Jump to content

Nya Värnpliktsystemet

Recommended Posts

Förmodligen drabbas du.

Jag mönstrade i förra veckan och inskrivningsförättaren sa till mig att man kommer att göra om hela systemet så att alla arméinryck sker i juni 2006 och flottan och FV januari 2006. Inget inryck nästa år fick jag intrycket av.

Man kommer även att slopa dagens system med olika tidsperioder, 10 mån, 15 mån osv...

Istället kommer alla att göra 11 månader och efter dessa 11 månader kommer det finnas möjlighet att söka ytterligare en period, förmodligen på 6 månader, det kommer att finnas två olika inriktningar varav den ena är till för de som vill bli YOF/ROF eller int. tjänstgöring.

Hur den andra inriktningen kommer se ut visste han inte. Dessutom sa han att man inte kan vara säker på någonting utan man får se efter FB04 och i januari kommer pliktverket att kunna ge besked om den kommande värnpliktstjänstgöringen.

Men antagligen kanske man inte vet i Januari heller, med tanke på att omröstningen den 15:e inte går att förutsäga utgången på. Vad händer om de struntar i att ta in värnpliktiga 2005? Kommer vi som fått tjänst under det året att hamna i reserven? :angry:

Vad händer om de struntar i att ta in värnpliktiga 2005?

Har väldigt svårt att tro att dom inte skulle ta in några värnpliktiga under 2005.

Det vore en riktigt konstig lösning.

Du menar konstigare än att ställa in två kullar av YOP/ROP och inte anställa nyutbildade fänrikar? ;)

Verkar va jävligt skumt om det stämmer att det inte blir någon vpl under 2005, inte ens på de förband som som finns kvar efter fb04. Skulle inte det vara många sysslolösa officerare då? Eller har dom andra uppgifter?

Inledningsvis så finns det fullt med vpl just nu tills de muckar strax innan sommaren.

Därefter så ska officerarna ta ut semester och övningsdygn i typ två månader.

Slutligen så finns det befälsutbildningar och annat som alltid får stryka på foten för vplutbildningens skull som man nu kan ta igen.

Så nog finns det uppgifter att lösa för officerarna även om man skulle få ett vplfritt år.

Okey.. då verkar det som att man kan räkna bort sin vpl då :(

Nej. Ska du göra lumpen på K3 kan du vara relativt lugn.

Däremot kan du nog vara mer orolig om du ska rycka in på förband som står i direkt begrepp att införa det nya värnpliktssystemet (S1?).

Däremot kan du nog vara mer orolig om du ska rycka in på förband som står i direkt begrepp att införa det nya värnpliktssystemet (S1?).

Någon uppfattning om vilka förband som berörs?

Skulle vilja se källor

Ajaj, jag ska göra radiolänkgruppchef på S1. Kommer jag att få göra inryck i januari, eller blir det inget alls?

Jag ska kolla på S1 i morgon och återkommer med någon form av besked.

/Krook

Istället kommer alla att göra 11 månader och efter dessa 11 månader kommer det finnas möjlighet att söka ytterligare en period, förmodligen på 6 månader, det kommer att finnas två olika inriktningar varav den ena är till för de som vill bli YOF/ROF eller int. tjänstgöring.

Det där verkar riktigt bra. Funkar ihop med vanliga studieår på högskolan, rejäl

längd på utbildningen och en överkurs för de intresserade och dugliga.

:/

Ja man börjar bli orolig över försvaret.... Jag ska rycka in som Bassäkman i Marinen på Kungsholmen i augusti 2005.. drabbas jag av detta? Knappt att man orkar gå runt och vänta ett halvår efter stundenten, visst man lär väl vara rätt sliten efter allt festande men det är väl lite å ta i att man ska ha en baksmälla i ett halvår.. hoppas inte det iaf..

Ha det! :baskerPa: