Jump to content

Fredsbaskrarna

Recommended Posts

Jag tänkte med denna tråd ta reda på vad NI skulle göra om ni vore ansvariga i Fredsbaskrarna Sverige.

Sgt 1 Hansson lyfte i en annan tråd tanken på att Fredsbaskrarna skulle engagera sig i ärenden rörande skador och motsv. Nu är det din tur att ge.

Tänk gärna igenom om ni inte gjort det och kom med visioner och konkreta idéer på verksamhet och inriktning.

Jag är som aktiv i Fredsbaskrarna genuint intresserad och jag vet att det finns andra Fredsbaskrar som är frekventa på forumet som också är nyfikna.

Så låt det flöda men undvik bashningen och personangreppen och låt detta vara en seriös tråd. Please.

/Krook

Att i allmänhet arbeta mer likt ett fack. Att få till något facförbund av det hela är väl i det närmaste omöjligt, då det handlar om "korttids anställningar".

På det stora hela arbeta för att göra det bättre för gemena soldat i US.

EDIT: Och med det menar jag arbetet med försäkringar etc.

Edited by losec

Att i allmänhet arbeta mer likt ett fack. Att få till något facförbund av det hela är väl i det närmaste omöjligt, då det handlar om "korttids anställningar".

EDIT: Och med det menar jag arbetet med försäkringar etc.

Vidareutveckla gärna "etc."

Vad ska bli bättre?

Jag har lite idéer men vill gärna höra era.

/Krook

att mer informera fackförbund kanske vore bra.

nu är min a-kassa totalt vansinnig pga att den jagar uthyrningsföretag.

men att behöva förklara för en vuxen människa vad ett "beredskapsförband inom försvarsmakten" skall ta mig fan inte behöva hända någon.

och sedan få reda på att det måste utredas om det är a-kassegrundande.

och om jag inte skall förlora 2200 i månaden, för att jag skulle få ut detta enl pappren.

vet i fan vad jag hade gjort, om jag hade gått på a-kassa och kommit hem och fått höra att fn-mission inte är a-kassegrundande, och att det inte är ett riktigt jobb.

kan väl säja att jag nog inte hade fått någon a-kassa de närmsta månaderna framåt då.

men någon form av ersättnig, ett rum större än en barre, och nya kamrater med skiftande vapenvana, hade nog vart aktuellt.

eftersom jag sa upp mig innan jag fick beredskapspengar så vet jag inte hur de ställde sig till det.

men förmodligen hade jag fått betala tillbaks mer än 25 000.

Precis på samma sätt som FM ger fredsbaskrarna i uppdrag att ha kamratstödjare så bör FM ge fredsbaskrarna uppdraget att tillhandahålla stödpersoner för de anhöriga under missionerna.

Stödet till de anhöriga är mycket dåligt och behovet är väldigt stort. Kanske vore det lämpligt att rekrytera anhörigstödjare bland medlemmarnas anhöriga som lätt kan känna igen sig.

Personalen i US som inte är medlemmar i officersfacket behövet ett eget fackförbund, dock så bör fredsbaskrarna förbli en kamratförening.

För att det skall kunna bli ett fack så måste erfarenheter ifrån fredsbaskrarna och officersförbundet sammanfogas.

Fredsbaskrarna bör vara mer aktiva i den allmäna försvarsdebatten. Utlandssoldaternas och veteranernas situation måste hållas fram.

Vissa saker måste man kunna jobba med under en längre tid för att förändra, vi vet alla t.ex det här med den eviga diskutionen om traktamenten,missionstillägg. Och det känns ibland som att vissa saker som kommer upp varje mission i kompani,förbandsnämnderna bara förhalas så att de rinner ut i sanden.

@Lt Glock

Vi är inne på samma sak. Att göra Fredsbaskrarna till ett fack är meningslöst. Däremot till en intresseorganisation som tar upp frågor, som ett fack annars skulle göra.

@Krook

Vidareutveckla gärna "etc."

Vad ska bli bättre?

Jag har lite idéer men vill gärna höra era.

Det har i flera trådar på detta forum diskuterats hur man ska få folk till US efter FB04. Enkelt, gör US mer attraktivt.

Under KS 05 fick jag möjligheten att vara på jobrotation hos finnarna ett par dagar. Vi bodde hos finnarna på ett troophouse för två plutoner. Det första som slog mig var att de hade en betydligt högre medelålder på gemene skytteslusk, än oss.

Ganska snabbt förstod man varför. Situationen för gemene soldat i finska US var betydligt bättre än för deras svenska motsvarighet. Därför sökte man igen och åkte flera gånger.

En stor del till deras bättre situation är leave systemet. De jobbar i tre veckor, är lediga en. Hur detta planeras sköter man inom plut/komp. T ex kan man slå ihop två ledigheter och jobba i sex veckor.

Svenska FM HAR tittat på finnarnas leave/rotationssystem. Det har blivit bättre med det nya systemet då vi har två leaveperioder.

Att få det finska systemet, eller liknande, är nog väldigt svårt pga kostnaden, men bättringar kan fortfarande göras. Ett stort plus för föräldrar i US.

Den allmäna utr nivån vad det gäller wellfare var många gånger om den svenska. Tillgången på telefoner var god, Sonera hade eget nät! Tillgången till internet, inga problem att få en dator i 1h per dygn. Då med vettig hastighet. För oss på SWEBAT som bodde på troophouse var detta 20min nån gång per vecka, ibland två gånger per vecka. Detta med hastighet under 56k modem....

Boendet, vi trängdes 3-4 personer per barack hela missionen, medan finnarna bodde 2 per barack.

Finns massor mer saker att peka på, men jag säger att allt var bättre ur wellfare synpunkt hos finnarna. Visst tycker man att gräset är grönare på andra sidan, men jag såg inte nåt exempel där de inte hade det bättre.

Lönemässigt låg de lika eller något sämre än oss. Däremot hade rabater på nästan allt de köpte hemma i Finland. I slutändan hade vi ungefär samma summa pengar att röra oss med. Alltså var det inte genom bättre lön de lockade sina soldater.

Slut finnarna, för nu.

En annan sak är lönesystemet. Skulle vara intressant att se ett förslag där man ökar lönen i förhållande till åldern. Detta pga att när man blir äldre tjänar man generelt sett mer pengar civilt. Ofta har man också barn att försörja. Vet flera som har fått gå ner i lön för att åka med US.

Motsvarande sker ju civilt, mer lön för samma arbete beroende på ålder.

Ett alternativ är att ge lönepåslag för de med barn.

Jag vill påpeka att mina tankar inte beror på att jag bara vill ha en massa "gammelyxor" på mission. Men om urvalsgrupp för US blir mindre efter FB04 bör man ju försöka att få folk att åka flera gånger.

vet inte om det inverkar men finland har haft sin beskärda del av ofred under 1900-talet(och även innan).

det finns en större respekt för soldater och försvarsmakten, nedärvt i samhället.

och finsk GU är ingen lek den heller.

det finns ett gott virke att ta utav.

men mestadels är det hela samhället som har större respekt för försvaret.

vet ej vad straffen för värnpliktsvägran i finland är.

men kan med tanke på hur deras kriminalvård ser ut i vanliga fall inte tro att det handlar om fotbojor och en klapp på axel.

En annan sak är lönesystemet. Skulle vara intressant att se ett förslag där man ökar lönen i förhållande till åldern. Detta pga att när man blir äldre tjänar man generelt sett mer pengar civilt. Ofta har man också barn att försörja. Vet flera som har fått gå ner i lön för att åka med US.

Motsvarande sker ju civilt, mer lön för samma arbete beroende på ålder.

Ett alternativ är att ge lönepåslag för de med barn.

Förstår tanken, men jag tror det skulle vara ruskigt kontra-produktivt. Det skulle bara leda till att äldre (med barn) plockas ut i allt mindre grad eftersom att de är dyrare. Tyvärr mäts inte kvaliten på våran arbete i vad vi åstakommer, utan endast utifrån hur billigt vi kan överleva samtidigt som vi plockar hem politiska poäng på den internationella arenan åt regeringen.

@Krook

Det vore intressant att få en uppdatering om vad Fredsbaskrarna gör för de anhöriga i dagsläget och vilka frågor man jobbar med just nu. Hur kan man bäst lobba för sin åsikt inom Fredsbaskrarna (Ja, jag vet att det finns årsmöten osv)

:lol:

@Krook

Det vore intressant att få en uppdatering om vad Fredsbaskrarna gör för de anhöriga i dagsläget och vilka frågor man jobbar med just nu. Hur kan man bäst lobba för sin åsikt inom Fredsbaskrarna (Ja, jag vet att det finns årsmöten osv)

:D

När det gäller anhörigstöd så har frågan än så länge bara väckts. Kamratstödjare har deltagit i anhörigträffar. Utbildning av nya kamratstödjare kommer att ske i Halmstad under januari/februari.

En aktuell fråga som jobbas med är att försöka få Fredsbaskrarna att bli en frivillig försvarsorganisation med just kamratstöd/anhörigstöd som viktig inriktning.

Enklaste sätt att lobba är ju det vanliga samtalet. Tyvärr kan vi ju inte snacka i fikarummet som på jobbet (där alla viktiga beslut fattas...) men gå gärna in på www.fredsbaskarna.se och kolla vårt Forum. Just nu ser det lite "dammigt" ut men lite inlägg skulle ändra det.

Det här initiativet att diskutera på Soldf tycker jag är jättebra! Ska diskussionen bli lika livaktig på vår webbsida så krävs det att några eldsjälar ställer upp som moderatorer. Det saknas i dagsläget.

:/ Dehlin, sekreterare

Fredsbaskrarna Sverige

@Krook

:bash:

Ett väldigt bra sätt är, som Fanjunkar´n skrivit, att deltaga aktivt i forum som SoldF och Fredsbaskrarnas egna (sorry Kimster och övriga).

