Jump to content

tvätt


JiWe

Recommended Posts

Tror du dom här ungtupparna vet vem Lubbe Nordström var?

 

Tyvärr har det blivit någon form av trend att uniformen ska vara så skitig som möjligt, jag kan inte riktigt förstå det.

En skitig uniform ger inte ett gott intryck av FM till allmänheten.

 

Hel, ren och glatt humör är det som gäller.

 

The Swede :camo:

*Ordning, Reda, Ansvar, Stil*

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har det blivit någon form av trend att uniformen ska vara så skitig som möjligt, jag kan inte riktigt förstå det.

En skitig uniform ger inte ett gott intryck av FM till allmänheten.

Tänker tillbaka på grabbarna i maskingruppen. Lantbrukare/verkstadspulare på fritiden. Det var svårt att urskilja camouflage-mönstret på deras uniformer.

 

Jag tror de kletade in varandras uniformer med CLP-olja, motorfett (och allt vaddetheter) när ingen såg på. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Knuffar upp tråden en aning och låter den fortsätta handla om tvålfritt tvättmedel.

 

Om det inte står på förpackningen att det innehåller tvål, kan man då vara säker på att det är tvålfritt? Någon som vet något bra tvålfritt tvättmedel?

 

Ska tvätta en uniform som får, eller till och med skall tvättas hemma...

 

Edit: Jo, jag känner till Y3, men det skall egentligen inte användas i 60 grader.

Edited by Lt Hmmm
Link to comment
Share on other sites

Renlighetsivern börjar sprida sig igen - på gott och ont...

 

När det gäller tvätt av fältuniform 90 gäller fortfarande att den i praktiken inte tål att tvättas alls. Se bara på de tvättade plagg man får ut från serviceförråden. Ingen impregnering kvar, trasiga knappar och blixtlås, revor, små mystiska hål (nej; inte 6,5 mm eller så...).

 

Man kan tvätta uniformen, faktiskt. Men man kan inte använda tvåltvättmedel och det är synd eftersom det i handeln inte finns några tvålfria. Y3 innehåller tvål och tvättsåpa är i stort sett ren tvål.

 

Ska man ha tvättmedel måste man skaffa det via någon proffsfirma.

 

Släng in den i tvättmaskinen på 40 grader (eller hur många streck det motsvarar inom Armén - :D ), ta en matsked diskmedel och låt bli sköljmedel.

 

Sedan kan du stryka med hett järn - häpp! Högvakten nästa.

 

Impegnera? Näe. Hur skönt är det att gå omkring i en plastpåse? Möjligen kan man spraya på litet Impenex (light - inte tältvarianten!) på axlarna och andra ställen som blir snabbt våta. Men är det litet kvar av originalimpregneringen så låt det vara.

 

Naturvax light skulle kunna vara något, men jag har inte hittat något bra under alla år. Någon annan?

 

Till dem som klagar på lukten/stanken. Tsss, ni skulle varit med på den tiden cykelgyttjeförbanden hade m/39-58 under KFÖ i hällande regn. :/

 

,O

Link to comment
Share on other sites

Till dem som klagar på lukten/stanken. Tsss, ni skulle varit med på den tiden cykelgyttjeförbanden hade m/39-58 under KFÖ i hällande regn.  :/

 

,O

been there.....

av någon jävla anledning fick vi ut m/58 till baskerprovet.

sex mil runt skövde skjutfält en vecka innan julafton i spöregn.

 

vill någon att jag skall se prydlig ut i min uniform kan de ge mig en ny.

om jag inte har krälat genom en svinhage, tvättas inte det som HV har gett mig.

jag tvättade min uniform ofta i början på min HV-karriär, men eftersom FM inte ger mig en extra uniform, har jag gett mig fan på att inte tvätta den jag använder i fält.

 

självklart har jag numer två extra uniformer och bra kontakter på serviceförråd runt om i landet

men till den dag då något högt befäl kommer och skriker åt mig att, jag se ut som jävulen, tänker jag använda min smutsiga M90.

det är en protest mot att vi har tonvis med nya uniformer i förråd, men inkompetent folk som kvm inom HV.

 

låt folk få byta sina persedlar utan att det skall tilll polisutredning varför.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sidron

Först och främst vill jag säga att jag är hemvärnsungdom, så det finns vissa skäl till att jag gör som jag gör, vilket ligger bakom följande rekomenderingar. Bland annat så vill jag åka genom stan (göteborg) och annan civil bebyggelse, till övningar, och inte lukta äckligt och se alltför lerig ut. Ni som gör värnplikten kan komma hem i perisionsuniformen om ni vill, det kan inte jag och då måste jag tänka på hur jag ser ut bland civila. Dock så har jag varit riktig skitig och luktat troll och svett, bland civila, men det är inte att föredra. Kanske ska tilläggas att; morsan kan inte alltid kan köra mig med en bil som har för vana att inte ta sig igenom besiktningen och är över 10 år gammal. :D

 

Tvättråd

 

Tvätta helst uniformen så kallt (30 grader) som möjligt för att bevara färgerna. Tvätta även helst utan tvättmedel för att bevara impregneringen. Om det är mycket smutsigt, tvätta helst med tvättmedel och försök hålla nere värmen. Om du tvättat med tvättmedel ska du helst impregnera igen. När du tvättat utan tvättmedel ska du helst torktummla plagget så att impregneringen aktiveras. Saknar du torktummlare, kan du stryka på låg värme (gäller även efter återimpregnering). Om du ska tvätta med tvättmedel, är användning av sköljmedel/mjukmedel att rekomendera. Detta är för plagget luktar gott och det blir lite mjukare.

 

När man tvättar ska man inte glömma att vränga plaggen (för att slita så lite som möjligt på dem) och ta bort allt övrigt från fickor och även byxkrokar e.t.c, då dessa kan skada tvättmaskinen. När det gäller förbandsmärken och liknande, klarar dessa tvätt om det inte är alltför hög värme. Detta betyder att du inte behöver sprätta och sy tillbaka märken. Men tänk på att det bland annat är viktigt, ur denna synpumkt att du vränger plagget för att bevara märkena.

 

Det finns undantagsfall när man inte ska impregnera. Ett känt fall är när man ska gå Nijmegenmarschen. Det är mycket varmt där nere i den delen av Holland. Då impregnering innesluter värmen och hindrar plagget från att andas blir det väldigt varmt. När det regnar och man blir blöt, torkar plaggen väldigt fort tack vare värmen. Detta betyder att man inte behöver impregnera plaggen när man ska åka ner till Holland och gå Nijmegenmarschen. :/

 

Hoppas ni fick någon användbar information av detta inlägg. Ska nog tilläggas att detta är mina privata råd, vilket gör att man kanske bryter mot något reglemente eller någon föreskrift som jag inte känner till. ,O

Edited by Sidron
Link to comment
Share on other sites

Impegnera? Näe. Hur skönt är det att gå omkring i en plastpåse? Möjligen kan man spraya på litet Impenex (light - inte tältvarianten!) på axlarna och andra ställen som blir snabbt våta. Men är det litet kvar av originalimpregneringen så låt det vara.

Då kanske du inte haft Kroppsskydd 90 innanför jackan - då blir man riktigt fuktig närmast kroppen.......

Link to comment
Share on other sites

Så, lite kortfattat, är det funkis att inpregnera själv? Ja eller nej  :)

Som förrådsman skulle jag vilja ge det ett IG.

 

Impregnering sköts vid tvätt.

 

 

:rockon:

 

Men vem lyssnar väl på en förrådsman när Impregnex finns att tillgå?

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Så, lite kortfattat, är det funkis att inpregnera själv? Ja eller nej  :uzi

Som förrådsman skulle jag vilja ge det ett IG.

 

Impregnering sköts vid tvätt.

 

 

:banana

 

Men vem lyssnar väl på en förrådsman när Impregnex finns att tillgå?

Men blir det bättre med inpregnex då? För min uniform är min ögonsten, modifieringar och grejjor, jag vill inte byta den, och inpregneringen börjar släppa.

Link to comment
Share on other sites

Så, lite kortfattat, är det funkis att inpregnera själv? Ja eller nej  :uzi

Som förrådsman skulle jag vilja ge det ett IG.

 

Impregnering sköts vid tvätt.

 

 

:banana

 

Men vem lyssnar väl på en förrådsman när Impregnex finns att tillgå?

Men blir det bättre med inpregnex då? För min uniform är min ögonsten, modifieringar och grejjor, jag vill inte byta den, och inpregneringen börjar släppa.

Det jag vet om den tillhörande impregneringen är att den åtgärdas/förnyas vi varje tvätt.

 

Och vi rekommenderade inte soldaterna att impregnera själva...

 

Kanske dags att byta ögonsten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...