Jump to content

YS Ny?


Darkwand

Recommended Posts

ÖB strök väl YS-NY från prioriteringslistan vid FB04

Nja - GBG serien offrades ju för att lösa pengar till utveckling

 

Men förhoppningen ligger hos MEKO som jobbar på en Vby kusin med HDW (kockums ägagre dvs KKrva ägare)

 

10år till hotbild - var det ja.....snarare 2,5

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Satt nyss och bläddrade i MÖP blaskan Naval Forces, och dom av min förvåning om dom inte har en artikel om just MEKO CSL.

Efter att med stort intresse ha läst sagda artikel är jag nu helt inne på att CSL vore ett idealiskt val för Svenska flottan.

MEKO CSL är resultatet av ett sammarbete mellan Kockums och Blohm Voss (ja jag vet att det i praktiken är samma företag!) och kommer enligt artikeln att marknadsföras i stället för VISBY+ och VISBY++. Skrovet byggs i extra hållfast stål (för att minska dom för stålskrov typiska "vågorna" mellan spanten!), och överbyggnaden + masten byggs i kolfiber. Skrovet har den nya Delta formen (smalare i fören - bredare i aktern), vilket enligt TKMS gör fartyget både stabilare och bränslesnålare.

Fartygen är likt övriga Meko designer oerhört modulära, CSL har 21 olika utbytbara moduler (stora som en 20 fots ISO Container typ 1C eller 1D). TKMS har utvecklat 13 olika moduler som kan användas ombord till olika "civila" uppdrag (t.ex. SAR, katastrofberedskap och humanitära hjälpinsattser), och 18 olika moduler för militära ändamål (allt ifrån ubåtsjakt och luftförsvar till NGS). Standard vapenlast utgörs av en 57mm pjäs, 4st dolda RWS, 8st SSM, 2*8 VLS för MICA och/eller ESSM och 4st torpedtuber. Dessutom finns utrymme till en RHIB/USV och en 12 tons helikopter. Sensorer inkluderar en fasstyrd spaningsradar med 6st antenner, en fasstyrd navigationsradar med 4 antenner, en fasstyrd belysningsradar med 4st antenner (till ESSM), ett elektroptiskt sikte till pjäsen, IFF och ESM. Och både HMS och VDS kan bäras.

Fartygen drivs av ett CODAG-WJ maskineri, 2 olika maskinalternativ finns - ett på 52MW vilket ger en toppfart på 35knop. Och ett på 67MW vilket ger en toppfart på 45knop. Maskinerna driver i sin tur 4st vattenjetaggregat (+ en "poddad" thrustor i fören). Uthålligheten är 21 dygn och räckvidden vidd 15knop är över 3500NM.

Många av dom signaturreducerande lösningar som har tagits fram åt Visby återfinns även ombord på MEKO CSL...

Grundbesättningen består utav 40man, men kan utökas med ytterligare 35. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Meko CSL låter som ett mycket bra alternativ till att ny utveckla en YS NY

 

45knop för ett sådant stort fartyg är åtminstone i mina ögon väldigt imponerande

 

Kan vi dessutom få den byggde i Karlskrona så kanske det kan gå vägen, det har ju börjat viskas fregatter i försvarsdepartementet

Link to comment
Share on other sites

För mesig pjäs, jag vill se 12/50 eller AK130 som huvud pjäs, använd 40mm pjäser till närskydd och CWIS.

 

Annars helt ok, även om jag fortfarande vill se ett helt koncept som tex finsk flottilj 2000 men ännu hellre våra gamla fina kryssareskadrar.

Link to comment
Share on other sites

För mesig pjäs, jag vill se 12/50 eller AK130 som huvud pjäs, använd 40mm pjäser till närskydd och CWIS.

 

Annars helt ok, även om jag fortfarande vill se ett helt koncept som tex finsk flottilj 2000 men ännu hellre våra gamla fina kryssareskadrar.

