Jump to content

FJS aspiranter


Guest Elstot

Recommended Posts

vilket är det bästa viset att träna uthållighet på?

Kondition: Springa länge.....nöta så att säga

 

Styrka: Gör fler repitioner med mindre vikter. Uthållighet är att kunna hålla på länge. Ger inte ett skit att kunna maxa 120 kg i bänk ute i skogen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 371
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@rill3e-> Nej!

 

Vad blev det av Fj-asp? Nu är det )i princip ( bara "utomstående" som skriver här. Det var inte det som var meningen. :huh:

 

Lite därför som jag tyckte att en Msn-grupp för enbart dem som kjkommer att ligga på Skärmen ska vara medlemmar. Därigenom kommer inte Tråden/arna tappa fattningen och spåra ur till FBU-ungdom-vilken-basker-är-häftigast-vi-bär-tyngst-ryggsäck-diskutioner.

 

Hur som helst, vad säger ni andra Fj? Finns det intresse för en "groups.msn.com/FJS05-06" sida?

 

@Masse--> Vem var det som först andvände uttrycket Glockrent? Är du gammal KB på k3?

 

Nu är det fredag kväll, skål slut osv. :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Elstot

Det finns nog ett intresse för en "msn-grupp" även om inte jag vet vad det är...

 

Masse & Björkman: Ni har ju gjort GUFJS (står iaf så i era profiler). OM det nu är så hemskt att vara fallskärmsjägare, varför sökte då ni? Skulle ni ha gjort samma val då om ni visste vad ni hade framför er?

Link to comment
Share on other sites

Glockrent är något jag lärt mig här på forumet :lol:

 

När jag sökte till FJS fanns inte sådana här forum (snart 10 år sen). Man hörde rykten om att det var den tuffaste utbildningen osv osv. Klart jag var tvungen att söka då jag var vältränad och sugen på att bevisa för mig själv att jag var bland dom bästa av dåtidens ungdom. Det enda jag sett var mönstringsvideon och den verkade ju "häftig". Dessvärre visade dom ju inget med att gå med 60kg packning 4 dagar i sträck. Ligga och frysa i en håla i 3 veckor med ljuddiciplin och sen ytterliggare några dagars hemmarcherande. Ofta utan att skjuta ett enda skott!

 

Samtidigt så var ju skjutveckorna ganska intensiva, så tog man igen allt med råge :D

 

Men tjänsten är mångsidig och det är kul. Man får pröva på det mesta. (Som att ligga och spana på en nudiststrand med 50X kikare) :P

 

Det ända jag egentligen ångrar är att jag skulle vilja vara lite äldre och mer livserfaren när jag gjorde utbildningen.

Link to comment
Share on other sites

Alla har väl egen kniv gaffel och sked skulle jag tro? ;) Nä men menar du en sån där fet jävla rambo-kniv eller vad? På FJS reklambroschyr kan man se en kille med en helt vanlig sån där kniv med rött plastskaft, det blir väl nåt sånt man får kanske.

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst, vad säger ni andra Fj? Finns det intresse för en "groups.msn.com/FJS05-06" sida?

Jag vet inte vad er asikt ar men min ar att eventuella FJS-sidor kan vanta tills utbildningen ar genomford. Den har traden racker nog gott och val.

 

Hur gar det med traningen i ovrigt da? Jag har bara kort nagon timme simning om dagen nu men Bangkoks gator lampar sig mindra bra for lopning.

 

Lite for varma halsningar fran Allan.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl som med all annan militär verksamhet. Sluta gymma, spring som f*n, och marschträna så mycket det bara går. Stärk mage och rygg. Och ställ in huvet på ett rent helvete, vilket ni absolut kommer att ha speciellt första månaden. lycka till

Du tycker man ska stärka mage och rygg men ska sluta gymma?

Rätt utförd styrketräning är rena drömmen för uthålligheten och förmågan att bära tunga saker riktigt långt utan skador.

Link to comment
Share on other sites

Om jag får yttra mig..

 

Jag tycker den här tråden är rätt så kul att läsa. :D

Ingen som är liten mer erfaren (inte jag) får öppna sin käft och ge lite råd för den är ju "bara till för de privilegerade FJS-aspiranterna". Annars går snacket om träning, vart man ska samla alla bilder och vilka knivar man får ha med sig. :D

Så fort någon som kanske öppnar käften och försöker ha en åsikt om träning och diverse annat och hur man tränar uthållighet så blir han grillad av 40 testande 304or 106or och 666 or.

 

Jag rycker själv in den 24:e, men jag försöker ligga lågt istället och snacka om mer praktiska grejor inför inryck såsom biljetter..Jag har trots allt inte ens gjort en enda minut i lumpen än.......

 

tack för mig!

 

mvh rille ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Då skulle du sett FJS-tråden innan denna. ..ni vet väll att detta är inte den första.. ej heller speciellt unik. ;-)

Den andre gömde vi undan efter att folket rykte in och aspiranterna försvann in i dimman och pratet började komma in på en irrierande attityds nivå mellan medlemmar och vad som var hemligt och inte.

Link to comment
Share on other sites

Om jag får yttra mig..

 

Jag tycker den här tråden är rätt så kul att läsa.  :=o

Ingen som är liten mer erfaren (inte jag) får öppna sin käft och ge lite råd för den är ju "bara till för de privilegerade FJS-aspiranterna". Annars går snacket om träning, vart man ska samla alla bilder och vilka knivar man får ha med sig.  8-/

Så fort någon som kanske öppnar käften och försöker ha en åsikt om träning och diverse annat och hur man tränar uthållighet så blir han grillad av 40 testande 304or 106or och 666 or.

 

Jag rycker själv in den 24:e, men jag försöker ligga lågt istället och snacka om mer praktiska grejor inför inryck såsom biljetter..Jag har trots allt inte ens gjort en enda minut i lumpen än.......

 

tack för mig!

 

mvh rille :huh:

Alltsa, vem ar det som har blivit grillad? Visst, knivdiskusionen kandes valdigt overflodig men vad ar det for fel att tala om traning? Det ar val det absolut viktigaste infor inryck och lite traningstips ar aldrig fel. Sen spelar det ju ingen roll om man ska rycka in pa FJS eller inte, om man har nagot intressant att saga kan man ju bidra till diskusionen.

 

Det ar ingen har som pa nagot satt anser sig vara battre an nagon annan bara for att vi ska genomfora testveckorna. Alla ar valdigt odmjuka infor vad vi kan komma att ga igenom.

 

Sen tycker jag det verkat konstigt om alla dina 106 inlagg pa forumet handlar om biljetter :)

 

mvh Allan (som inte heller har gjort en enda minut av lumpen)

Link to comment
Share on other sites

Visst kommer den fysiska delen att vara hård men det flesta kommer att stupa på grund av den psykiska stressen samt sömnbrist (vilket påverkar psyket). Träna på att hela tiden ha känslan att ni riskerar att misslyckas, skippa sömen och allt ni gör tar hela tiden för långtid. Detta gäller inte bara FJS utan det mesta inom FM :huh:

Link to comment
Share on other sites

Så jag börjar med att lägga upp en kortfattad skiss av mitt träningsschema.

 

Måndag: Friidrott och hemmastyrka

Tisdag: Vattenfys och Marsch

Onsdag: Friidrott (gärna långlöpning)

Torsdag: Friidrott och hemmastyrka

Fredag: Friidrott och hemmastyrka

Lördag: Gym

Söndag: Vila

@Friberger

 

Skulle du kunna specificera ditt veckoträningsprogram lite?

Vad Gör du på varje pass,vilka övningar, rep, set?

Friidrott?

Hemmastyrkan?

Gym?

 

Bara lite allmänt intresserad av hur du tränar.

 

 

/Hallqvist

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Så, raderat lite nu. Ni som inte kan svara på de frågor som ställs i tråden undanbedes att kommentera annat. BlåGul men bitvis även trådägaren styr vad som är lämpligt och inte lämpligt i denna tråd, ingen annan.

slut.

 

/ Kimster

BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Sååå, åter till ämnet. Någon av er FJS-aspiranter som bor i stockholm? Min vattenfys-träningkompis ryckte in på röjdyk i måndags. Behöver någon att pressa/pressas av B)

Link to comment
Share on other sites

- Träna på sömnbristen, det kommer att behövas!

Hur menar du att man ska träna på sömnbristen? ska man börja sova 1h per natt?

 

Jag tror inte att träningen ger så väldigt bra resultat om man aldrig sover, då kommer man bara bryta ner kroppen. Sen kommert man till inryck helt slutkörd. Personligen tror jag att sömnbristen är någonting man får bita ihop och anpassa sig till när man väl rycker in. Jag tror inte man kan öva på det. I alla fall så är det ju inte bra för kroppen. Jag tänker försöka få så bra förutsättningar som möjligt och låta kroppen vila medan den kan det. Och även om man hade kunnat träna på att vara utan sömn så hade det nog inte gått att pressa sig själv så hårt som det kommer bli under testperioden. Men om jag nu skulle öva på det så blir det nog under något enstaka dygn som ett litet smakprov.

 

//Kulan som oftast sover 7-9 h per dygn

Link to comment
Share on other sites

Sömnbrist går inte att öva sig till. Vissa klarar det bättre än andra , vissa klarar det inte alls. Men det är nått ni kommer få vänja er vid , vare sig ni vill det eller inte. "Kåma" är ett uttryck som ni kommer att lära känna vid inryck och under hela utbildningen , man kan ha jätte roligt åt det uttrycket , eller snarare dom man kan använda det mot :P Gratulerar till att göra GSU:n på ett jägarförband.. mmmmmmmmmm

Link to comment
Share on other sites

halloj alla aspiranter!

 

Är det jag som e ute å cycklar eller är det bara vi uppe i A-jaur

som inte fått sina kängor än? har de glömt bort oss eller vad. skule vara kul å få testa på att marscha med dem.

annars blir det nog att ge sig ut i skidspåret å pulsa.. vi har ½ meter snö här uppe.

 

är det någon som vet hur det är med att ta med egna sulor till kängorna? eller ska man passa sig med det de första veckorna?

 

ha det bra!

Link to comment
Share on other sites

Får fanemej hoppas att de inte har något emot egna innersulor, för annars drar jag på mig skador och skit jävligt snabbt. :lala:

 

Jag fick två burkar skoputs av Qvintus Martin någon gång efter jul. Men alla andra har nog fått sina kängor.

 

Frågar igen: Var bor ni? Nångon Stockholmare?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...