings storlek kravs pa denna plats

http://calbeck.tripod.com/scott4gov/g25.jpg

AN-M14 TH3 Incendiary Grenade pa en truck. Inte kul att skyffla undan

Såg på tv här igår om ett special forces team i Afganistan..Dom slängde i en sådan granat i motorrummet på bilar som dom inte kunde ta med sig vid beslag.

En ganska rolig grej var när dom tog en smugglare vid gränsen mot Pakistan.Han smugglade bilar som var stulna.Hade en bilkaross på en kamel såg rätt skoj ut. :D

Vet ej Herr Leadhead om dom var danska kollade på en av mina Amerikanska tv kanaler.Men förvånad skulle jag inte bli p.g.a kvaliten av repotaget..

Edited by olaevil

Det är inte alls så svårt att tända på Thermit (inte så svårt som eskil skriver), det behövs bara ett stort tomtebloss.

Ja, det räcker med ett tomtebloss. Det är järn som fås att brinna genom att höljet utsöndrar rent syre vid upphettning. Det är tillräkligt varmt för att utlösa termit.

Kan även meddela att Thermit även är eksplosivt i kontakt med vatten. Då bildas nämligen vätgas.

Vid ett tillfälle då det skulle destrueras Thermit på mitt jobb, tändes 2-3 normala portioner som låg på en lastpall. När dom hade reagerat nästan färdigt rann dom ner på marken som var istäckt. Inte bra!!!!!! Alla fönster på en King Cab(bil) som stod ca 50m bort blåstes ut. Hur vet jag då detta? Jobbar som spårsvetsare och använder nästan Thermit svetsning dagligen!!!!!

Den termit som används vid svetsning brukar brinna mycket längre och svalare en den sort som används i brandbomber. Du råkar inte veta vad det är för tillsatser i sådan termit?

Jag har varit med och tittat på en spårsvetsning med termit en gång. Först var det ett jäkla slit med att rikta och spänna skenorna. När det sedan var dags för termiten var det ett riktigt antiklimax. "Fjutt. Så där ja, nu går vi och fikar." :D

Jobbar som spårsvetsare och använder nästan Thermit svetsning dagligen!!!!!

Hur mycket tror du behovs for att branna av en skena? Vet du om er termit typ ar av samma typ som Militar termit?

OT: hur mycket anvander ni till en skarv?? Och nasta gang ni skall bli av med overflod sa testa pa en tjock plat och meddela mig resultatet..

rpg har inget sånt tjafs som armeringssträcka, den är istället penetreringsoptimerad eller finns det fler sorter?

rpg har inget sånt tjafs som armeringssträcka, den är istället penetreringsoptimerad eller finns det fler sorter?

Är det tjafsigt att inte behöva vara rädd för att granaten ska smälla om man behandlar den lite oömt? Jag skulle iaf känna mig lite skitis om jag var tvungen att bära runt på grg-bumpor som kan få för sig att smälla lite när som helst.

Är det tjafsigt att inte behöva vara rädd för att granaten ska smälla om man behandlar den lite oömt? Jag skulle iaf känna mig lite skitis om jag var tvungen att bära runt på grg-bumpor som kan få för sig att smälla lite när som helst.

Precis det är därför vi har armeringssträcka på våra pansarskott mm för att vi är måste ta hänsyn till skytten, sånt "tjafs" lyx bryr de inte om i vissa andra länder utan de gör rpg penetreringsoptimerade istället. Frågan jag ställde var till det första översta inlägget om de har rpg med armeringsträcka nu eller ?

Tja, den gamla spränggranaten (sgr m/58) och hade väl en armeringssträcka på 10-15 centimeter (motsv.)? Slpsgr m/66 hade bara 15 meters armeringssträcka och det kan knappast kännas säkert att vara så när om det smäller.

Hur som helst borde väl de flesta granater (armeringssträcka eller inte) ha någon form av mekanism som känner av att de faktiskt avfyrats så att de inte går av om de bara tappas.