tommyli Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Jag ska rycka in i Augusti nästa år på LG. Senaste jag läste var att man ska skuta upp alla höst inryck 2005 till januari 2006. Stämmer det och kommer jag då bli drabbad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjuren4 Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Förmodligen drabbas du. Jag mönstrade i förra veckan och inskrivningsförättaren sa till mig att man kommer att göra om hela systemet så att alla arméinryck sker i juni 2006 och flottan och FV januari 2006. Inget inryck nästa år fick jag intrycket av. Man kommer även att slopa dagens system med olika tidsperioder, 10 mån, 15 mån osv... Istället kommer alla att göra 11 månader och efter dessa 11 månader kommer det finnas möjlighet att söka ytterligare en period, förmodligen på 6 månader, det kommer att finnas två olika inriktningar varav den ena är till för de som vill bli YOF/ROF eller int. tjänstgöring. Hur den andra inriktningen kommer se ut visste han inte. Dessutom sa han att man inte kan vara säker på någonting utan man får se efter FB04 och i januari kommer pliktverket att kunna ge besked om den kommande värnpliktstjänstgöringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
björk Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Argh! va jobbigt! Jag ska också in på LG i augusti 05, var ju helt inställd på det... Jobbigt som fan att vänta till Juni 06 om det blir så :( OT: tommyli, blir MP/Säk GB för mig också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyli Posted December 7, 2004 Author Report Share Posted December 7, 2004 Men antagligen kanske man inte vet i Januari heller, med tanke på att omröstningen den 15:e inte går att förutsäga utgången på. Vad händer om de struntar i att ta in värnpliktiga 2005? Kommer vi som fått tjänst under det året att hamna i reserven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trident Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Vad händer om de struntar i att ta in värnpliktiga 2005? Har väldigt svårt att tro att dom inte skulle ta in några värnpliktiga under 2005. Det vore en riktigt konstig lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikJohnsson Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Jag fick veta att jag skulle in juni 2004 för bara några veckor sen? Kan det ha ändrats så nyligen? :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trident Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Jag fick veta att jag skulle in juni 2004 för bara några veckor sen? Kan det ha ändrats så nyligen? :( Juni 2005 möjligen. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikJohnsson Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Juni 2005 möjligen. ;) självklart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaggaMuffin Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 ......varav den ena är till för de som vill bli YOF/ROF eller int. tjänstgöring.... Vad står de olika för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trident Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Yrkesofficer Reservofficer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaggaMuffin Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 YrkesofficerReservofficer "int. tjänstgöring" då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikJohnsson Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 internationell tjänstgöring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runken Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 så mitt inryck i juni 2005 på k3 går åt helvete då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 så mitt inryck i juni 2005 på k3 går åt helvete då? Med största sannolikhet, nej. Jag kan tyvärr dock inte backa upp med någon konkret källa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Vad händer om de struntar i att ta in värnpliktiga 2005? Har väldigt svårt att tro att dom inte skulle ta in några värnpliktiga under 2005. Det vore en riktigt konstig lösning. Du menar konstigare än att ställa in två kullar av YOP/ROP och inte anställa nyutbildade fänrikar? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runken Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Verkar va jävligt skumt om det stämmer att det inte blir någon vpl under 2005, inte ens på de förband som som finns kvar efter fb04. Skulle inte det vara många sysslolösa officerare då? Eller har dom andra uppgifter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Verkar va jävligt skumt om det stämmer att det inte blir någon vpl under 2005, inte ens på de förband som som finns kvar efter fb04. Skulle inte det vara många sysslolösa officerare då? Eller har dom andra uppgifter? Inledningsvis så finns det fullt med vpl just nu tills de muckar strax innan sommaren. Därefter så ska officerarna ta ut semester och övningsdygn i typ två månader. Slutligen så finns det befälsutbildningar och annat som alltid får stryka på foten för vplutbildningens skull som man nu kan ta igen. Så nog finns det uppgifter att lösa för officerarna även om man skulle få ett vplfritt år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runken Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Okey.. då verkar det som att man kan räkna bort sin vpl då :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikJohnsson Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Var kan man läsa vidare om det nya värnpliktssystemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Okey.. då verkar det som att man kan räkna bort sin vpl då :( Nej. Ska du göra lumpen på K3 kan du vara relativt lugn. Däremot kan du nog vara mer orolig om du ska rycka in på förband som står i direkt begrepp att införa det nya värnpliktssystemet (S1?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikJohnsson Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Nej. Ska du göra lumpen på K3 kan du vara relativt lugn.Däremot kan du nog vara mer orolig om du ska rycka in på förband som står i direkt begrepp att införa det nya värnpliktssystemet (S1?). Ajaj, jag ska göra radiolänkgruppchef på S1. Kommer jag att få göra inryck i januari, eller blir det inget alls? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bodin Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Okey.. då verkar det som att man kan räkna bort sin vpl då :( Nej. Ska du göra lumpen på K3 kan du vara relativt lugn. Däremot kan du nog vara mer orolig om du ska rycka in på förband som står i direkt begrepp att införa det nya värnpliktssystemet (S1?). Någon uppfattning om vilka förband som berörs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyli Posted December 7, 2004 Author Report Share Posted December 7, 2004 Okey.. då verkar det som att man kan räkna bort sin vpl då :( Nej. Ska du göra lumpen på K3 kan du vara relativt lugn. Däremot kan du nog vara mer orolig om du ska rycka in på förband som står i direkt begrepp att införa det nya värnpliktssystemet (S1?). Skulle vilja se källor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Nej. Ska du göra lumpen på K3 kan du vara relativt lugn.Däremot kan du nog vara mer orolig om du ska rycka in på förband som står i direkt begrepp att införa det nya värnpliktssystemet (S1?). Ajaj, jag ska göra radiolänkgruppchef på S1. Kommer jag att få göra inryck i januari, eller blir det inget alls? Jag ska kolla på S1 i morgon och återkommer med någon form av besked. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikJohnsson Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Jag ska kolla på S1 i morgon och återkommer med någon form av besked. Tack så mycket. B) Jag ser verkligen fram mot att göra värnplikten, men det skulle förstöra en del planer(berlin 2006 ) om jag blev tvungen att göra den med start i januari 2006, eller inte alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Istället kommer alla att göra 11 månader och efter dessa 11 månader kommer det finnas möjlighet att söka ytterligare en period, förmodligen på 6 månader, det kommer att finnas två olika inriktningar varav den ena är till för de som vill bli YOF/ROF eller int. tjänstgöring. Det där verkar riktigt bra. Funkar ihop med vanliga studieår på högskolan, rejäl längd på utbildningen och en överkurs för de intresserade och dugliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansarslusken Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Ja man börjar bli orolig över försvaret.... Jag ska rycka in som Bassäkman i Marinen på Kungsholmen i augusti 2005.. drabbas jag av detta? Knappt att man orkar gå runt och vänta ett halvår efter stundenten, visst man lär väl vara rätt sliten efter allt festande men det är väl lite å ta i att man ska ha en baksmälla i ett halvår.. hoppas inte det iaf.. Ha det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikJohnsson Posted December 10, 2004 Report Share Posted December 10, 2004 Krook, några nyheter från S1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 10, 2004 Report Share Posted December 10, 2004 Nej, jag har inte varit på plats. Men jag återkommer när jag vet något. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikJohnsson Posted December 12, 2004 Report Share Posted December 12, 2004 Nej, jag har inte varit på plats. Men jag återkommer när jag vet något. Tack så mycket. Ingen annan som vet något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts