eskil Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Ett tips kan vara att använda flaskan som Gordons Dry Gin säljs i, det är en plastflaska som är lite böjd vilket gör att den ligger bra i fickan. Kan dock vara lämligt att man pillar av etiketten innan Ska man använda den på en högskola så behöver man inte pilla bort etiketten... ;) Quote
martinator Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 För mycket vatten rinnder inte bara rätt igenom, pajar även njurarna i längden. extrema mängder vatten ger ödem i hjärnan med död som följd. Att hänga på friskistrenden och ständigt dricka vatten i förebyggande syfte är direkt ohälsosamt. En människa dricker när hon är törstig och på det vattnet klara man sig. Det går helt enkelt inte att dö av vätskebrist så länge man har normal tillgågn till dricksvatten. /m Quote
kronvrak Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 martinator skrev.. För mycket vatten rinnder inte bara rätt igenom, pajar även njurarna i längden. Nej. Kan leda till mineralbrist däremot. extrema mängder vatten ger ödem i hjärnan med död som följd. Här pratar vi extrema mängder och då man har fel på vattenreglerningen, de mest kända fallen har ett samband med droger. Att hänga på friskistrenden och ständigt dricka vatten i förebyggande syfte är direkt ohälsosamt. Kan till viss del hålla med men en stor andel av befolkningen dricker faktiskt för lite vatten också. En människa dricker när hon är törstig och på det vattnet klara man sig. Väldigt trubbigt sätt att reglera vätskeintaget, använder du det vid fysisk aktivitet så tappar man prestationsförmåga. Det går helt enkelt inte att dö av vätskebrist så länge man har normal tillgågn till dricksvatten. Dö och må bra är två skilda saker. Quote
607 skog Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Så länge urinen är färglös och inte luktar då har man vätskebalans i kroppen. Det är det enklaste sättet att se om man har vätskebalans B) Quote
Sir Vival Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Så länge urinen är färglös och inte luktar då har man vätskebalans i kroppen.Det är det enklaste sättet att se om man har vätskebalans B) Under förutsättning att man inte käkar B-vitaminer som kosttillskott. Quote
607 skog Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Under förutsättning att man inte käkar B-vitaminer som kosttillskott. Eller kalaspuffar Quote
B.A Posted January 25, 2005 Report Posted January 25, 2005 Jo, jag vill försöka dricka mer men som studerande kan det vara svårt alltid ha tillgång till vatten då jag är mycket och springer runt. En vanlig mer på 60 CL är ju relativt bra men kan vara jobbigt att ha i fickan, och fickpluntor är lite för små. Hur brukar ni göra för att hålla stridsvärdet uppe angående vatten? Köp en "vattenlunga." En påse med vatten i och en slang med bitventil. Finns flera olika märken och prisklasser. Finns på Stadium,intersport,teamsportia,naturkompaniet och andra friluftsaffärer. Quote
Lindeberg Posted January 25, 2005 Report Posted January 25, 2005 Köp en "vattenlunga." En påse med vatten i och en slang med bitventil. Finns flera olika märken och prisklasser. Finns på Stadium,intersport,teamsportia,naturkompaniet och andra friluftsaffärer. Missade du att läsa igenom tråden, eller är det bara jag som är ? Foxtrotcharliegrg självklart ska killen ha ett vätskesystem på lektionen! varför resa sig upp och ta ett glas vatten när man kan sitta kvar och dricka? laugh.gif.webpCamelbak har lösningen för dig: http://camelbak.com/rec/products.cfm, bara att klicka och få fram förslag. jake the snake Här finns det du söker. Marzocchi Om jag har fattat rätt är almkvist _inte_ på jakt efter en Camelbak motsv, eftersom en sådan tingest är lite knölig att få ner i fickan. almkvist Camelback har jag redan, men jag ill inte riktigt springa runt med en sådan civilt. Ringaren i notre dame deluxe ;) Quote
scattergun Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Hur kan ett så enkelt problem uppamma sådan tankekraft från så många!? Tycker det bästa förslaget hittills har varit 60cl MER-flaska, men det finns en annan lösning om man vill vara säker!! Ta en kondom modell större(gärna smaksatt i trevlig arom)....fyll den med vatten och tejka fast en bränsleledning från en skoter(gärna oanvänd) i kondomöppningen....kondomen stoppar du i fickan varifrån slangen kan dras genom ett hål i fickan in under kalsongerna och upp i rectum.....se till att slangen tränger in åtminstone en decimeter för att den inte ska halka ut om du släpper dig eller behöver gå fram till tavlan för att redovisa. På så sätt har du skapat en självbevattningsanläggning som liknar det man har på tomatplantor, där din ändtarm suger upp vatten efter behov. Kondomen är helt dold och du kommer att leva i högönsklig välmåga under lektionerna! (OBS. Se till att inte trycka på kondomen mer än nödvändigt, då effekten vid trycksättning kommer att motsvara ett lavemang!) B) Quote
Karin Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Ta en kondom modell större(gärna smaksatt i trevlig arom)....fyll den med vatten och tejka fast en bränsleledning från en skoter(gärna oanvänd) i kondomöppningen....kondomen stoppar du i fickan varifrån slangen kan dras genom ett hål i fickan in under kalsongerna och upp i rectum.....se till att slangen tränger in åtminstone en decimeter för att den inte ska halka ut om du släpper dig eller behöver gå fram till tavlan för att redovisa. På så sätt har du skapat en självbevattningsanläggning som liknar det man har på tomatplantor, där din ändtarm suger upp vatten efter behov. Kondomen är helt dold och du kommer att leva i högönsklig välmåga under lektionerna! (OBS. Se till att inte trycka på kondomen mer än nödvändigt, då effekten vid trycksättning kommer att motsvara ett lavemang!) B) Och detta har du kommit fram till efter empiriska undersökningar? Quote
scattergun Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Och detta har du kommit fram till efter empiriska undersökningar? Långa och krävande fältförsök....hade en mockup med enklare material först...vanlig vattenballong och ett sugrör! var dock väldigt ömtåligt..... Sen använde jag polarens Platypusblåsa med sugslangen....var dock för svårt att bita ihop munstycket med skinkorna....för att inte tala om hur sur han blev när jag lämnade tillbaka blåsan! :( Till slut kom jag fram till att kondomen och skoterbränsleledningen var det optimala....använder inget annat hädanefter!! Jobbar just nu på ett liknande system för införsel av fast föda....för att helt undanröja kravet på lunchrast, stridspaus och liknande! Quote
Lindeberg Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Ett annat köptips till trådstartaren är ju att kolla in Platypus' sortiment i närmsta sport/friluftsbutik. Vill minnas att jag i nyktert tillstånd sett flera sådana i storlekar lagom att passa i en benficka. Alltså motsvarande storlek som Sprit 35-flaskan, men nu i mjukare plast. Quote
Fk Satan Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 @scattergun Denna typ av militär forskning är ett fördömme och nyutvecklande för svenska försvaret! Ifall jag kunde ta ngr större beslut i detta land så skulle du få gigantiska anslag för FoU! Quote
trinity Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Kanske man kunde prova att måla kroppen med latexfärg så man minskar avdunstningen, borde ju kunna hålla kroppen i ett par veckor utan vatten, Å man slipper ju svetten också. Såg dom testade detta på "Mythbusters" på discovery channel och dom klarade sig ju finfint. Quote
scattergun Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Kanske man kunde prova att måla kroppen med latexfärg så man minskar avdunstningen Jag skulle gärna se en kombinationslösning mellan mitt förslag och detta! Skulle se coolt ut att komma på föreläsning enbart iförd kroppsmålning med en slang ur arslet med vidhängande vattenfylld kondom!! B) Quote
Mattsson Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Kanske man kunde prova att måla kroppen med latexfärg så man minskar avdunstningen, borde ju kunna hålla kroppen i ett par veckor utan vatten, Å man slipper ju svetten också. Såg dom testade detta på "Mythbusters" på discovery channel och dom klarade sig ju finfint. Ja det funkade ju glockrent, men hur bra mådde Jamie under tiden? ;) Quote
BUCK Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Jag skulle gärna se en kombinationslösning mellan mitt förslag och detta! Skulle se coolt ut att komma på föreläsning enbart iförd kroppsmålning med en slang ur arslet med vidhängande vattenfylld kondom!! cool.gif.webp Sedan har vi ju problemet med utandningsluften som innehåller en hel del vatten, fast det borde gå att lösa genom att andas i en plastpåse med några små hål i.. För att slippa äta borde man kunna svälja ett 20-tal sådanadär semestermats bollar avsedda för akvariefiskar.. Quote
scattergun Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 För att slippa äta borde man kunna svälja ett 20-tal sådanadär semestermats bollar avsedda för akvariefiskar.. Har provat dom i mitt system med slang.....inte bra.....bollarna smulade ner och gjorde stopp i systemet, för att inte tala om vilken grov slang som behövdes :( Quote
LeadHead Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Tror inte jag har skrattat så mycket sen diskussionen om "lyskällor"... Quote
607 skog Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 "Det hela handlar om att vätska upp" Quote
Recommended Posts