Jump to content

Aftonbladet

Sgt1clHansson

Recommended Posts

Posted

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story...,569950,00.html

Jag slutar aldrig förvånas över nivån Aftonbladet placerar sig på. I synnerhet efter man läst igenom deras 17varningssignaler.

"Om du känner igen något av följande är du och den kvinna du lever med RIKTIGT ILLA UTE"

Lycka till att hitta NÅGON man eller kvinna som inte känner igen sig i någon av deras "varningssignaler".

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply
Posted

ehhh ja jag känner inte igen mig mycket mer än att jag kanske varit osäker ibland.. förövrigt tyckte jag att de andra grejerna var rätt knäppa.. :tveka:

Posted

Säga vad man vill om AB men "Om du känner igen något av följande är du och den kvinna du lever med RIKTIGT ILLA UTE:" syftar ju ändå på:

• Har du någon gång försökt hindra henne från att söka läkare, eller från att söka läkare utan att du är med?
  • Har du någon gång hotat henne med våld?
  • Har du någon gång knuffat henne?
  • Har du någon gång hållit mycket hårt i henne, skakat henne eller gett henne en örfil?

...och det låter åtminstone enligt mig inte speciellt vettigt i en frisk relation?

Vad gäller de andra varningssignalerna skriver man:

"17 punkter kan visa om du är i riskzonen. Läs nu inte som f-n läser bibeln! Självklart ger en sådan här lista inte säker indikation, varken åt ena eller andra hållet. Men ju fler frågor du besvarar med ja, desto tydligare blir mönstret.

...vilket ger en hint om hur man ska läsa listan. Även här ser jag inte att de flesta punkter hör hemma i ett friskt förhållande även om det inte behöver innebära katastrof om förhållandet började lite svajigt ("Pendlade du mellan enorm passion för henne och osäkerhet? Var du snabbare än hon att vilja få ett fast förhållande?")

Förstår inte vad som är så upprörande med artikeln även om jag inte ser att den gör varken från eller till vad gäller problemet i fråga.

Posted

Jag var också lite skeptisk först, men det står faktiskt:

"Om du känner igen dig i en stor del av punkterna – sök professionell hjälp."

Posted

*suck*

17 punkter kan visa om du är i riskzonen. Läs nu inte som f-n läser bibeln! Självklart ger en sådan här lista inte säker indikation, varken åt ena eller andra hållet. Men ju fler frågor du besvarar med ja, desto tydligare blir mönstret.

Amnesty i Sverige har under 2004 arbetat för att stoppa mäns våld mot kvinnor.

De har sammanställt en lista med 17 varningssignaler – och 4 punkter som visar när misshandelsfaran är akut.

Innehållet är granskat av personer som arbetar professionellt med stöd till kvinnor och män i misshandelsrelationer.

Det är alltså Amnesty som har framställt listan, INTE aftonbladet. Som de skriver, läs nu inte som f-n läser bibeln!

Jag tycker att det är skittråkigt när män känner sig utpekade av sånt här, men tyvärr; mäns våld mot kvinnor ÄR ett jäkligt stort problem (större än kvinnors våld mot andra kvinnor och män) som måste lösas. Dock tror jag inte att aftonbladet med sina skandalartiklar bidrar speciellt mycket till att minska våldet mot kvinnor i hemmet. Framförallt har jag svårt att tro att män som ligger i risksonen för att utföra sådana handlingar läser listan och reflekterar över vad som står där.

Jag tycker att dessa 17 punkter är jäkligt konstigt utformade (och ja minst en stämmer in på mig) men svarar man ja på flera av dem borde man nog ta sig en tankeställare. Har man ett sånt kontrollbehov att man tex vill veta vad hon (eller han) alltid har för sig, vem hon pratar med osv då är nånting fel och det är oftast hos en själv som felet ligger.

Posted

- Hur var det när relationen var ny? Pendlade du mellan enorm passion för henne och osäkerhet? Var du snabbare än hon att vilja få ett fast förhållande?

Nej

- Tycker du illa om hennes familj, vänner, arbetskamrater (särskilt de manliga)?

Nej (inte mer än hon själn)

- Har du tagit reda på hur lång tid hon behöver för att ta sig till och från jobbet? Vill du gärna hämta henne direkt efter jobbet?

Nej

- Tycker du att barnen får för mycket uppmärksamhet av henne, så att det blir för lite över åt dig?

Nej

- Vad tycker du om hennes barnuppfostringsmetoder? Är du kritisk?

Våra metoder är tämligen lika. Svar Nej.

- Vad har du för uppfattning om hennes jobb? Nedvärderande?

Nej. Snarare har jag kraftigt uppvärderat yrket sedan jag fick veta mer om det via henne (sjuksköterska).

- Händer det att du är spydig om hennes kläder? Utseende?

Aldrig.

- Vill du att det helst bara ska vara ni två jämt? Försöker du hindra henne att umgås med andra?

Nej, jag pushar för att hon skall ut och träffa människor oftare.

- Om du, eller kanske ni båda, har druckit en del alkohol, händer det då ofta att ni börjar gräla?

Nej.

- Tycker du att det när allt kommer omkring är mannen som ska bestämma?

Nej. Jag får snarare skäll för att jag inte tar tillräckligt många beslut i hemmet.

- Vill du veta allt om hennes tidigare förhållanden? Vill du att hon ska göra sig av med minnessaker från dem?

På a) säger jag: det kvittar mig. På B) nej.

- Händer det att du är hårdhänt gentemot barn eller husdjur?

Nej... inte mer än att bonusdottern ibland bärs in på rummet av en av oss om hon bråkar.

- Vill du ha koll på hennes telefonsamtal, mail, SMS, brev, bankkonton och liknande?

Nej.

- Händer det att du gör bort henne inför andra?

Absolut inte.

- Tycker du att hon gott kan avstå från att vidareutbilda sig?

Nej, tvärtom. Jag blev väldigt glad när hon kom in på utbildningen (ssk som sagt).

- Händer det att du skriker åt henne och kallar henne fula ord?

Nej.

- Försöker du få henne med på sexuella aktiviteter som hon inte har lust med? Envisas du fast du egentligen inser att hon inte vill?

Nej. Förutom att det är fel att tvinga någon sexuellt så är en av de viktigaste upphetsningsfaktorerna att hon vill.

- Har du någon gång försökt hindra henne från att söka läkare, eller från att söka läkare utan att du är med?

Nej.

- Har du någon gång hotat henne med våld?

Nej.

- Har du någon gång knuffat henne?

Nej.

- Har du någon gång hållit mycket hårt i henne, skakat henne eller gett henne en örfil?

Nej.

/J

Posted
och 4 punkter som visar när misshandelsfaran är akut

Och i en av dom punkterna nämns örfil. Om man gett någon en örfil är väl redan misshandeln fullbordad?

Posted

Är det ingen som reagerar på att frågan utgår ifrån att endast "män slår kvinnor"? Varför envisas Aftonlögnen med att vidhålla denna feminazistiska illusion, att kvinnor inte slår män? (vilket jag personligen tror är vanligare)

edit:

Karin:

Ja jag vet inte. Har du läst mitt inlägg?

"Nja", jag läste inte hela, jag missade denna relevanta del helt *står på pannan som belöning*.

Jag omformulerar mig:

"Är det inte flera som ..." :tveka:

Posted

Så om man skulle känna igen sig på punkterna så ska man söka hjälp.

Jo tjena vem skulle läsa detta o sedan söka hjälp?

Inte en psykistsjuk i allafall.

Posted
Är det ingen som reagerar på att frågan utgår ifrån att endast "män slår kvinnor"? Varför envisas Aftonlögnen med att vidhålla denna feminazistiska illusion, att kvinnor inte slår män? (vilket jag personligen tror är vanligare)

Ja jag vet inte. Har du läst mitt inlägg?

Posted

Varför tar inte några tidningar upp kvinnors våld mot män (som är ganska omfattande)?

Kollektivt skuldbeläggande får mig att må illa. Dessutom är det onekligen så att det finns kvinnor med ett visst typ av beteende som dras till män med ett visst beteende.

Posted

Är det någon som har en (för samhället) kostnads jämförelse mellan mäns våld mot kvinnor och mäns våld mot andra män?

Posted
Varför tar inte några tidningar upp kvinnors våld mot män (som är ganska omfattande)?

Kollektivt skuldbeläggande får mig att må illa. Dessutom är det onekligen så att det finns kvinnor med ett visst typ av beteende som dras till män med ett visst beteende.

Right on.

Exempel på detta "fenomen" kan vara alla dessa kvinnor som skriver och förklarar sin kärlek till "män" som Juha Valjakkala, Tobias Jardeberg, Hans Scheike och så vidare, män som är dokumenterat våldsamma mot allt och alla.

Varför? (moderskänslor och blah blah, men när ska de lära sig?)

Posted
Varför envisas Aftonlögnen med att vidhålla denna feminazistiska illusion, att kvinnor inte slår män? (vilket jag personligen tror är vanligare)

Det gör dom väl ändå inte, däremot säljer det inga lösnummer så det är ointressant för dom att skriva om det.

Att det skulle vara vanligare att kvinnor slår män, det skulle jag vilja beteckna som reaktionärt skitsnack. Män är kraftigt överrepresenterade vad gäller våldsbrott, det skulle vara ypperligt underligt om dom(vi) inte var det vad gäller våld mellan partners.

edit:

Exempel på detta "fenomen" kan vara alla dessa kvinnor som skriver och förklarar sin kärlek till "män"... ...Varför? (moderskänslor och blah blah, men när ska de lära sig?)
Det har inte slagit dig att det här inte rör sig om medelsvensson kvinnan. Min gissning är att det till största delen är mer eller mindre trasig kvinnor, och det skulle inte förvåna mig om en stor del av dom själva är kriminella.
Posted

Shit, det är många som slänger ur sig ganska skrämmande saker här.

Kvinnor som slår män är en liten siffra jämfört med män som slår kvinnor.

Kvinnor blir vanligast misshandlade av personer de känner i hemmet. 62% av ca 23000 anmälningar (2001)

Män blir vanligast misshandlade personer de inte känner utanför hemmet. 47% av ca 32000 anmälningar

Media-Debatten är ganska fruktlös som Karin sa. Och enligt mig är problemet mycket att frågan drivs aktivt av redikal-feminismen. Aftonbladet skruvar givetvis frågan för att skapa uppmärksamhet (sälja lösnummer). Min förhoppning är att denna debatt belyser frågan bättre eftersom jag kallt räknar med frånvaron av radikala feminister på detta forum.

MVH

Andreas

Jag som man har ingen kollektiv skuld för män som misshandlar och jag har inget större ansvar för frågan som man än vad gemene kvinna har.

Posted

Intressant är at tnotera att Aftonbladet hade *två* frågor tidigare... "Man: har du slagit din partner" och "Kvinna: har du slagit din partner"... sedan försvann de och ersattes av en könsneutral fråga. Vad kan de bero på månne? Hmm... kolla själva.

Man: har du slagit din partner, resultat: http://aftonbladet.se/vss/special/sto...7,14249,00.html

Kvinna: har du slagit din partner, resultat: http://aftonbladet.se/vss/special/sto...7,14250,00.html

Visst finns det en viss sannolikhet att detta berodde på sabotage. Men likväl tyder det på en mentalitet som säger: "Vi fick inte det resultat vi hoppades på... därför tar vi bort den här potentiellt besvärande faktan".

/J

Posted

Inga ja här.

Har svårt att förstå hur någon vuxen kan svara ja på någon av frågorna i en bra relation, utom den första.

EDIT: Ett förtydligande.

Posted

Jag ska spöa min flickvän ikväll.Sen ska jag slå ner min hund och när jag är klar går jag till morsan och knockar henne med.Det är någ bäst ni höjer min skatt.Då kanse jag blir snäll.

Posted

Jag gillar inte det faktum att man utformat punkterna som så att man inkluderat saker som inte nödvändigtvis har att göra med problemet ifråga, frågor som inte har direkta samband med varandra, samt att ett flertal är JÄVLIGT vaga. Litet snabbt:

Hur var det när relationen var ny? Pendlade du mellan enorm passion för henne och osäkerhet? Var du snabbare än hon att vilja få ett fast förhållande?
Okej, där har vi tre frågor i ett.

1) "Hur var det när relationen var ny?" Vadå "hur var det"?

2) "Pendlade du mellan enorm passion för henne och osäkerhet?" Ja och vad har det att göra med det hela, kan ju finnas giltiga skäl till osäkerheten såsom avstånd mellan orter, var man är i livet (om den ena är på väg till en mission tex?) eller om en eller båda redan befinner sig i förhållanden.

3) "Var du snabbare än hon att vilja få ett fast förhållande?" Ja usch vilken fruktansvärd människa man måste vara för att vilja få ett fast förhållande snabbare än ens presumptiva partner.

,O

Har du tagit reda på hur lång tid hon behöver för att ta sig till och från jobbet? Vill du gärna hämta henne direkt efter jobbet?
1) "Ja, så vi kan planera hämtningen av ungarna etc etc då vi bara har en bil."

2) "Ja för vi är så kära."

Om de hade varit rakt på sak och sagt "Har du tagit reda på hur lång tid hon behöver för att ta sig till och från jobbet så du kan hålla koll på att hon inte umgås med andra?" så hade det varit en relevant frågeställning.

Vad tycker du om hennes barnuppfostringsmetoder? Är du kritisk?
1) Jag gillar dem inte.

2A) Ja, jag gillar inte att hon matar dem med Clorex och slår dem.

2B) Jag gillar inte att hon insisterar på att de ska gå söndagsskola

2C) Jag gillar inte att hon insisterar på att de inte ska gå söndagsskola

Så för att sammanfatta; bara för att man svara ja så betyder det inte att man inte har relevanta skäl. Det största problemet med dessa punkter är att de är för hymlande om vad man är ute efter, samt att man kombinerar ett flertal frågeställningar som inte nödvändigtvis har ett direkt sammanband.

Posted
Shit, det är många som slänger ur sig ganska skrämmande saker här.

Kvinnor som slår män är en liten siffra jämfört med män som slår kvinnor.

