Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det tar kanske lite längre tid att skicka post till norrland? Jag hade nog ringt och frågat, det kan ju ha blivit något fel.

Angående egna sulor så sa QM till mig och några andra att man fick använda egna sulor i sina kängor både nu och under testperioden. Jag trodde att han hade sagt det till alla men det gjorde han kanske inte. Man får ju hoppas att det verkligen är det som gäller så man inte kommer upp och får gå i de platta filtsulorna. hade vatt mindre skojigt.

Men har QM sagt det så är det ju så.

Jag tänker använda mina specialgjutna inlägg för det mesta men även prova att gå med de vanliga sulorna för att se hur det känns. Inläggen kan ju gå sönder eller försvbinna på något sätt.

Ni som har fått kängor, har ni gått in dem än och i så fall hur går det med marschträningen? Själv har jag väl nästan gått in mina kängor och börjat lite smått med packning.

• Replies 371
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ni som har egna innersulor, vad har ni då och varför?

Har inga egna erfarenheter av det.

Jag har börjat marschträna lite smått, började direkt med lite packning då jag mest varit ute på "dagsturer" och t ex tillagat lite käk på ett berg över en sjön.

Har en skitfräsch LK 70 som jag lånat ev en kompis, den kommer jag börja lasta lite vikt i sedan.

@Kulan

Hur långt har du gått? Det tar väll några mil innan man har gått in kängorna.

/Hallqvist

• Forumsledning
Posted

Egna innesulor som är formade efter ens egna fot är kalas vid längre sträckor, då mer fotyta används och fotens egenskaper maximeras pga att de mest utsatta delat som bakre och främe trampdyna får ta hela vikten. Man är något stabilar på foten och risken för skavsår minskar.

Detta är nu ändå INDIVIDUELT så ser det inte som nån universallösning som passar ALLA. Men man bör defenetivt prova den lösningen för att för vissa blir det helt annat.

• Forumsledning
Posted

Gå till en välsorterad skobutik och hör efter. Intersport har jag för mig kan fixa.

Kostar en slant ja.. men ska man ha det bra så får pröjsa.

Posted

Fick idag ett e-mail från Jens Ramhöj (C information) på K3 där han klart och tydligt säger att det är fullt tillåtet att använda egna innersulor under utbildningen.

/Johan ES

Posted
Gå till en välsorterad skobutik och hör efter. Intersport har jag för mig kan fixa.

Kostar en slant ja.. men ska man ha det bra så får pröjsa.

Jag köpte ett par action insoles "hike" på intersport. Så J***la skönt att gå i kan jag lova. Nu sätter jag i dom i varenda skor jag använder...stor skillnad..främst i belastning och trötthetskänslan man får annars om man går långt.

Kostar typ 200-300 kr

Kan bara tänka mig skillnaden om man fixar individanpassade...sådana kan man skaffa på löpkliniken och hos nån affär som gör sådana här i linköping iallafall...men som sagt priset..och det tar ett tag att göra dom...

Posted

Var på löplabbet (kungsgatan, sthlm) igår och pratade med dom. Dom hade sin egen ortoped som gjorde avgjutningar av foten och trevliga skräddarsydda inlägg. Skulle kosta 1200 :- för allt (undersökning, avgjutning, sulor).

Nån som har såna här "skräddarsydda" inläggssulor?

Är det billigare eller bättre att gå genom ett sjukhus?

Är det funkis att ha ett och samma par sulor för både löpsko och marchkänga?

Posted

Normalt sett är det inte så bra att ha samma sula till löpning som till hiking, och det är därför det finns olika sulor med olika sorts dämpning och stabilitet för resp inriktning.

Posted

@Blackice: Jag har sådana, formgjutna för mina fötter på löplabbet. jag använder dem i alla skor jag har. Springer, marchar, jobbar, you name it.

Funkar skitbra tycker jag.

Vet inte svaret på din sjukhusfråga

Posted

@Hallqvist jag har inte gått indem riktigt än men de känns ganska bra nu.

När jag var lite skadad för et halvår sen var jag hos en sjukgymnast som såg att jag hade låga fotvalv och därför kunde ha nytta av inlägg så han greejade det med sjukhuset. kostade inget. tror att det är för att jag är under 20 år.

Men det var ju bra at man fick använda egna sulor. :winner:

Posted

Jag använder mina inlägg till mina samtliga skodon. glappar inte någonstans. Men jag ska nog ändå skaffa ett par som passar precis i kängorna eftersom de är lite bredare.

Posted

Det var ett reportage i Aftonbladets bilaga igår (23januari 2005), om FJS´s extramönstring. 5 hela sidor med väldigt intressant text och många bilder.

Det var bara taget från dag 2, alltså alla med nr 2xx i början.

/Hallqvist

Posted
Synd bara att du inte skrev det tidigare :(

Tror du man kan hitta reportaget på Aftonbladet.se?

@ SWeRT..

Våga SÖK och du skola finna svar...

IIHF :/

Posted

Såg också artikeln i söndagstidningen om extramönstringen.

Riktigt bra faktiskt. 8 sidor långt reportage.

Tips om man vill hitta det är att kolla på bibliotektet.

De brukar ialla fall här i Göteborg låta tidningar från 1 vecka tillbaka ligga framme.

Sen arkiverar de nog tidningarna, detta borde även gälla bilagor.

Posted
8 sidor i Aftonbladet om extramönstringen? Kan det verkligen stämma? Det verkar lite mycket... 

Det stämmer faktiskt. Det gäller Aftonbladets söndagsbilaga som f.ö är på 96 sidor.

Iofs är vissa av de 8 sidorna nästan bara bilder. Slut info.

Posted

Va på bibblan och kollade in den...och drog ett par kopior. Ehhh, även en fallskärmsjägaraspirant måste ju få en självförtroendekick ibland ;)

Tyckte för övdrigt att artikeln va bra skriven, intressant att lära vad befälen och psykologerna ansåg om vattenfysen.

Tycker lite synd om tvillingarna (någon av dem här?), att bli uthängd som typ "de bästa" är kanske lite jobbigt. Jag skulle iaf inte ha velat det...även om jag vore bäst :P

Posted

aaaaaaaah jag vill också ha aritkeln. tror inte att de har aftnbaldets bilaga på mitt lilla bibliotek. man kanske skulle ta kontakt med aftonbladet och se om de kan skicka den. annars hade det varit trevligt om någon av de som har den skulle vilja scanna in den och skicka den till min mail. [email protected]

Posted

Jag hittade reportaget på mediearkivet.se. dock fanns ej bilderna med. Det var roligt att läsa men det var inte särskilt sakligt skrivet om man säger så..... :D "Soldaterna drillas tills de spyr" Om man spyr eller ej är väl inget mått på hur trött man är det är ju väldigt individuellt hur lätt man har för att spy. Sen så har de bara skrivit en massa om att testerna är extremt hårda men inte ett ord om vad det är för någon utbildning.

Men det är ju aftonbladet så det var inte särskilt oväntat att de skulle framhäva hur hemskt och hårt det var.

@Hallqvist Hade varit intressant att få se bilderna också. Om du vill, orkar och har tid osv så kan du ju skicka dem till mig.

Posted

Kulan: Har du tillgång till mediearkivet? Jag va å kollade där, men jag va inte så sugen på att ta det "förmånliga erbjudandet på bara 16900kr" för en månad

Posted

Surfade runt lite och hittade denna tråden efter ett tag. Jag är nummer 210 från förtesterna och ser fram emot inryck 1:a augusti med dom första sköna veckorna :dong:

Låter schysst de där med att starta en grupp, har det blivit något mer än bara snack? PM:a eller hör av er på MSN.

Posted

Tja grabbar! Nu är jag säkert den enda här som har typ 1 år kvar tills mönstringen och jag kommer att göra ALLT som krävs för att komma med i FJS... Men jag läste några inlägg i den här tråden och om jag förstog rätt så har ni nästan alla redan kommit in?

Så jag har några frågor som jag hoppas några kan svara på...

Först det här med inryckningen, ska det ske i augusti det här året eller har de ändrat det helt nu, för innan så ryckte man väl in i juni?

Vad hade ni för "betyg" på testerna (muskeltestet, cykeln, inskrivningen)?

Vet någon när FJS dag äger rum? Jag och en kompis planerar att åka dit i sommar och förhoppningsvis får vi vara med och kolla på nån enkel övning eller liknande.

Har säkert 100 saker jag undrar över men jag orkar inte välla ut allting på en gång och jag hoppas att det här inte är allt för mycket besvär att svara på B)

Och för er som klarade extramönstringen, r e s p e k t

:lol::Malaj:

Mvh/Calle