Jump to content

tgbreglemente


siros

Recommended Posts

I-boken är gemensam för 11-och 13bilarna sen finns det tilläggs instruktioner för vissa fordon(i princip alla 13 varianter utom den grundutrustade)

 

är det någon speciell du söker?

 

tillägg den som finns länk till är endast ett utkast, i den första riktiga utgåvan så finns även 13-bilen med. den utgåvan kom ut 77 har jag för mig.

 

som sagt är det något speciellt avsnitt eller fakta du vill ha så kan jag kanske hjälpa dig.

Edited by Ize-Q
Link to comment
Share on other sites

jag uppskattar din vänlighet :camo: jag letar efter en i-bok som är orange som fanns stabterrängbilarna bla, det står typ tgb 11/13 på den, jag vet bara att den var orange och att det inte var ett utkast, utan den riktiga versionen, jag har mailat fmv om de hade sånna gamla i-böcker över som de tänkt slänga, men de vägrar svara,

Link to comment
Share on other sites

skillnaden mellan I-boken och utkastet, är att i I-boken så är TGB-13 med, det är den inte utkastet, utan den behandlar endast TGB-11.

 

jag sitter på en I-bok för 1313 och 1316 (STAB+RA) dock är den blå(den äldre färgkoden.)

 

dom Färgkoder som verkar gälla för TGB-11/13 seriens Iböcker är att 1977~86 så är böckerna blåa

 

från och med den Nya utgåvan 1986 så blir dom gula.

 

kan kanske tipa om

 

www.Mfhf.nu

 

militärfordonshistoriska förenings hemsida, där driver jag bla, en tråd om TGB-11...

Link to comment
Share on other sites

jag är inte så bra på detta, men hur märker man att bilen har en galvaniserat kaross. innebär det att karossen inte rostar då, är det på det senare modelerna som galvanisering gjordes eller hur är det :/

Om jag inte har helt fel så fick ett antal Tgb 11/13 och kanske även Tgb 20 ny aluminiumkaross på 1980-talet.

 

Sedan om man har galvad plåt så betyder inte det att fordonet aldrig kan rosta........

Link to comment
Share on other sites

finns bilarna i stor utsträckning eller är de ovanliga på marknaden

Tgb 11/13/20 anskaffades i några 10 000 tal under 1970-talet, speciellt många är inte kvar i krigsorganisionen. Ett antal har nog kasserats och skrotats - ett fåtal har sålts till civila köpare.

Link to comment
Share on other sites

Hur många som är kvar i krigsorganisationen är svårt att säga men HV använder ju tgb20 för trupptransport Och Lv använder sig mycket av alla tre modellerna.

Alla troppar/grupper har en tgb 11 el. 13 och en hel del har även en tgb.20.

Sedan vet jag inte hur det är med skyttesoldaterna, åker de alla med strf 90 eller har de också tgb20..... Oavsett hur många som finns kvar så hoppas jag att de snart försvinner helt. Tyvärr är de ju knapert i försvarets ekonomi så de lär väl stanna kvar ett tag till.

Link to comment
Share on other sites

För att de är helt livsfarliga i trafiken. En krock med ett sådant fordon i 50km/h = sannolik död.

visst är det så, men dom flesta av försvarets fordon är dödliga att krocka med, dom är inte designade med krocksäkerheten i första rummet.

Link to comment
Share on other sites

Den oranga instruktionsboken för TGB 11/13 handlar väldigt lite om TGB 13,efter som det stort sett endast är den dubbla bakaxlen som skilljer dom båda åt.

 

Det finns ett par sidor med teknisk data om de olika TGB13 versionerna,annars

liknar boken utkastet jag tipsade om tidigare.

 

Om du går i köptankar kan jag tala om att TGB131 som den heltäckta versionen

benämns,är den dyraste på marknaden.

 

Den har sålts ut från försvaret endast i ett mindre antal,flera har varit krockskadade eller väldigt rostiga.Priset har ändå legat på 40.000:-till 60.000:- jämnfört med SJTPTGB 1314 som har kostat från ca 20.000:-(sista auktionen i Norrköping)

 

Att köpa en dålig TGB kan bli ganska dyrt,eftersom Volvo inte får sälja så många

delar till dessa.De flesta delarna är spärrade hos Volvo,lagerhåles endast åt försvaret.

 

Miloverkstäderna kan inte längre sälja delar civilt.

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

såg du inte på kalla fakta, 10 000st tgb mesta dels oanvända stod på ett fält i norrland på väntan till döden, hur kan man göra så, de e rena ögon tortyren att se dom stå i kylan sådär :( :(

Jag såg också kalla fakta igår! Fy fan för att låta all materiell stå där och rosta sönder när tex HV kan ta det om det behöv! Varför har Finland fyra gånger så stor försvarsmakt för halva kostnaden? :angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...