Flera aktiva i Fredsbaskrarna är även de aktiva på olika forum så det är bara att knappa på.

Vill du ha direktkontakt med styrelsen så skicka meddelande till mig, Fanjukar´n eller Yxgubbe.

/Krook

EDIT:  Och med det menar jag arbetet med försäkringar etc.

Omöjligt?

Varför skulle det vara det?

Ring Försvarsförbundet, så ska du se att du är varmt välkommen som korttidsanställd soldat, med civilt jobb och kanske även annat fackförbund hemma.

Försvarsförbundet

För att något förbund, förening, sammanslutning, whatever ska kunna göra ett jota, så krävs det ju att det finns några medlemmar som vill ha en förändring.

Tänkte passa på att informera lite om vad som är på G framåt våren.

Partysugna är hjärtligt välkomna till Örebro (exakt plats meddelas senare i vinter) 27-29/5. Fredsbaskrarna anordnar tillsammans med Fältartistföreningen Fältfest! Mycket musik och gôtt röj för både yxor och anhöriga.

:banana:rockon::banana:rockon::banana:rockon:

29/5 högtidlighålls Peacekeepers Day genom att Peacekeeper of the year koras. Vem som blir Peacekeeper of the year? Lämna förslag på lämplig kandidat till Fredsbaskrarna senast 1/2. :=o:baskerHV::Malaj:

Kolla webbsidan: www.fredsbaskrarna.se

Partysugna är hjärtligt välkomna till Örebro (exakt plats meddelas senare i vinter) 27-29/5. Fredsbaskrarna anordnar tillsammans med Fältartistföreningen Fältfest! Mycket musik och gôtt röj för både yxor och anhöriga.

Hmm... Man bor i Örebro men kan troligtsvis inte komma, pga mission.... Livet är hårt! ;)

Tänkte passa på att informera lite om vad som är på G framåt våren.

:banana:rockon::banana:rockon::banana:rockon:

29/5 högtidlighålls Peacekeepers Day genom att Peacekeeper of the year koras. Vem som blir Peacekeeper of the year? Lämna förslag på lämplig kandidat till Fredsbaskrarna senast 1/2. :baskerFN::baskerPa::baskerHV:

Kolla webbsidan: www.fredsbaskrarna.se

Låter spännande!

Ser fram emot mer detaljer här framöver!

Hmm... Man bor i Örebro men kan troligtsvis inte komma, pga mission.... Livet är hårt! ;)

Det finns leave, hörru! :uuh::blink:

Om jag då får leave vid rätt tillfälle så måste jag ju få ytterligare en leave, från fruntimmret! :) Som sagt man kan ju alltid hoppas!

Lite info saxat från Bataljonsbladet:

"Evenemanget är ett samarbete mellan Fredsbaskrarna och Fältartistföreningen och riktar sig till dess medlemmar med anhöriga. 27/5 blir det nattklubb och lördag 28/5 spelningar med olika artister och band. Boende sker i eget tält alternativt i form av sovplast i större tält. I campingavgiften ingår frukost. Färdiglagad mat och dryck kan köpas på plats. Fältfesten går av stapeln i Stortorp utanför Örebro. Kontaktperson: Anders Ramnerup, Fredsbaskrarna Örebro".

Inte medlem? Nema problema, gå in på www.fredsbaskrarna.se och betala medlemsavgiften on-line.

:blink::uuh:

Japp! Tanken är ett pre-summer meet i mellansverige.

Se det som ett komplement till ÖS i Halmstad. Kolla förresten deras sida för info om Halmstad www.unmeet.nu

Kan sedan Hojt i Sollefteå bli av i år också så blir det stor turné i hela landet...

:banana:=o:banana:):banana:D

• 3 weeks later...

Redaktören för Bataljonsbladet efterlyser lite tips om vad ni önskar läsa om i bladet. Som det är nu känns det lite mossigt ibland. Men inget blir ju bättre än vad man gör det till så kom igen! Kom med tips och förslag! Kritik, både positiv och negativ mottages tacksamt.

:D:huh:

Hej,

Ett litet tips från en som var på mission för länge sedan (16år sedan).

Gärna vad dom olika missionerna och dess område är och ger för något.

Det vill säga vad man har att förvänta sig när man kommer ner, och hur läget ser ut för tillfället. Så att alla vi (pinky, erfarna har att uppleva och vad som efodras av oss) vet eller vad vi står emot. Så att vi kan mentalt förbereda oss, nu har jag bara gjort en bataljon tidigare. Men det vore trevligt med vart vi kan läsa om missions området och vad som fortgår där just nu, det är vad jag skulle vilja läsa om, som jag kan bilda mig en egen uppfattning. Vilket är viktigt.

Vi alla upplever och tar emot oss olika, men något liknande skulle nog vara uppskattat tror jag.

Jag själv är intresserad att åka på mission igen, och jag skriver till olika för att höra hur dom upplever missionerna. Våga skriva till våra bröder som är ute på misssion just nu !! Ta reda på det ni vill veta.

Tack för mig. B)