Jump to content

tvätt

JiWe

Recommended Posts

hallå allihopa nu har man lite sommarlov från I19 Artbat

vi hade fältvecka förra veckan så uniformen är lite skitig så jag tänkte tvätta den.

får jag det? hur gör jag för att inte tvätta bort inpregneringen? kan jag inpregnera själv?

Tror detta har tagits upp förut, vet inte säkert, men sök lite får du se om du finner något passande.

Jag tvättade min några gånger hema minns jag. Använde imprenex som impregnering (osäker stavning) och blev nöjd med resultatet.

Vattenslang? Spolar man av den så blir du ju av med den mesta leran.. resten kan du väl stå ut med ett tag till?  

Och impregneringen borde palla det också..

Vet inte. testa, och rapportera hur det gick! ;)

Tvätta den med tvålfritt tvättmedel (Y-3 tex), 60 grader blir nog bra och torktumla den på högsta värme möjlig.

Då funkar det och impregneringen ska vara rätt så intakt.

Om du använder tvättmedel med tvål dock så försvinner den i ett nafs.

:D

90 uniformen får INTE tvättas alls! Men, om man nu måste :) så inte högre än 35 grader. Tvålfritt tvättmedel som tidigare nämnts gäller. Att impregnera om är inget man ska göra egentligen då försvaret har nån sorts super impregnering som håller väta ute, samt till viss mån NBC-stridsmedel (det är väl N och C som är aktuella att skydda sig emot på uniformen). Har hört att hemvärnsmän brukar använda Skona tvättmedel, har dock inte undersökt detta noggrannare.

Personligen så brukar jag tvätta min uniform i badkaret, fram med duschslangen med turbomunstycke och fräs på :) Efter detta kan den behövas skrubbas med borste för att få bort det lagom ingrodda.

Slut.

PS.

Detta är bara tips! Prova själv vad du tycker passar bäst.

DS.

I mitt fall blir det nog mest vin fläckar från alla små fester så jag rengör mina M90 kläder med vanligt koksalt:) ( PS sprit avdunstar av sig själv...och öl märks knappt:)

PS detta är ett hemligstämplat dokument vill inte att FM ska få reda på vad som händer med deras kläder....:rolleyes:

samt till viss mån NBC-stridsmedel (det är väl N och C som är aktuella att skydda sig emot på uniformen)

Hmm, menar du att m90 är strålnings säker??

b tycker jag låter mer logiskt,  eller kanske du menar radioaktivt avfall som finns i vatten när det regnar och då inte kommer igenom?? man blir ju lite förvirrade..

Angående Forsbergs insändare om NBC-skyddet på uniform m/90. Du har nog blandat ihop den med C-stridsdräkt 90...som finns/fanns (vet inte om det bara var försök-kan varit för dyr för FM) i början av 90-talet. Den består av flera lager tyg med aktivt kol emellan, och är tänkt för förband som måste vara kvar eller strida i C-miljö.

Fick för mig att tvätta m/90 hemma på en permis en gång eftersom den stank något fruktansvärt... inte något som jag kände, men (civilt) folk som jag passerade... följde grejerna om att det inte ska vara blekmedel etc, tog ut den ur maskinen, torkade, åkte tillbaka i den "nya" fräscha uniformen.. på första uppställningen på måndagen såg jag att min uniform var mycket ljusgrönare än alla andra, den riktigt brände i ögonen, neongrönt när man var ute i solen.... tur nog så märkte inget befäl det och någon dag efter blev hela skvadronen beordrad att plocka ut helt nya så allt fixade sig, precis som vanligt :)

Neongröna uniformer är jävligt snyggt. Har till och med sett en missfärgad med drag av lila.

"NBC90:n" finns kvar. Fick ut den i egenskap av prickskytt för att den var varm och go i dessa kalla eldställningar. Har en skön luva också.

• 1 year later...
Hur stor är sannolikheten att man byter en skitig uniform modell 90?

Sy allt igen...

Yeah, right!

Sy allt igen? det är inte mkt att sy tycker jag.

två kragspeglar, ett förbandsmärke (båge) ngt mer behöver man inte sy... har man tur så är det ofta bara en kragspegel man behöver sy om.

Själv har jag två stycken uniformer, en fältuniform och en kasernuniform mkt praktiskt :rocketl: funderar dock på att kvittera ut en uniform till, men det är ju enklare att kvittera ut en GRG än en uniform...

Grönlandsvalla efter tvätt. Sedan är den i det närmaste skott, regn och strålningssäker. Pluss att inte leran ( som snabbt avslöjar dig i skogen och INTE fingerar som maskering! ) fastnar så lätt.

Sedan är det ju skönt att vara torrare utan att behöva dra på sig regnställ.

Reglementsenligt? Fungerar!

M90 med mörka fina färger.