Kvinnor blir vanligast misshandlade av personer de känner i hemmet. 62% av ca 23000 anmälningar (2001)

Män blir vanligast misshandlade personer de inte känner utanför hemmet. 47% av ca 32000 anmälningar

Media-Debatten är ganska fruktlös som Karin sa. Och enligt mig är problemet mycket att frågan drivs aktivt av redikal-feminismen. Aftonbladet skruvar givetvis frågan för att skapa uppmärksamhet (sälja lösnummer). Min förhoppning är att denna debatt belyser frågan bättre eftersom jag kallt räknar med frånvaron av radikala feminister på detta forum.

MVH

Andreas

Jag som man har ingen kollektiv skuld för män som misshandlar och jag har inget större ansvar för frågan som man än vad gemene kvinna har.

Vad är det som är så skrämmande?

Faktum är att många män som blivit misshandlade av en kvinna känner stor skam och även rädsla för att bli utskrattade av polisen så att de inte anmäler detta. Därför finns det garanterat ett väldigt stort mörkertal här.

Posted

@jaegare

För att kolla upp "mörkertalen" så rekomenderar jag att du kollar hur många kvinnor som misshandlat en man till döds, jämfört med hur många män som misshandlat en kvinna till döds.

Posted
@jaegare

För att kolla upp "mörkertalen" så rekomenderar jag att du kollar hur många kvinnor som misshandlat en man till döds, jämfört med hur många män som misshandlat en kvinna till döds.

Varje vecka dör en kvinna av annans hand. Varje vecka dör fyra män av annans hand.

Sant är att av dessa dör inte alla de inte p.g.a. en person av annat kön. Men ärligt talat: blir jag som man lyckligare bara för att den som satte kniven i halsen på mig har en kuk mellan benen?

/J

Posted

@J-star

Du har Rätt, men då pratar du om våld i allmänhet. Det är en annan och mycket annurlunda fråga.

Det som GENUS-aspekten påvisar i våldsstatestiken är:

Huvuddelen av våldsbrott mot män begås av personer de inte känner utanför hemmet.

Huvuddelen av våldsbrott mot kvinnor begås av personer de känner i hemmet.

En kvinnas största hotbild är således "Män som hon känner, i sitt eget hem"

Man måste förstå att det skapar en enorm Otrygghetskänsla för kvinnor.

Posted
Hur svårt är det att ge f-n i att slå folk, oavsett kön?

Eftersom problemet finns: Tydligen... tyvärr!

Och att Gudrun tycker det är alla mäns fel och att VI skall betala högre skatt för det hjälper inte 5öre.

Posted

Nu är det fredag, dax att klappa kärringen på käften!

:baskerHV:

edit: eftersom det råder delade meningar om vad som är ironi på det här forumet så, ja det va ironi

Posted

det hade varit roligt om man fick rösta.

JA, jag tänker puckla på henne ikväll

NEJ, inte ska man slå kvinnor

Posted
En kvinnas största hotbild är således "Män som hon känner, i sitt eget hem"

Man måste förstå att det skapar en enorm Otrygghetskänsla för kvinnor.

Visst måste det kännas fördjävligt att bli spöad av någon i sitt eget hem, men min rent personliga reflektion är att det borde kännas bra mycket osäkrare att inte veta vem som är min fiende och vem som är min vän…

Sen har jag mycket svårt att se hur det kan skapa en otrygghetskänsla för kvinnor som grupp, den känslan borde rimligtvis endast finnas hos de kvinnor som lever med dessa svin.

Posted

@Rifleman/Medic

Problemet är att "HEMMA" är en plats man verkligen har rätt att vara säker om kvinnor inte kan känna sig säkra där så var skall de känna sig säkra någonstans?

Statestik är generell. Svårt för dem att avgöra vilka av som är svin och vilka som inte är det, förrän de verkligen känner oss.

Personligen tror jag forumets "ironiker" har den enda sunda linjen en man kan ha i frågan när den diskuteras med feminister. Den brukar jag använda och om inte annat så får man i alla fall nöjet av att se feminister bli förbannade! (vilket är jätte-skoj)

Min slutats:

Det är fortfarande fel att slå kvinnor. Radikal-feminister hatar män och aftonbladet gör inte ett skit rätt till nytta för någon i frågan.

Posted
@jaegare

förstår inte riktigt hur detta skulle vara en metod att kolla upp dessa mörkertal.

En man har oftast mer fysisk styrka och borde därmed lättare kunna slå ihjäl en kvinna än tvärtom. Nu får man väl skit för att man har sagt att män är starkare också.

Vad vi alla kan vara överens om, o jag fattar inte att det ens behöver diskuteras, är att det är helt fel att misshandla sin partner (eller ngn annan). Sen spelar det mindre roll om det är en man eller kvinna..

Det är min åsikt iaf

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...