Jump to content

Vad har lumpen gett er?

Recommended Posts

Jag rycker in i januari på Livgardet och ser fram emot det hela av alla möjliga skäl.

Vad har eran tid i försvarets tjänst gett er? Frågar både officerare och värnpliktiga.

Personlig utveckling? Mognad? Skavsår? Minnen för livet? Mardrömmar? Kul eller kasst?

Skriv!

Det som ja känner för lumpen är att det är det bästa som har hänt mig.

Är ruskigt glad över att ja har gjort den.

Ja tycker att lumpen har tillfört oerhört mycket.

Bland annat så har ja lärt känna mig själv på ett annat sätt än förut. ex men vet hur man är o uppför sig när man är trött, hungrig och kall.

Man lär sig att samarbeta via den hårda vägen. Man tar mycket skit men man blir så glad när man får minsta lilla beröm.

Minnen får man för livet. Det är väldigt svårt att komma ifrån. Ja tror att dom flesta som har gjort lumpen ser tillbaka o tänker på dom positiva sakerna som man har fått med sig i bagaget.

//Kspskytte Trident

Lite trasiga ledband, i övrigt ungefär samma som Trident.

Man tenderar att glömma bort allting som var jobbigt/tråkigt osv så mina minnen från GU är enbart positiva! :baskerHV:

@Noem

Januari, 4 skv eller vanlig bevakningssoldat?

Edited by Karin

Även om jag själv hamnade på helt fel pluton med helt fel folk (var väl den enda motiverade och dessutom tjej det funkar inte så bra) så har jag nog lärt mig massor! Speciellt när man ser tillbaka på det. Som någon skrev så tenderar man att minnas det positiva.

De två största erfarenheterna för min del är nog:

:baskerHV: Jag vet hur man INTE ska leda en grupp, jag var allt för motiverad och hade dålig förståelse för dem som inte ville vara där över huvudtaget. När jag väl insåg detta var det försent att börja om från början. Det positiva är dock att även dåliga erfarenheter är bra erfarenheter.

:) När man gått ett par baskermarsher vet man hur och att kroppen fungerar, även utan mat och sömn. Denna vetskap har man nytta av även civilt.

Vidare har man fått en unik utbildning som man alltid kan utnyttja på något sätt. Rätt vad det är så dyker det upp tillfällen som man har fått erfarenhet från i det militära. Allt från att byta strumpor till att lägga första förband :-D

Även om min värnplikt många gånger var ett rent helvete (inte pga. av tjänsten utan pga av omgivningen) så vill jag absolut inte ha den ogjord!

Edited by Fu Pedersen

Förutom både bra och dåliga upplevelser (främst bra), lärde jag mig att ansvar är väldigt krävande. Som befälselev kunde man ofta vara sin egen chef (man slapp folk som sa till en hur man skulle lösa en uppgift), till viss del "variera sin aktivitetsgrad" och även få en mer övergripande blick på den militära verksamheten. Detta medförde dock ett större tidsuttag i längden, då det inte var ovanligt att man var tvungen att förbereda kommande verksamhet/övningar när resten av plutonen var ledig.

Så jag måste faktiskt säga att jag lärde mig att ansvar och ledarskap inte alltid är glamoröst och "skoj". Tvärtom kan det då och då vara skönt att slippa ta svåra beslut och känna dess konsekvenser, och hela tiden reflektera över att de beslut man fattar påverkar andra människor också. Trots detta trivdes jag jättebra.

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerHV:

Jag har utvecklats mycket och fort på många sätt känns det som.

Lärt känna mej själv bättre

Har bättre förståelse för hur både jag själv och andra reagerar på stress och fysisk såväl som psykisk utmattning

Har lärt mej att en hund kan faktiskt vara den bästa jävla kompis som finns (nästan) :P

Har lärt mej nya aspekter av ledarskap - motivera de som inte vill - lugna ner de som vill för mycket etc

Har lärt mej att de flesta begränsningar hos mig själv oftast går att töja ganska mycket på - och att de gäller för i stort sett alla

Mycket bra saker inför framtiden helt enkelt. Sjukvård, att vänner är viktigt, behålla lugnet i jobbiga och stressade situationer och så vidare i all oändlighet.

Nackdel? Kanske fått en lite kärvare syn på vissa människor. Där jag förut tänkte "stackare" är det nu mer av "ta dej i kragen för fan"... :baskerHV:

Sist och en av de roligare även om mindre viktigt - när du inte orkar mer så går det alltid att stoppa ner hjärnan i ryggsäcken och glatt knata en mil till eller två. :)

Det som ja känner för lumpen är att det är det bästa som har hänt mig.

Är ruskigt glad över att ja har gjort den.

Ja tycker att lumpen har tillfört oerhört mycket.

Bland annat så har ja lärt känna mig själv på ett annat sätt än förut. ex men vet hur man är o uppför sig när man är trött, hungrig och kall.

Man lär sig att samarbeta via den hårda vägen. Man tar mycket skit men man blir så glad när man får minsta lilla beröm.

Minnen får man för livet. Det är väldigt svårt att komma ifrån. Ja tror att dom flesta som har gjort lumpen ser tillbaka o tänker på dom positiva sakerna som man har fått med sig i bagaget.

//Kspskytte Trident

Stämmer perfekt...+ ett jobb i USA med årslön på över miljonen med gratis boende o bil.Detta pga av att jag inte är rädd för att ta en konflikt och vet nuförtiden hur olika människor är.Som alla andra kommer man bara ihåg dom positiva grejerna.Dom negativa sakerna ska man ändå inte komma ihåg. :baskerHV:

MVH

Olaevil

@Karin

Rycker in i januari som skytteplutonbefäl, blir väl senare stadsskyttegruppchef, 6.kompaniet om jag inte minns fel

Ah, det är jävligt uppfattat.

Tillägg till ursprungsfrågan:

ett personligt mob-förråd :dong:

Har bättre förståelse för hur både jag själv och andra reagerar på stress och fysisk såväl som psykisk utmattning

Har lärt mej nya aspekter av ledarskap - motivera de som inte vill - lugna ner de som vill för mycket etc

Har lärt mej att de flesta begränsningar hos mig själv oftast går att töja ganska mycket på - och att de gäller för i stort sett alla

Mycket bra saker inför framtiden helt enkelt. Sjukvård, att vänner är viktigt, behålla lugnet i jobbiga och stressade situationer och så vidare i all oändlighet.

Nackdel? Kanske fått en lite kärvare syn på vissa människor. Där jag förut tänkte "stackare" är det nu mer av "ta dej i kragen för fan"... :dong:

Sist och en av de roligare även om mindre viktigt - när du inte orkar mer så går det alltid att stoppa ner hjärnan i ryggsäcken och glatt knata en mil till eller två. :D

Där har du förbaskat rätt i mycket. Man har verkligen lärt sig att göra det bästa av olika situationer. Att se lösningarna istället för problem. Att kunna "ta befälet över sin kropp" (som man emellanåt fick höra att man skulle göra ,O ) Att bita ihop och helt enkelt gilla läget även om man egentligen inte gillar det. Att kunna uppträda lugnt och rationellt även i jobbiga sitautioner.... och så kanske en sak till...spec att applicera på sitt slöa civila liv, det kan ALLTID bli värre.

Får man ex dåligt med sömn tänker man "gick det under vpl går det även nu"

Hinner man inte äta så "Jag levde i princip på luft och vatten under baskermarscherna, det funkar det med"

Är det kallt ute "tänk vilken tur att jag inte står med bandkrängning ute i en snödriva" :D

Mig har den gett en jävla längtan tillbaka, bra mkt bättre än att plugga dagarna i ända.

Även en hel del bra kunskap och erfarenheter som gör att jag känner mig själv bättre har jag fått.

Vet inte om det e negativt att man nu nonchalerar andra som går runt här i Sthlm och klagar på att det e så kallt och tjatar på lektionerna om att de är så trötta och hungriga osv...

Mig har den gett en jävla längtan tillbaka, bra mkt bättre än att plugga dagarna i ända.

Även en hel del bra kunskap och erfarenheter som gör att jag känner mig själv bättre har jag fått.

Vet inte om det e negativt att man nu nonchalerar andra som går runt här i Sthlm och klagar på att det e så kallt och tjatar på lektionerna om att de är så trötta och hungriga osv...

Håller med helt och hållet. Ta t ex när jag stod i kö vid högskolans restaurang och nästan fick spatt över hur långsamt allt gick. Det kan man förvisso tycka utan att ha gjort lumpen, men det känns som att allt i det civila absolut måste gå långsamt och vara ineffektivt. Alla ska tycka och känna efter var femte minut, och folk blir förvånade om man frivilligt går längre än 1 km istället för att ta bussen eller cykla. :rockon:

Visst kunde man känna sig sliten och trött, både mentalt och fysiskt, vissa dagar i lumpen. Ibland önskade man att man låg hemma i sin varma säng. Fast på det stora hela var det en fantastisk tid då folk i ens omgivning faktiskt förstod värdet utav tid, och man snacka militaria utan att verka kocko.

Hälsningar, Foxtrot Lima *arbetsskadad för livet* :wub:

Edited by Foxtrot Lima

Lumpen har gjort mig enormt mycket. I vissa avseenden så ändrade det mitt liv helt. Jag tänker på ett helt annat sätt.

Dessutom, har lumpen gett mig detta:

*Har blivit kärvare och härdats rent psykologiskt

*Har (paradoxalt nog) blivit mer ödmjuk

*Har fått en ny uppfattning om vad som är jobbigt och vad som inte är det.

*Har lärt känna min kropp och hjärna vid påfrestningar

*Har lärt mig oändligt mycket om andra människors känslor, behov och krav!

*Har fått en hel hög minnen jag aldrig vill glömma =)

*Vänner för livet! :rockon:

Detta plus möjligheten att få ge mig ut i världen som FN-soldat.

Sgt.Ratchak,Nov 30 2004, 16:11 ] Ett tips är att läsa Starship Troopers och Heinlein anser att Militärtjänst ger, det är en hel del bra saker i den.

Sen att hans politiska åsikter har en hel del "udda" saker att säga får man ta med en nypa salt (han var nazist ganska länge).

[OT]Jag trodde den boken drev med militarism och diktatur. Jag som missuppfattat den?[/OT]

Jag brukar svara på den frågan genom att säga:

Jag skulle aldrig ha anställt mig själv som jag var innan jag gjorde lumpen.

Före: En osnuten rockare utan empatisk förmåga som helt själviskt låg och latade sig för jämnan och som blev sängliggande för minsta lilla.

Efter: Om jag inte vore så ödmjuk så skulle jag säga Mr Perfect :banana

Nej, allvarligt talat så var lumpen den bästa skola jag gått. Jag växte oerhört och fick sedan möjlighet att åka ut i mission, läsa på Yrkesofficersprogrammet och sen...

/Krook

-> FL

Vaaa?? Ha ha...under samtliga STA övningar och dyl vi hade där vi samövade med annat än mek skytte så strulade precis ALLT vad gäller underhåll. Maten var alltid jätte sen, kunde ex komma 22 när den skulle kommit 18, vi fick aldrig ammo i tid, skulle övningen börja 8 så kom ammon 9-10, förlägningsmtrl var alltid sen, oftast fattades en hel del osv osv. Tyvärr försvann min tro på det "effektiva försvaret" under sista månaderna av VPL. Slutöv kan man ju förstå där man eg. var i strid dygnet runt men vanliga STA övningar kunde förlora sitt syfte i och med att vi inte fick mtrl i tid. Sånt är tråkigt.

Många verkar dock ha motsatt erfarenhet av underhåll, beslutskedjor etc. så kanske hade det bara med dålig ledning på vårt kompani och uppåt att göra?

-> FL

Vaaa?? Ha ha...under samtliga STA övningar och dyl vi hade där vi samövade med annat än mek skytte så strulade precis ALLT vad gäller underhåll. Maten var alltid jätte sen, kunde ex komma 22 när den skulle kommit 18, vi fick aldrig ammo i tid, skulle övningen börja 8 så kom ammon 9-10, förlägningsmtrl var alltid sen, oftast fattades en hel del osv osv. Tyvärr försvann min tro på det "effektiva försvaret" under sista månaderna av VPL. Slutöv kan man ju förstå där man eg. var i strid dygnet runt men vanliga STA övningar kunde förlora sitt syfte i och med att vi inte fick mtrl i tid. Sånt är tråkigt.

Många verkar dock ha motsatt erfarenhet av underhåll, beslutskedjor etc. så kanske hade det bara med dålig ledning på vårt kompani och uppåt att göra?

Hehe... Ja, det låter som att ni hade behövt ha mig som kvm. :) B) Skämt och sido! Visst är försvaret trögt på sitt sätt, men där finns i alla fall möjlighet att tempoväxla m m. Det var "död och förintelse i terrängen" och man sprang för att hinna med saker. Inte som det civila (det jag ibland upplever) där allt måste ta onödigt mycket tid.

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Den har gett mig allt och lite till.

Tror det är ganska svårt att hitta personer på detta forum med väldigt negativa tankat om lumpen.

Lumpen gav mig

-Ledarskapsträning(Hade Regementets besvärligaste tropp, detta är faktum)

-Sälvkännedom(överlevnadsövning, soldatprov mm)

-Mycket bra vänner

-Ett vettigt sabbatsår

-Anvarskännedom/ansvarstagande

-människokännedom(Se vad olika individer kan och vill/ inte kan och inte vill)

-Frisk luft(utom i ett tält med 15 grabbar :P )

-Inlärningsförmågan förbättrades

-Lärde mig bädda sängen ;)

-Tyvärr gav lumpen mig en stark vilja att bli officer, detta gjorde att jag blev antagen till YOP för att dagen efter papperna kom få reda på att det blev rekryteringsstopp.

Jag kan understryka allt positivt ovan.

Egentligen borde alla få göra ett års civiltjänst (i brist på värnplikt) under liknande former som värnplikten.

Dels har ju alla då "bjussat" på ett år av sitt liv i ungdomen (demokratiskt)

Dels lär man känna sig själv och sina begränsningar

Vidare lär man sig ödmjukhet (tvingas att komma överens med och tom. hjälpa alla i gruppen, också dom man instinktivt ogillar)

Kan vara stor samhällsnytta i Räddningstjänsten, sjöräddningen, brandförsvaret, sjukvård, äldre/barnomsorg ... osv

En god grogrund för dugliga chefer och ledare

osv... många fler positiva effekter

:baskerPa: