JiWe Posted July 13, 2002 Report Share Posted July 13, 2002 hallå allihopa nu har man lite sommarlov från I19 Artbat vi hade fältvecka förra veckan så uniformen är lite skitig så jag tänkte tvätta den. får jag det? hur gör jag för att inte tvätta bort inpregneringen? kan jag inpregnera själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted July 13, 2002 Report Share Posted July 13, 2002 Tror detta har tagits upp förut, vet inte säkert, men sök lite får du se om du finner något passande. Jag tvättade min några gånger hema minns jag. Använde imprenex som impregnering (osäker stavning) och blev nöjd med resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 13, 2002 Report Share Posted July 13, 2002 Vattenslang? Spolar man av den så blir du ju av med den mesta leran.. resten kan du väl stå ut med ett tag till? Och impregneringen borde palla det också.. Vet inte. testa, och rapportera hur det gick! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted July 13, 2002 Report Share Posted July 13, 2002 Tvätta den med tvålfritt tvättmedel (Y-3 tex), 60 grader blir nog bra och torktumla den på högsta värme möjlig. Då funkar det och impregneringen ska vara rätt så intakt. Om du använder tvättmedel med tvål dock så försvinner den i ett nafs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Swanen Posted July 13, 2002 Report Share Posted July 13, 2002 Jo det ska inte vara några probs att tvätta m/90 kör det i 40*C, OBS inget blekmdl =| Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hemvärnsungdom Posted July 13, 2002 Report Share Posted July 13, 2002 stämmer som LRRP sa, det har tagits upp förr. Sen tas det också upp på denna sida som ni säkert känner igen http://www.SoldF.com/faltjacka90.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 90 uniformen får INTE tvättas alls! Men, om man nu måste så inte högre än 35 grader. Tvålfritt tvättmedel som tidigare nämnts gäller. Att impregnera om är inget man ska göra egentligen då försvaret har nån sorts super impregnering som håller väta ute, samt till viss mån NBC-stridsmedel (det är väl N och C som är aktuella att skydda sig emot på uniformen). Har hört att hemvärnsmän brukar använda Skona tvättmedel, har dock inte undersökt detta noggrannare. Personligen så brukar jag tvätta min uniform i badkaret, fram med duschslangen med turbomunstycke och fräs på Efter detta kan den behövas skrubbas med borste för att få bort det lagom ingrodda. Slut. PS. Detta är bara tips! Prova själv vad du tycker passar bäst. DS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 Byt på förrådet. Enklast Dessutom ska "skogsuniformen" vara lite skitig. :P Som det står på Lurpens profil: "Natures camouflage" ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 Tvätta?? :0 nu förstår jag ingenting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 Det ska synas att man är en warrior! *skogstroll* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 I mitt fall blir det nog mest vin fläckar från alla små fester så jag rengör mina M90 kläder med vanligt koksalt:) ( PS sprit avdunstar av sig själv...och öl märks knappt:) PS detta är ett hemligstämplat dokument vill inte att FM ska få reda på vad som händer med deras kläder.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 Det är en synd att dricka alkohol i M90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 Ja det är inte direkt lämpligt att inmundiga etanolhaltiga drycker när man bär fältuniformen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JiWe Posted July 15, 2002 Author Report Share Posted July 15, 2002 grejen är den att vi inte har fått någon annan uniform som typ permisuniform så det vore trevligt om den var lite renare men jaja jag provar väl nått av tippsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 samt till viss mån NBC-stridsmedel (det är väl N och C som är aktuella att skydda sig emot på uniformen) Hmm, menar du att m90 är strålnings säker?? b tycker jag låter mer logiskt, eller kanske du menar radioaktivt avfall som finns i vatten när det regnar och då inte kommer igenom?? man blir ju lite förvirrade.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 Att dricka alkohol i fältuniform ser j-vligt illa ut! Sånt accepterar jag inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 >> Lr P << Han kanske menade om man exvis tar på sig 90- el 59-brallorna på en festival, typ Roskilde, där de ju är suveräna att ha..?? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 Även knarka i försvarsmaktens persedlar är en synd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvU Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 vet inte om det är tillåtet eller bäst men använder 40 grader inget tväätmedel, fungerar ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted July 22, 2002 Report Share Posted July 22, 2002 Angående Forsbergs insändare om NBC-skyddet på uniform m/90. Du har nog blandat ihop den med C-stridsdräkt 90...som finns/fanns (vet inte om det bara var försök-kan varit för dyr för FM) i början av 90-talet. Den består av flera lager tyg med aktivt kol emellan, och är tänkt för förband som måste vara kvar eller strida i C-miljö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Fick för mig att tvätta m/90 hemma på en permis en gång eftersom den stank något fruktansvärt... inte något som jag kände, men (civilt) folk som jag passerade... följde grejerna om att det inte ska vara blekmedel etc, tog ut den ur maskinen, torkade, åkte tillbaka i den "nya" fräscha uniformen.. på första uppställningen på måndagen såg jag att min uniform var mycket ljusgrönare än alla andra, den riktigt brände i ögonen, neongrönt när man var ute i solen.... tur nog så märkte inget befäl det och någon dag efter blev hela skvadronen beordrad att plocka ut helt nya så allt fixade sig, precis som vanligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Neongröna uniformer är jävligt snyggt. Har till och med sett en missfärgad med drag av lila. "NBC90:n" finns kvar. Fick ut den i egenskap av prickskytt för att den var varm och go i dessa kalla eldställningar. Har en skön luva också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Brukade slänga in den [M/90) i tvättmaskinen, utan tvättmedel eller något annat. Iofs slängde morsan in en tvål en gång, luktade som ett franskt luder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 enl SoldR Mtrl P (sid 16/17)så kan man tvätta M90 i 60Grader och med tvålfritt tvättmedel & torktumling. Dock så skall man eftersträva att byta ut plagg som behöver tvättas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 Hur stor är sannolikheten att man byter en skitig uniform modell 90? Sy allt igen... Yeah, right! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 Hur stor är sannolikheten att man byter en skitig uniform modell 90?Sy allt igen... Yeah, right! Sy allt igen? det är inte mkt att sy tycker jag. två kragspeglar, ett förbandsmärke (båge) ngt mer behöver man inte sy... har man tur så är det ofta bara en kragspegel man behöver sy om. Själv har jag två stycken uniformer, en fältuniform och en kasernuniform mkt praktiskt funderar dock på att kvittera ut en uniform till, men det är ju enklare att kvittera ut en GRG än en uniform... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 Tja, vi hade iofs ett märke till utöver bågen, menmen... Det är bågen som jag inte gillar att sy... Blir aldrig snyggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaplain Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Grönlandsvalla efter tvätt. Sedan är den i det närmaste skott, regn och strålningssäker. Pluss att inte leran ( som snabbt avslöjar dig i skogen och INTE fingerar som maskering! ) fastnar så lätt. Sedan är det ju skönt att vara torrare utan att behöva dra på sig regnställ. Reglementsenligt? Fungerar! M90 med mörka fina färger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M4A1 Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Var köper man tvålfritt tvättmedel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Hörni lortgrisar, vad är detta för snack om att inte tvätta uniformen? Lubbe Nordström vänder sig i graven. Cleanliness is next to Godliness. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts