Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur är det egentligen att vara vänsterskytt? Vilka för/nackdelar finns? Skulle gärna vilja höra från personer som är vänsterskytt och hur dem upplevt det.

/Bodin

Posted

22long är ju katastrofal för oss vänsterhänta, ak 4/5 är mer neutrala, den gamla skyddsmasken är också en nackdel då filtret är i vägen när man ska sikta, annars inga, ak4 har ju ett litet spår i underbeslaget för högerhänta, men det påverkar inte så mycke. däremot gör gevär 22 hv det.

Posted
den gamla skyddsmasken är också en nackdel då filtret är i vägen när man ska sikta, annars inga, ak4 har ju ett litet spår i underbeslaget för högerhänta

Den gamla skyddsmasken fanns i både V och H version.

Vad är det för spår du menar?

Posted

Den mest uppenbara nackdelen är att du får säkringen på fel sida och måste byta grepp för att justera S-P-A. (Åtgärdat på nya Ak-modden tror jag). Du måste också göra laddningsrörelsen med "fel" hand.

En annan nackdel är att du när du har vapnet på bröstet så får du mekanismknappen (vad den nu heter) in mot kroppen och den kan skava, särskilt vid högvakt.

En fördel: Du blir en gruppresurs eftersom du är den enda som kan skjuta åt höger runt husknutar utan att blotta hela kroppen.

/RP Right shooter

Posted
En annan nackdel är att du när du har vapnet på bröstet så får du mekanismknappen (vad den nu heter) in mot kroppen och den kan skava, särskilt vid högvakt.

Måste besserwissa lite...

Men vid högvakt så får man väl ha geväret så som majoriteten altså högerskyttarna har det?

Posted
En fördel: Du blir en gruppresurs eftersom du är den enda som kan skjuta åt höger runt husknutar utan att blotta hela kroppen.

Med relativt lite träning kan man få helt godtagbara skytteresultat från "fel" axel.

Posted

För det mesta inga problem, däremot så har jag personligen stora problem med vapenremmen. Som tur är så använder vi mkt sällan vapenrem men då få ggr man nu använder det är det mycket bökigt, t.ex lägger den sig över i siktlinjen osv.

Sen så får man vara lite extra försiktig vid mantelrörelse om man har en patron i loppet, med tanke på att man har vapnet på "fel" sida. Tänker man inte sig för och drar till ordentligt så finns det en stor risk att bli träffad av den flygande patronen, och det är inte kul att bli träffad i t.ex ögat.

Hälsningar Cosmo

• Forumsledning
Posted

Var själv INNAN inryck vänsterskytt med luftgevär, osv. Vid mönstringen frågade nån malaj om jag var vänster eller högerskytt och jag uppgav då att det kvittade och att jag anpassar mig efter vapnets stock, osv. Det gick inte ihop för malajen. Han trodde då jag hade kolven mot bröstet i mitten. Enklast var då att uppge "skriv höger då".

Vid inryck fick jag ut AK4 och det var betydligt enklare att köra allt högerhänt, både för mig och mina befäl. På senare år har jag fått användning av mina gamla vänsterskytts-kunskaper då det numera anses fördelaktigt att skjuta från den axel som gör att man visar så liten målyta som möjligt. Något man lärt sig av SIB.

Det är inte så värst svårt att lära sig skjuta från bägge axlarna bara man övar och något jag tycker alla soldater bör lära sig. Att man sedan har en favoritsida är ju självklart. I krig kan det ju vara så att man kanske skadar en hand, arm eller ett öga och då kan det vara ändå viktigare att kunna växla sida än enbart argumentet än med visad målyta.

Desto viktigare att man då utformar vapen för användning från bägge sidor. H&K G36 har en bra lösning för att kunna nyttjas oberoende om man är höger/vänsterskytt. Ak5C har fortfarande manöverhandtaget på fel sida för vänsterskyttar.

Posted
Måste besserwissa lite...

Men vid högvakt så får man väl ha geväret så som majoriteten altså högerskyttarna har det?

Ja, det får man väl... :D,O (Ärligt talat vet jag inte vad det var, men jag minns att vänsterskyttarna gnällde extra mycket över obekvämheten vid högvaktsträningen.)

Med relativt lite träning kan man få helt godtagbara skytteresultat från "fel" axel.

Där ser du Bodin! Du kan bli en gruppresurs som högerskytt OCKSÅ! :D

/RP

Posted

Jag var också vänsterskytt en gång i tiden, men det tog inte många serier från "fel" axel förrän jag hade förbättrat skyttet väsentligt... Det mesta blir (som vanligt) bakvänt när man är vänsterhänt. ;)

Nu för tiden fungerar det lika bra från båda axlarna, men det känns mer bekvämt att hantera vapnet som högerskytt. Försök få tillfälle att träna upp högerskyttet. Du vinner på det i längden!

/Ace (som tyckte det var riktigt knöligt att skjuta m/96 från vänster axel)

Posted
Den mest uppenbara nackdelen är att du får säkringen på fel sida och måste byta grepp för att justera S-P-A. (Åtgärdat på nya Ak-modden tror jag). Du måste också göra laddningsrörelsen med "fel" hand.

Just det upplever jag inte som nåt större problem med Ak, det är ju bara att manövrera säkringsomställaren med vänster pekfinger. När det gäller att hantera Ak5 från vänster axel så tycker jag att det är en fördel att kunna hålla i pistolgreppet (och på sätt upprätthålla lite eldberedskap) samtidigt som högerhanden kan byta magasin eller dra i manöverhandtaget. Detsamma gäller även för ksp 58 (förutsatt att man har en laddare med sig)

Med Ak4 tycker jag att det är nåt som känns snett oavsett om jag skjuter från vänster eller höger axel.

/Ace (som tyckte det var riktigt knöligt att skjuta m/96 från vänster axel)

Jaså, undras vad det kan bero på? :D

Posted
Inte kul om man skjuter med m/45  :D

Hylsfångaren ivägen och manöverhandtaget

/ Victor

Vet att vänsterskyttarna hade det lite extra struligt när vapenexercisen drillades under GSU:n men det verkade ändå som de löste det med lite tips och trix från befälen så det borde inte vara något problem i längden, övning ger färdighet. :)

Posted

jag själv har inte haft några svårigheter med vapen förutom ett, gevär 22 hv. den är enbart gjort för högerhänta och inte neutral på minsta sätt. jag måste alltid ta ner kolven från axeln när jag ska ladda. dvs jag kan inte ladda i anläggning. väldigt jobbigt, men resultatet blir alltid bra :D

Posted
Inte kul om man skjuter med m/45  :D

Hylsfångaren ivägen och manöverhandtaget

/ Victor

Inte särskillt svårt heller. Jag är vänsterskytt och har inte haft tillfälle att öva upp min högra sida. Kpist och AK4 (de vapen jag använt) har nackdelar men jag var inte sämre än mina kamrater som var högerskyttar, man lär sig hur man ska hantera vapenremmen så att den blir ett stöd och inte ett hinder. Man lär sig också hur man laddar om och gör mantelrörelser snabbt.

Mvh O.

Posted

Detta har varit upp tidigare, men det tål väl att diskuteras igen.

Jag anser att, magasinsbyte, mekanismrörelse och säkringshantering är smidigare som vänsterskytt på AK5, än som högerskytt.

Nackdelarna är:

- manöverhandtaget inåt mot ryggen vid "på ryggen gevär"

- hylsorna kan rickoshetteras i ansiktet vid korrekt eldställning mot träd, motsv..

Se till att få främre remfästet bytt, så är det inga problem!

/Magnus B

Posted

Som jag har förstått det så slår en vapentekniker ut sprintarna och vrider fästet till höger istället.

Gör det INTE själv då det kan resultera i negativ uppmärksamhet från befälen!! :o

Posted
...

Se till att få främre remfästet bytt, så är det inga problem!

/Magnus B

Kan du utveckla det där lite mer?

Ja, vapentekniker byter sida på framre vapenfästet så att remmen inte lägger sig i siktlinjen, samt förhindrar att vapnet vill vrida sig vid "på bröstet gevär.."

/Magnus B

Posted

Det största problemet för mig när jag skjuter på fel axel med .22 long är att jag inte får någon riktig skärpa på ögat när jag siktar. Har inte lyckats "byta öga" än utan vill fortfarande sikta med vänster öga.

• 10 months later...
Posted

Vänj dig. Jag har kämpat mot det högervridna samhället sedan jag för första gången upptäckte att jag var lätt vänstervriden :banghead:

Nej faktiskt inga knep mer än att man får vänja sig, både pistolgreppet, vapenremmen och framför allt hylsfångaren är ju i vägen. Bit ihop och "odla" pannben.. :baskerPa:

Fjun

Posted

Samma bekymmer som när en högerskytt försöker använda "fel" axel. Ett smärre helsicke! :baskerPa:

Posted
Samma bekymmer som när en högerskytt försöker använda "fel" axel. Ett smärre helsicke! :baskerPa:

Hmm en god soldat skall vara amdextriös så detta borde inte vara något problem. Annars är det bara till att öva tills det inte är det.

:banghead: