Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är just nu väldigt förvirrad. Har försökt röna ut vad som egentligen gäller angående synfel. På ett ställe läser jag att man måste ha perfekt syn utan glasögon för en viss tjänst, sen läser jag här om personer med ungefär samma synfel som jag, (som är näsynt och anser att jag ser värdelöst utan glasögon eller linser) som placerats på tjänster som man enligt lumpen.nu skall ha perfekt syn för. Kan någon vara vänlig att förklara för mig vad som egentligen är perfekt syn, är det att man ser perfekt med glasögon? Tycker det är djävligt konstigt förklarat allting på lumpen.nu

Mvh Johan

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Mönstringsförättaren kan nog hjälpa dig med svaret på den frågan. Det är nog enda svaret du med säkerhet kommer få vem du än frågar då du inte säger vad det är för tjänst eller vilka förutsättningar som saken gäller.

Posted

Jag vill ha en sk. stridande befattning. En polare som har ungefär samma grad av närsynthet som jag har hade linser i under mönstringen, fick en tjänst där man, enligt lumpen.nu, måste ha perfekt syn untan glasögon. När han ryckte in plockade han ut ett par glasögon och använde dom och linser, inget befäl sade någonting.

Nu undrar jag om det är någon idé att köra med linser under mönstringen?

Posted

Det står. "ta med recept på linser/glasögon vid mönstringen". Svårare än så är det inte. :lol:

Posted

han jag skrev om här ovan var MP. någon som vet vad det är för krav på den utbildningen?

Posted (edited)

Har ingen aning om hur petiga "dom" är angående synfel vid olika tjänster...

Det jag dock misstänker är att om man upplyser mönstringsförättarna om sina eventuella problem/nedsättningar mm så kan de bli väldigt angelägna om att placera dig på en tjänst som du kanske inte alls trivs på pga att de anser att du inte är duglig för den tjänst du egentligen vill till. Man måste visserligen alltid fråga sig själv om man klarar av den tjänst man är sugen på.

Två exempel:

Hade själv en svag pälsdjursallergi när jag var liten, alltså länge sedan. Av denna anledning fick jag intensivt agera brunnäsa på min mönstring då de inte tyckte att jag var lämplig för nån av de jägartjänster jag ville söka till.

En vän till mig ville till flygbasjägarna, trots att han var allergisk mot hund :lol:

Sin allergi avslöjade han aldrig på mösntringen och kom slutligen dit han ville komma. Han passade utmärkt för utbildningen och genomförde den väl. Trots sitt "problem".

Så det är upp till dig hur du vill göra. Men för att få den tjänst man verkligen är övertygad om att man passar för så krävs det ibland att man utdelar vaga vita osanningar om sig själv, det finns dock en gräns för hur långt man kan "ljuga" och den ska man aldrig överskrida. Det förlorar man bara själv på att göra, man förlorar STORT.

Edited by Noem
Posted (edited)
Tips. Ge F*N i att mörka något, ingen tjänar på det.

Slut.

Så sant som det är sagt. FM är ju (hur gärna vi än vill det) inte till för att uppfylla våra egna MÖP-iga drömmar om livet i grönt. (edit: Och såklart blått också. Förlåt mig alla flottister!) Har man någon begränsning som gör att man inte passar som vad-det-nu-är-för-något, så ska man inte dit heller.

Edited by Yossarian
Posted

Det finns inga genvägar... Träna och gå till din mönstring med önskemål. Tänk inte på ditt synfel. Alla som jag pratde med innan min mönstring sa olika. Trots mitt synfel fick jag bli precis det jag hade önskat mig. Får du bra värden i övrigt kan, ibland, inskrivningsförättaren se mellan fingrarna.

Vad spelar det för roll vad vi säger, egentligen... Det är människorna på pliktverket som avgör.

Alltså, träna och tänk över vad du vill bli och gör dit bästa.

Tänk på att tajma in träffen med inskrivningsförättaren EFTER deras fika-paus och inte innan :baskerPa:

Posted

Asså, jag har tänkt på en sak. Det verkar lite som om pliktverket har sina krav för tjänster medan förbanden man tjänstgör på har sina.

Exempel: En i min klass på gymnasiet behövde inte mönstra p g a sin glutenallergi. Okej, tänkte jag, det är väl inget bra att ha glutenallergi i lumpen. Men när jag kom till i19 så hade mattanterna en genomgång vad gällde maten i lumpen och då frågade de om någon hade glutenallergi eftersom de då måste göra specialmat till dem. :/

Samma sak vad gäller hörseln. Vad jag vet får man inte göra lumpen om man har tinnitus eller nedsatt hörsel, men sedan när man kom till lumpen frågade de om någon hade det, för då skulle denna vara extra försiktig osv. :baskerPa:

Detta behöver givetvis inte gälla alla tjänster (troligtvis inte jägartjänster eller dyl.), men det jag ville komma till var att det är troligt att liknande förhållanden gäller glasögon.

Posted
blablabla....Men för att få den tjänst man verkligen är övertygad om att man passar för så krävs det ibland att man utdelar vaga vita osanningar om sig själv...blabla

Nu är det ju inte du som ska vara övertygad om att du passar till en viss tjänst utan det är Pliktverket som står för den biten

Posted

@Svempa

Vi vet alla väl vad du menar, och du har helt rätt. Kanske. Mönstringsförättarnas jobb är att dagligen avgöra vart ungdomar skall genomföra sin värnplikt (om alls).

Vad jag menar är att den erfarenhet jag har angående mönstringsförättarnas urvalsmetodik så känns det som att de med tanke på dagens knapra resurser inom FM inte alltid ger alla mönstrande en rättvis chans (befogat till en viss del antar jag). Mönstringsförättarna ser om en mönstrande har synfel, men de ser inte alltid hur väl han/hon kommer att genomföra sin önskade tjänst. Detta är omöjligt att avgöra till fullo efter en dags mönstring. Men synfelet ser dom, och avgör efter det. Det kan hända att synfelet vägs upp av personens tjänstbarhet. Medan en kanske mindre lämpad mönstrande utan synfel får tjänsten.

Sen kan det hända att mönstringsförättarna är petigare än vad befälen på förbanden är, vet ej.

Notera dock att det här ovan ej är vetenskapligt bevisat, utan hur JAG uppfattade det hela under min mönstring, samt vad jag hört från andras.

Men man ska alltid fråga sig själv VART man vill, VARFÖR vill man det och HUR BRA kommer man genomföra det hela.

Då det hela börjar bli lite off topic bör vi kanske lämna diskussionen åt Jojje och de som kan besvara hans egentliga fråga.

Gonatt.

Posted

Och för att mönstringsförättaren ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt gäller det att de som mönstras ger f*n i att mörka sig till platser. Det är en sak att komma in på en utbildning men en annan att hålla sig kvar. Dessutom så gäller krigets krav och inte utbildningens krav i slutändan.

Inse och acceptera att man inte har en aning om vad förättaren kommer säga förrän efter mönstring och han/hon har så bra underlag som möjligt för att ge dig den tjänst som passar dig, att spekulera i förhand är bara onödigt.

Posted

Som alla andra säger: Mörka för fan inte.

Tycker inskrivningsförrättaren (eller vad vederbörande kallas) att du är lämplig för tjänsten - så går det att ordna.

/Toll som fick sin tjänst trots glasögon - vilket visade sig vara ett bra beslut.

Posted

Jag har synfel och använder mig av linser, vilket jag naturligtvis upplyste dom om vid läkarundersökningen. Och eftersom jag såg bra med linser så var det inga problem med att komma in på det jag ville, vilket var amfibieplutons befäl. Du tjänar inget på att försöka komma undan me det..

Posted
Asså, jag har tänkt på en sak. Det verkar lite som om pliktverket har sina krav för tjänster medan förbanden man tjänstgör på har sina.

Det kan ju faktiskt hända saker mellan mönstring och inryck. Har man väl blivit uttagen och ryckt in så ska det till en hel del för att man ska bli hemskickad. Det är betydligt lättare att inte ta ut någon vid mönstringen.

Givetvis är t ex en glutenallergiker ett problem, då han/hon behöver specialkost vilket inte alltid är så lätt att lösa under fältförhållanden. Så om man vid mönstringen kan låta bli att ta ut dessa, desto bättre. Men om någon sedan rycker in och visar sig ha glutenallergi så är detta inte skäl nog för att bli avskiljd. Däremot kanske man får en annan tjänst än vad mönstringsförrättaren sa.

Posted

Ett tips:

De kommer att undersöka din syn utan glasögon/linser vid mönstring. Om du har linser på dig så kommer du att få ta av dessa och detta innebär att du kommer att prestera ett sämre resultat eftersom ögonen inte hinner accomoderas fullt ut. Istället bör du bära glasögon och ta av dessa under dagen då du absolut inte behöver dem (läs: när du sitter och väntar/fysar/motsv.)

Be dessutom att få göra okkorigerad undersökning före korrogerad, om de inte redan sagt åt dig att göra så...

På detta vis kommer du att göra dig själv mest rättvisa utan att mörka eller mygla.

/Magnus B, genomfört KB-tjänst med linser -enbart (vilket funkade alldeles utmärkt!)

• 2 weeks later...
Posted
han jag skrev om här ovan var MP. någon som vet vad det är för krav på den utbildningen?

Lägsta synkraven man får ha som MP är 1.0 på ett öga och 0.7 på det andra.

B)

källa på det önskas tack. vet nämligen flera på MP som inte haft så bra syn men ändå fullgjort sin tjänst där.

//Tompa :wub:

Posted

det är glasögon som gäller i fält va, och inte linser?

känns som om det måste vara ett helvete med hygienen om man ska försöka ta ut sina linser ute i skogen.

Posted

använd man dygnet runt linser, slipper man ta ut dom eller liknande.

Dom har man inne i 30dagar sen byter man. Imellan omgångarna kan det nog vara bra att vara utan linser någon/några dagar.

Posted

nej skulle nog inte rekomendera det. Mycket lättare att få infektioner med månadslinser( egen erfarenhet) än med dygnetrunt linser,efter som man slipper pilla med dom. DRL släpper igenom mycket mer syre till ögonen så ögona mår bättre av såna linser.

Jag kan rekomendera DRL, välldigt skönt att slippa pilla och tvätta varje morgon/kväll. Ända nackdelen är att dom är lite dyrare, kommer inte riktigt ihåg vad jag betalar för mina men mellan 2000-3000 ihalvåret.

Posted

nej men det är något som du har nytta av ändå! jag kan inte uttrycka i ord den frihet det är att slipa att ha linser!!!

Se det som en investering, räkna på vad linser kostar ett par år!

Posted

Fast är det verkligen värt det bara för att göra lumpen? Tycker inte jag i alla fall.

Sabbar förresten inte operationer mörkerseendet?

Posted
Fast är det verkligen värt det bara för att göra lumpen? Tycker inte jag i alla fall.

Man gör det ju som sagt inte bara för att göra lumpen, självklart är det skönt att slippa glasögon/linser i livets alla lägen.