 

 

Säg det, Psilander, säg det rakt ut..

Du vill se slagskepp med 40 cm trippeltorn.. sjömålsrobotar, bah, startrek.. :P

 

Det vore ju udda om fmv köpte något färdigt, och inte specialutvecklade något. Skulle dock inte förvåna mig om de valde "Visby +" och resultatet blev en tio meter längre Visby, som teoretiskt kan bära mer av allt, men i praktiken, av ekonomiska skäl blir mindre kapabelt än föregångaren i allt utom gällande förvaringsutrymmet för konserver.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

För mesig pjäs, jag vill se 12/50 eller AK130 som huvud pjäs, använd 40mm pjäser till närskydd och CWIS.

 

Annars helt ok, även om jag fortfarande vill se ett helt koncept som tex finsk flottilj 2000 men ännu hellre våra gamla fina kryssareskadrar.

 

Men det är ju det som är det fina, alla vapen är modulära. Vill du ha en större pjäs så är det ju bara att lyfta iland 57:an, och lyfta ombord en modul med en större pjäs. Det är bara fantasin/plånboken som sätter gränserna... 0:)

 

Finsk flottilj 2000? Ett gäng robotbåtar och ett par gamla minfartyg, eller har jag missat nått?

Tycker personligen att den Norska modellen vore mer lämplig... :D

Link to comment
Share on other sites

Standard vapenlast utgörs av en 57mm pjäs, 4st dolda RWS, 8st SSM, 2*8 VLS för MICA och/eller ESSM och 4st torpedtuber.

Är inte 8st. SSM väldigt lite för ett så pass stort fartyg?

Hur många SSM burkar en fregatt eller jagare ha?

Link to comment
Share on other sites

8 SSM är standard för västerlänska fartyg, vore kul med fler, framförallt markmålsrb. Frågan är bara var skall de få plats, men ytstridsrollen löses ju huvudsakligen av helikoptern får man hoppas.

 

Jag tycker det är lite tråkigt att vi lämnar vår finaste tradition - dvs överbetyckade fartyg. ÄVen om vi gör klokt i att köpa så kan vi ju hänga på lite extra prylar.

 

Jag kan inte minnas vi köpt nått ytstrids fartyg sedan affärerna med italien på 40-talet. HMröjF Sökaren udantagen

 

Det jag syftade på var koncept tänkandet dvs man har en målsättning med sitt byggande, som de äldre kryssareskadrarna.osv

Link to comment
Share on other sites

8 SSM är standard för västerlänska fartyg, vore kul med fler, framförallt markmålsrb. Frågan är bara var skall de få plats, men ytstridsrollen löses ju huvudsakligen av helikoptern får man hoppas.

Jag som utgick från att man skulle nyttja rbs15mk3 som främsta ytstridsvapen...

 

Jag tycker det är lite tråkigt att vi lämnar vår finaste tradition - dvs överbetyckade fartyg. ÄVen om vi gör klokt i att köpa så kan vi ju hänga på lite extra prylar.

Ingen risk att vi går ifrån den traditionen om vi köper MEKO CSL. En huvudpjäs, en CIWS, 4st RWS, 8st SSM, upp till 64st SAM, 4st 40cm torpedtuber + helikopter och RHIB/USV. Båten är ju inte direkt dåligt bestyckad... 0:)

 

Jag kan inte minnas vi köpt nått ytstrids fartyg sedan affärerna med italien på 40-talet. HMröjF Sökaren udantagen

Tja vi köpte ju 11st torpedbåtar från Tyskland på 50-talet (typ Plejad!), vi köpte 16 patrullbåtar från Norge på 70-talet (typ Hugin!). Och sedan är det väll tveksamt om MRF-01 kan kallas ytstridsfartyg... :wub:

 

Det jag syftade på var koncept tänkandet dvs man har en målsättning med sitt byggande, som de äldre kryssareskadrarna.osv

Ok, då förstår jag... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...